Zpět na článek

Diskuze: Lidovější elektromobilita se blíží, Škoda poodhalila Epiq od cca 25.000 EUR

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

kochren
kochren
Level Level
11. 9. 2025 08:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dojezd až 425km? Nemá tam být jen? S tímto střepem aby se člověk bál jet třeba z Ostravy do Prahy. Nedej bože si zkuste představit cestu na dovolenou. Dyť nedojedete ani k Baltu v Polsku... Krom toho čím starší tím nižší účinnost... Takže za pár let to může být až 325 ne 425...
Až ty auta budou mít dojezd aspoň 800 km a budou stát 400-500.000 Kč, tak pak by se o tom dalo uvažovat...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 9. 2025 10:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kochren "S tímto střepem aby se člověk bál jet třeba z Ostravy do Prahy."

No na dálnici to bude pochopitelně ještě méně než 425 km, protože to je městská hodnota. Nižší dojezd na dálnici ostatně platí i o pro spalovací auta, která tam také obvykle nedosahují svých teoretických dojezdů.

"Dyť nedojedete ani k Baltu v Polsku..."

A proč by to tam nedojelo? I ve spalováku bude většina lidí stát minimálně tak dvakrát.

"Krom toho čím starší tím nižší účinnost... Takže za pár let to může být až 325 ne 425... "

To by byl pád o 24 %. Jenže statistiky ukazují, že dojezdy se u moderních baterií tak rychle nesnižují. Tam je nyní průměr okolo 1,8 % ročně, což by pro pád o 24 % znamenalo zhruba 15 let provozu. A teď si nejsem jist, zda to náhodou nemá být LFP, která má ty poklesy ještě nižší.

kochren
kochren
Level Level
14. 9. 2025 11:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Sorry, ale se svým stařičkým spalovákem VW Touran z roku 2004 ujedu 1300+ km. To znamená, že nebudu nervózně sledovat kde je prázdná nabíječka. Nedej bože, že ten střep bude plný což při cestě na dovolenou jaksi bývá...

Jak jsem psal, až ty auta budou mít dojezd aspoň 800km, tak se o tom dá uvažovat. Do tý doby je to předražená hračka a tak max. pojízdná taška na nákupy...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
16. 9. 2025 15:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "se svým stařičkým spalovákem VW Touran z roku 2004 ujedu 1300+ km"

S Touranem 1300 km? Dívám se na data, nádrž to má 60 litrů, papírovou spotřebu 6,1, takže papírový dojezd 984 km. Reálná spotřeba dle dotankování je u uživatelů v průměru 6,6 litru, takže 909 km. Na 1300+km byste musel v průměru jezdit za 4,6 litru, což mi nepřijde moc reálné (a to ani podle PP).

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
16. 9. 2025 16:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Když pojede po pomalych okreskach bez zacpy nebo 80 po “rovne” dalnici, tak to da uplne v pohode. Tyhle diesly umi jet hodne pod papiry.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
16. 9. 2025 16:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala To možná ano, ale to nepůjde o běžný dojezd. Na okreskách bych se svým autem sice dal asi 1050 km, když budu uvažovat takto, ale reálně prázdná-plná tankuju tak po 700-750 km. Dívám se na nejúsporněji jezdící lidi s Touranem a dle dotankování najedou tak 850-950 km na nádrž. Přes 1000 km je vzácnost, byl tam jeden borec, který byl sem tam okolo 1050 km. Nějaké hodnoty přes 1100 km byly už opravdu výjimečné.

Kdybychom stejnou logiku aplikovali zde, tedy dojezd u EV při takových podmínkách, tak ta škodovka taky neujede 425 km, ale asi přes 500. Ale nenapadlo by mě na takovém extrémním případě stavět argumenty (pomineme-li, že i 500 je málo).

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
16. 9. 2025 18:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala To asi ano… ostatne tak podobne jak to EQS u vedlejsiho clanku.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
16. 9. 2025 18:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Přesně tak, je to zajímavost, ale ne běžný dojezd. S každým autem se dá ujet šílená porce kilometrů, stěžejní je ale to, kolik to zvládne tak nějak normálně. A normálně těch 1300 km nedá ani ten Mercedes, ani ten Touran.

drkt
drkt
Level Level
16. 9. 2025 18:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala S tím se dá ale úspěšně nesouhlasit. Jak ten Mercedes tak ten Touran to normálně dají. Na rozdíl od specializovaného elektroauta jim stačí vzít s sebou pár kanystrů paliva navíc...

kochren
kochren
Level Level
23. 9. 2025 12:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala No tak to zrovna vyšlo... Jel jsem z Ostravy do Prahy, tam jsem pojezdil, Pak jsem jel na vysočinu k Želivce, tam jsem taky pojezdil pak z5 do Ostravy. V pondělí do práce a na zahradu a až jsem přijel ze zahrady, tak jsem jel tankovat...
Jinak na dálnici průměrná spotřeba 4.8 až 5 litrů... Jedna věc cos našel na papírech a druhá je realita...

Krom toho ten zde uváděný střep má dojezd až 425km čili za těch nejůžasnějších podmínek, kterých asi nikdy nedocílíš. Tak realita bude kolik 350-380 za dobrých podmínek? To abych se fakt bál jet do Prahy kdy na dálnici jsou navíc samé zácpy a nehody...

Jak jsem psal až ty střepy budou mít dojezd 800 km, pak se dá o tom uvažovat...

kochren
kochren
Level Level
23. 9. 2025 12:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala No to by asi taky šlo :-D
Ale ne nemusím řešit kanystry :-)
Ale když jsme u toho, tak tady stačí 1 kanystr a fičím dál. Už vidím jak u elektroauta sebou někdo smyká baterie :-D

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
9. 9. 2025 18:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak základ je u všech čtyř stejný, jen ty crossovery jsou trochu delší a vyšší. Zajímalo by mě jak se to podepíše na kufru toho Pola, jestli to má těch 440l tak to je docela pěkné, pokud to není moc na úkor místa na zadních sedadlech.
Ještě tak 5k dolů a skoro bych to zařadil do příštího výběru, těch 4-5k€ je pro mě aktuálně taková hranice kdy to ještě dává trochu smysl a člověk skousne i nějaké to omezení...

sroobik
sroobik
Level Level
9. 9. 2025 15:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

na 40kW bateriu 425km? Ci tu 56ku? Tak v prvom pripade by to bolo (budem zaokruhlovat) 40/4= 10kWh/100km, v druhom 14kWh/100km - no to druhe ked pojdes po vetre je mozno realne, to prve len dole kopcom z Mnt Everestu.. Takze realne to bude aky dojazd? 180km a 350? To mi je naco take auto?

