Zpět na článek

Diskuze: Elektrický tahač Volvo FH Electric ujel 3000km trasu, místo 4 dní jel 7

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

cdwN
cdwN
Level Level
13. 2. 2023 09:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tu diskusi tady jsem si přečetl a jsem rád, že se o tomto tématu tady realisticky diskutuje a probírají se jak pro, tak proti, což není dnes moc zvykem při tom stylu, co všude vidím - protlačování jediného "dobrého a správného". K tématu jako takovému se vyjadřovat nebudu, protože nejsem plně obeznámen se vším, jako někteří diskutující, ale potěší hlavně to, co jsem zmiňoval na začátku. Jak osvěžující :).Vše má své pro a proti a je potřeba nebejt fanatik jedné strany.

hl.hl
hl.hl
Level Level
8. 2. 2023 22:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Má se člověk smát a nebo brečet? Doprava elektroauty má smysl hlavně za předpokladu že na jedno nabití objedete lokální rozvoz a vrátíte se zpět.
Případně by musel být nějaký standard pro nabíjení za jízdy a k tomuto účelu vybudovány například úseky na dálnicích pravidelně po nějakých km.

phv
phv
Level Level
6. 2. 2023 21:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bylo naivní myslet si, že do důchodu půjdeme v 65.
Toto prostě někdo zaplatit musí.
Jsem ročník 1970 a je jasné, že za mého života návratnost EV aut nebude.
Chudí a důchodci se skládají, aby multimilonáři dostávali dotace na auta za 2 000 000,-.
To je dnešní EU.

cdwN
cdwN
Level Level
10. 2. 2023 00:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@phv Zase se hezky vrátí doba před nějakými padesáti lety, kdy měla automobil u nás jen každá čtvrtá rodina. Tomu říkám pokrok :) Na druhou stranu budou lidičky pěkně chodit pěšky a ubyde civilizačních chorob. Všechno zlé je k něčemu dobré....

Ventero
Ventero
Level Level
10. 2. 2023 15:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cdwN Opět přesně. Každej teď sedí a jezdí furt autem, města jsou jich plná, ulice se nedají přejít, všude rachot a smrad, autobusy v zácpách atd. Vůbec nějak ty lidi nepřiměřeně cestují ...

jpsix
jpsix
Level Level
6. 2. 2023 06:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

ta Tesla vraj odviezla ho..o 10t zemiakovych lupienkov

pietrolbc
pietrolbc
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 2. 2023 00:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pri 300 km dojezdu aby si ty mista na nabijecka predem rezervovali :D i pri 500+ to bude asi obcas o prsa korejske rychlobruslarky pokud se do toho silenstvi zapoji vic firem na stejne trase :)

wrah666
wrah666
Level Level
6. 2. 2023 20:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pietrolbc Ono i při těch 500 km dojezdu. Aby řidič 200 km předem naklikal požadavek a registroval si slot.

bison
bison
Level Level
4. 2. 2023 18:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ak by firma mala každých 300km jeden ťahač s vodičom stačilo by ich meniť aj so šoférmi a nemuseli by čakať ani na nabíjanie ani na povinné prestávky, je to neekonomické ale v dnešnej dobe nepodstatné, i tak každý ide na dlh .

wrah666
wrah666
Level Level
4. 2. 2023 19:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison Ono by to hlavně bylo zcela neekologické. Což je ve jménu "ochrany přírody: docela nepodstatná drobnost :) Funkční a úsporné by to bylo jedině v případě, že by tou trasou šel každý den jeden kontík tam a ideálně druhý zpátky. Jenže v takovém případě je mnohem levnější a víc "eko" vlak.

