Zpět na článek

Diskuze: EU: rychlonabíječky každých 60 km pro osobní auta, co 120 km pro trucky

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

hl.hl
hl.hl
Level Level
5. 4. 2023 22:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A malou elektrárnu vedle. To jsou fakt Mongoli.

kuban
kuban
Level Level
5. 4. 2023 13:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

rychlonabíječky pro osobáky po 60km, náklaďáky po 120km - pojďme si to reálně rozebrat

Praha - Plzeň: 1 nabíječka na dálnici pro osobáky, žádná pro náklaďáky - jinak kolem žádná jiná nabíječka
Praha - Brno: možná 3 nabíječky pro osobáky, 1 pro náklaďáky
Brno - Ostrava: 2 nabíječky na dálnici pro osobáky, 1 pro náklaďáky
Praha - Hradec: 1 nabíječka na dálnici pro osobáky, žádná pro náklaďáky
Hradec - Olomouc: 2 nabíječky na dálnici pro osobáky, 1 pro náklaďáky
Brno - Břeclav - nic :)
Praha - Příbram - nic :)
Plzeň - Budějovice - 1 nabíječka pro osobáky, žádná pro náklaďáky
Plzeň - Vary - 1 nabíječka pro osobáky, žádná pro náklaďáky

plán je to perfektní :) děkujeme, co bychom si bez něj počali
p.s. 640kB musí stačit každému

anndir
anndir
Level Level
5. 4. 2023 09:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

mě se líbí myšlení čecháčků u všeho to nejde to nemůžeme, nedivím se že to pak nikam nedotáhli :D a jen závidí sousedním zemím, vždy se dobře bavím u podobných tématů

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
5. 4. 2023 21:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@anndir Kecy, kecy. Byly tu snahy poručit větru i dešti a budovat jak zběsilí a neslyšel jsem že by se říkalo že to nejde. A jak to skončilo...

tombominos
tombominos
Level Level
4. 4. 2023 22:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Koukam, ze elektricky nesmysl vesele funguje.. jestli pak uz nejakou chytrou EU hlavu napadlo, kolik aut soucasna kapacita elektricke site vubec utahne, potazmo dokaze nakrmit...

alien105cz
alien105cz
Level Level
5. 4. 2023 12:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tombominos 1 milion co tam mas dal chytra hlavo :D

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 20:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@alien105cz Optimistický odhad je až jeden milion a to pouze v případě pomalého nabíjení (obvykle doma), které bude tvrdě regulované. S rychlonabíjením zlomek odhadovaného počtu.

Podotýkám, že se jedná o odhad, který realisticky počítá spíše s 400-600 tisíci BEV, ale se stejnou podmínkou jako výše.

Taky nesmíme zapomenout, že stávající zdroje dosluhují, spotřeba bude růst i bez BEV. Uhelky se budou vypínat a nové elektrárny jsou v nedohlednu.

Ty uhlovodíky mají na rozdíl od elektřiny pár drobných výhod. A) jsou snadno skladovatelné B) v případě potřeby se dá jedorázově přesouvat xx MWh a nikdo si toho ani pořádně nevšimne, což s elektřinou nehrozí.

pane chytrá hlavo ;)

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
5. 4. 2023 21:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@alien105cz Podle studie Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA) z roku 2020, která se zaměřila na přechod na elektromobily v celosvětovém měřítku, by se celosvětová poptávka po elektřině mohla zvýšit o 1500 TWh (terawatthodin) ročně do roku 2030, pokud by bylo nahrazeno 40 % automobilového parku elektromobily. Tento odhad vychází z předpokladu, že v roce 2030 bude na světě asi 250 milionů elektromobilů, zatímco celková světová spotřeba elektřiny v roce 2018 činila asi 23 000 TWh.

Vzhledem k tomu, že Evropa představuje přibližně 20 % celosvětového trhu s osobními automobily, mohla by se poptávka po elektřině v Evropě zvýšit o zhruba 300 TWh ročně, pokud by bylo nahrazeno 40 % evropského automobilového parku elektromobily.

A to se bavíme o 40% náhradě. Podle statistik Evropské unie (EU) z roku 2020 bylo 38 % celkové hrubé výroby elektřiny v EU produkováno z fosilních paliv (uhlí, zemní plyn a ropa). A ty mají být zakázány. Tak nevím kde Eurohujeři udělali chybu.

Zdroj ChatGPT :D

haunter
haunter
Level Level
4. 4. 2023 21:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vždyť bude stačit jen předělat benzínky na EVinky... Bohatě. Třeba my na benzinkách nedobíjíme vůbec... Ani to není výhodné.

shaolin81
shaolin81
Level Level
4. 4. 2023 22:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@haunter To tazko. Vzhladom na niekokonasobne dlhsi priemerny cas potrebny na nabitie nez tankovanie je potrebne ovela viac miesta pre obsluzenie rovnakeho poctu zakaznikov.
Btw uz niekto vyratal, aka zataz na suroviny a CO2 bude tato nova infrastruktura?