siddhi
siddhi
Level Level
9. 9. 2025 15:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sroobik určitě to platí pro tu větší baterii. 14kWh­/100km je běžná hodnota u menších aut, ale samozřejmě spíše mimo dálnici.
Jinak dle nových WLTP měření, jsou udávané spotřeby a dojezd skutečně reálné.

snajprik
snajprik
Level Level
9. 9. 2025 19:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@siddhi Prave že na dialnici 80km/h za kamionom, minule som to skušal a na golfe 1,5 benzin som sa dostal na spotrebu 2,7L :D normalne mi to papa 6L

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 18:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sroobik za den nenajeduvíc jak 100km, jen výjmečně 200. k čemu tedy dojezd 30000km na jedno nabití? Kdyby výrobci měli mozek dají na střechu soláry a mohl by jsi jezdit zadarmo.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
9. 9. 2025 19:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pan Jaroslav Crha gIT Nejen Jardové kupují auta... Já to mám třeba do práce 15, 100, 150, 500 nebo i 800km a průměr mám taky jen 60km denně.
Ty solární panely bych si zkusil jít patentovat, ale asi dopadneš jak Jára... Stejně pokud nemáš auto větší než barák, tak to bude jen takové přicmrdávání co dá 30-40km/den navíc když bude hezky... Ale běžné auto dál nepojede když bude prázdná baterka.

Choakinek
Choakinek
Level Level
9. 9. 2025 00:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zcela lidový automobil. Dělňas s 25 000 Kč hrubého v pohodě vyskládá 600 táců na stůl v hotovosti, obratem odjíždí novým Epíkem domů.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
9. 9. 2025 07:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Kde žijete?
Dle staťáku má 90% obyvatel víc než 29 400.
https://www.platy.cz/en/salaries-in-country

A to jsou jenom ty oficiální příjmy. Na severu je takový folklor, že se chodí pro dávky a vedle toho na černo do práce. Pak tu máte spoustu těch lidí co zásadně neberou karty… proč asi?!

Mám v rodině HR ( a nestydím se za to :) ) ta shání na Jihu Moravy skladníka… člověk bez kvalifikace, který musí udělat jen papíry na ještěrku a zůstat střízlivý celou šichtu a za 36 000 nemůžou nikoho najít.

coolipi
coolipi
Level Level
9. 9. 2025 12:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Aha. Jen papiry na jesterku (asi v0s3r), zodpovednost za rozbite skladovane zasoby kdyz tim nekde napali do regalu/zbozi, kazdy den mozna jet x kilometru a mit za to pri dnesnich cenach 36000..... fakt jako super. Hmotna zodpovednost.

Na shaneni lidi, nebo vstupu do podnikani je tu trh, a kdyz nemuzete najit za urcitou cenu nic na trhu, tak proste cenu zvednete. Pridate benefity. Tak proste funguje trh. Nekoho pretahnete!

Jestli na to ovsem nemate, nestezujte si (to plati pro vsechny) ze nejsou lidi, protoze duvod je, ze na to proste nemate. Trh. Vydelejte si na to nebo zavrete kram.

Sorry za uprimnost, ale na toto tema mam obcas diskuse s nejblizsimi kamarady kteri podnikaji a detail, ze kdyz chteji prodavat na trhu tak na trhu take nakupuji jim jaksi uchazi. I s IQ >140 jim to nejde.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
9. 9. 2025 13:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Ja chtel jenom demonstrovat ze platy okolo 25 opravdu nejsou delnicka realita.

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 18:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou a dokážeš od toho platu odečíst daně, sociální a zdravotní, provoz domácnosti aby tomu člověku taky zbylo na jídlo, oblečení?

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
9. 9. 2025 20:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Pro Crhu zvlast aby to pochopil 36>25

Choakinek
Choakinek
Level Level
10. 9. 2025 02:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Tak ta statistika je totálně vytažená z PRDELE!

Absolutně nesedí průměrná hrubá mzda. Pokud nesedí průměrná hrubá mzda, ostatní budou také nesmysly.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
10. 9. 2025 08:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Ne že bych tam takovou hodnotu vůbec našel, ale nic nebrání abyste dodal lepší data.

coolipi
coolipi
Level Level
10. 9. 2025 11:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Pro vsechny abu to pochopili - samotna vyse platu/mzdy nam vlastne nic nerika o realnych nakladech cloveka na to, aby mohl vubec fungovat jako zamestnanec. Cloveka zajima, co bude mit po odecteni vsech dani ze mzdy, vsech zivotnich nakladu, ceny dopravy a CENY CASU KTERY MUSI STRAVIT DOJIZDENIM apod.

Takze na vyhodnost zamestnani je potreba koukat optikou dane lokality, cen v lokalite atd.

Proste takhle od klavesnice muze plat vypadat buhvijak vysoky a presto si ten clovek na nove auto nevydela (a kdyz nema auto, tak asi tezko bude nekde dojizdet na periferie do prace, kde tam nejede MDH). Zkuste si to nekdo cvicne spocitat! Mozna vam vyjde, ze tomu cloveku by zbylo par tisic korun mesicne.

Choakinek
Choakinek
Level Level
10. 9. 2025 15:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Cože?

A co je tedy podle Vás to "Average"?

"Salaries by age group - Average salary and range in Czech Republic by age in Kč."

drkt
drkt
Level Level
10. 9. 2025 16:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Na ty platy.cz bych moc nespoléhal. kdoví z čeho čerpají... Ne nadarmo mají v popisku napsáno: "The displayed value is just for information."

jinak mi vrací zpět dolní decil:
Zhruba 22 283 Kč hrubého měsíčně — to je dolní decil mezd (hranice, pod níž má nižší mzdu 10 % zaměstnanců) podle ČSÚ za 2. čtvrtletí 2025.

Choakinek
Choakinek
Level Level
10. 9. 2025 19:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Ano, to už působí reálně.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
11. 9. 2025 08:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Tak dodejte lepsi data… podle ceho porovnavate realitu?

Ty averages tam sice jsou v popisku ale v grafech je vyznaceny median, navic jsou pro kazdou skupinu zvlast. Coz neni tak docela to same jako prumerna hruba se kterou se operuje dle zakona. Nejakych 46500 dle poslednich informaci CSU. Coz by the way tak zhruba odpovida te nakreslene distribuci.

Co je divne jsou prumerne platy muzu vs prumerne platy zen. Protoze to by muzi i zeny meli vyssi prumer nez udava CSU. To uznavam.

https://www.kurzy.cz/makroekonomika/mzdy/?imakroGraphFrom=1.1.2015

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
11. 9. 2025 08:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou A odkaz by nebyl?! protoze ja to na csu hledal a k aktualnim datum jsem se primo nedostal. Jenom nejaka stara data jsem nasel.

Nebo je to jen informace interpretovana nejakym webem pripadne AI?

