Zpět na článek

Diskuze: Apple se nás snaží přesvědčit, že 8GB RAM je dost, prý je to jak 16 GB u konkurence

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

andir
andir
Level Level
13. 11. 2023 16:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

víc :D aha jako přínutí aplikace aby žrali měné protože apple :D spíše ty aplikace nedovolí nainstalovat

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 11. 2023 14:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zaplat niekolko nasobne viac, dostanes o 50% menej, ale mi to ukecame, ze ovecky.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
12. 11. 2023 21:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Uch, Apple M3 Pro má v Cinebench 2024 skore ......... 5 526 pts.
https://youtu.be/aQvsZQ3QBiU?t=924
To zase budou potoky slz v x86 táboře :D

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 11. 2023 22:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit Ty magor, lebo uz sa ta inac ani neda nazvat. Pracuj si/hraj si Cinebench. Ja pouzivam narocnejsi aplikacny soft na ktory ten vrak od aplu moze len z dialky smutne pozerat.
Daj sa liecit.

gufuxu
gufuxu
Level Level
13. 11. 2023 22:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dilinozravec vaclav2211, lépe bych to nenapsal ;-).

ajsmen
ajsmen
Level Level
11. 11. 2023 22:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To je jednoduché - za mě min. 16GB macOs a 32GB pro win. 8GB na jabku je bída, stejně jako 16GB na widlích. Notebooky s 8GB na win radši ani nekomentuji... :D

drk22
drk22
Level Level
10. 11. 2023 11:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak vzhledem k tomu že rozdíl mezi 8gb a 16gb verzi je u apple +11 000kč (při stejném počtu jader a stejném ssd) pak bych řekl že je to spíš 8GB u apple = 128GB jinde....

x3m
x3m
Level Level
10. 11. 2023 10:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Este by som pochopil 8GB RAM v takom Air, ale v PRO verzii mi to pride ako absolutne nedostatocne.

maiki
maiki
Level Level
9. 11. 2023 22:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja Mac nemam, ale Windows 10 s 8 GB pameti mam permanentne 50% volno a je jedno co tam pustim. Klidne i Visual Studio. Je ovsem pravda ze nehraju ani hry, ani nedelam zadne 3D...

JiVy
JiVy
Level Level
10. 11. 2023 10:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maiki Do nedávna jsme měli 8GB RAM v práci jako standard a bylo to málo i přesto, že většinu náročnějších úloh provozujeme na serverech.
Na cokoliv náročnějšího na lokále tyto NTB beznadějně zahltilo (R, Python a někdy i Excel).
Teď je nový standard 16 GB a je to lepší, byť ne ideální.

mch81
mch81
Level Level
10. 11. 2023 19:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maiki Záleží na tom, na co se díváte. "Využitá paměť" je prakticky nic neříkající číslo, to asi nějak vyjadřuje, kolik se využívá fyzické paměti, logicky to nikdy nepřesáhne velikost instalované paměti a vzhledem k oblíbenosti swapování to může ukazovat třeba tu půlku. Co vám ukazuje "Potvrzeni" (Commit size)? Když na pracovním ntb jednou za čas vypnu Firefox a Chrome, tak to uvolní klidně 20GB.

fretak
fretak
Level Level
11. 11. 2023 11:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maiki Tady jde hlavně o to, že v PC světě je ti to jedno. Zjistíš, že ti chybí RAM? Dokoupiš za pár šupů dalších.

U Apple je pamět integrovaná a DOPLNIT NEJDE.

Jinak řečeno, Apple dává záměrně standardně nedostatečné množství paměti, aby tě donutil koupit další 8 GB za naprosto nesmyslné peníze. A totéž SSD, tam je to s cenami snad ještě horší.

lubokubo76
lubokubo76
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: Intel
11. 11. 2023 13:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maiki Windows zaplní toľko koľko môže. Keď málo, tak využíva viac swap. Alebo načítava, maže a znova načítava... Mám 32 GB bez swapu a po 100 minútach mi OS s EDGE berie 8 GB, keď PC nevypnem nejaký deň, OS zaberie cez 12 GB. Mať iba 16 GB, tak na virtual veľa neostane. S 8 GB RAM sa dá fungovať, ale mať viac = menej časté načítavanie dát z disku a predsa je nejaký rozdiel medzi 500 MB/s u SATA SSD a 50 GB/s u DDR4. NVMe SSD sú rýchlejšie o rad, ale stále sa nedajú porovnať s RAM. So 4 GB RAM som mal problém v Linuxe bez swapu (Linux nabootovaný z USB nezvykne swapovať). S 8 GB by to už nejak šlo, ale tiež by nejaké obmedzenie bolo. So 16 GB už žiadne.

unreall
unreall
Level Level
9. 11. 2023 20:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja napríklad nesúhlasím s tým, že 8GB je dostatočná kapacita a naozaj nikoho nezabije, keď tam hodí dvojnásobok. Za tie ceny Apple produktov je dokonca takýto postup nepochopiteľný.