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
5. 4. 2023 07:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Nesmyslnost zelených nesmyslů je zakázáno dokazovat. Kdo to zkusí, je uštěkán a zlikvidován.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 08:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 "Vzhladom na niekokonasobne dlhsi priemerny cas potrebny na nabitie nez tankovanie je potrebne ovela viac miesta pre obsluzenie rovnakeho poctu zakaznikov."

To je a není pravda. Zapomínáte na to, že elektromobily se dost často "tankují" při parkování. Rychlonabíjení je spíše doplňková věc. Uvedu příklad. Pokud byste měl přístup k nějaké pomalé nabíječce při parkování (a je v zásadě jedno, zda pravidelně doma nebo v nějakém cíli, kde se obvykle vyskytujete), tak ji budete potřebovat jen při delších cestách. Což se pak z desítek tankování/nabíjení na takových "benzinkách" ročně dostáváte na jednotky.

Jestli si ani to nedokážete představit, tak to zkusme jinak. I taková domácí 3,7kW nabíječka je ekvivalent cca 1,5 litru dotankovaného benzínu za hodinu. Představte si, že se občas vyskytnete u takového stojanu. Máte ho před domem, nebo když jdete nakoupit,... Jak často budete potřebovat na benzinku, když třeba jen jednou týdně chytnete takový stojan a stojí tam Vaše auto přes noc? I kdyby třeba jen 8 hodin, ať se vyhnete špičce. To máte 12 dotankovaných litrů za noc, čtvrt nádrže. Jak často v takovém případě pojedete na benzinku? Nebude to podstatně méně často? A co třeba když chytnete i takový relativně standardní, ale stále pomalý 11kW stojan? To hovoříme o cca 4,5 dotankovaných litrů za hodinu. Já nevím jak Vám, ale mě přijde, že kdybych byť jen opravdu zřídka při parkování chytl stojan, který mi do nádrže dotankuje 4,5 litru za hodinu, tak mě na standardní benzince skoro nikdo nikdy neuvidí.

"Btw uz niekto vyratal, aka zataz na suroviny a CO2 bude tato nova infrastruktura?"

Bez stavby nových věcí to nepůjde, to je fakt. Na druhou stranu bude potřeba výrazně méně zdrojů elektřiny než v případě vodíku nebo e-paliv. Dále je tu fakt, že baterie se pak dají recyklovat, takže jakmile se přiblížíte plné elektromobilitě, tyto materiály se Vám začnou točit a potřeba nových značně poklesne (nikdy však nebude nulová). Nicméně toto zase vyžaduje energii navíc, což je druhý problém.

shaolin81
shaolin81
Level Level
5. 4. 2023 08:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Bude zaujimave sledovat, ako postavia nabijacky na nasich tradicnych sidliskach. Kde je problem zaparkovat uz teraz.
Inak rad vidim elektromobilitu tam, kde to dava zmysel (kratke jazdy, moznost nabijat doma cez noc, atd). Ale pchat to narychlo vsetkym nasilu je fakt hlupost.

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
5. 4. 2023 09:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Dneska si možná někdo nabije když jde do obchodního domu nakupovat. Jenže tam jsou třeba 4 nabíječky, ale těch aut tam je několik stovek. A silně pochybuji, že se budou rozšiřovat na všechny parkovací místa. Nejen že by to ani nešlo a bylo to brutálně drahé, ale ten obchoďák by potřeboval svůj reaktor.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 10:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Proč reaktor?

Teď se dívám na projektovou dokumentaci pro Lidl, max. příkon 360 kW, odhadovaná spotřeba 630 MWh ročně. Celý retailpark velikosti asi 2 takových Lidlů s 240 místy instalovaný příkon 950 kW (tj. ekvivalent 85 elektromobilů nabíjených 11 kW). Z toho by se dalo očekávat cca 1660 MWh ročně pro celý retailpark. Předpokládá se cca 970 aut denně. Jestli se tam budou nabíjet hodinu, je to denně při 11 kW nabíjení 10,7 MWh. Pokud by to platilo pro celý rok, jsme na cca 3900 MWh ročně na nabíjení aut. Ano, je to výrazně více, než to, co tam je teď (z 1,7 GHz jsme na 5,6 GWh), nicméně není to ani řádový rozdíl proti tomu množství elektřiny, která tam teče teď, aby se tam kvůli tomu stavěl "reaktor". Jen soláry na Lidlu vyrábí cca 800 MWh ročně. Takže tu máme 3,9 GWh na nabíjení aut, takový jeden reaktor Temelína vyrobí ročně 16 290 GWh, to jen, aby bylo jasné, jaké řády tu máme.

Velký obchodní komplex je samozřejmě s počty míst řádově jinde, to je ale také samotnou spotřebou, takže poměr těch dvou ukazatelů bude asi docela podobný.

kp0
kp0
Level Level
5. 4. 2023 11:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Nebyl bych takový extrémista :), elektromobil by byl super, pokud by je někdo vyráběl ve velikosti jak bylo Citigo nebo Polo. Jezdit s nima kolem komínu a dobíjet doma, při ceně nového auta pod 500 je dobré řešení jak pro lidi tak pro města. Jenže jde se na to obráceně, přerostlá a předražená auta, které skoro nikdo nechce...Kolik lidí jezdí dnes v jednom autě, jeden výjimečně dva, proč by si měl jeden vozit prdel ve dvoutunovém autě? Nerozumím tomu.