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
11. 9. 2025 09:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou a někdy je to vykoupené 200-400 hodinami přesčasů, 2-3 zaměstnaní atd.

Prostě jedna velká bída ;)

Je to uváděné >> (vč. příplatků za přesčas, odměn, náhrad mzdy atd.) <<

drkt
drkt
Level Level
11. 9. 2025 10:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou tak se schválně té AI zeptejme kde to najít:
Rychlé informace: Průměrné mzdy – 2. čtvrtletí 2025.
Analytické PDF („Vývoj českého trhu práce – 2. čtvrtletí 2025“) – viz pasáž „Mediány a decilové rozpětí mezd“, str. 7: uvádí dolní decil 22 283 Kč.
Takže tak těžké to najít snad není ne?
https://csu.gov.cz/docs/107508/d0cb69b8-2fcc-2fde-d38a-a8535f258894/cpmz090325_analyza.pdf
Doslova se tma píše:
"Desetina zaměstnanců s nejnižšími mzdami pobírala hrubou mzdu pod hranicí 22 283 Kč (dolní
decil meziročně vzrostl o 8,3 %)"

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 08:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Nejsem si jist, zda takový člověk půjde pro nové auto, a je jedno zda elektrické nebo spalovací. Argumentovat člověkem tvořícím nejspodnějších pár jednotek procent v populaci v diskuzi o koupi nového auta (a opět, jedno zda spalovacího nebo elektrického) mi být přijde trochu mimo.

Navíc jsem schválně napsal "lidovější" a ne "lidový", což je docela rozdíl.

drkt
drkt
Level Level
9. 9. 2025 11:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak v tomto kontextu použitý termín lidovější je taky blbost, bo jsou na trhu už nyní levnější elektroauta..

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 12:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala To se s tím přece nevylučuje.

Jasně, že jsou i levnější EV auta. To ale automaticky neznamená, že zajišťují lidovou nebo lidovější elektromobilitu. Třeba takový Spring je levnější, ale svým pojetím to není auto pro příliš širokou veřejnost (dost drahé a oholené na to, co poskytuje - v dané třídě je ten příplatek za elektriku pro mnohé nestravitelný, i když úplně blbě se neprodává).

Epiq (a s ním další podobné vozy) už přináší opravdu důstojné auto pro širší veřejnost, která má zájem o EV, a dostává se do lidovějších cenových relací se stravitelnějším příplatkem za elektriku. Ještě nedávno byla normální EV od cca 800 tisíc, protože jsme začínali v nižší střední. Nyní už to pokrývá i nižší třídy od 600 tisíc. Takže se blíží lidovější elektromobilita.

drkt
drkt
Level Level
9. 9. 2025 17:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ale vylučuje. Protože
dsražší auto mez dosud rozhodně nemůže "zajišťovat lidovější elektromobilitu" už z podstaty definice. To jestli je auto lidové souvisí s cenou a dostupností nikoli s extra vybavením. Navíc podslední dacia spring obsahuje prakticky vše co člověk ke spokojenosti potřebuje.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 20:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "To jestli je auto lidové souvisí s cenou a dostupností nikoli s extra vybavením."

Souvisí to ale také s tím, jak stravitelné je pro běžného člověka. Dosud jsme tu měli Springa a pak v podstatě až nižší střední třídu, pokud se bavíme o elektrice. V malých vozech nic moc stravitelného nebylo. Zela tu díra, a to právě v té třídě, kterou běžný lid hledící na rozumnou cenu kupuje nejčastěji.

Rozumějte, Cinquecento je malé levné vozítko, ale běžný lid potřebuje spíše Punto. Měli jsme tu VW Lupo, ale lid rozpohybovalo spíše Polo a Golf. Měli jsme tu Citigo, ale běžný lid jezdí ve Fabii. Byl tu Ford Ka, ale lid mířil spíše k Fiestě...

A to je to, co se nyní mění. Ne každý se chce mačkat v maličkém Springu, který nemá na šířku ani 1,6 metru a rozvor 2,42 metru (tohle má na šířku přes 1,8 metru, rozvor 2,6).

drkt
drkt
Level Level
9. 9. 2025 20:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala A přesto polsko motorizoval maluch a nemecko brouk..

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 21:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Opravdu Vám ta situace přijde stejná? Maluch a Brouk byla doba, kdy to bylo obvykle první a jediné auto pro rodinu, na které lidé šetřili celý život a měli ho roky a roky. Jenže něco takového je už pár desetiletí minulostí.

Nejlevnější miniauta už desítky let nejsou tím, co motorizuje vyspělé státy. Fabia:Citigo je asi 5:1, Fiesta:Ka asi 4:1, Polo:Lupo asi 4:1, Punto:Cinquecento/Seicento asi 3:1. Lidé už nechtějí nejlevnější plechovky. Jestli něco rozjede masovou elektromobilitu, tak to nebudou auta typu Spring za 400 tisíc, ale trochu větší auta typu Polo, Epiq, Panda s trochu většími baterkami (výrazněji přes 40 kWh) a podobně. Např. Citroen Ami je prdítko za 7500 EUR a žádnou masovou elektromobilitu to nenastartovalo.

drkt
drkt
Level Level
9. 9. 2025 21:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "bylo obvykle první a jediné auto pro rodinu"
Ne, nebyly jediné. „Brouk“ i „Maluch“ byly hlavně nejlevnější masově dostupná volba ve své době – a díky výrobním objemům, síti servisu a (v Polsku) státnímu přídělovému systému se z nich staly symboly motorizace.
NSR (Brouk): Nebyl sám—existovaly Isetty, Goggomobile, Opel Rekord/Kadett či Fordy—ale Beetle mívával kolem 24 % trhu (1958) a značka Volkswagen držela na přelomu 50. let ~40 % německého trhu, takže prakticky dominoval díky ceně a spolehlivosti.
Itálie (500/600): Fiat 600 (1955) a Nuova 500 (1957) společně „změnily dějiny motorizace“—ne proto, že by neexistovaly jiné vozy, ale protože nabízely nejnižší celkové náklady a obrovské série.
Polsko (126p „Maluch“): Nebyl jediný (byly Syreny, Trabanty, Škodovky), ale licenční výroba FSM + předplatné PKO (startovní cena 69 000 zł v r. 1973) a dlouhé pořadníky udělaly z 126p fakticky nejdostupnější nové auto. V Polsku se vyrobilo 3 318 674 ks (celkem 126 všech verzí 4 673 655 ks).
Závěr: Nešlo o „jedinou možnost“, ale o nejlevnější masový standard, který díky výši výroby a dostupnosti skutečně „motorizoval“ dané země.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 21:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala No a přesně to je ono.