Eskymak
Eskymak
Level Level
4. 2. 2023 20:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison Auto, které stojí, nevydělává.

jirka-77
jirka-77
Level Level
4. 2. 2023 16:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Možná se postaví místama dobíjení trolejema na dálnici, jako je zkušební úsek v Německu, že si tím pomůžou, možná ne, ale určitě si pomůžou lepší sítí vykonnějších nabíječek a pro menší vzdálenosti se elektro tahače asi budou pomalu rozšiřovat.

kutil05
kutil05
Level Level
6. 2. 2023 19:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka-77 Výkonnější nabíječka není samospásná, vyšší nabíjecí proudy zkracují životnost akumulátorů, lepší cestou jsou výměnné akumulátory v kombinaci s běžnými nabíječkami při povinné přestávce.

wrah666
wrah666
Level Level
6. 2. 2023 20:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 Ani ta výměna není úplně bezstarostná. Napřed by se výrobci museli dohodnout na nějakém správném formátu, plus jak platit půjčovné/nabíjenkovné, plus zůstává realita, ve které bys z kamionu či autobusu musel vytahat 5-10 tun prázdných baterek a vyměnit je za plné. Mechanicky ne úplně nenáročná sranda. Natož pokud ti na stejnou výměnu u frekventované dálnice zastaví 30 vozů za hodinu. Ano,. ASI by to šlo, ale URČITĚ to nebude snadná a levná legrace.

kutil05
kutil05
Level Level
6. 2. 2023 20:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 Roboticky to půjde, umím si představit, že součástí specifikací bude v nějaké toleranci výškové umístění. Pokud bude podvozek dobře řešený, bude AKU přístupný z boku a samotná výměna moc dlouho nepotrvá. To zpoplatnění je jiná věc. Aktuálně je elektro doprava dražší než se spalovacím motorem, snad ten stav nebude trvat dlouho. Já k elektru přistupuji kriticky, stále vidím víc nevýhod. Ale taky se snažím vidět dopředu a přemýšlet nad řešením. A jednoznačně jen přestavba na stávajících platformách není ani v polovině potřebné cesty. Ty tahače můžou vypadat úplně jinak časem.

PHiLiPZ
PHiLiPZ
Level Level
4. 2. 2023 11:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Cital som tento clanok este pred pridanim prveho komentara k nemu, a rozmyslal som, ze napisem, ako prijemne ma prekvapilo, ze pan autor napisal aj takyto clanok pojednavajuci o elektromobilizme hlavne v negativnom zmysle. Kolko by 3000km trasa trvala naftovemu kamionu? Ano, dosiahnuty rekord na ele 3000km, ale to sa da aj na solar, ak si na to zoberie par tyzdnov v lete. Elektrovozidla maju nejake plusy, ale cena vozidla, rychlost nabijania a pristup k nabijaniu z toho auto na masove pouzitie neurobia. Paci sa mi elektromobilizmus ako idea, ako spalovat menej ropy a byt na jej dodavateloch menej zavisly, co moze byt jedna z hlavnych motivacii pre smerovanie EU bez toho, aby sa to priamo pomenovalo. Ze sa to hlavnym dodavatelom ropy pacit nebude a budu kopat (uz kopu) okolo seba zial uz vidime.

wrah666
wrah666
Level Level
4. 2. 2023 12:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PHiLiPZ "cena vozidla, rychlost nabijania a pristup k nabijaniu z toho auto na masove pouzitie neurobia" Neudělají. Ale potíž je v tom, že vlády ve své moudrosti už určují, kdy si jiné auto nekoupíš. A to bez ohledu na to, jak bude v té době takový elektromobil vypadat. A dokonce, jestli jich vůbec bude možné tolik vyrobit. Jelikož například jedna jistota je, že to nebude mít lithiové baterky. Těžitelné zásoby lithia rozhodně nestačí ani na současnou produkci automobilů, natož na to, aby se z baterek stavěly megaobří vyrovnavače zelené neelektřiny, cpalo se to do lodí, vlaků a snad i letadel. a přitom jen elektro má být za 11 let a 11 měsíců, to je zatraceně málo času.

kutil05
kutil05
Level Level
6. 2. 2023 19:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PHiLiPZ I kdyby se elektřina pro akumulátory vyráběla ve vodní turbíně, nebo jinak čistě, pořád bude problém s akumulátory a to už ve chvíli těžby surovin. A to je základní problém. Je to tu ekologickou zátěž přesouvá jinam.