Miroslav Slavíček
Miroslav Slavíček
Level Level
5. 4. 2023 12:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Ne víc než stály stávající benzínky.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 12:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 "Jenže jde se na to obráceně, přerostlá a předražená auta, které skoro nikdo nechce...Kolik lidí jezdí dnes v jednom autě, jeden výjimečně dva, proč by si měl jeden vozit prdel ve dvoutunovém autě? Nerozumím tomu."

To už se tu vysvětlovalo milionkrát. Je to naprosto logické, proč se to tak dělá. Baterie nebyly levné. Nemůžete udělat levný elektromobil, když jsou drahé baterie, to prostě nejde. Snad žádná technologie nikdy nezačínala od low-endu. Vždycky byla ze začátku velmi drahá, a proto se naprosto logicky začínalo v high-endu, kde jsou early-adopteři, kteří jsou ochotni za novou a drahou technologii zaplatit. Lidé, kteří chtějí mít něco výjimečného a nevadí jim za to zaplatit. První mobilní telefony začaly v high-endu, až později se to dostalo mezi normální lidi. Totéž první televize, první barevné televize, první LCD monitory, první počítače, první notebooky, první... cokoli.

Nemohlo se začít u levných aut. To automobilky zkoušely několikrát (zejména v 80. a 90. letech). Co bylo výsledkem? Auta s dojezdem pár desítek km, výkonem Trabantu ve vozech malých i větších, cena násobně převyšující nejdražší verzi daného modelu... Golf GTI stál v roce 1985 nějakých 22-23 tisíc marek, elektrická verze (18,5kW, 50km dojezd, 100km/h max. rychlost) byla za 45 tisíc. Byl to v dané době prostě nesmysl. Naprostý nesmysl. Cílová skupina velmi citlivá na cenu nebude platit dvojnásobek nejdražšího modelu za něco, co je výrazně horší než nejlevnější základ.

Dnes se situace začíná obracet. K lidovým EV se pomalu propracováváme až teď, protože až teď se konečně cena akumulátorů dostává na takové částky, že je možné vyrobit cenově akceptovatelný elektromobil pro širší cílové skupiny. Vyloženě low-endové ceny jsou ale stále ještě pár let daleko.

Budman
Budman
Level Level
5. 4. 2023 12:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Instalovaný příkon 950kW, ale maximální příkon jen 360kW? Takže reálně pokrytá jen třetina potřeby? A pokud je to na 240 nabíjecích míst, tak to při plném obsazení znamená dábelský maximální příkon na auto 1,5kW? No pane jo, to je zářivá budoucnost, to se mi za těch dvacet minut, co jsem v Lídlu na nákupu, nedobije energie ani na výjezd z parkoviště :-)))
Jasně, samozřejmě teď mluvím o plně obsazeném parkovišti, kde každý chce nabíjet, ale to je právě ten scénář, ke kterému nás EU tlačí a tady na reálných číslech krásně vidíte, jak směšně (vůči těmto vizím) jsou dimenzované dnes plánované dobíjecí stanice.
Ve městech je problém vůbec nedostatek jakýchkoliv parkovacích míst, takže vůbec uvažovat o tom, že by nějaká většinová část z nich byla vybavena dobíjecími stanicemi je čirá utopie a tím pádem argumentovat tím, že většina lidí bude postupně dobíjet pomalu z různých zdrojů v průběhu dne, je už hraničící s demagogii - takových lidí bude jen menšina a to se bavíme o nejbližších dekádach.

Pokud opravdu chceme něco udělat s spotřebou fosilních paliv z pohledu individuální osobní dopravy (jako že to ani není největší konzument, ale budiž), tak jedinou smysluplně realizovatelnou cestou je tvrdě omezovat "přerostlá" auta a tím optimalizovat spotřebu jak surovin, tak paliv - tohle není žádný projev závisti, ale čistě pragmatická úvaha.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 12:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 360 kW jen pro Lidl, 950 kW pro celý park, čtěte pořádně. Pokud by tam bylo 240 míst s nabíječkami, tak tam asi nebude instalovaný příkon 950 kW jako dnes bez nabíječek, ale podstatně více. Buď nečtete, nebo si to záměrně přiohýbáte tak, aby Vám to vyšlo co nejhůře. 950 kW je na celý park s 240 místy, to už máte 4 kW na auto v tom nejhorším případě (jenže budou-li tam ty nabíječky, tak tam asi nepotáhnout 1 MW, ale nejspíš 2-3. Proč berete výkon pro Lidl, ale počet míst pro celý park? Jde ale o to, že se ten výkon nezvýší ani řádově proti dnešnímu stavu, natož, aby to tam potřebovalo nějakou velkou elektrárnu.