Na druhej strane, môžete si hovoriť, že máte v telefóne 8GB a bla bla, ale iOS ma správu operačnej pamäte trochu inak riešenú. Ja mám 2GB RAM na iPhone 8 a ten telefón šľape, ako hodinky, zatiaľ čo konkurencia s 2GB dnes už ani neexistuje a tie so 4GB pamäťou sa skôr nehýbu, ako hybu. Samozrejne 2GB napr. Neudržia aplikáciu, ako FB nejak dlho v pamäti a po pár prepnutí na iné aplikácie už načítava obsah odznovu, ale sú to 2GB v roku 2023…

gufuxu
gufuxu
Level Level
9. 11. 2023 14:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ve svém cca 11 let (2012) starém kompu mám 32GB DDR3. Za tu dobu jsem jen dokoupil disky a 2x měnil grafiku. Na práci a nějaké ty hry je to pořád OK, ale na hry z poslední doby to je samozřejmě za zenitem. Když už o té RAMce píši. Aktuálně mám na Win10 jen puštěný asi 5x chrome, celkem cca 200 záložek a ve správci úloh mi to ukazuje obsazení paměti 9,7GB a 22GB dostupných. Paměť jsem zaflákal jen jednou, nějaký rok zpátky, když jsem dělal něco náročnějšího v SolidWorks, jinak jí bylo vždy dost a tak to mám rád, než řešit co kde pozavírat a co jak optimalizovat.
Nicméně bych od rozjezeného jabka čekal, že 32GB v roce 2023 u nich bude při dnešních cenách RAM základní konfigurace.
V nejbližších týdnech si za to, jak jsem byl celých 11 let hodný, konečně nadělím nové železo a RAM tam dám rovnou 128GB. Čert ví, co budou chtít programy za čtyři roky. Rozhodně to ale bude sakra vzdálené cenám rozjezeného jabka ;-).

komplikator
komplikator
Level Level
9. 11. 2023 16:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gufuxu 32GB pa.eti 11 let. Gratuluji. Já měl v práci donedávna podobnou dobu 8GB RAM, letos navýšení na 16GB a rozdil 0.
8GB Mac vs 16GB Mac, rozdil 0.

Zalezi kdo co pouziva. 8gB je dnes zcela normální konfigurace, loni i dell do laptopu drazsiho než apple dával základ 8GB RAM a za dalších 8 chtěl 150 dolaru.

Někdo ti zase k že RAM prodá vetsi disk, vykonnejsi procesor a chce za to zaplatit, ty chceš jen RAM, takže navýšení RAM pak stojí víc než u apple.

Btw Macbook air byl nejprodávanější laptop na světě po dobu posledních cca 3 let. M1 nemůže mít víc jak 16GB, M2 a M3 max 24GB RAM.

Divné že to někdo vůbec kupuje, že.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
9. 11. 2023 17:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Kecá, 11 let staré PC je v lepším případě Ivy Bridge 3700K, dnes nepoužitelný stroj díky absenci AVX2.

Ivy Bridge má jen 173 pts/GHz v GB6 ........ 55% IPC Skylake.
M1 má 726 pts/GHz ........................................ 4,2x větší IPC jak Intel Ivy Bridge

A pokud má chudák FX Bulldozer, tak ten se 118 pts/GHz je ještě větší tragédie.

Nemá tu někdo FX Bulldozer kdo by vyzkoušel kolik dává FX ve Speedometeru 2.1?
https://browserbench.org/Speedometer2.1/

lubokubo76
lubokubo76
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: Intel
11. 11. 2023 13:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Moja slabá i5-12400 za asi 220 evro (pred asi rokom a pol) má 306 pts.
Ak na tom PC nestrihá video, i7-3770 by mohol byť ešte nejako použiteľný aj keď samoz. dnešné 8jadrá a 8+12 jadrá sú niekde úplne inde.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
11. 11. 2023 17:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator 306 pts není špatné.
Můj Dell s Intel Kabylake má 160 pts což je proti té M1 se 460 pts už dost poznat. Ona ta M1 se 192 kB L1i cache je fakt neskutečný monstrum. Docela se divím že Apple nezačal ty ARMy nasazovat do PC mnohem dřív. Už jádro Apple A11 Monsoon v roce 2017 mělo 6x ALU a IPC jako Zen 3.

drk22
drk22
Level Level
11. 11. 2023 19:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Hlavně prosím přestaň speedometer uvádět jako nějaký výkonnostní test šmankote.
"Speedometer tests a browser's Web app responsiveness by timing simulated user interactions.
Speedometer should not be used as a way to compare the performance of different JavaScript frameworks as work load differs greatly in each framework. "
Na desktopu s ryzenem 9 na kterém mi běží několik vcí naráz to ve FF naměřilo 388 +-5,5 437 +-4 v edge a 405 +-5 v opeře to číslo měří schopnost odezvy ve webovém prohlížeři.
Na nejlevnější desce s r3 4100 a16gb ram pak na ff 195 a na edge 239 a ten r9 fakt není jen o málo rychlejší a tomo m1 se o výkonu 7950x ani nezdá...
Tímto programem výkon procesorů porovnávat nelze! Závisí jak na latformě tak na samotném prohlížeči.