wrah666
wrah666
Level Level
3. 2. 2023 20:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak toto je samozřejmě šílenost provozovat s dojezdem jen 300 km. Ale i těch relativně rozumnějších 500 by zjevně zdržovalo až až. A přitom už negativně ovlivnilo nosnost. (jestli počítám správně, tak s dojezdem 500-600 už půjde nosnost dolů o 3-4 tuny, což už někdy může být problém) Plus je do větší baterie potřeba narvat víc elektřiny, což nabíjení ještě protáhne, plus se tím zvýší šance, že přijede víc aut, poklesne příkon a nabíjení se tím protáhne ještě o víc. A že to celé plynulost a cenu dopravy neovlivní přiznivě se snad není třeba zmiňovat.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 2. 2023 20:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 "jestli počítám správně, tak s dojezdem 500​-600 už půjde nosnost dolů o 3​-4 tuny"

No to samozřejmě záleží na tom, jaké baterky se tam hodí. Obvykle můžeme počítat tak 100 km = 800 kg (např. dle hodnot Designwerku nebo Tesly). Takže dalších 200-300 km by přihodilo tak 1,7-2,5 tuny. Nicméně nevím, co u Volva používají za baterky, tam jsou ty jejich elektrotrucky nějak nesmyslně těžké, a tam by to možná mohly být i ty 3-4.

"Plus je do větší baterie potřeba narvat víc elektřiny, což nabíjení ještě protáhne"

Proč by mělo? Nikdo nikoho nenutí nabít více, je to možnost, ne nutnost. Když to nabijete někdy více, než nutně potřebujete, máte větší rezervu, a o to méně bude nutné nabíjet, když to potřebovat budete.

Pokud máte 500kWh baterku, vyplýtváte 400, máte 100 a potřebujete zase nabít na 500, tak prostě těch 400 budete muset nabít. Ale pokud máte 800kWh baterku nabitou na 700, vyplýtváte 400, zbyde Vám 300 a budete potřebovat 500, tak Vám přece stačí nabít jen 200, což je ještě méně, ne více. Nepotřebujete nabít 500, abyste měl plných 800. Naopak, dává Vám to větší svobodu nabít si to do zásoby, když na to nabíjení nečekáte, abyste nemusel čekat tak dlouho, až na to nabíjení čekat budete. Větší baterie praktické nabíjení spíše zkrátí, ne naopak.

wrah666
wrah666
Level Level
3. 2. 2023 21:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ano, uznávám, že záleží na x dalších proměnných. Hlavně, kde stál a kolik nabil či nenabil. Povšiml bych si drobného detailu: VY i já víceméně počítáme s tím, že automaticky ráno vyrazí s plnou, jelikož přes noc dobil na doraz. Jenže ona je docela reálně možná i situace, že večer nebude smět dle ynteligentních předpisů jet dál, i když budou na místní nabíječce stojany obsazené. A tím pádem ráno buď vyjede o kolik hodin později, nebo co horšího, budou stojany opět plné a chudák vyjede s dojezdem třeba 100 nebo 150 km. A pak začne být opravdu veselo. Plus se stoprocentně vyskytnou šikulové s myšlením typu "3x mi to ukazovalo nulu, ale těch 10 kiláků jsem dojel, dojedu i tentokrát" a nedojede. Což bude sice vtipné, ale v dnešní době, kdy je v módě zásobovní "just in time" to bude dost problém. Osobně předpovídám dálkové dopravě hodně velké problémy, které nakonec nepřekvapivě odnese zákazník.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 2. 2023 21:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "počítáme s tím, že automaticky ráno vyrazí s plnou"

Ne, proč by měl mít plnou? Může a nemusí. Každopádně při větší baterce je větší šance, že tam bude mít více energie, a tedy bude muset po cestě zastavit na kratší dobu, pokud to nebude stačit. Při větší baterce si může dovolit jeden den nenabíjet (resp. nabít jen málo), při malé tuto možnost nemá a nabíjet musí.