Vše, co jste tu vyjmenoval, jsou záležitosti staré desítky let. Ty tu ale neřešíme. To, co fungovalo v 50.-80. letech 20. století, nefunguje ve 20. letech 21. století. O to jde. To, co Vy říkáte, o motorizaci lidovými vozy před půl stoletími, Vám vůbec nikdo nebere. Máte v tom naprostou pravdu. Ale pro dnešní dobu to neplatí.

Nejmenší vozy (segment A) se už pěknou řádku let prodávají méně než malé vozy (segment B), viz výše vybrané čtyři modely. A např. loni to bylo v Evropě 15,5% vůči 4,2% podílu, což opět ukazuje, že je to zhruba 4:1. Segment A moc lidí opravdu už roky nezajímá. To, že na přelomu 50. let minulého století tomu bylo jinak, je sice pěkné a pravdivé, ale pro dnešní dobu poněkud irelevantní. A ostatně prodeje snad všech elektrických pokusů v segmentu A a nižších to dokazují.

drkt
drkt
Level Level
9. 9. 2025 22:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Jen reaguji na rvidentně nepravdivé tvrzení...
A snaha se vymluvit že je to desítky let staré je lichá. Na věci to neproto nic nemění. Lidi žádné dělení na třídy vozidel nezajímá, zajímá je cena a dostupnost.
Bylo to nádherně vidět, když se začaly prosazovat relativně zastaralé mizerně vybavené, ale levné dacie...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 22:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "A snaha se vymluvit že je to desítky let staré je lichá. Na věci to neproto nic nemění. "

Nemůžete argumentovat něčím, co dnes neplatí. Dnes auto představuje něco docela jiného než přes 70 lety. Auto už není opečovávaným miláčkem celé rodiny, na který se šetřilo celý život a jehož koupě byla životní událostí.

"Lidi žádné dělení na třídy vozidel nezajímá, zajímá je cena a dostupnost. "

Pokud by je zajímala cena a dostupnost, každý by jezdil v tom Ami za 7500 EUR. Nebo v těch benzínových autech A-segmentu. A ono jaksi nejezdí. Lidé nechtějí jezdit v malých autech, i když jsou levná. Raději si připlatí za větší auto. A pokud to větší auto mají bez příplatku, tak tím spíše jdou do velkého auta (což je případ té Dacie, kterou sám zmiňujete).

"Bylo to nádherně vidět, když se začaly prosazovat relativně zastaralé mizerně vybavené, ale levné dacie..."

1, Přesně! Jenže proč uspěla Dacie? Když tu byly levné Solenzy a podobné nebezpečné křápy, nikdo to nechtěl. Úspěšný byl až Logan, který nabídl velké prostorné auto, které vypadalo aspoň trochu důstojně, za dobrou cenu. Velké levné rozumně vypadající auto. Ne malé levné. Logan uspěl především kvůli tomu, že kombinoval nízkou cenu s větší velikostí a moderním vzhledem. Sama nízká cena nestačí. To ostatně ukazují prodeje nejmenších aut. Poněkolikáté podotýkám, data ukazují, že malé vozy prodejně převyšují mikrosegment cca 4:1. Duster je úspěšný a také ne proto, že by byl nejlevnějším autem na trhu.

2, Dacie nedělá segment A, ale B a výše. Např. Sandero má skoro 4,1 metru a prodeje byly nejvyšší od té doby, kdy se z toho stalo "dospělé" auto, a ne zastaralá skořápka. Podívejte se na dnešní Sandero, které je vůči konkurenci naprosto rozumným autem, což o první generaci nebyla až tak moc pravda. Dnes si Dacii koupí nejen ten největší šetřílek, ale i normální lidi.

3, Analogicky to bylo se škodovkou. Dokud to byly malé skořápky, tak ač levné, ve světě příliš neprorazily. Škoda dnes není třetí nejprodávanější automobilkou Evropy proto, že by dělala nejlevnější malá auta. Malá levná auta nikoho moc nezajímají navzdory ceně.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
9. 9. 2025 23:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Problém springeru je že to prakticky nikam nedojede (zvlášť v zimě) a tak to nemůže plnit funkci jediného auta v rodině... může to být to druhé auto do rodiny na pojížďky... OK super.
Jen je to pro lidi co shání až to druhé auto a tady jaksi idea levného auta pro dělnickou třídu padá, když to implicitně předpokládá vlastnictví dvou aut... platbu dvou pojistek, dvou servisů, dvou parkovacích stání.

A nevšiml jsem si, že by to byl nějaký zásadní trhák v prodejích.
https://www.best-selling-cars.com/electric/2025-half-year-europe-top-electric-car-brands-and-bev-models/

drkt
drkt
Level Level
10. 9. 2025 10:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ano ale celý ten příspěvak pana šurkaly je tím pádem na vodě protože pokud vyjdeme z :
Lidové auto není to, které je jen levnější než minulá generace, ale to, které si může dovolit většina lidí a zároveň zvládá běžné potřeby (5 míst, kufr, dálnice, bezpečnost) při nízkém TCO. Mikrovozítka jako Ami do toho logicky nespadají protože to ani není auto, a naopak ani velikost sama o sobě z auta lidové nedělá. Pokud má nějaký elektromobil (nebo jakýkoli jiný) cenu a provoz tak nízko, že je dostupný pro většinu domácností, pak může být lidový. Pokud je pořád dražší než srovnatelné alternativy a/nebo nezvládá běžné použití, pak lidový není.
Takže v tomto případě ten epiq nijak lidový z mnoha důvodů není... viz:
Škoda Epiq: směřuje výš (5 míst, „rodinné“ EV). I kdyby cenovka startovala „někde kolem 25 tis. €“, pro většinu domácností to nebude lidové – splátka/pojištění/servis a riziko rychlé amortizace dá TCO blíž střední třídě než „lidovému“ autu. Dokud reálně nepřekoná nejlevnější benzínové B-segmenty v měsíčním nákladu, tak to „lidovka“ není.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
10. 9. 2025 12:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Malá levná auta" nikoho moc nezajímají, protože levná už nejsou. Díky všelijakým regulacím se ta cena příliš přiblížila B segmentu - ten cenový rozdíl musí odpovídat těm kompromisům, aby o to zákazníci stáli a výrobce to o moc levněji neudělá, kruh se uzavře a malá auta u nás umírají. Ale stačí se podívat do Japonska, kde sice také nejsou levná, ale nejsou tak daňově zatížena jako velká auta a zájem je řekl bych slušný...
V té době malucha to vypadalo dost jinak, ten šel za 70k zl ale taková 125p už stála 170k, Warszawa a podobné pár let před tím snad 100-120k a ani nabídka starších nebyla určitě tak rozsáhlá jako dnes. Kdyby A segment (4 místa, kufr na "dvě basy" a pohon schopný pohybovat tím po dálnici) se dnes prodával v podobném poměru, třeba za 200k, prodeje by také asi vypadaly jinak ale v Evropě za takové peníze už vyrobíme leda "koloběžku" se střechou ala ami, která ani nemůže na dálnici a vnoučata budou muset běžet za autem. Tam už je těch kompromisů prostě moc na takovou cenu, aby to mělo masový úspěch.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 9. 2025 13:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Díky všelijakým regulacím se ta cena příliš přiblížila B segmentu ​- ten cenový rozdíl musí odpovídat těm kompromisům, aby o to zákazníci stáli a výrobce to o moc levněji neudělá, kruh se uzavře a malá auta u nás umírají."