SatanS
SatanS
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
11. 11. 2023 20:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator 42.5

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
12. 11. 2023 10:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator to je marné psát o tom "Speedometru", já už mu to psal taky, pochopil to naprosto stejně jako když říkáte kamenu na zemi aby se posunul že zavází 🙄 . Taky co chcete od člověka co má hodnocení -3,3. Ale jeho názor je že čím větší mínus tím lepší, takže za chvíli bude mít -8, to bude teprve fičák. 😝

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
12. 11. 2023 12:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Takže jinými slovy vaše nejnovější předražené x86 dostanou naprdel od mojí 3 roky staré M1 co jsem koupil z bazaru :DDD

M1 .... 460 pts

Ale nevěšte hlavu, třeba se v budoucnu Zen 6 desktop na mojí pasivně chlazenou M1 v notebooku už dotáhne :DDD
Škoda že nová M3 dosahuje 580 pts, to abyste si počkali nejmíň na Zen 10 :DDDDDDDDD

Pojďme si porovnat velikost ......... L1i cache:
Apple M1 = 192 kB
AMD Zen4= 32 kB ....... aneb 6x menší

Tak co kluci, nevadí vám ta menší velikost? :DDDD

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
12. 11. 2023 15:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Vůbec, je to totiž jen cache. Jinde to menší není, právě naopak. 🤣 🤣 🤣 🤣

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
12. 11. 2023 17:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Myslíš třeba 16 MB L2 cache M3 ......... x86 Zen 4 = 1 MB L2 cache :DDD

Není ten 16-ti násobek málo Antone Pavloviči? :DDD
I ten pitomej mobil letos s licenčním Cortex X4 dostane 2 MB L2 cache :D

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
12. 11. 2023 17:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Dozer 8000 nebo Piledriver 9000?

Každopádně mazec že M1 na 3,2 GHz má víc jak 10x vyšší výkon. A to bych řekl že většina FX běžela přes 4 GHz, takže IPC je cca 13x vyšší.

cdwN
cdwN
Level Level
15. 11. 2023 10:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Že s tebou vůbec někdo je ochotnej ještě ztrácet čas...

snajprik
snajprik
Level Level
9. 11. 2023 19:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gufuxu O RAM to nieje, samozrejme ked ho nevyuživaš na pracu ako konštruovanie v 3D alebo archytektura, tu aj v 2008 bolo 64GB RAM malo :)
Bežne dnešne aplikacie si vystačia s 16GB RAM tak že 32GB je na pohodu. Väčší problem je disk dnešne aplikacie či hry sa pohybuju od 50-200GB, nedaj bože si tam chceš uloži videa v 60Hz a 4-5K jedno take par minútové videjko ma aj 90GB :D Tu odporučam minimalne 2TB M2 disk s 7GB/s zapisom a čitanim :) K tomu nejaky obič disk na zalohu 5 TB.
Ver že ti padne sanka dnešne PC su uplne niekde inde s vykonom ako tie s pred 11 rokmi.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 11. 2023 08:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik NVMe SSD se 7GB/s vyžaduje PCIe alespoň 4.0. Jediný kdo pozná rozdíl mezi NVMe na PCIe 3.0 a 4.0 bude benchmark.

Dovolím si tvrdit, že normální uživatel počítače prakticky neni schopen poznat rozdíl mezi SATA SSD a NVMe, protože i se SATA SSD je počítač hodně svižný. Není to zdaleka tak radikální upgrade, jako při přechodu z HDD na SATA SSD, který poznal skutečně každý.

drk22
drk22
Level Level
10. 11. 2023 11:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Mně to teda přišlo jako stejný skok jako mezi hdd a ssd na sata. Stačí když člověk upravuje velké soubory a ty různě kopíruje konvertuje atd...

unreall
unreall
Level Level
10. 11. 2023 14:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik On skôr narážal na chod a odozvu systému celkovo, nie špecifické diskové operácie.

gufuxu
gufuxu
Level Level
10. 11. 2023 18:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Jasně, že to není jen o RAM, ale nechtěl jsem to tu moc spamovat ;-). Synovi jsem stavěl komp necelé dva roky nazpět. Systémový disk jsem tam dal Seagate FireCuda 530 1TB, SSD disk M.2 (PCIe 4.0 4x NVMe), TLC (Triple-Level Cell), rychlost čtení 7300MB/s, rychlost zápisu 6900MB/s. Když jsem to poprvé nakopl, tak jsem na to koukal s otevřenou hubou jak když jsem poprvé viděl Matrix.
Nějaký týden nazpět jsem mu dokoupil ještě ten samý, ale 2TB verzi.
Grafiku jsem mu tam původně dával RTX 3060 12GB verzi. Stála kolem 18.000,- CZK a to byla ještě super cena v době, když byl celosvětový hlad po grafikách skrze těžbu krypta. Tenkrát jich přišlo k nám do ČR pár kusů a byly v rámci minut pryč. Měl jsem solidní kliku, že vyšlo i na mě. Nedávno jsem ji prodal za dost dobrý peníz a hodil mu tam novou RTX 4060 Ti, 16GB RAM.
Klasickou RAMku má 64GB, (4x16GB). Rychlosti vybírám tak nějak ve střední dostupnosti, upřednostňuji poměr cena/výkon. CPU z hlavy nedám, ale má tam nějaké lepší ÁMDéčko. Opět prioritou poměr cena/výkon. Z předchozího kompu mu zůstal ještě poměrně zánovní SSD 1TB SATA, tak jsem ho tam dal taky.
Zůstal ještě šuplík na HDD. Zálohování jsem u něj zatím neřešil. Možná na vánoce mu vezmu nějaký 6-8TB plotnový hadr.
Jen podotknu, že z taktování jsem už dávno vyrostl, vše nechávám tak jak je z výroby a jen se snažím vyřešit co nejlépe chlazení. Potom vše v klidu funguje i po patnácti letech, ale technologicky je to samozřejmě zastaralé.

