Zpět na článek

Diskuze: Mercedes-Benz prezentoval elektrický eActros LongHaul s 600kWh baterií

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

lukypribyl
lukypribyl
Level Level
26. 9. 2022 16:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Není mi jasná jedna věc. Do loňského roku, s tehdejšími cenami elektřiny, jsem to blbnutí s elektromobilitou ještě hraničně chápal. Bral jsem to tak, že nějak se začít musí, byť způsob, jakým to tlačili a tlačí je nesmysl. Už tehdy bylo jasné, že je to blbost už jen proto, že se elektřiny vyrábí ve velké míře z fosilních paliv, ale jak jsem si říkal, příprava na budoucnost, bla bla bla. No ale dnes? Dnes, když je elektřiny včetně surovin pro její výrobu nedostatek? Při těchto cenách? Jak jsme počítali pod jiným článkem, na přechod na elektromobilitu u nás by bylo potřeba plus mínus autobus o polovinu až tři čtvrtiny zvednout výrobu elektřiny u nás. Podobně to asi bude i v jiných státech. Z čeho chtějí tu elektřinu vyrábět? Přechodem na elektromobilitu se tedy bude nezanedbatelně zvyšovat spotřeba, resp. poptávka, a to bude cenám bránit klesnout zpět. To nikoho nenapadlo, že na tu elektromobilitu bude potřeba doslova znásobit kapacitu LNG terminálů, pálit uhlí o sto šest no a ještě ta elektřina bude stát takový prachy? Něco mi uniká, nebo jsou všichni ještě větší blázni, než se zdálo před rokem? Nevím, jak to vychází u kamionů, ale u osobních EV už je při dnešních cenách z burzy km podobně drahý jako spalovacím autem. No a když se vezmou ty vyšší náklady na řidiče kamionů... Navíc, když se bude někde nabíjet takových 5 6 kamionů najednou, (ale spíš 20, protože dnes jsou benzínky všude a natankováno je jedna dvě), tak aby ty dobíjecí stanice měly vlastní elektrárnu. Nejlíp na uhlí nebo dřevo z blízkého lesa... Jo, pokrok nezastavíš.

wrah666
wrah666
Level Level
26. 9. 2022 17:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lukypribyl Copak o to, terminál se vybuduje "snadno", ale loděnic, schopných vyrobit 200m a větší lo´d je omezené množství. Takže to nebude mít kdo vozit. A obrovské zvýšení těžby a kapacit zkapalňování se také nevybuduje za rok. A teď hodně plynu vyváží například USA, ale pokud začnou kvůli elektromobilitě jet plynové elektrárny, tak si ho spálí sami. (vynechávám drobný detail, že například těžba břidličného plynu opravdu není vzorem, jak být eko a šetrný k přírodě...)

kutil05
kutil05
Level Level
26. 9. 2022 21:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 A to se ani nebavíme o tom, jaký humus z ropy ty největší lodní motory spalují. Celý přechod na zkapalněný plyn ekonomicky i ekologicky totální nesmysl. Ten plyn se musí držet v nízkých teplotách, aby zůstal kapalný. To i samotný proces zkapalnění nehledě na palivo k dopravě znamená energii navíc, kterou někdo musí zaplatit. Lidi na terminálech a samotných lodích taky. Nemá žádný smysl kupovat násobně dražší plyn, který má navíc nižší výhřevnost. Toto je výhodné jen a pouze pro jednu stranu a spotřebitel to není. Kapacita a počet tankerů už je jen třešnička na pověstném dortu.

gepard2
gepard2
Level Level
26. 9. 2022 21:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Ano, dokud nebude hotová fůze (+/- ještě tak 50-70 let), tak jediným řešením jsou atomové elektrárny.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
27. 9. 2022 08:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 spíš tak 70-200 let + dostat do použitelné fáze a mnoho let plánování a výstavby :...jestli vůbec

lukypribyl
lukypribyl
Level Level
27. 9. 2022 10:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 No ano. Tak jsem to myslel, samozřejmě to znásobení kapacity LNG terminálů je závislé i nejen na jejich postavení, ale i na zásobení. Tzn. schopnost dopravit plyn odněkud a také vytěžení samotného plynu. Tzn. násobit se musí nejen terminály, ale i přeprava a těžba, a to celosvětově. Nějak si neumím představit, že se to odehraje dříve jak za 10 let. Spíše později. A to v situaci, kdy se podle papalášů máme odklánět od fosilních paliv. Já jsem sice fanda technologického pokroku, ale tady mi to prostě nevychází. Jo, kdyby už byly rozestavěny po světě stovky jaderných elektráren, tak bych tu elektromobilitu chápal (do budoucna, ne dnes, ale za předpokladu, že se naučíme vyrábět celkem ekologické baterie, což snad v budoucnu ano). No nic to je ohraná písnička. Jen mi nejde do hlavy, že to ti lidé v euroúřadech nevidí. Na to stačí matematický aparát základní školy.