Jenže ty regulace a změna cen je záležitostí posledních několika málo let. Jenže ta auta se neprodávala ani předtím. Podívejme se třeba na rok 2019 před covidem

Hyundai i10 - od 230 tisíc (668 vozů, ale i20 v B segmentu už měla 1517 prodejů, nemluvě o i30 se 7450 kusy)
Toyota Aygo - od 231 tisíc (405 vozů, ale Yaris už 1857 prodelů, Auris 1409)
VW Up! - od 233 tisíc (pouhých 199 vozů, Polo mělo 1406, Golf 3515)
Seat Mi - od 235 tisíc (pouze 54 kusů, Ibiza 1161)
Nissan Micra - od 236 tisíc (79 kusů, dokonce i elektrických Leafů se prodalo více, 94)
Mitsubishi Space Star - od 240 tisíc (185 kusů)

Ani jedno z výše uvedených aut na silnicích téměř nenajdete, přestože byla hodně levná.

"Ale stačí se podívat do Japonska, kde sice také nejsou levná, ale nejsou tak daňově zatížena jako velká auta a zájem je řekl bych slušný... "

To je trochu zavádějící argument. Úplně stejně bychom mohli argumentovat, že je zájem o obří pickupy, že se stačí podívat do USA. To, že se něco prodává v USA nebo JP, neznamená, že totéž funguje v EU. Ostatně i v rámci Evropy jsou velké rozdíly, třeba ve stísněných uličkách Itálie nebo Řecka najdete podstatně více vozů A/B než zde, kde je to spíše B/C.

"Kdyby A segment ​(4 místa, kufr na ​"dvě basy​" a pohon schopný pohybovat tím po dálnici​) se dnes prodával v podobném poměru, třeba za 200k, prodeje by také asi vypadaly jinak"

No nevypadaly. Vždyť to není nic, co bychom museli odhadovat, to je něco, co máme historicky ověřené.

2004 - Mini okolo 3%, malé vozy okolo 50 %
2009 - Mini okolo 3 %, malé vozy okolo 35 %
2014 - Mini okolo 3,5 %, malé vozy okolo 18 %
2019 - Mini okolo 2,5 %, malé vozy okolo 15 %

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 9. 2025 13:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "zároveň zvládá běžné potřeby ​(5 míst, kufr, dálnice, bezpečnost​) při nízkém TCO"

Přesně o tom to je, a to jsem Vám tu snažil pořád vysvětlit. Konečně jste to pochopil.

drkt
drkt
Level Level
10. 9. 2025 14:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tohle jen dokazuje že nic jako lidové vozítko momentálně prakticky neexistuje jeho roli plní ojetá vozidla a tudíž snažit se tak označovat elektromobil je úplně mimo...

drkt
drkt
Level Level
10. 9. 2025 14:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ne není vytrhávání z kontextu tomu aby jsi to pochopil fakt nepomůže.
„Lidové“ ≠ 500 000 Kč
Při běžném úvěru 5 let/6 % vychází jen splátka kolem 9 700 Kč/měs. (bez pojištění a energie). To je pro průměrnou domácnost hodně – mediánová mzda v ČR je ~41 100 Kč hrubého (Q2 2025). Tohle prostě není lidovější „lidovka“, a už vůbec ne jen díky tomu, že je to EV.
Ten zbytek jsou jen obvyklé požadavky ne ty základní, základní jsou cena a náklady na provoz.. Pozici lidového vozidla dnes zastávají prostě ojetiny...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 9. 2025 18:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Nikdo neříká, že je to lidové auto, ale že je lidovější. Jestli pořád nechápete rozdíl mezi těmito dvěma pojmy, tak se asi nemáme o čem bavit. Je to auto, které patrně rozšíří elektromobilitu mezi širší veřejnost. Nikdo tady přece netvrdí, že si to bude kupovat rodina s nízkými příjmy.

Mimochodem, Dacia Spring a Vaše požadavky na "lidové auto": 5 míst, kufr, dálnice, bezpečnost​​. Spring je jen 4 místný (nikdo se nechce mačkat v autě šířce typické pro A-segment), kufr by šel, 308 litrů není málo, dálnice docela problém (max. 125 km/h), bezpečnost problém (1 hvězda NCAP a zdaleka to není jen absencí asistentů). Nesplňuje 3 ze 4 Vašich požadavků. Není divu, že si to lid moc nekupuje. Vždyť i Peugeot e-208, který je o třídu výš a ještě nedávno stál dvojnásobek toho, co Spring, se v Evropě prodává o něco lépe.

drkt
drkt
Level Level
10. 9. 2025 22:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak ještě jednou, lidovější je nesmyslný termín. Jediný smysl by to tu dávalo jako synonymum pro levnější a to jak víme není ani omylem.
A jak už jsem tu někde psal momentálně něco jako lidové auto fakticky není. Jeho místo zaujímají ojetiny. Ten spring je prostě levnější a dostupnější a pro naprostou většinu dnešních uživatelů navíc zcela dostačující. Těch 5 míst kufr atd se týkalo požadavků minulosti a i tak to přebila cena a levný provoz. Dneska lidi jezdí většinou sami jen do města a zpět 20-30km. Takže naopak ten spring by to dnes splňoval líp.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 9. 2025 22:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Těch 5 míst kufr atd se týkalo požadavků minulosti a i tak to přebila cena a levný provoz. Dneska lidi jezdí většinou sami jen do města a zpět 20​-30km."

Takže nejdřív Ami nesplňovalo požadavky, protože nemá 5 míst, nemá dostatečný kurf, nemůže na dálnici... A nyní zase najednou lidé jezdí většinou sami, do města a 20-30km. No a není náhodou tohle to přesně ta oblast, kde to Ami kraluje ještě více než Spring? Tak já už nevím, co to auto má vlastně splňovat?

"Takže naopak ten spring by to dnes splňoval líp."

1, Tak proč si ho kupuje méně lidí než e-208, která dlouho dobu stála skoro dvojnásobek a i dnes je o polovinu dražší?

2, Nejdřív musí být lidové auto velké, prostorné, schopné jezdit na dálnici a bezpečné, najednou má být pro jednoho a do města. Tak to zjednodušme... pro kolik lidí to tedy má být? Jednoho nebo pět? Nebo najednou místo 5 stačí 4?