Bednu má Lian-li, bigtower, poměrně masívní celohliník, co jsem měl původně kdysi já. Rok pořízení typuji někdy ve 2008, model vznikl cca někdy ve 2003.
https://www.allstarshop.com/shop/Lian-Li-PC-70-USB_17_4799.html
Myslím, že celkově tak jak ten komp dnes syn má je pro desetiletého kluka poměrně splněný sen.
Pro sebe a blízkou rodinu stavím jen do bigtowerů. Mám rád v kejsu hromadu místa, vše super přístupné a o možnostech chlazení se ani nemá cenu bavit. Obecně mám rád Lian-li. Za mě to jsou Rolls-Royce ve světě bigtower skříní, hlavně ty starší modely.
Já osobně mám kejs Lian-li PC-V2000A Plus II. Fakt velká dávka poctivého hliníku. Pro představu, samotný kejs má bez zdroje 11,5kg.
https://www.mironet.cz/lian-li-pcv2000a-plus-ii-stribrna-pc-skrin-atx-bez-zdroje-2x-usb-20+dp339204/
V ČR byly ještě donedávna ve dvou obchodech po jednom kusu k prodeji. Nedalo mi to a už jsou u mě pro jistotu na skladě.
Každopádně na písíčkách mám obecně rád tu obrovskou variabilitu jak v designu, tak v možnostech volby hardware, software, i široké konkurenční prostředí a celkové otevřenosti platformy. Rozjezené jabko je pro mě pravým opakem předchozí věty.
Ale to už jsem od té RAMky sakra odbočil :-).
Každopádně každému přeji, ať si ve světě výpočetní techniky vybere dle svých finančních možností a preferencí a ideálně, ať to není doprovázeno nekonečným splátkovým kalendářem ;-).

JiVy
JiVy
Level Level
10. 11. 2023 20:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Ten case je dneska už naprosto zastaralý ;-)
V rohu mi stojí Cooler Master ATCS 840, což je podobný hliníkový bigtower, ale hezčí. Jenže v posledních letech šel vývoj obrovsky rychle dopředu a takový Lian-Li O11D XL je už úplně jiný level a to je už několik let starý kousek, ne nadarmo je O11D asi nejprodávanější Lian-li case všech dob.

gufuxu
gufuxu
Level Level
10. 11. 2023 22:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Ten první kejs co jsem uvedl, tak je to 20 let starý model. Jenže tu bednu prostě nemůžu vyhodit. Těch strávených hodin a protečených Tetabajtů dat, to prostě nejde. Syn na něm po mně začínal ještě se starým vnitřkem. Když jsem mu stavěl nový, tak si mohl vybrat, ale jinou bednu ani nechtěl. Samozřejmě mě tím udělal radost. Dokud budou 3,5", 5,25" pozice a formát ATX, tak to bude asi rodinné dědictví :-). Na průhlednost a blikající disco nejsme ani jeden z nás, za mě to dělá jen světelný bordel v prostoru, ale to je přeci jen každého věc. Interní vzhled mi je jedno. Hlavně mi jde o vnitřní prostor a celkovou výslednou funkčnost. Ulítlý jsem akorát na vnitřní vyvázání kabeláže. Používám vyvazovací izolovaný drát. Suché zipy jsou moc rozměrné a nehodí se na drobnou práci. Stahovací plastové pásky nepoužívám, protože když chce něco člověk upravit, tak tam pak musí řádit s kleštěmi.

Ten Cooler Master ATCS 840 vypadá v pohodě ;-). Každopádně každý podle chuti. Na dnešním trhu si snad ani nejde nevybrat. Od Cooleru jsem v minulosti bral do kanclů taky dva bigtowery. Na bočnici mají 12" vencky napájené klasicky MOLEXem, 12V + ještě dole na té bočnici jsou dva 80mm vencky. Po letech jsem je zabalil do strečky a hodil na sklad.
Když někomu stavím nový komp do staré bedny, tak zpravidla nechtějí původní funkční díly zpět. Zrovna se mi nahromadilo dost starých krámů, tak top výběr z veteše do toho jednoho Cooleru skládám. Na multimédia bude super. Z čeho jsem mile překvapený je fakt, že na starém hardware, kde WIN7 a WIN10 s ostatním software sice šlapaly ok, ale už poměrně zadýchaně, tak s WIN11 funguje vše rapidně lépe.
I hromada železa, co mělo od výrobců podporu ovladačů naposled na WIN7 tak na WIN11 jede v pohodě a svižně.

Pípá mi pračka, tak jdu věšet prádlo ;-). Přeji pěkný víkend.

fretak
fretak
Level Level
11. 11. 2023 11:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Nesmysl. Uzivatel opravdu nepozna rozdil mezi SATA SSD a NWME..

Jasne, pri kopirovani vidis, ze to jede rycheji, ale ani omylem to neni skok jako mezi HDD a SATA SSD.

drk22
drk22
Level Level
11. 11. 2023 12:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Ale houbeles. Stači pracovat v nějaké aplikaci co ten disk fakt používá ( ane jen mastit střílečky) a setsakra to poznáš....