kutil05
kutil05
Level Level
26. 9. 2022 21:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lukypribyl Pokud by nebyl takový odpor k jádru, problém by byl menší. Francie i Německo už jádro vidí jinak, ale je tu jiný zádrhel. První má být infrastruktura - elektrárny + výrazně posílená rozvodná sí´t - zkuste si v některých lokalitách vyběhat posílení potřebné pro domácí rychlonabíječku - není šance, rozvody to nezvládnou - a až potom za předpokladu stéle nízké ceny elektřiny můžete na něco tlačit. To co se odehrává, je pseudo-eko-nesmysl.

gepard2
gepard2
Level Level
26. 9. 2022 21:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lukypribyl Elektromobilita to chytla za špatný konec, elektroauto je správně, ale na baterky fakt ne. Správně máme jezdit na vodík, přeměněný na elektřinu (palivové články).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
27. 9. 2022 10:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 "Správně máme jezdit na vodík, přeměněný na elektřinu ​(palivové články​)."

Vodík má ale také spoustu nevýhod a upřímně řečeno, čím více to studuju, tím méně mi to přijde jako lepší řešení (alternativa ano, ale že by to baterkové EV nějak deklasovalo, to opravdu ne). Především je to proti baterkovému elektromobilu opravdu hodně mizerná účinnost. A to taková, že aby vodíkový EV ujel kilometr, na tutéž energii by baterkové EV ujelo cca 2,5-3 km (pokud jde o elektrolýzu). Pokud se nevyvine nějaká metoda výroby vodíku, která bude vyloženě ekologická, tedy to bude ideálně odpad něčeho, co je samo o sobě relativně ekologické, nedává zas tolik smysl.

Vodík se blbě skladuje (úniky podobně jako samovybíjení baterky), palivový článek je extrémně drahá legrace (podobně jako baterky), protože vyžaduje drahé prvky (podobně jako baterky),... Kvůli charakteru poskytovaného výkonu palivovým článkem vyžaduje mít v autě také baterku a mírnou zásobu elektřiny uložené jinak než ve vodíku (naštěstí tato baterka může být výrazně menší než v EV). Aby měl vodíkový EV opravdu smysl, tak vyžaduje dořešit snad ještě více problémů než baterkové EV.

haunter
haunter
Level Level
26. 9. 2022 10:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zrovna u kamiónů si myslím, že elektřina smysl dává - vesměs se pak řeší jen odpor vzduchu a tření. Z kopce se hezky rekuperuje. Zase méně prachu z brzd okolo cest?

kutil05
kutil05
Level Level
26. 9. 2022 21:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@haunter Možná v době maximálně nějaké Euro 2. Jenže právě motory kamionů mají jednu výhodu. Lepší poměr zdvihového objemu a plochy, přes kterou předávají teplo. Jsou tedy efektivnější než motory s násobně menším objemem, samozřejmě s velikostí válců, je rozdíl větší. Je to i cítit, pamatuji, jak bylo dřív poznat, když jel člověk na kole projel byť jediný kamion. Teď jich necítím ani několik. A při současné ceně elektřiny už to vůbec žádný smysl nedává. Naopak už to dokonce vychází dráž. A každé vozidlo bez ohledu na typ pohonu se dá aerodynamicky udělat líp. Co by mělo naopak smysl, je hybrid. Využije zatím stále levné palivo a je schopen pomoci i rekuperací. Navíc ve městě, kde to má největší význam, může fungovat čistě elektricky.