"Ve městech je problém vůbec nedostatek jakýchkoliv parkovacích míst, takže vůbec uvažovat o tom, že by nějaká většinová část z nich byla vybavena dobíjecími stanicemi je čirá utopie"

Co tak cestuju po světě, přijde mi, že tohle není zas až taková utopie a nabíjecí místa ve městech nejsou něčím zas až tak výjimečným (a to i při tom velmi nízkém zastoupení, které EV zatím mají). Kdy to bude většinové, to je otázka, to pár desítek let bude, jenže ono pár desítek let také bude trvat, než se k té plné elektromobilitě vůbec dopracujeme.

Budman
Budman
Level Level
5. 4. 2023 14:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Z vašeho popisu to moc jasné nebylo, tak se omlouvám, že jsem to pomíchal, ale stejně 4kW na auto v tom nejhorším případě je vysloveně tragické. Co tam pak potáhnou nebo nepotáhnou je pouze spekulace, bavíme se teď o současném dimenzování.

Čtěte prosím pořádně a pak mi uveďte alespoň jedno evropské město, kde je většina (tj min 51%) všech parkovacích míst opatřena nabíječkou ;-) Ano, já vím, že teď to není potřeba a ta jedna nabíječka na desítky nebo dokonce stovky parkovacích míst stačí, ale problém je v tom, že natahat smysluplnou nabíjecí infrastrukturu není jako namalovat čáry na silnici a v okamžiku, kdy těch míst budete v rámci měst realizovat stovky až tisíce, tak to už není o připojení se na stávající síť, to je kompletní náhrada sítě a to jsou takové náklady, že se z toho všichni poten...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 15:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Proč by dnes mělo být 51+ % míst opatřeno nabíječkami, když nejvíce elektromobilová země na světě má sotva nějaký 13% podíl elektromobilů?

Proč by ta infrastruktura měla být takový problém, když při nabíjení při parkování je i 3,7 kW z domácí zásuvky až zbytečně rychlý luxus? Uvědomujete si, že auto 95 % času prostě jen a pouze parkuje? Pokud rozpočítáte celoroční nájezd na dobu parkování, tak Vám to pokryje asi 400 W. 400 wattů! I kdyby to auto bylo na nabíječce třeba pětinu času, tak to zvládnete nějakými 2 kW. Pokud jede dlouhou trasu, pak se stává kritická ta potřeba rychlonabíječek, ale při parkování je i 3,7 kW z domácí zásuvky až zbytečně rychlým nabíjením.

Dokážete mi říci, proč byste měl třeba ve městě nebo na sídlišti současně nabíjet stovku aut třeba i jen takovým pomalým 11kW nabíjením? Aby těch 8-10 kWh, které člověk spotřebuje denně, nabil za hodinu? Co tam to auto bude dalších 10-12 hodin, které tam na té nabíječce stojí, dělat? Buď to zpomalíte nebo rozfázujete. Uvědomte si, že to auto, pokud se nabíjí pravidelně, bude za půl hodiny až hodinu nabité. Auto připojené třeba ve 21:00 nijak svým odběrem neovlivní auto připojené ve 22:00, protože to první (připojené ve 21:00) je už (ve 22:00) nabité. Takže Vy sice vidíte dvě auta připojené na nabíječce, ale nabíjí se jen jedno. Můžete omezit výkon a nabíjet všechna současně pomalu, nebo je nabíjet rychleji a jejich nabíjení rozfázovat, jenže ono se to rozfázuje už i tou samotnou dobou příjezdu.

Příklad. Kdybych jezdil do práce autem, tak je to dohromady denně 25 km. To by mohlo být nějakých 5 kWh. Auto bych připojil třeba v 15:15. Řekněme, že tam je 11kWh stojan. Uvědomte si, že v 15:45 bych měl auto plně nabité. Jestli někdo přijede z práce 15:45, mé auto by ho už nijak neovlivnilo. I kdybych stojan trefil jednou jedinkrát za týden, potřeboval bych nabít 25 kWh. 2,5 hodin parkování a je baterka plná. Zbývajících 10 hodin přes noc (jednou týdně, kdy bych trefil stojan) tam bude i tak stát bez toho, aniž by se nabíjelo, protože by to 11kW nabíjení bylo zbytečně rychlé. Celý týden by mi nabilo za 2,5 hodiny. Pro parkování opravdu nepotřebujete nějaké extrémní výkony.

Pod okny tu bude třeba 50 připojených aut, ale ono se fakt všech těch 50 aut najednou nabíjet nebude. Vždyť drtivá většina z nich bude už dávno nabitá. Na 50 aut s 11kW nabíječkami nepotřebujete 550kW, Vám bude stačit dodávat nějaké desítky kW, protože většina připojených aut je už dávno nabitá. Drtivá většina aut, která se připojila před hodinou, bude nabitá. Pokud máte všeobecně dostupné pomalé nabíjení, stačí Vám naprosto směšné nabíjecí výkony. Naprosto směšné.