JiVy
JiVy
Level Level
11. 11. 2023 13:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Je to sice už úplně OT této debaty, ale průhledné bočnice svítí pouze tak, jak si to člověk nastaví. Já už 15 let mám všechny PC 'pod vodou'. A to prostě hodí mít přehled o tom, co se v PC děje. Většinu komponent mám v černé a to, co svítí, tak červeně 'dýchá' od 0 do 30 % výkonu. To neruší, nehledě na to, že case je mimo standardní zorné pole.
Pokud jde o vyvazování kabeláže, tak to vím o case, kde to řeší tray z masivního frézovaného hliníku a kabely jistí šroubovací můstky, ale ta legrace vyjde na víc, než 60 000 Kč, holý case :-D To jenom pro pobavení, žádný strop směrem nahoru neexistuje.

fretak
fretak
Level Level
11. 11. 2023 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik No, reknu ti jedno: NEBLABOL. Se SSD pracuju od roku 2009 a cosi o tom vim.

Kromě toho, na webu je doslova tisice testů SSD, jak teoretickych, tak praktickych a rozdil je prakticky nula.

Proč? Protože mezi SATA SSD a NVME neni prilis velky v rychlosti nahodneho pristupu k malym souborum. Ty tady určitě strikas nad 10-15x vetsi rychlost serioveho zapisu/cteni, ta se ovsem vyuziva v praxi minimalne (a nejvíc při kopírování).

drk22
drk22
Level Level
11. 11. 2023 15:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Jasně ty s ssd "pracuješˇ" evidentně nepracuješ jinak by jsi netbrdil takové nesmysly. Cokoli skupečně pracuje s daty a využívá přístup k disku je sakra znát. "nahodne prostupy k malym souborum" není vše.
"Ty tady určitě strikas nad 10​-15x vetsi rychlost serioveho zapisu​/cteni"
Aneb podle sebe soudím tebe co... Jen dokazuješ že ve skutečnosti o tom nic nevíš...

mch81
mch81
Level Level
10. 11. 2023 19:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gufuxu "Využitá paměť" je k ničemu, co ukazuje "Potvrzená" (Commit)?

lubokubo76
lubokubo76
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: Intel
11. 11. 2023 13:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gufuxu Ako sa pracuje s 200 tabmi? 10 GB je nejako málo. Toľko mi W10 s EDGE zaberie za nejaký deň s len niekoľkými záložkami (cca do 10). Alebo 20 GB je v swape? 128 GB bežný SW predsa nevyužije. Prušak pri streamovaní hry a 100 záložkách je na max 60 GB, väčšinou dosť pod týmto objemom. A keď už je tlačiareň, tak radšej 96 GB (2×48 GB DDR5) než 4×32 GB.

bison
bison
Level Level
9. 11. 2023 12:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Apple na tom zarába a preto tvrdí , že to stačí, nič iné za tým nie je, kto chce viac priplatí si a to poriadnu pálku...len blbec bude mať 8GB a spoliehať sa na OS....

komplikator
komplikator
Level Level
9. 11. 2023 16:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison Že mají i méně než 8GB.

Měl jsem 8GB i 16GB Mac, 8GB mi staci, rozdil byl leda v pocitu že mám víc.

Apple moc dobře ví jak nastavit základní modely, které jsou vždy i ty nejprodávanější. Kdo chce víc pameti, tak si pripkati. Komu se to nelíbí si to nekoupí.

Já taky nenadavam automobilce že má vetsi a "peknejsi" kola za 100k příplatek, kdyz za 100k můžu.mit celé auto

snajprik
snajprik
Level Level
9. 11. 2023 19:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison Hej ale u vlajkovej lodi Apple ponuka 128GB RAM

drk22
drk22
Level Level
10. 11. 2023 11:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Ale za těch 8GB si řekne jako u pvc za těch 128GB....

danno
danno
Level Level
9. 11. 2023 10:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To vysvetlenie mi príde ako neskrývaný nepodarený damage control.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
9. 11. 2023 10:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Apple má HW kompresi RAM v paměťovém řadiči už minimálně od M1. Dají se dohledat patenty, Apple to používá dlouho. Otázka je co to všechno umí komprimovat, jestli jen nepoužívané stránky v RAM/Swap (což umí i Linux a Win přes CPU) nebo to umí i komprimovat živou část RAM.

16 GB M1 Air nesvapuje ani bajt pokud nemám víc jak 50 záložek v prohlížeči + aplikace, takže šetří pamětí víc než Linux, přičemž Win opravdu potřebují 2x víc paměti než Linux aby neswapovaly. Jestli M3 má tu HW kompresi vylepšenou, tak normální user si s tou 8GB může opravdu vystačit, za občasného swapnutí. Nadruhou stranu ceny RAM jsou tak nízké že tak drahé stroje jako Apple by měli mít 32 GB jako minimum. Na třetí stranu Ubuntu Server bez GUI si bere 300 MB RAM, takže všechny ty GB jdou na vrub grafickým sračkám což otevírá otázku jestli to nejde dělat efektivněji.

komplikator
komplikator
Level Level
9. 11. 2023 11:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sonofthebit Stačí v monitoru aktivity zapnout skutečnou paměť. Proces ukazuje treba 3GB RAM usage ale skutečná paměť je klidně 200MB

Mac s 16GB mi neswapuje, win s 16GB, stejne aplikace, stejná činnost naswapuje i 10GB

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
9. 11. 2023 13:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Dík, to jsem nevěděl že MacOS má tolik možností ve správci úloh.