kazaxx
kazaxx
Level Level
26. 9. 2022 09:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ten modrý Cargo 363.5 co vozí náklady má 900 kW motor (co dává výkon 3700 kW) a uveze těch náklaďáků asi 20. Jeho maximální rychlost je 120 km/h. Nepoužívá žádné baterie, žádné pneumatiky, absolutní minimum plastů a drahých kovů. Krmený je 24/7 a mašinfíreři se střídají v depu, takže i vlak jede 24/7. Též je reálné si udělat z kolejí odbočku do fabriky či skladů, to z dálnice možné není. Koleje vedou do všech Větších měst po celé evropě. Z depa to pak mohou vozit EV 7,5 tuny koncovým distributorům. EV náklaďáky v tom tak nějak postrádají význam.
Mimoto pokud budou vlak krmit pouze JE, jedná se o nejčistší zdroj energie, který nemá tolik odpadu jako fotovaltaika nebo větrná elektrárna. jaderný odpad se ukládá nejen z důvodu nebezpečnosti (radiace) ale i z důvodu úplného vyčerpání v časech budoucích.

snajprik
snajprik
Level Level
26. 9. 2022 12:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kazaxx Kamo to zavani komunizmem, v tedy tak to fungovalo, medzimesta vlak, mesto a okolie nakladiak :D

kazaxx
kazaxx
Level Level
26. 9. 2022 12:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik asi vím jak to myslíš, ale musím upozornit že tohle vzniklo dávno před Marxem. Přesněji řečeno to vznikalo už začátkem 19 století a za komunistů se jen protahovalo co bylo postaveno za 1 světové a to hlavně kvůli fabrikám :-)

wrah666
wrah666
Level Level
26. 9. 2022 12:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik A když jsme u toho, tak žádná "svoboda" stejně neexistuje. Když se spalovací motor ruší mocí úřední bez náhrady. Tak když už toto, tak proč to nebrat doopravdy eko a nepřevést náklady na koleje?

cernakus
cernakus
Level Level
26. 9. 2022 09:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Půjdu proti proudu, ale v podstatě by kamiony na elektřinu mohly řešit dva problémy zároveň, pokud by se přizpůsobila běžná doba jejich provozu.

Pokud by kamionová doprava začala jezdit v podstatě výhradně v noci a přes den by kamioňáci chrněli a dobíjeli, tak by se získalo obrovské množství baterií pro ukládání solární elektřiny aniž by se musely stavět dedikované bateriové stanice a protože odpočinek kamioňáka je minimálně 8 hodin, tak by to přes den vykrývalo špičky, speciálně když by se honily mraky (to pak solární panel pulzuje klidně i mezi 100 a 30 procenty v řádu sekund, je to děs) a zároveň by se přes den uvolnily přetížené silnice pro osobní automobilovou dopravu (v podstatě by provoz byl podobný jako o víkendu).

Jediný kdo by to odnesl by byli kamiˇóňáci a závozníci ve fabrikách a obchodech, ale to už by holt bylo riziko povolání.

Problém je, že i těch 600kWh uvedených v článku je málo. Dálková nákladní doprava vyžaduje, aby souprava zvládla nejméně 10 hodin jízdy bez nabíjení. Přičemž těch 600 kWh dá sotva 6 hodin.

Navíc jsem stále přesvědčen, že bateriová elektromobilita je naprostá blbost, který se nám krutě vymstí a kamionová doprava patří na železnice.

wrah666
wrah666
Level Level
26. 9. 2022 09:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Skutečně dálková doprava má dva chlapy, jeden spí, druhej řídí. Klidně 2 a víc tisíc km s pauzou leda na vystřídání. Pravda, na půlhodinu zastavit můžou, ale pak musí být na "benzínce" taková nabíjecí rezerva, aby měli 100% jistotu, že tahač dostena svůj megawatt přikonu a přívěs svých kdovíkolik. A zrovna tohle si moc nedovedu představit, jak technicky zařídit. Vyrovnávací baterie velikosti patrové chaty nabije pár kousků a bude totálně prázdná. (a bude stát pěkných pár milionů) Bude k tomu muset být příšerný příkon od elektrárny.

cernakus
cernakus
Level Level
26. 9. 2022 10:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Ne, dnes už tomu tak není. Víceosádkové kamiony dnes už prakticky nejezdí. On tam ten druhej člověk ani tak nebyl proto, aby se mohlo jet nonstop, ale proto, že byl nutný jako závozník/mechanik. Dnes už jsou tyto funkce nadbytečné a tak se osazuje kamion jen jednou osobou.