paja666
paja666
Level Level
5. 4. 2023 16:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 aha, jen takova otazecka, tech dobijecich zasuvek tam bude tolik, kolik bude parkovacich mist? nebo se to sidliste nejak domluvi, udela rozpis a bude preparkovavat podle toho kdo potrebuje zrovna nabit? :-D Jeste by teda mohl;i tahat prodluzku :-D Neprijde Vam to komicke? A co dimenzovani cele elektricke site. Uvedu priiklad, uz ted je sit nekde tak akorat, ze vic neprenese (nektetre fotovoltaiky odmitaji pripojit), co teprve, kdyz budou muset dimenzovat sit na zasuvku u kazdeho parkovaciho mista .... a dimeznovani toho celeho? Je to silenost, at tak nebo tak. Jeste jedna a to nejzasadnejsi vec, kde tu elektriku navic sezenem, ted jsme jako stat sobestacni, dokonce i el. vyvazime, ale pokud se uskutecni ty s prominutim "uchylne plany" EU, tak nevyrobime dost elektriny a kdo nam ji podle vas proda? A to nemluvim o tom, ze chteji odstavit uhelne elekrarny v r 2030, to uz nebudeme sobestacni vubec. Dobijeni bude mit samostatnou infrastrukturu a kdyz bude malo elektriny, bude to to prvni, co vypnou (jako maji v planu v pripade problemu ve Svycarsku).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 16:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Propána, vždyť 50 parkovacích 11kW míst bude mít v průměru odběr tak něco okolo 30 kW. To položí síť? Nemalá část aut tam stojí celý den a jsou nabitá. Přijede nové auto a zase je za pár desítek minut nabité a zase nijak neovlivní další auto, které přijede o dalších pár desítek minut později. Kde tam chcete mít nějaký vysoký odběr? I kdybyste tam dovolil 50kW nabíjení, tak 5 kWh budete mít nabito teoreticky za 6 minut, prakticky tak za 10, protože ke konci bude rychlost nabíjení klesat. V tak krátkém časovém intervalu se Vám tam opravdu neprostřídá 50 nových aut, aby potřebovali nabít. To by na parkovišti s 50 místy byl příjezd nového auta (a odjezd starého) každých 7-10 sekund.

Jedna možnost je, že nabíječka bude u každého místa, pak problém neřešíme vůbec, druhá možnost, že bude na vybraných místech. Ale jak jsem psal výše, s 11kW nabíjením by třeba v případě 25km nájezdu denně stačilo některé z těchto vybraných míst trefit jednou týdně a stejně by to bylo za 2,5 hodiny nabito (a baterku byste měl stále nabitou na cca 50-70 %). Když ho trefíte jednou za dva týdny(!), tak máte nabito za 5 hodin. Stále tam budete půlku noci stát bez nabíjení, a to jste to nabíjecí místo trefil jednou za 2 týdny. A to ještě předpokládáme, že jste během těchto dvou týdnů nebyl nikde nakupovat nebo něco jiného, a nikdy netrefil nějakou jinou nabíječku nikde jinde.

"pokud se uskutecni ty s prominutim ​"uchylne plany​" EU, tak nevyrobime dost elektriny a kdo nam ji podle vas proda?"

Tohle vidím také jako problém.

"bude to to prvni, co vypnou ​(jako maji v planu v pripade problemu ve Svycarsku​)"

Ta blbost se Švýcarskem ještě na českém internetu pořád žije? Já měl za to, že to už každý ví, že to spousta médií úplně překroutila a psala nesmysly. Přestaňte věřit lžím (kdo ví, možná víte, že to jsou lži, a šíříte je záměrně, nevím) a uveďme si to Švýcarsko na pravdivou míru. Je několik krizových stavů a vypínání nabíjení elektromobility neplatí pro ten první, jak nesprávně píšete, ale až pro třetí stupeň energetické krize ze čtyř možných. Pokud se nepletu, není to navíc ani 100% zákaz, ale stále umožňuje nabíjení pro nouzové účely i běžný lidem a ne jen záchranným složkám. To Švýcarsko raději už nikde nevytahujte, ať nevypadáte jako jeden z posledních, kteří tomu blábolu ještě pořád věří.

Budman
Budman
Level Level
5. 4. 2023 17:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 No jo, to je těžké, když argumentujete statistickými průměry, to je pak to samé jako když se v Německu plácají zelení po ramenou, kolik procent roční spotřeby už jim pokrývají OZE, ale ve skutečnosti se jejich rozvodná síť neustále potácí v problémech, protože buď mají energie kritický nedostatek (v okamžiku, kdy OZE nevyrábí) a nebo jí mají naopak kritický přebytek (když zrovna jak fouká, tak i svítí)... ale v průměru je to samozřejmě super a úžasné :-)

Za prvé - ať už se bude auto nabíjet nebo ne, tak ty stojany s příslušně dimenzovanými přívody tam musíte mít rozvedené všude - takže i na pitomém malém sídlišti se bavíme o minimálně vyšších desítkách stojanů, na větších už budeme ve stovkách, protože je naprosto nereálné, že by lidé v průběhu večera/noci ty místa nějak cyklovali. Tudíž stále se bavíme o ohromných nákladech na infrastrukturu, které zrovna ekologické hledisko moc neospravedlňují

Za druhé - máte samozřejmě pravdu v tom, že nějaký souběh maximálních výkonů nebude zas tak velký, tam bude spíš otázkou jak moc budou majitelé jednotlivých aut moci ovlivňovat rychlost nabíjení, protože někdo najede denně 25km, ale někdo taky 300km a oba budou chtít nabíjet za levno a mít auto k dispozici dle potřeby

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 17:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Jenže právě ta míra souběhu je tam důležitá. Nemůžete brát prostě situaci, že je parkoviště prázdné a během 10 minut se na sídlišti objeví 100 aut, která se najednou připojí k nabíječce a která ten den čirou náhodou všechna jela 400 km, aby byla potřeba je nabít do plna. To se Vám prostě nikdy nestane. A i kdyby, na tak se prostě nenabijou do plna. Stane se něco? Zhroutí se svět?