Některé webové stránky zabírají v RAM až 760 MB, to je masakr. Nejhorší na tom je, že většinu z toho zabírají ty podělaný video reklamy. Nebýt tohodle reklamního balastu tak by si ty stroje vystačili se 2 GB RAM.

komplikator
komplikator
Level Level
9. 11. 2023 16:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Web je dnes taky jedna z nejnáročnějších činnosti co uživatele na počítačích delaji

lubokubo76
lubokubo76
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: Intel
11. 11. 2023 14:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Swap u Win sa dá vypnúť a bude 0. Žiaľ ak sa zapne, nejaká app ju využije, ale potom ju užívateľ ukončí, tak swap nejde na nulu ako vo Win 9X.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
9. 11. 2023 10:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mají přeci kompresi ram, a je sdílená i s gpu, a častý swap na ssd přeci není problém, jde to s doktrínou firmy, zničí to ssd, které bude třeba vyměnit. A když je ssd+ram+cpu+gpu jeden blok tak vše najednou a beztak za pár korun. 😂
šíleně to přehánějí s oblbováním iovcí

komplikator
komplikator
Level Level
9. 11. 2023 11:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Proč mi mac neswapuje a windows masina se stejne pameti ano?

Proč mám 6-8TB zapisu za rok? Ten počítač se nedozije opotrebeni nand cipu

komplikator
komplikator
Level Level
9. 11. 2023 12:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Já tedy žádnou neraritu neregistruji. A v20 minutové video fakt nebudu poslouchat.

Tak jak tak vím co už přes 2 roky používám a poslední co bych řešil je nějaké opotrebeni ssd a je úplně jedno jakého a v jakém zařízení.

savitur
savitur
Level Level
9. 11. 2023 12:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Je to zaujimave video, ale OK, chapem, celkom dlhe.

"...a poslední co bych řešil je nějaké opotrebeni ssd " - problem je, ze novy dizajn Applu je, ze BIOS je na SSD. Ked ti odide SSD (a vdaka tomu i nejake ine komponenty, to je v tom videu spomenute), uz nenabootujes a vymena je neekonomicka, takze si prisiel o Maca. A ked mas len 8GB RAM, tak system bude hojne swapovat na SSD, takze ti SSD (a tym aj komp) rychlejsie odide.

komplikator
komplikator
Level Level
9. 11. 2023 16:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Netusim jaký BIOS. A ano boot je na disku, stejne jako efi, tak jak tomu bylo dlouho před tím. Samozrejme se to do macu dá nahrát, bezne se to dělá po výměně nand cipu.

A když něco odejde tak to dám do servisu a ten řekne co a jak. Buď koupim nové nebo opravím.

A ne 8GB Mac nebude nijak zásadně swapovat.

Měl jsem Air s 8GB. Průměrný denní zapis za den 20GB, to je 7TB za rok. Proti tomu air s 16GB, stejne použití, 16GB denní průměrný zapis., 6TB za rok. Proti tomu pc s 32GB RAM, vypnutý swap. 22GB zapisu denne, cca 7.5TBW ročně.

To jsem power uživatel 8-16h denne, žena po bezmála 2 letech s 8GB airem nemá ani 3TBW.

Takže světě div se, swapovani zapisuje na disk ale aby ho nějak zničilo. I obyc spotřebitelský disk má dnes garancí 600TBW na 1TB kapacity. U Apple se mluvi o 1000-1200TBW. Proto taky nikde nevidíš žádné kauzy jak macbooky odcházejí na opotrebeni ssd a to apple paji disky nějakých 8 let. Dřív ti umře něco jiného, typicky deska

Akuh
Akuh
Level Level
9. 11. 2023 17:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator 2016 apple začal pájet SSD na desku, ale až 2018 až 2019 apple přidal T2 čip, v ten okamžík přišlo ukládání EFI na SSD. To není zas tak dávno na počítač v dnešní době, byť pro android smartphone s jejich rychlostí obměny je to věčnost. Ve videu je sice použito slovo BIOS, ale s naznačenými uvozovkami a správně pojmenovaný EFI. Je to proto aby lidi chápaly o co jde, protože bios zná víc lidí než efi.
Je řečeno hned na začátku videa. Před T2 jsi mohl normální vzít externí SSD, připojit ho přes USB a bootovat z něj i když ti chcíplo interní SSD. Aktuálně je situace taková že tato možnost není. Navíc nezřídka se stává že když selže SSD, tak sebou vezme i další komponenty...

Samotná výměna čipu navíc není zas tak jednoduchá, protože to nejsou standardní čipy, nelze se k nim snadno dostat, takže to že u 2 let starého Macbooku bo záruce i v tady i když by mrtvý bylo jen úložiště jsi ve stavu že za opravu buď zaplatíš nesmysl (nejlevnější u nezávyslích serviců je za 600USD koupit upgrade kit 1TB mac pro, apple má dost hroznou servisní politiku obecně takže nečekám že by to přes něj opravily evněji, spíš to půjde výměnou celí mdb), to odpájet a napájet na desku nebo si koupíš radši nový zařízení. Bez tohohle Nemůžeš ten starej Mac použít prakticky vůbec, vlastně jo, jako těžítko. Před 2018 jsi mohl vzít starej mac a použít ho jako mediacentrum. Teď je to na vyhazov. Tedy onen výrok "bezne se to dělá po výměně nand cipu" je spíš takové intelektuální cvičení u Macbooku