Také se změnily předpisy, není možné řídit déle než 4,5 hodiny a pak půl hodiny pauza. Maximum na osobu je 9 hodin, 10 hodin jednou týdně. Lidská práce je taky podstatně dražší než bývala, takže chlápek co nic nedělá je dražší, nežli odpisová cena tahače.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
26. 9. 2022 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus "Problém je, že i těch 600kWh uvedených v článku je málo. Dálková nákladní doprava vyžaduje, aby souprava zvládla nejméně 10 hodin jízdy bez nabíjení. Přičemž těch 600 kWh dá sotva 6 hodin."

Tohle Vám ale trochu pokryjí ty povinné přestávky, 10 hodin bez přestávky jet nemůžete. Tam je spíše otázkou, zda je možné mít dostatek takových odpočívadel, které by zvládly nabíjet ty kamiony tak rychle. Ono v průměru to sice nebude 1 MW na kamion, protože nabíjecí křivky postupně klesají, takže v reálu spíše někde tak okolo 600 kW na auto, ale i to je více než hodně. Tam by mohly být přínosem ty elektrické návěsy, které by zajistily větší akční rádius a i při pomalejším nabíjení by zajistily dostatek šťávy do další přestávky (kdy už kamion musí stát dlouho a může se nabíjet i relativně "pomalu"). Tady si spíše myslím, že se na některých dálničních tazích bude budovat indukční nabíjení ze silnice (zkouší se tedy i troleje, ale tam nevím nevím, tomu moc nevěřím, že se globálně uchytí).

cernakus
cernakus
Level Level
26. 9. 2022 10:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala To je nesmysl. Nabíjení kamiónů v noci v rámci 30 minutových pauz je nejen nežádoucí, ale i nerealistické. Jeď někdy v noci po dálnici a koukej jak jsou obsypaná odpočívadla a benzinky. Není problém, aby tam byla klidně i stovka kamionů zaparkovaná kde se dá. Umíš si představit kolik desítek MW by takové odpočivadla potřebovaly? Protože kamióňák, na rozdíl od tebe, si nemůže na nabíječku počkat. Na rozdíl od tebe má velmi striktní pravidla, jak a kdy odpočívat a v době odpočinku nesmí popojet ani metr. Takže by to bylo ve vlnách.

Navíc celá myšlenka je o tom, že kamion nabíjí přes den, kdy nevíš co s elektřinou ze solárů. Naopak v noci tu elektřinu budeš potřebovat pro osobní auta. Když už se ta bateriová elektromobilita tlačí takhle na sílu.

Ty troleje či indukční nabíjení, to už je pak totální kokotina zelených chorých mozků. Vyjma toho, že to má neřešitelná technická úskalí, je předělání kamionové dopravy na vlakovou, když tu máme fungující železniční infrastrukturu, chucpe jako prase.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
26. 9. 2022 12:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Není problém, aby tam byla klidně i stovka kamionů zaparkovaná kde se dá. Umíš si představit kolik desítek MW by takové odpočivadla potřebovaly? "

Tak bezproblémové to nebude ani náhodou, to je jasné. Nikdo neříká, že to bude růžovoučké a vše přijde bez zaškobrtnutí. Osobně také moc nevím, jak si to vůbec firmy a politici moc představují, ale zase si na druhou stranu nevymýšlejme problémy navíc, které jsou řešitelné.

Pokud kamioňák spí a nepojede dalších několik hodin, tak přece není nutné do toho rvát megawattu. Pokud může řídit max. 9 hodin denně, tak to auto stojí 15 hodin denně. To na těch 600 kWh dělá v průměru 40 kW na kamion (0-100%). Stovku "spících" kamionů byste do plna nabil se 4 MW. Buď budete všech 100 přítomných kamionů nabíjet se 40 kW (a mít 100 stojanů), nebo se prostřídají a třeba půlku s 80 kW, nebo desetinu se 400 kW,... Tady to zdánlivě naráží na ta pravidla, která správně zmiňujete. Ale i tady je jedno ale.

"Protože kamióňák, na rozdíl od tebe, si nemůže na nabíječku počkat. Na rozdíl od tebe má velmi striktní pravidla, jak a kdy odpočívat a v době odpočinku nesmí popojet ani metr. Takže by to bylo ve vlnách."