"Což bude sice vtipné, ale v dnešní době, kdy je v módě zásobovní ​"just in time​" to bude dost problém."

S JIT ale přece nejezdíte přes půl republiky. To máte výrobce nebo malý sklad (buffer) někde blízko a z toho to dodáváte tak, jak potřebujete. Třeba nošovický Hyundai si některé díly skladuje v Ostravě a je to cca 30km trasa. Na trasách ve vyšších stovkách km máte obrovská rizika prodlev i s naftou.

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 2. 2023 22:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Fakt Pan Surkala, uz ste zase v akcii? Kedy Vam konecne dojde ze ele v takej podobe ako je dnes, je totalne nepouzitelne.

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 2. 2023 22:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Nesnazte sa to obhajovat ake by bolo mozne pouzit baterie, ale ake su uz pouzite v konkretnom automobile, chcete mi snad povedat, ze budete posudzovat HW na zaklade co a keby bolo???? Proste je to hotovy kus v prevadzke, tak sa stym zmierte. Vase obhajby ele su uz neonusno. Robte to co ste robili doteraz. Mam Vas web rad, ale zacina mi to pripominat cklicbait. Zarabat sa musi a zivit rodinu tiez, ale nie takym sposobom. Ak ste narazili na svoje dno, hladajte si inu pracu, ale vo vasom pripade, uz nemate sancu sqa inak uzivit, tak len pisete clanky, ktore su momentalne v mode. Prosim Vas vradte sa k praci ktoru ste odvadzali pred 5-10-15 rokov spat. Vase meno mam spojene s kvalitou, ale posledne 2 roky sa zahadzujete iba s eleblbostami a zakazdu cenu sa to snazite pretlacat. Kedy budeme pocut o nevyhodach ele, stale len pisete o vyhodach a to uz je klamne, ak by boli len vyhody, tak by ste ani nemali o com pisat. Toto je ciste PR na ele, a bohuzial v kazdom Vasom clanku o ele.

wrah666
wrah666
Level Level
3. 2. 2023 22:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ale on má ještě v mnohém pravdu. Na rozdíl od většiny elektrofanatiků. Sice sám ví, jak jeho argumenty napadají na obě nohy, ale vždy se s ním před spaním rád pohádám. Je to v zásadě jako s manželkou :) A čeho si velmi vážím je fakt, že přiznává, že současné "elektro" není zrovna vítězství. Ostatní totiž blábolí o tom, že to víztězství je. Že ON hájí nefunkční stav je jiná věc. Ono to padne na hubu i BEZ hájení panem redaktorem.

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 2. 2023 22:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Pan Surkala, kupte sy konecne ele a potom piste to svoje. Neobhajujte nieco scim nemate skusenosti. Hovorim Vam nieco aj logystika? Skuste sa zamysliet.

wrah666
wrah666
Level Level
3. 2. 2023 22:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala On sy myslim koupil. Akorát že si, jako každý pragmatik, koupil, elektro za podmínek, kdy JE to výhodné. A poněkud jim utíká, že XY lidí bude NUCENO provozovat ELM v ,podmínkách, které ani omylem nejsou ideální.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2023 08:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala No já nevím, ale mě tento článek přijde jako dost kritický.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2023 08:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Nesnazte sa to obhajovat ake by bolo mozne pouzit baterie, ale ake su uz pouzite v konkretnom automobile"

Mně přijde, že nečtete. Docela jasně říkám, že tu máme dva problémy. Současné Volvo má problém v mizerném dojezdu (300 km je prostě málo, to si nebudeme nalhávat) a vyžaduje proto přesné plánování. Diskuze o větších bateriích není nic akademického, může je mít např. Tesla nebo i to Volvo ve verzi od Deisngwerku a probírá to, kam se to bude ubírat, co to přinese dobrého a co špatného. A tam to přináší zase problém v nižší nosnosti. Takže zase problém.