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
10. 9. 2025 22:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak pár let to určitě není, spíš desítky jen v poslední době to je více výrazně a na to větší vliv.
Ještě by pro ty slabší v počtech vypíchnout které ze zmíněných aut je teda opravdu levné. Tou dobou mi nabízeli za 230 C3, fabia byla tuším 260, i20 asi 250 to už nepamatuju přesně. Nehledě na to, že pokud člověku stačil holobyt, tak Logan/Sandero bylo ještě mnohem níž - 170/175k.
Rozhodně mě nic nemotivovalo jít do menšího za podobnou nebo dokonce vyšší cenu...
A to Japonsko - tam je vidět že když jsou ty náklady diametrálně odlišné, tak ty prodeje podle toho vypadají s asi třetinou.
A když vytáhnu pro mě lepší statistiku s
10% mini vs 25% malé v 2010
4,2% mini a 35% malé dnes...
Tendence je sestupná, jen vy tvrdite, že protože nikdo malá auta nechce, já tvrdím že dost podstatný důvod proč je nikdo nechce jsou aktuální ceny, které zákazníka přesvědčí koupit spíše B...

drkt
drkt
Level Level
11. 9. 2025 10:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Jediný kdo tu bazíruje na podobných požadavcích jste vy... Já celou dobu píšu že základem je nízká cena , provoz a dostupnost. Tohle bylo jenom jako vysvětlení obecných požadavků pro univerzální auto a platilo to možná dřív a ani tehdy to nebylo nijak zásadní jak dokazují právě ty maluchy a brouky..
To, že si dneska někdo něčeho kupuje více či méně nehraje roli, jak jsem psal již dříve dnes něco jako lidový vůz prakticky neexistuje a jediný smysl to slovo "lidovejší" proto dává jeko ekvivalent slova levnější, a lidi ve velkém prostě kupují ojetiny...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 9. 2025 11:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "já tvrdím že dost podstatný důvod proč je nikdo nechce jsou aktuální ceny, které zákazníka přesvědčí koupit spíše B..."

Jaké aktuální ceny? kdo tu řeší aktuální ceny? Řeším přece to, že tento stav platí už tak 10-25 let. Tahle doba velkého zájmu o A-segment skončila tak někde u aut jako Twingo, 106/Saxo (a to bylo na hraně A/B), Cinquecento/Seicento. Od té doby je A-segment docela mrtvý, uspěla akorát praktická auta na pomezí A/B (Panda), a to řeším roky 2000+ (dobu 25 let zpátky, ne aktuální ceny).

Viz 10% mini vs 25% malé v 2010. To je 15 let zpět. I tehdy je "nikdo" nechtěl. Vždyť je to 2,5násobný rozdíl. A všechny statistiky, které jsem tu ukázal, a to z nejrůznějších pohledů, vždy ukazovaly cca 2,5-4násobný rozdíl v historii. Nikdo tu přece neřeší 9násobek dnes, ale ty 2,5-4násobné rozdíly 10, 15, 20 let zpátky.

Zavzpomínejte na doby dávno minulé, zavzpomínejte, která auta se tu proháněla po ulicích. Lidé vždy dávali větší přednost levným, ale současně "důstojným" rozumně velkým autům před malými nejlevnějšími plechovkami. Když to větší auto má navíc supernízkou cenu, tím lépe (Logan), ale největší prodeje byly vždy o něco výše, lid rozhýbaly Ceedy, ne Picanta, i30, ne i10, Fabia, ne Citigo, Fiesta/Focus, ne Ka,... Nebavím se tu o dnešku, ale o době i 25 let zpátky.

Podívejte se třeba na to, co si kupují lidé mířící do důchodu. Na konci své kariéry své dlouho šetřené peníze vrazí do svého posledního nového auta, které mají až do konce života. A nejsou to nejlevnější plečky. Obvykle je to dnes nějaké MPV/SUV v B-Segmentu. Velkým hitem, a opět se bavíme o situaci mnoho let zpátky (tak 2010-2015), byl třeba Opel Meriva, Hyundia iX20, Kia Venga - např. ti Korejci měli opět 3-4krát vyšší prodeje než jejich A-segmentoví kolegové).

drkt
drkt
Level Level
11. 9. 2025 11:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Jaké aktuální ceny? kdo tu řeší aktuální ceny? Řeším přece to, že tento stav platí už tak 10​-25 let."
Ehm a to je jako myšleno jako argument vážně?
To jestli aktuální ceny jsou stejné pro oba "segmety" už 15 let nebo jen rok je snad naprosto irelevantní. Furt platí, že se nevyplatí si koupit pidiauto, kdy o něco větší auto stojí stejně... Pamatuju si když jsem pořizoval před x lety i20 že jsem si říkal že na dojíždění do práce pro jednu osobu by mi i10 bohatě stačila, ale protože stála stejně nebo snad i víc než ta i20, koupil jsem logicky i20...

puntja
puntja
Level Level
9. 9. 2025 12:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek A proč by měl mít nekvalifikovaný pomocný dělník s platem 25 tisíc "právo" na nejnovější auto? Slyším to pořád, "mám právo na vilu, auto, bazén, dovolenou.." Ne, nemá, musí si na to prostě vydělat. Zvyšovat si kvalifikaci, makat, snažit se. Pokud bere 25, zřejmě neumí nic a ani se nepřetrhne. Tedy pokud nejde o člověka handikepovaného, ale to je jiná kapitola.

coolipi
coolipi
Level Level
9. 9. 2025 12:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@puntja Souhlas, i kdyz je to pro mnohe brutalni a nektere to i financne znici, kdyz si nedaji pozor pri zadluzeni.

Pridam k tomu jen drobnost - nenechat se koupit za nizkou cenu. Mame tu 3.5x mensi platy nez v Nemecku o 500 km dal, pri +- podobne produktivite (a co se tyce prace tak myslim ze delame vic nez Nemci, jen nam ji shazuji ruzne neefektivity, ceny energii atd.). Stavkovat - proste prat se za svoji cenu. Jinak budeme porad onuce pro okolni staty.

Pomer mezd na nakladech firem v Nemecku je AFAIK 55%, v Cesku 45%. Porad se jeste zamestnanci nechavaji odrbat vice nez v Nemecku.

Pri stejnych ci vyssich zivotnich nakladech a cenach v obchodech.

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 18:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@puntja Protože takto vznikla automobilita. Henry Ford rozdal auta dělňasům a tím si vytvořil defakto monopol na trhu.