Právě proto je ten průměr významný, a zejména u tak velkých parkovišť, jako jsou ta na sídlišti, se ta situace tomu průměru bude blížit nejvíce. Právě kvůli tomu vysokému počtu nejrůznějších situací v jedné kupě.

Někdo najede 25 km, někdo najede 300 km, někdo nenajede nic (já využívám především MHD, takže se stává i to, že moje auto někdy stojí třeba i 3 týdny). Průměr na evropské auto je zhruba 40 km denně. Budete-li mít parkoviště o 5 autech, máte docela velkou šanci, že se Vám tam sejdou třeba dvě tři auta, která ten den najela třeba i 100 km+ a budou potřeba nabít hodně a budete mít velký souběh.

Máte-li ale 100 parkovacích míst na sídlišti, máte docela jasnou představu o tom, že potřebujete nabít zhruba 4000 ujetých km (100×40km). Máte tam pár lidí, kteří najeli 200 km, jasně, že ano, i takoví tam budou, pár, kteří najeli 100 km, spoustu takových, co najeli 50 km, několik, co najeli 25 km, několik, kteří nenajeli nic. Víte ale, že nebudete potřebovat nabíjet 1000 ujetých km, stejně jako víte, že tam nemáte 100 aut, která ten den ujela dohromady 10000+ km. Máte poměrně dobrou představu o tom, že se budete motat někde kolem 4000 km, řekněme, že víte téměř jistě, že to bude někde mezi 3-6 tisíc km. Při spotřebě 18 kWh/100 km+ztráty, takže cca 24 kWh/100 km, tam máte auta, která potřebují nabít 720-1440 kWh. Máte na to celou noc, řekněme od 22-6, tedy 8 hodin. To je 90-180 kW na 100 míst. Při těch 4000 km by to vycházelo na 40*24=960 kWh, 960 kWh/8h = 120 kW. Za předpokladu, že se nebude nabíjet jediné auto v čase do 22 hodin a žádné se nebude nabíjet po 6 ráno (a žádné z nich se nenabije nikde jinde přes den), takže spíše ještě méně.

Na jedno auto Vám (u 4000km situace) v případě nočního nabíjení (jen a pouze v noci 22-8, naprosto nic přes den) stačí 1,2 kW na auto. Zda takto omezíte nabíjecí výkon, rozfázujete to, to už je docela jedno. V zásadě ale na 100 aut nepotřebujete více než 120 kW. Pokud by celé toto parkoviště se 100 místy využívalo třeba 240 kW, tak se stane co? Kolem 2. hodiny ranní budete mít skoro všechna auta na parkovišti nabitá a zbytek noci tam budou nečinně viset na nabíječce. Kdybyste tam chtěl rvát do všech 100 aut současně 50 kW a mít šílený odběr 5 MW na parkoviště, tak kdybyste začal ve 22:00, ve 22:10 máte většinu parkoviště nabité. Jaký to má smysl?

A že někdo, kdo najel 300 km, si to přes noc nenabije plně a nabije si v nejhorším možném případě třeba jen 200 km, z toho se snad zhroutí svět?

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 20:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 "Vyloženě low​-endové ceny jsou ale stále ještě pár let daleko."

pár let? Co si mám představit pod pojmem pár let?

Za dva roky tu bude BEV s dojezdem 600 km za 300-400 tisíc a to co dnes vyjde na 2-3 miliony bude stát do milionu?

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 20:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 "Rychlonabíjení je spíše doplňková věc. "
pravidelné doplňování paliv je i teď spíše výjimkou, ale dálnice narvané k prasknutí. Tady bych se na nějaké současné chování elektromobilistů nespoléhal. Prvně je to jen malý zlomek uživatelů, který si to koupil dobrovolně a někdy i jako doplněk ke svému spalováku. Za druhé opravdu hodně jezdí drtivá menšina řidičů a to jsou ti, kteří plní ty dálnice a budou potřebovat veřejné nabíjení.

Mj. se musí počítat se špičkami a taky jsme tranzitní Stát.

" bude potřeba výrazně méně zdrojů elektřiny"
tady bych si dovolil mírně pochybovat, protože např. e-paliva i vodík se dá vyrábět nepřetžitě a např. i z přebytků a dlouhodobě skladovat. S elektřinou tohle nejde, takže aby to bylo potřeba výrazně méně elektřiny, tak se nabíjení musí tvrdě regulovat, což je stějně v plánu..