Na rozdíl od Vás se na to ale snažím dívat objektivně. Malá baterka nezhoršuje až tak kriticky nosnost (20 tun rozhodně není polovina běžného stavu), ale je to zase nervy drásající plánování trasy. S velkou baterkou máte větší klid, ale zase Vám zmiznou až 3 tuny nosnosti. Že se Vám nelíbí elektromobil, nesmí zapříčinit, že budete ignorovat i výhody, kterou dané řešení přinese.

"ale posledne 2 roky sa zahadzujete iba s eleblbostami a zakazdu cenu sa to snazite pretlacat."

Ne, neprotlačuju. Snažím se upozornit na problémy i výhody, objektivně z obou pohledů. Je mi jasné, že Vy jako elektrofob budete vidět jakoukoli pozitivní zmínku jako elektrofanatismus, ale tak to opravdu není. Snažím se na to dívat objektivně, tedy na rozdíl od Vás neupozorňovat jen na nevýhody, ale uznat i výhody. Mimochodem, jsem příznivcem japonských točivých atmosfér, ne elektromobilů.

"stale len pisete o vyhodach a to uz je klamne"

Kdybyste nelhal. O výhodách? A proto zmiňuji o několik tun nižší nosnost? O výhodách? A proto je prodloužení jízdy ze 4 dní na 7 dokonce v nadpisu???

"Toto je ciste PR na ele, a bohuzial v kazdom Vasom clanku o ele."

Totéž! PR článek bude zmiňovat, že se nám jízda prodloužila ze 4 na 7 dní? A to ještě v nadpisu? To je PR? To máte nějaké divné povědomí o tom, co to PR je.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2023 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Pan Surkala, kupte sy konecne ele a potom piste to svoje. "

Na co bych si kupoval elektromobil? Nemám to kde nabíjet a jezdím tak málo, že by to pro mě bylo naprosté mrhání penězi. Stejně jako pro miliony dalších, a asi i pro Vás. Ale že pro nás (mě i Vás) je elektromobil blbost, neznamená, že pro ostatní to musí být také stejný nesmysl. Naopak to může pro mnohé být lepší volba.

"Neobhajujte nieco scim nemate skusenosti. "

Posté, snažím se na to dívat objektivně, neobhajuju elektromobilitu. Snažím se dívat na všechny výhody i nevýhody. A především neignorovat současnou technologickou úroveň.

"Hovorim Vam nieco aj logystika? Skuste sa zamysliet."

Několik členů blízké i vzdálené rodiny pracuje v logistice včetně JIT procesů. Principem JIT je pokud možno co nejvíce lokální výroba (blízký dodavatel, který to může dodat přímo, když je potřeba, a to i několikrát denně) nebo držení malých skladových zásob blízko místa spotřeby, odkud jsou pak dopravovány (pak to dodává zpravidla nějaká spediční firma, která se o toto stará). To neznamená, že to v případě potřeby nevyužije třeba letadlo a cestu přes půl Evropy, ale to není cílem.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
4. 2. 2023 09:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala tak tohoto názoru jsem taky, pracuji v automatizaci. Nejde o motory atd. ty jsou super a jdou velice dobře regulovat. Ale akumulátory stojí za ho...

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 2. 2023 11:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Neobhajujte neobhajitelne, Pisali ste aj o tom, ze auto ma dost elektroniky a baterie a ze je vhodne pisat o tom na techwebu, tak potom musite pisat minimalne o 50% veciach od obycajnej Baterky/svietidla/, cez detske hracky telefony, naradie etc. proste na IT webe nema co robit auto na baterky. Su nato specializovane weby, tak ako na mobily, spotrebnu elektroniku, etc.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 2. 2023 19:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala A tenhle Váš výplod s tím, co jsem napsal výše, souvisí jako jak?