Neříkám, že má právo, ale podívejte se na to z té strany, že jsme v krajině kde není zemětřesení, máme tu stabilní podnebí, nejsou tu velká a častá tornáda, máme tu pitnou vodu. A přesto jsme v takovým rozkladu, že tady dělník s platem 30.000+ nevyjde žít normální život. A jsou destinace, kde je "furt něco" a přesto se tam mají lidi líp.

coolipi
coolipi
Level Level
10. 9. 2025 11:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@puntja Ten rozklad ovsem zavinili hloupi nebo zaprodani ekonomove, kteri vlastne ani ekonomy nejsou, mozna tak lepsi ucetni. Selhala (vlastne neni) strategie rustu ekonomiky, a tim nemyslim nekonecne kolecko zadluzovani, coz je temito "ekonomy" podavano jako rust. Rust dluhu je konsekvenci dluhoveho systemu financovani ekonomiky ve fazi expanze. V fazi kontrakce je to krize a krach.

Pri sestaveni planu rustu ekonomiky by totiz skutecny ekonom dosel v prvni rade k zaveru, ze nemuzeme vyprodavat bohatstvi, ktere je nasi investici. Ze nemuzeme chtit zatizit studenty dluhem a uroky z dluhu a porad predpokladat, ze temi studenty zustanou a navic ze pak neodejdou. A ze dane musi byt primerene a ne sluzbou pro parazity, kteri si do parlamentu chodi zadnimi vratky pro danove ulevy pro svoje podnikani.

Priklad bohatstvi - voda, pozemky, lesy, budovy, dopravni infrastruktura, enegetika, prijmy z dani. Tedy ze je neprodame cizim subjektum. A ano, souhlas s panem Crhou, nemame zemetreseni, tornada, mame vodu a meli jsme i prumysl - a tuto vyhodnou startovni pozici jsme proste promrhali. Propojenim se s trhy, ktere byly silnejsi a my nemohli konkurovat. Jeste s tak deb*lnim oduvodnenim, ze privatizaci (techto statku - klidne do ciziho vlastnictvi) vznika ta kyzena ekonomika a vlastnici se o to budou lepe starat nez predchozi vlastnici. Do ktere kapsy ale, ze?

To je ten rozklad. Hlavne ale temi "ekonomy" vydavany za rust a uspech. Proto tady resime, ze nove mikro auto je vlastne luxus a proc si ho nemuzeme dovolit. Napisu to na rovinu - nechali jsme se oskubat, okrast a jeste volime (ja ne) hlupaky, kteri nam serviruji svoji nenavist k vybrane socialni skupine, kterou ocernuji a ziskavaji tim politicke body. Drzost prezentovat tento fail jako uspech (jsme automobilova velmoc) to zavrsuje. Jako kdyz si tady cizi automobilka vyrabi pro sebe to jako z nas dela velmoc? Jako fakt?

Shrnuto - velke zklamani z ekonomickeho rizeni statu. Rozklad.

Za me ve zkratce - je treba se dobre starat o vsechny statky, kterymi stat vladne, i o lidi. Promyslet ekonomicke kroky, vlivy regulaci. Vyvazit vliv bezbarieroveho trhu (tzv. "volny trh" , ktery nici nase low-end vyrobce) chytrou strategii. Vytvorit a udrzet si i jine tahouny ekonomiky (cizi automobilky to muzou casem zabalit) a navazat na ne dalsi dodavatele a vytvorit pracovni mista. Bez obsazeni nejakeho unikatniho segmentu svetovych trhu to jde spatne. A ziskane finance rozmixovat vhodnymi danemi, ktere cast penez poslou tem, kdo se hodne snazi vyrust, ale diky trhu si moc nevydelaji. Tuto funkci plnilo treba progresivni zdaneni, coz neni trestani tech "uspesnych" (ctete chamtivych), ale FINANCOVANI ZDOLA - investovani do ekonomiky, do rustu.

Don Q
Don Q
Level Level
8. 9. 2025 20:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ Pali P.: Cena nové baterie (náhradní díl) pro Škodu Enyaq je 300-550 tis. Kč. V praxi jde o ojedinělé případy a ten, kdo má dostatek prostředků na elektromobil v ceně cca 1 milion Kč, si může dovolit pojištění. Cena havarijního pojištění se v r. 2025 pro Škodu Enyaq pohybuje kolem 23 041 Kč ročně (1920 Kč měsíčně). Toto pojištění pokrývá nejen škody způsobené nehodou, ale také poškození baterie v důsledku přehřátí, zkratu nebo jiných technických problémů. Pouze 1-2 % elektromobilů vyžaduje výměnu hlavní baterie během prvních osmi let nebo do ujetí 160 000 km (v praxi je to 10-20 promile).

snajprik
snajprik
Level Level
8. 9. 2025 23:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Kamoš si kupil ojazdenu teslu a havarijna ho vyšla na cca 3000€ čo je za cca 10 rokov 30 000€ len blba poistka :D

Pali P.
Pali P.
Level Level
9. 9. 2025 04:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q 1. Ceny bateriek v servisoch, tu sa píše niečo iné: https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/ceny-nahradnich-baterii-a-motoru-pro-elektricke-volkswageny-a-skody-jsou-takovy-prusvih-ze-se-o-nich-v-servisu-boji-mluvit/

2. Koľko vozidiel napríklad aj u vás v ČR je starších ako 10 rokov? Tiež to bude v pohode, ak budú všetky na baterky?

3. Súhlasím že elektromotor je fajn pohon, no kým budú mať baterky s energetickú hustotu v porovnaní s naftou/benzínom takú, akú majú dnes, nebude to ono. A s tou životnosťou bateriek...

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 12:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. 3. to se nikdy nestane.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
10. 9. 2025 06:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. prakticky jsme daleko světelné roky od teoretického maxima a ani teoretické maximum na uhlovodíky nestačí ;)

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
9. 9. 2025 08:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Takovou pojistku ovšem budete platit i za spalovaka v teto velikosti, vykonu a cene.

Daleko spis bude zalezet na jinych okolnostech.
Muz do 30let z Prahy bez pojistovaci historie, nebo se skraloupem bude za POV/HAV platit klidně přes třicet.

Já platím na 10let staré auto 15tis. Jenom proto ze jsem si nechal vyplatit penize za zniceni zivlem, kdyz se mi kolem auta proslo tornádo.

drkt
drkt
Level Level
9. 9. 2025 08:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Tohle se mi nějako nezdá, kvůli jedné a ještě nezaviněné události pojišťovny jen tak nemění riziko a tím i cenu, to dělají jen pokud člověk zaviní pojistnou událost nebo pokud se tak děje častěji...

coolipi
coolipi
Level Level
9. 9. 2025 12:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Pojistovny nejsou charity, chteji z kazdeho neco vydojit. Cili kdyz panovi neco znicilo auto, tak to pojistovna pouzije jako argument pro zvyseni pojistneho, dokud jim to nezatrhne regulator trhu.