Problém recyklace spočívá v tom, že zrovna ty problematické prvky o které nám jde nejvíce, tak neumíme recyklovat tak efektivně jako ostatní komponenty baterie

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 20:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 "Právě proto je ten průměr významný"

není :) Vždycky jsou nějaká období, která se hrubě vymykají průměru. Prázdniny, dovolené, víkendy atd. Prostě jsou momenty, kdy najednou zvedne zadek mnohem větší procento lidí, ale v průměru to nevypadá tak blbě ;)

Kdyby to bylo jak si mnozí myslí, tak by energetici s klidnou hlavou mohli říct, že síť utáhne klidně 10 milionů BEV :)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 21:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Proč by elektrické auto, které dnes stojí 2-3 miliony, mělo v budoucnu stát milion, když srovnatelné ICE stojí ty 2-3 miliony? To má být EV za polovinu až třetinu ceny ICE? Cenové parity v kategorii okolo 2-3 milionu bylo už dosaženo. Tam už se moc zlevňovat nebude, není k tomu moc důvod.

Vzhledem k tomu, že snad nejlevnější auto na trhu, Dacia Sandero, začíná zhruba na částce 300 tisíc Kč, tak to moc nevypadá, že se kdy dočkáme BEV za méně 400 tisíc. Ostatně už základní Fabia začíná na 370 tisících. Ono už i ICE ve Vámi uvedeném cenovém rozpětí je vzácnost. Tady se můžeme bavit spíše tak o cenách někde kolem 400-500 tisíc, což by koncem desetiletí snad stihnout mohlo.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 21:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Jak se "Prázdniny, dovolené, víkendy atd." výrazně projevují na zatížení parkoviště na sídlišti, je mi docela záhadou. To je snad problémem spíše těch rychlonabíječek, ne? Pokud se více lidí vrátí třeba po víkendu nebo prázdninách, no tak se ta auta nestihnout dobít celá. No a? Problém? Fakt je takový problém nenabít auto na 100 %, ale třeba na 80 %? To snad nikam nedojede?

sroobik
sroobik
Level Level
5. 4. 2023 21:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 nie vazne... hovori sa "jak Hurvinek valku". Odteraz to kludne mozeme zmenit na "jak surkala elektoauta". To je cista utopia. Do 2035 este zostava 12 rokov, nepreasfaltuju nam tu ani tie rozjebane cesty/parkoviska, nieze natahaju nabijacku ku kazdemu parkovisku. Ani ciary (ohranicenie parkovacieho miesta) tu nevedia nakreslit poslednych 20 rokov, twl.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 21:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 "pravidelné doplňování paliv je i teď spíše výjimkou, ale dálnice narvané k prasknutí."

Proč asi? Nebude to třeba proto, že u obchoďáků nebo garáží před domem jaksi lidé běžně nemají pistoli s benzínem nebo naftou? Elektrická zásuvka tam naproti tomu občas i bývá. ICE tuto možnost pomalého tankování na různých místech nemá. Elektromobil ano.

"tady bych si dovolil mírně pochybovat, protože např. e​-paliva i vodík se dá vyrábět nepřetžitě a např. i z přebytků a dlouhodobě skladovat"

No vyrábět se nepřetržitě dají, ale je k tomu potřeba podstatně větší počet těch elektráren. Chápejte, abyste do elektromobilu narval 18 kWh a ujel s ním 100 km, potřebujete vyrobit cca 25 kWh elektřiny. Abyste s vodíkovým autem ujel 100 km, potřebujete v těch samých elektrárnách vyrobit asi 60 kWh na výrobu vodíku na ujetí 100 km. Abyste ujel se spalovacím autem na e-paliva ujel 100 km, budete potřebovat vyrobit asi 150-200 kWh elektřiny. Takže jestli pro komplet elektromobily budeme potřebovat ekvivalent 2,5 Temelínu, pro náhradu e-palivy bychom potřebovali na ČR těch Temelínů (nebo jejich ekvivalentů) tak kolem 15-20. Vodík i e-paliva mají smysl v omezené míře, když jsou např. ty přebytky OZE. Je to ale energetický nesmysl jako primární systém. To chcete postavit v každém kraji ČR minimálně jednu další JE, ne-li dvě, abyste na ta výrobu těch e-paliv měl dostatek energie?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 21:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 "nieze natahaju nabijacku ku kazdemu parkovisku"

Povím Vám jedno tajemství. V Norsku protlačují elektromobily už přes 10 let. Teď tam mají asi 80% zastoupení na trhu s novými auty. A na silnicích tvoří asi 13-14 % aut. Myšlenka toho, že v roce 2035 tu budeme mít plnou elektromobilitu, je naprosto nesmyslná. Něco aspoň trochu připomínajícího plnou elektromobilitu u nás nečekejte dříve než tak někdy kolem roku 2050. Že něco začnete výhradně prodávat, neznamená, že to bude v ten samý okamžik jako jediné na silnici. Nebude.

"Ani ciary ​(ohranicenie parkovacieho miesta​) tu nevedia nakreslit poslednych 20 rokov"

No vidíte, a u nás to malují pravidelně snad každý rok.