K selháním SSD, nevím jestli na vině jsou zápisy, nebo to selhává kvůli něčemu jinému, ale Luis ve videu mluví o 3 macboocích denně u modelů 2021 kde selhání ram sebou toho vzalo víc protože zkratovalo desku. Je to sice celkem známej, ale malej repair shop, tak zachytí jen zlomeček případů. Ale jak říkám nevím zda je na vině moc přepisů, spíš asi ne, ale netuším.

drk22
drk22
Level Level
10. 11. 2023 11:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Není pravda žeže "nikde nevidíš žádné kauzy". Naopak na netu jsou videa která na ten problém upozorňují. V americe si vymohli dokonce "právo na opravu" což u nás zatím nebylo potřeba.

Akuh
Akuh
Level Level
10. 11. 2023 17:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator jen doplním že právo na opravu se tlačí primárně proto že výrobci aktivně či alespoň pasivně brání opravu kde čeho. Jeden z hlavních proponentů je sice Luis už dříve sdíleného videa co se zabývá Applem. Ani zdaleka nejde jen o SSD, nebo jen o produkty Applu či šířeji výpočetní techniku, ale i třeba o zemědělské stroje a podobně.

fretak
fretak
Level Level
11. 11. 2023 11:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator " Ten počítač se nedozije opotrebeni nand cipu"

Až ti umře SSD na tom macu, poseres se z ceny opravy. Na PC světě vyhodíš staré, koupíš nové (1-2 tisice podle kapacity). V macbook světě počítej tak s polovinou cenu zařízení, protože se vyměni komplet vnitřek, díky genialitě Apple mít čipy přímo naletované na desku.

fretak
fretak
Level Level
11. 11. 2023 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator A jeste doplnim. Byvala kolegyne si koupila nejaky macbok za cca 100-110k. Práce s grafikou. Po dvou letech a neco umrelo SSD. Prostě zničeho nic. Oprava: 58 tisic.

Eskymak
Eskymak
Level Level
9. 11. 2023 09:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jen u konkurence bude navíc cena poloviční.

komplikator
komplikator
Level Level
9. 11. 2023 11:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Eskymak Ano koupíš acer za 20k a stejná hw konfigurace treba od dell vyjde na 50. Cena není jen o cpu, gpu, pameti či disku

Eskymak
Eskymak
Level Level
9. 11. 2023 14:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Pověz nám, o čem tedy?

komplikator
komplikator
Level Level
9. 11. 2023 16:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Konstrukce - například žádný flexibilní. Otevřeš prstem bez pridirzeni a víko se nekinkla při psani
Displej - vyšší ppi, vyšší jas, kontrast, gamut, variable refresh - lpto, treba 24hz při sledování videa
Zvuk - zvuk je dostatečně hlasitý, plný, vyvážený. Mbp nemají konkurenci
Konektivita - thunderbolt porty pro rychlé periferie, obraz i nabijeni
Touchpad - skleneny s haptikou, industriální classic leasing
Vydrz baterie
Vykon na baterii
Provozni hluk - ideal 0db
Spolupráce s dalsimi zarizenimi - tablet, telefon, TV, sluchatka..
Spolupráce sw v jiných zařízeních. Začnu na jednom, plynule přejdu na jiné

Když jsem loni kupoval windows laptop, byl jsem naštvaný že nic nemá 1215U, všude 1235U nebo 1240P, samozřejmě vše mraky kompromisu, nikde není takový balík vlastnosti jako i apple. Letos jsem koupil 14" nový MBP, základní M1 Pro konfiguraci. 40k s daní. Nic v pc světě to nevyrovná. Nejbližší konkurence o které by se dalo uvažovat je výraz e dražší a to nevydrží tolik na baterii a i nebude v provozu tak tiché- pro mě použití je MBP v podstatě nonstop.pasivne chlazeny a pokud bezi fan, tak to zjistím jen z diag optiky, i s uchem. U šasi je proble. To slyšet, kdyz jede

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
9. 11. 2023 17:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Taky jsem to nechápal dokud jsem neměl na stole vedle sebe Della a M1 Air.
Rozhrkanej plasťák, vyvyklané panty, poškrábanej display, neustále funící větrák.

Proti tomu bezvětráková hliníková žiletka se skvělým skleněným displajem a nejlepším touchpadem co jsem zažil. Brutální výkon, absolutní ticho, několikadenní výdrž baterky, always-on, ovládání hlasem díky Siri a integrované AI jednotce z mobilu .... paráda.

drk22
drk22
Level Level
11. 11. 2023 12:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Tak když tomu hoši věříte, tak vám nenjní pomoci. Než vás ten zázrak jednoho krásného dne vypeče. Doufám že pravidelně zálohujete svá data.... Podle toho jak se tu výyjadřujete o s vé práci tak to co děláte jde dělat i na tabletu??
Btw to by mně zajímalo co s tím NB děláte že máte "rozhrkané plasty a vyvyklané panty" to jsem měl naposled tak před 15 letama...