Prostě jste přestřelil a nehodláte to uznat. Nepropaguju elektromobilitu, ten článek rozhodně nehovoří jen o výhodách elektromobilů, když naprosto jasně přináší několik kritických pohledů (a i v té diskuzi zmiňuji, že odstranění jedné nevýhody přináší nevýhodu na další straně). Nižší nosnost a prodloužení cesty ze 4 na 7 dní rovnou v nadpisu. Takže pořád trváte na tom, že prodloužení trasy ze 4 na 7 dní je výhoda? Opravdu si myslíte, že prodloužení doby dodávky o 75 % je výhoda? Opravdu?

wrah666
wrah666
Level Level
5. 2. 2023 20:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Za mě jsou články o elektromobilech ok. A je snad jasné, že podobná týdenní jízda (mimochodem, při poslání dvou řidičů udělatelná za méně než 48 hodin, včetně nakládky) je bizár. Test, jestli to JDE udělat. Horší je, že až nebude ke koupi spalovák, tak vůbec nebude existovat ta možnost ujetí za 48h a tu a tam bude firma muset volit i tu týdenní variantu. Elektromobily zatím kupují ti, kterým pro jejich potřeby vyhovují, ovšem za pár let si je budou muset koupit všichni, bez ohledu na to, jak jsou vhodné či nevhodné.

littleon
littleon
Level Level
6. 2. 2023 04:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Já bych řekl, že článek popisuje realitu a kdo má reálné zkušenosti s přepravou a logistikou ví, že ten výsledek je tragédie. Skutečnost, že takové auto uveze méně nákladu, je v konečné fázi ten nejmenší problém, protože se prostě rozdíl přepočte na počet kusů či kilogramů zboží a naúčtuje se do prodejní ceny. Tím je tento problém vyřešen a na prodejní ceně zboží se podepíše minimálně. Ale jak jsem tu už psal pod jiný článek, největší problém bude zdvojnásobit počet řidičů, kterých chybí již nyní v Evropě vyšších desítky tisíc až nižší stovky tisíc. Protože pokud v reálu bude řidič potřebovat na místo 4 dnů týden, tak to bude v MKD minimálně dvojnásobek, vzhledem k omezením, která přináší AETR. I kdyby se povedl navýšit počet řidičů na potřebný počet, jakože se to nepovede což dokazuje praxe několik let zpátky, tak bude stát přeprava zásadně víc peněz, což už nebudou drobné v podobě 15-20% za rozdíl v nosnosti auta, ale částka podstatně vyšší. Což se třeba snáze ztratí v cenách značkového oblečení, ale levného zboží, třeba u těch pomerančů apod., to cenu pošle raketově nahoru. Což už se lidem asi líbit nebude.

Krom toho škoda, že jel řidič v tomto období, kdy stačí pro přepravu takového zboží isoterm, zajímavé by byly hodnoty s chladírenským nebo mrazícím návěsem. To jen tak mimochodem...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 2. 2023 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tragédie to je, ale je potřeba se na to dívat komplexněji.

1) Dnes to sice neplatí kvůli vysokým cenám elektřiny, nicméně pohon na elektřinu má tendenci (a především možnost) být výrazně levnější než na naftu. Před touto energetickou krizí to byly velké rozdíly ve prospěch elektřiny. Zda se dostaneme na ty ceny znovu, to ukáže až čas. Ropa (a nafta) asi o moc levnější v budoucnu nebude, elektřina být může, a to výrazně (neznamená nutně, že i bude).
2) Velký časový rozdíl byl způsoben především dvěma problémy.
2a) Nedostatečná infrastruktura, která se pro nákladní vozy teprve buduje. Dnes je to tedy velký problém, ale to nemusí znamenat, že stejný problém (a prodloužení času) bude mít ten tahač třeba za 5 let.
2b) Malá baterka. Tahač s 300km dojezd na takovou trasu je šílenost. Tohle má zásobovat lokálně, na vozit zboží přes půl Evropy. S většími dojezdy 600km+ by se to opět zlepšilo, zajistilo větší svobodu v plánování přestávek, menší prodlevy.