Kouknete se do USoA kam az to jde dotahnout - na zdravotni pojisteni. Tam by to rady dotahly vsechny nase pojistovny, jedno co pojistuji. Proste mit mafii detektivu, kteri budou hledat drobnosti, ktere se daji pouzit pro nevyplaceni pojistek klientum. Jde jim o zisk, ne o sluzbu verejnosti (pojisteni - snizeni miry nejistoty klientu).

Od dob kdy byla lichva v systemu zavedena jako zaklad (ctete - urokove sazby a vlastne insolventni ekonomicky system zalozeny na vyrobe dluhu) ekonomiky se uz kazdy jen snazi shodit riziko a dluhy na ostatni subjekty a zakazniky.

Misto demokracie mame d l u h o k r a c i i .

drkt
drkt
Level Level
9. 9. 2025 12:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Na pojistném trhu ale stále ještě funguje celkem slušná konkurence, která by podobnému jednání měla zabránit..

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 18:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou já vůbec nechápu o čem se tady bavíte, onehda mě přišla složenka že mám zaplatit 4000,-Kč/rok, tak jsem šel na klik.cz tam jsem to vpynil, hned mi volala baba, že mi dá pojistění za 3.500,-Kč. Říkám si to by šlo, a tak jsem čsob poslal že ukončuji smlouvu. Tak mi asi za dva dny volala baba z čsob, že mi nabízí 3.200,-Kč. Tak jsem jí řekl ať mi to pošle do mailu, já ten mail vzal poslal jsem ho babě na klik.cz a ta mě zase volala a nabídla mě pojištění za 2.700,-Kč. Tak jsem to vzal. A teď se podržte. Taky u ČSOB! Takže u čsob dosáhnete větší slevy přes klik.cz než samostatně jako dlouhodbej klient. Nepochopíš.
Ale platit 30.000kč za auto? To bych to hodil asi ze skály a fakt se už odstěhoval někam na Bali.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
9. 9. 2025 20:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Určitě v tom bylo i havarijní za auto třeba za mega... To asi ani guru neusmlová...

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
9. 9. 2025 20:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou To tezko

Pali P.
Pali P.
Level Level
8. 9. 2025 20:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jasne ľudovejšia elektromobilita - na úkor cien iných vozidiel. Aká by mala byť skutočná cena tohto vozidla bez všetkých manipulácií trhu? Dá sa to vôbec spočítať? Možno by bolo zaujímavé dozvedieť sa skutočnú cenu čo i len baterky ako náhradného dielu zaknihovaného u Škodovky.

Don Q
Don Q
Level Level
8. 9. 2025 21:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Mimo mísu. Státní dotace do ropného průmyslu a do automobilového průmyslu před nástupem elektromobilů byly mnohem větší, než teď.

radon
radon
Level Level
8. 9. 2025 21:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q No to bych rád viděl, s ohledem na to kolik si stát vezme z každého litru prodaného benzínu musel být stát bohatě v zisku ...

Choakinek
Choakinek
Level Level
9. 9. 2025 00:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Měl byste se trochu podrobněji rozepsat.

Jaké dotace do ropného a automobilového průmyslu (před nástupem elektromobilů)?

Don Q
Don Q
Level Level
9. 9. 2025 07:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Zkuste prokázat opak a najděte si to sám.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 12:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Vy jste něco plácnul, tak to dokažte.

Pokud např. řešíte zanedbatelnou úlevu na spotřební daň u nafty, tak z takové úlevy profituje i elektromobilita a celá společnost a Stát je stále desítky miliard v zisku.

Pokud posktytujete podporu elektromobility na dluh, tak Stát jde logicky do ztráty a profituje z toho bohatší menšina, které akorát podporujete neekologický konzum, i když jsou obvykle oni větší enviromentální zátěží.

Která forma "dotace" je tedy horší a která se dá považovat spíše za investici, protože to podpoří průmysl i domácnosti tj. i méně vyplacených ostatních podpor a zároveň to přinese menší státní dluh?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 9. 2025 14:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Vy jste vydal prohlášení, tzn. na Vás je to, abyste je dokázal. Očividně máte nějaká zajímavá data a asi by nás všechny zajímala tvrdá čísla. Mě tedy určitě.

Don Q
Don Q
Level Level
9. 9. 2025 16:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Je naprosto zbytečné nadávat na dotace (např. na podporu elektromobility), s tím jste měl začít před sto lety. Státy budou vždy podporovat průmysl, ať už jde o jakékoli obory či technologie.
V letech 2000 až 2015 se dotace do ropného průmyslu v EU pohybovaly v rozmezí 57 až 62 miliard EUR ročně (v cenách z roku 2023). Za 15 let nejméně cca 21 bilionů Kč.
V období 2000-2010 evropské vlády poskytovaly různé formy podpory automobilovému průmyslu, včetně dotací na výzkum a vývoj, daňových úlev a přímých finančních injekcí. Tyto dotace měly za cíl udržet konkurenceschopnost evropských výrobců automobilů, zejména v kontextu rostoucí konkurence z Asie. Většina dotací byla směrována k podpoře výroby tradičních automobilů se spalovacími motory. Finanční krize v roce 2008 vedla k dalšímu zvýšení státní podpory pro automobilový sektor, kdy vlády mnoha zemí, včetně Německa a Francie, zavedly programy na podporu prodeje automobilů a zachování pracovních míst.
Přesné číslo celkových dotací pro výrobu automobilů se spalovacími motory v Evropě v tomto období je obtížné zjistit, šlo o miliardy eur ročně.

drkt
drkt
Level Level
9. 9. 2025 17:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Většina podpory v EU je horizontální – otevřená všem firmám, ne jen „autům na fosilní paliva“. Patří sem hlavně:
Regionální investiční pobídky, podpora VaV (R&D&I), školení/zaměstnanost, environmentální investice.
Třeba Škoda (stejně jako jiné podniky) čerpala právě tyhle obecné nástroje....
Výjimky jsou jen cílené zásahy do konkrétních odvětví/situací – jako např. šrotovné 2009 (zamířené na automobilový trh), státní úvěry/garance vybraným automobilkám, dnešní IPCEI (baterie, čipy) apod.
A „fosilní dotace“ nejsou pro automobilky, ale pro energii napříč ekonomikou (daňové úlevy, kompenzace cen, vratky paliv apod.) – dopad mají na domácnosti, dopravu i průmysl obecně, ne speciálně na výrobce spalovacích aut.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
10. 9. 2025 06:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Takže zlomek toho, co se "pro**dalo" na zelený úděl a navíc tato "investice" přinesla zisk. Asi vnímáte sám ten brutální rozdíl.
Biliony na dluh vs. biliony zisk ;) BTW z té podpory "fosilního" průmyslu profituje i elektromobilita nemalým dílem. O čem tedy vlastně točíte?

Reklama
Reklama