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
12. 11. 2023 12:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Zkus svýmu PC říct "Siri, zvyš hlasitost" nebo Siri, pauzni to, aniž bys musel přerušit svou práci. Jo to je tak když technologie z mobilu zavítá do notebooku o čemž si svět x86 samozřejmě může nechat zdát vlhké sny :D

tombominos
tombominos
Level Level
12. 11. 2023 13:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator "Zkus svýmu PC říct ​"Siri, zvyš hlasitost​" nebo Siri, pauzni to, aniž bys musel přerušit svou práci."
.. a proc by to nekdo delal? Ja chapu ze v blazinci, jsi zvykli na pacienti, co si tam ruzne povidaji, ale v office, ti opravdu nikdo nebude rikat "zvys hlasitost".
Ty mivas asi jeste porad poluce, kdyz porad pises o 'vlhkych snech' co? To Vam tam nedavaji nejake prasky na to?

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
12. 11. 2023 13:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator a můžu vědět na co je dobré to říkat siri? Pro puberťáky, na 80% mi hraje auto a zbylých 20% pc, zkuste to říct té siri když hraje hudba. A sluchátka jsem neměl naa uších dobrých 20 let. Takže bych řekl že toto je bezva příklad technologie k h.o.v.n.u

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
12. 11. 2023 17:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator To je tou NPU jednotkou pro AI výpočty co ta tvá x86 plečka 5900X nemá.
Takže plačka tombomino tady bude tvrdit že to nepotřebuje, přitom doma opět roní slzy do polštáře co mu to prodali za předraženou plečku. Množství slz se u tomba pozná podle počtu invektivů .... a že jich tentokrát bylo :DDDD

tombominos
tombominos
Level Level
12. 11. 2023 17:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator " Množství slz se u tomba pozná podle počtu invektivů"
.. tak ze nejsi mentalne zdrav vis urcite i ty sam. Maximalne si to neches priznat, ale to je asi tak vse. Pokud ti pisu, ze jsi Mental, tak se odvolalvam pouze ne tvuj zdravotni stav, ktery ti potvrdi, kazdy psycholog a psychiatr. Jinak ten, kdo tady neustale vsem ostatni vklada ruzne inevektivy jsi opet ty. Na diitu jsi za to dostal banan. Divim se, ze jsi se jeste nerozpumprlikoval jako tam, a nep*cujes tady, jako jsi to delal tam, coz bylo tvoje posledni stadium pred banem.

Jinak ja jsem se na sebe a sve vyuziti vubec neodvolaval. Pouze jsem se ti snazil srozumitelnou cestou sdelit, ze jaksi v office cinnostech ve firmach, nevyuzijes hlasove ovladani a napsal jsem duvod proc. Osobne nepouzivam, zadne hlasove funkce ani u mobilu, takze mne nemas na co chytnout a s tim, ze mam 5900x to nema nic spolecneho.

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
13. 11. 2023 17:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator To že si vždycky svou vlastní hloupostí naběhneš na vidle a pak se tu před celým národem ztrapníš, opravdu není moje chyba :D

Stejně jako tvoje stalkování a orodování na všech webech za můj ban, je čistě výsledek tvé psychické poruchy :D
Já jsem možná otravnej jako vir Epidem, ale alespoň mám charisma, znalosti a dokážu rozjet zajímavé diskuse, což tě děsně štve protože ty máš znalosti a charisma jednobuněčné trepky.

Ale pokračuj s nadávkama dál a od @redakce dostaneš banán brzy ty. Se divím že tu tolerují takový stalkery. Asi jim ještě žádnej takovej psychicky nemocnej tombomino nestalkoval dceru.

tombominos
tombominos
Level Level
13. 11. 2023 17:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Az zase budou v Bohnicich vychazky, zajdi si prosim te do knihovny a pujc si nejakou encyklopedii, kde se doctes vyznam slava "stalker".
A jinak, za tve nestesti urcite mohou vsichni ostatni, jen ne ty sam, ze? :) Vsude jinde ti dali banan proto, ze to byla jejich chyba a chyba ruznych tombominu, jen ne tvoje, ze?

sonofthebit
sonofthebit
Level Level
13. 11. 2023 18:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator To je zajímavý, že se vždycky nakvartýruješ na web kde jsem já, a reaguješ desítkama příspěvků včetně nadávek pouze na mně. To samé se dělo na DDíítu a pak přesun na Cnews a znova to samé. Teď mě stalkuješ tady na SHW desítkama nadávek zatímco na Cnews sotva pípneš. Jseš pošahanej psychicky nemocnej stalker. Máš jediný štěstí že @redakce takový jako ty tady toleruje.

Ale upřímně osud tě už dávno ztrestal tím co jsi :D
Ostatně kdo by nechtěl takovýho poslušnýho pejska co se od pánečka nedokáže odtrhnout. No spíš taková otravná furt nasraná čivava :D
Jenom si dávej majzla, ty seš pro mne šupák kterýmu se vysměju, ale chraň tě bůh se dozvědět že tenhle stalking zkoušíš na nějaký děcka.

drk22
drk22
Level Level
13. 11. 2023 20:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Člověče a nenapadlo tě že tě nikdo nepronásleduje ale že takto lidi na tebe reagujou díky těm fantasmagoriím co šíříš?

gufuxu
gufuxu
Level Level
13. 11. 2023 20:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplikator Chlapče, ať je to co je to, Hlavně to vysaď, nebo Tě to nadobro sejme. Myslím to s Tebou dobře. Život je krásný i bez toho bordelu co do sebe láduješ.

S úctou, GuFuXu.

Reklama
Reklama