Budman
Budman
Level Level
5. 4. 2023 23:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shaolin81 Ano, pro toho, kdo to potřebuje, tak to problém je a možná se budete divit, ale těch lidí, co denně za volantem polykají stovky kilometrů je docela dost a proč by měli být znevýhodněni v tom, že si nemohou u svého domu auto dobít do plna? Jen proto, že vy plný dojezd nevyužijete, tak to neznamená, že ostatní také ne.
A je vidět, že máte o sídlištích velice mlhavé představy, já tam pár dekád bydlel a ono to vytížení a cykly se opravdu dost mění v závislosti na sézonách, svátcích a podobně. Neznamená to samozřejmě, že by došlo k nějakému energetickému kolapsu, ale to, že vlastně nikdy nebudete vědět jakým výkonem budete moci dobíjet a zda to bude stačit. Nemluvě tedy o tom, že pokud dojedete domů v pozdějších hodinách, tak už máte sakra problém s najitím parkovacího místa, takže pokud by stojany nebyly všude, tak na tyto pozdně přijíždějící by asi těžko nabíjecí místa zbyla...

Prostě tuhle nevýhodu provozu BEV neokecáte ať se budete snažit sebevíce.

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
5. 4. 2023 09:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@haunter Pochybuji, že většina benzinek má dostatečně dimenzované přívody pro X nabíječek o velkém výkonu. Někde to možná půjde za draho překopat, ale jinde ani náhodou. A taky by mě zajímalo, kdo to bude platit ty nabíječky ?

Budman
Budman
Level Level
5. 4. 2023 12:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DarkRichelieu Na vaši poslední otázku je jednoduchá odpověď -vždycky to nakonec zaplatíme my, v lepším případě jako spotřebitelé toho nabijení, v raším případě jako nezúčastněný občané na daních :-(

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 12:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DarkRichelieu Stejně jako platíte benzínky v ceně benzínu, zaplatíte nabíječky v ceně elektřiny. Je na tom snad něco překvapivého a nového?

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 21:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DarkRichelieu Což povede k tomu, že plno nabíječek jednoduše zanikne a zredukuje se to na naprosté minum u dálnic.

I přes dotace je při současných cenách potřeba, aby byla nabíječka vytížená většinu dne. Jak toho chcete dosáhnout, když většina bude nabíjet "levně" doma? Zdražíte? Tak o to více lidí bude nabíjet doma a hledat cesty jak se veřejným nabíječkám vyhnout.

Mám takové tušení, že to dopadne podobně jak s ČT/ČRo .. bude to doplácet buď Stát a nebo si to zaplatí občané formou dalších poplatků

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
5. 4. 2023 21:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DarkRichelieu Akorát, že ty fronty na elektro-"benzínkách" ONO asi zmizí, protože rychlonabíjení je drahé a ničí baterku a pomalu/nízkým příkonem se nevyplatí nabíjet auta na benzinkách, protože tam se kšeftuje množstvím zákazníků. Takhle se z Evropy stane akorát skanzen pro turisty z Asie.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 4. 2023 21:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DarkRichelieu "Takhle se z Evropy stane akorát skanzen pro turisty z Asie. "

Z té Asie, která tu elektromobilitu protlačuje podobně jako my? Jen tak pro info, u nás v ČR EV tvoří 2,1 % nových aut. V šílené Indii, kde je vypadávání elektřiny na denním pořádku, je to přes 5 %.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 4. 2023 08:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DarkRichelieu Tak oprava, 5 % platí pro Dillí, v celé Indii mají EV nyní 2,6% tržní podíl (i tak větší než u nás). Obecně to vedou elektrické tuk-tuky, kde je elektrických 52 % nově prodaných. Ta Čína, která se do Evropy údajně bude jezdit dívat jako na skanzen, má v EV 22% podíl.

sroobik
sroobik
Level Level
6. 4. 2023 09:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DarkRichelieu :) to ako vazne ideme porovnavat 40000€ auta s 800€ motokolobezkami? Uz som to tu pisal niekolko krat, maly Smart s 300-400km dojazdom za 5000€ novy kupim hned teraz ho objednavam a ani nemusi ist >50kmh a ani mi nemusia robit nabijacku pri cinziaku.
aby nedoslo k omylu, toto je maly smart https://www.carlsson.de/en/media/resized/1920x1920/smart.jpg

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 4. 2023 14:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DarkRichelieu "to ako vazne ideme porovnavat 40000€ auta s 800€ motokolobezkami? "

A problém je to jako konkrétně v čem? To, co má 4 kola a více, se do elektromobility počítá, ale to, co méně, už ne? I v samotných autech (odpočítáme-li elektrické motorky a trojkolky) mají poměr elektromobility podobný jako u nás. A to hovoříme o Indii, kde několikahodinové výpadky elektřiny nejsou ničím výjimečným (znám z vlastní zkušenosti a dodnes mě překvapuje, jak se tam ta elektromobilita začíná protlačovat). A to tu máme ještě Čínu, kde elektromobily mají už 22% zastoupení. Tak já nevím, v čem se nám ta Asie ohledně elektromobility bude smát?

Reklama
Reklama