nephilim
nephilim
Level Level
6. 2. 2023 09:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Řidiči a jejich platy budou jeden z nákladů, které přeprava pomocí EV navýší. Už jste zmínil chladírenské nebo mrazicí návěsy, které vyžadují nemalou porci energie. Podobně kritickým je čas přepravy u živých zvířat. S delší dobou přepravy se prodlužuje doba péče o tato zvířata, tj. další náklady navíc.
Když už jsme u MKD, tak za dálkovou dopravu můžeme zmínit také přepravu osob, tedy autobusy cestovních kanceláří. Pokud cesta do Španělska a zpět vyjde na cca 2x2dny, jsou to 4 dny dovolené. Už to samo o sobě je pro některé lidi hůř přijatelné a volí třeba leteckou dopravu o jejíž neekologičnosti netřeba diskutovat. Nově by měli strávit v busu dokonce 7 dnů?!
Další oblastí postiženou zavedením EV budou složky IZS. Zde nákladem nebudou peníze, ale nic menšího než lidské zdraví a život.

Není zapotřebí kdovíjak povolovat uzdu fantazii, stačí se podívat na realitu každodeního života. Kam nás zavede absolutní elektromobilita je zcela jasné. Tento typ dopravy je vhodný pro pohyb dodávek a kamionů na vzdálenosti obecně jmenované jako město, pro rozvoz z centrálního skladu na jednotlivé prodejny či pobočky firem. Dále také pro osobní přepravu. Pro takové účely nejspíš mohou být EV plnohodnotnou náhradou aut s ICE. Pro ostatní druhy přepravy, plus například složky IZS je zapotřebí přijít s něčím více funkčnějším. Stavět na pouhém očekávání, že v přístích několika dekádách dojde k průlomovému objevu v oblasti akumulace el.energie je hazard jenž si nemůže dovolit nejen EU. Nemluvě o výrobě el.energie, kde platí stejné očekávání. Plná náhrada ICE pomocí EV je očekávání ne nepodobné tomu, jaké má dítě věřící v zázrak jenž učiní Ježíšek tím, že mu nadělí pod stromeček dárky. Děti mohou a dokonce mají věřit v zázraky, časem by však měly dospět a s tím také pochopit, že pokud se má něco stát, musí to být realistické a současně to musí být něčí hlava a ruce kdo to odpracuje. Zvlášť by to mělo platit pro ty dospělé, kteří svými rozhodnutími ovlivňují životy stamilionů lidí. Očekávání zázraků nechme dětem a lidem víry. Je krásné doufat v zázraky, některým lidem, kteří už nemají či nevidí jiné východisko to dává naději. Záchrana planety Země by se však neměla upnout k víře v zázrak, v dárek od Boha elektromobility, ale stanovit si realistické cíle. Cíle, které se dají dosáhnout za pomoci ověřených technologií.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 2. 2023 10:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "za dálkovou dopravu můžeme zmínit také přepravu osob, tedy autobusy cestovních kanceláří"

Ano, to je asi jediný druh silniční dopravy, kde si elektriku opravdu nedokážu představit (leda s trolejemi nebo bezdrátovým nabíjením a i tam nevím nevím). Tohle mi není moc jasné, jak to chtějí řešit.

"Další oblastí postiženou zavedením EV budou složky IZS. Zde nákladem nebudou peníze, ale nic menšího než lidské zdraví a život. "

Ale tak to jsme už mnohokrát diskutovali, že tohle přece problém není, protože ta auta jezdí krátké trasy (do Ostravy nepojedou sanitky a hasiči z Aše) a na stanici se hned připojují do elektřiny. Možná nějaká vleklá dlouhodobá akce by mohla být problém (něco jako požár v Českém Švýcarsku), tam jsem zvědav, jak se to bude řešit, ale pro naprostou většinu zásahů by to nemělo být žádné omezení.

wrah666
wrah666
Level Level
6. 2. 2023 10:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Počítám, že 99% zásahů IZS problém nebude. Ovšem to 1% "problém" bude. Jenže problém je v tomto případě buď kolikamilionová zbytečná škoda, nebo zcela zbytečně mrtvý člověk.