No jestli se to tak politicky tlačí, tak věřím tomu, že se těmto požadavkům přizpůsobí i legislativa. Nemyslíte?

vilcoo
vilcoo
Level Level
26. 9. 2022 15:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala ja si to viem predstavit,,isto je lepsie nabijat 100kamionov pri plnom vykone 100mw, ako do nich pchat diesel,kde bude energeticka spotreba (z nafty) 3x vyssia

wrah666
wrah666
Level Level
26. 9. 2022 16:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Fajn, takže spalovací motor má účinnost 35ˇ% (by voko) Elektrárna 45%. Ovšem z té elektrárny se to musí dostat do nabíječky, z ní do baterky a následně to pohání elektromotor. Nic z toho není beze ztrrát, takže jste +- na stejné celkové účinnosti, akorát s jedím rozdílem: VY odsunete čmoud ze silnice někam za kopec, kde stojí komín. A to prosím za obrovských výdajů. Nějak nevidím, kde je v tom ten obrovský přínos.

kazaxx
kazaxx
Level Level
26. 9. 2022 17:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Fajn, takže spalovací motor má účinnost 35ˇ% ­(by voko­) Elektrárna 45%" Ty srovnáváš energetickou efektivitu na elektřinu, ale tady se řeší efektivita v N-m a ne elektrárna. A v tom má dieselový motor proklatě navrch. Takové kolektivní nabíjené EV....to si dost živě dokážu představit jak blafne jeden náklaďák při nabíjení, jenže oni tam nebude stát sám. A protože tenhle EV oblouk umí až 3000 °C (o proti 1100 °C nafty), budou škody do milionů, protože shoří úplně vše, což pojišťovna zdraží i nám na pojistkách a distributor nejspíš i zboží. Když blafne náklaďák na parkovišti, tak základní hašení dá prostor aby se ostatní stáhli do bezpečí. Když začne "svařovat" EV, to je prostě lepší rovnou zdrhnout a nechat to tam.

kutil05
kutil05
Level Level
26. 9. 2022 21:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Za prvé u těch účinností už to reálně může být trošku jinak, vývoj nejde jen cestu nižších emisí, má to vliv taky na účinnost (nevím, jak moc nějaký ano) nehledě na to, že u spalováků ještě nebyly v praxi vyzkoušeny ani všechny principy a některé možná ani vymyšleny. Co se týká elektrické cesty, je to složitější - už po cestě se pracuje s různou hodnotou napětí a i transformátory se musí chladit, což by vám o účinnosti mělo něco napovědět, potom máte měnič v nabíječce, řízený měnič k pohonu motoru a případě rekuperace další měnič co zase nabíjí akumulátor. Taky mají v nejlepším možném případě kolem 90% max 95 % účinnost, víc určitě ne. Akumulátor má taky hodně daleko ke 100 % účinnosti. V reálu na tom elektromobil o mnoho lépe než spalovací motor není, když započteme vše.

kutil05
kutil05
Level Level
26. 9. 2022 21:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus A lidi, kudy ty kamiony musí projíždět obcí, by se nevyspali. Přemýšlejte trochu víc, než něco plácnete.

wrah666
wrah666
Level Level
26. 9. 2022 06:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ty kráso, megawattová nabíječka. V případě nabíjení přívěsu ještě víc. To už není jen pošahanost, to je rovnou noční můra.

del42sa
del42sa
Level Level
26. 9. 2022 07:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 souhlas, to je naprosté šílenství ....

snajprik
snajprik
Level Level
26. 9. 2022 07:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 A ver že taka pripojka je nočna mora pre rozvody elektriny, to potrebuje pripojku jak sídlisko! a nedaj bože by si chcel naraz nabijať aj 2 kamiony :D Kolko že to po našich cestach beha kamionov milion? :D :D :D Dufam že ten elektricky blud rychlo skonči!

wrah666
wrah666
Level Level
26. 9. 2022 08:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Nebudou 2, ale minimálně 20. Stačí se zajít podívat na parkoviště za každou větší benzínkou, kolik jich je. "benzínka" bude potřebovat přípojku s kapacitou kolik megawatt, plus vyrovnávací baterku o velikosti baráku.

john
john
Level Level
26. 9. 2022 08:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik jaderna ponorka ke kazdemu parkingu kamionu... , tohle bez decentralizace rozvodne site nepujde....

kutil05
kutil05
Level Level
26. 9. 2022 21:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Kdo ví, co elektřina umí, když se nedaří, už v duchu vyhlíží hasiče.

Reklama
Reklama