jirka-77
jirka-77
Level Level
6. 2. 2023 17:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Autobusy cestovek zastavují ve dne, v noci po čtyřech hodinách na 20 min přestávku u benzínky, tak jedině že by se to rychlonabíječkama stíhalo. Nevím jestli to je reálný, nemám přehled o číslech kolem rychlonabíjení.

wrah666
wrah666
Level Level
6. 2. 2023 17:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala 20 je podle mě i na nejrychlovatější rychlonabíječku málo. Spíš tak 3/4 hodiny. B) kolikrát jsem zažil, že byla zastávka "nad ránem" a celý autobus spal, tak se jen vyměnili řidiči a jelo se dál skoro hned. C) mám dojem, že to nejrychlejší možné rychlonabíjení má na baterku porěně neblahý vliv. A i kdyby ne, tak ta baterka udělá za den minimálně 3 plné cykly, což životnosti fakt neprospěje. A že asi bude muset být pěkně velká, čili ne levná.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 2. 2023 18:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak ono jsou baterky, které by se měly nabíjet i kolem 10-15 minut, ale to se bavíme o situaci, kdy by bylo jisté, že po cestách bude taková nabíječka vždycky přístupná v místě přímo po trase. Autobus je v tomto větší problém než typický náklaďák. Už i proto, že na dálkovou trasu jsou dva řidiči pro minimalizaci přestávek, což u nákladních aut není tak časté. Tam si řidič přece jen může dovolit trochu více hýbat s rozmístěním přestávek.

Tohle by se muselo "lepit" spoustou způsobů. Naddimenzovaná baterka s obrovským množstvím energie, aby to nebylo tolik závislé na přesném rozmístění nabíjecích zastávek, ideálně bezdrátové nabíjení na nádražích, když ten autobus stojí (to by ale bylo spíše takové malé "plivnutí", než nějak zásadní pomoc), bezdrátové nabíjení alespoň na nějakých úsecích dálnic, které zpomalí vybíjení,...

jirka-77
jirka-77
Level Level
6. 2. 2023 19:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Přeci jde o oba časy a ne jen doba nabíjení. Já nemám představu jestli se baterie za 4 h jízdy vybije. Beru příklad co jsem zažil, autobus jede skoro pořád po dálnici stovkou, řekl bych spíš na menší výkon.

jirka-77
jirka-77
Level Level
6. 2. 2023 19:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala S tím počítám že bude nabíječka na trase. Co jsem zažil zájezd do Paříže, autobus jede stovkou téměř pořád po dálnici, odhaduju že na menší výkon motoru. Zastávky jsou na benzínkách na dálnici, tak uvažuju nabíječky na těch benzínkách. Zastávky jsou každé 4 h i když jsou 2 řidiči, protože jsou pro cestující a pochopil jsem že je strategie aby se vůbec nepoužíval záchod v autobuse.
Troleje nebo výměny baterií jsou další možnosti, ale uvažuju zatím jen s dostupnými rychlonabíječkami na trase a v případě zájezdu na benzínách, kde lidi využívají obchody a záchody.

kutil05
kutil05
Level Level
6. 2. 2023 19:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Opět to není tak jednoduchá, kromě optimálního maxima proudu při odběru i nabíjení tu platí ještě jedna věc a to držet se v pásmu 20 až 80 %, nevybíjet na miň a raději nepřebíjet. A protože i pak máte jisté maximum nabíjecích cyklů nabíjení třeba na 50 % se prostě nevyplatí. Akumulátory mají svá pravidla a když se jich nedržíme, jde životnost dolů. Existují prototypy u kterých to tak moc není, ale zas mají třeba menší kapacitu na hmotnost a podobně.

snajprik
snajprik
Level Level
3. 2. 2023 20:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 300km dojazd a pripojky na kamion niesu každe 10km :D To musi biť zažitok, hlavne ked u takej pripojky budu stať dalšich 20 kamionov a jednemu nabiť bude trvať 16h :D

Reklama
Reklama