Zpět na článek

Diskuze: Mercedes-Benz vyvíjí netoxický solární lak pro auta, má nabít až 62 % nájezdu německého EV

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

coolipi
coolipi
Level Level
6. 12. 2024 21:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Napad neni spatny, uvidime jak jim to pujde zrealizovat. Neco takoveho me napadlo uz pred 25 lety, vrtalo mi hlavou, jak by se to ale realizovalo. Protoze potrebujete nejen lak, ktery vytvori FV clanek, ale take druhou elektrodu (tou prvni bude plech karoserie). A tou treba ze strechy auta pri predpokladanem vykonu (ale hlavne napeti!) nepotece zas tak maly proud. Pokud by se mely clanky vrstvit do serie, tak uz by to muselo mit nejakou strukturu - a pak je zase potreba nepresahnout nejake bezpecne napeti, pro orientaci 12-24V DC pro mokre prostredi - kdyz se lak proskrabne na miste s nejvyssim potencialem. Vyssi napeti totiz uz muzou byt "citit".

Povrchova uprava muze kryt sendvic (FV prechod a horni elektroda) proti poskrabani. Cele to musi byt UV odolne. A musi si to poradit s ruznym zakrytim - stinem.

Neni to az takova blbost, pokud to minimalne prodlouzi zivotnost baterie pomalym nabijenim, nebo bude fungovat jako nouzove dobijeni. Predpokladem ale je, ze to bude levne a take ze se to bude dat levne, ekologicky recyklovat/zlikvidovat.

Pridruzena otazka je, jakou barvu ten automobil pak bude mit. Kdyz bude ve vysledku cerny, tak v lete se akumulovana energie zase pouzije pro chlazeni auta, protoze pri ucinnosti 20% zbyva 80% energie ktera ohreje plechy. U bile barvy by to ohrivani nemuselo byt tak extremni, i kdyz rozpalit na vysokou teplotu se bila barva take dovede.

kazaxx
kazaxx
Level Level
5. 12. 2024 10:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vsechny ty moderni kokotiny (senzory, kamery…) nam vsem neskutecne zdrazuji povinne ruceni…

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
5. 12. 2024 11:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kazaxx ?? jak senzory, kamery atd. zdražují ručení? Já bych právě řekl že spíše naopak, dovedou reagovat i na věci které člověk přehlédne, a hodně to zpohodlňuje život. Já si třeba život bez parkovacích senzorů dokážu už blbě představit kór když v garáži je málo místa. Nevím připadá vám že 2962, je se senzory a kamerou moc? A že kdybych měl auto bez toho je to levnější?

kazaxx
kazaxx
Level Level
5. 12. 2024 12:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Predni maska Mercedesu GLS se senzory stoji 80K bez prace. Jestli neumite zaparkovat bez senzoru a kamer, mel byste vic trenovat, vlastne muzete byt nebezpecny pro pkoli, protoze s tim jednak mate problem a druhak se spolehate na elektroniku, coz vas v tom jeste vice otupi. I moji zenu parkovaci senzory stvou, protoze furt vriskaji i kdyz tam ma dost mista. Couvaci kamera dobra tak pro ridice nad 7,5t nebo az za karavan.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
5. 12. 2024 16:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas No nevim

Dokážu zacouvat a zaparkovat s naloženým koňským přívěsem na 100m do zatáčky a do kopce, nebo zacouvat na podélné parkování na první dobrou, ale kdo nekdy couval u supermarketu a vběhlo mu tam dítě za naraznik kdy nemate sanci jej videt a nevite co se deje se kamera opravdu hodi.

Nota bene orvat si nove auto, nez jej dostanu do oka taky neni nejlepsi.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
5. 12. 2024 16:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas "Jestli neumite zaparkovat bez senzoru a kamer" bez znalosti důvodů jste vyřknul přesvědčení, hodně mi to usnadňuje život. A velmi rád bych viděl jak dlouho by vám odborníku na parkování trvalo než by jste při parkování v garáži kde parkuji měl podřené auto, místa nesplňují ani 20 let starou normu dle kterých je velikost míst. A nejlepší by bylo kdyby takový mistr na parkování stál v osmém patře, aspoň by si deně procvičil jízdu.
https://www.google.com/maps/place/Parking/@49.7798835,18.2531296,3a,91.3y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipM6nJu1HULEc2RX32UPUWZ0MJIyOfRSHhrpL-th!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipM6nJu1HULEc2RX32UPUWZ0MJIyOfRSHhrpL-th%3Dw203-h114-k-no!7i1600!8i900!4m9!3m8!1s0x4713e4d0260f57d7:0xca84597c2eb09ee7!8m2!3d49.7797998!4d18.2534733!10e5!14m1!1BCgIgAQ!16s%2Fg%2F11g8yhwnyj?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTIwMi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
5. 12. 2024 16:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas kamera nic neřeší, mi auto zastaví (už se mi stalo že jsem v zimě neviděl kupku sněhu), mám ho ale nastaveno velmi řidičsky když bych až do poslední chvíle jel na překážku až pak by reagovalo

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
5. 12. 2024 17:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Jo auto zastavi, ale zastavi treba kvuli par steblum travy, nebo vetvicce. Pri rychlejsim couvani supka jak svina a vy nevite proc.
Bez kamery nezbyva nez vylezt presvedcit se, nebo to prejedete.

Pro jizdu z tezkym privesem muzete s kouli najet na centimetr presne. To je balada, kdyz nemate zadnou asistenci.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
5. 12. 2024 18:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Je spousta vlivu, ktere vam pomuzou ke sramu ani nevite. Stress, spech, spatna viditelnost, deti krici, nezname misto, bujna zelen. Nebo jen dojde “dite” v 18ti s teplymi papiry :).

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
5. 12. 2024 21:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas ta kamera na mercedes stojí 250Kč z číny i s dopravou, a cca 2000,-Kč je za práci dělníka v servisu, zbytek je marže obchodníka, kterej vás dokázal přemluvit abyste mu zaplatil naprosto přemrštěnou částku a tím ukojil vaše ego, aby jste si myslel, že jste něco víc než obyčejnej plebs.

Podle mě by to chtělo se víc trénovat ohledně finanční gramotnosti aby vás neoškubával kdejakej límeček.

Mám auto s parkovacím senzorem a i když umím couvat bez nich, tak s nimi je ukojena moje lenost.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
6. 12. 2024 08:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas jak jsem psal, někdy to je i z kamerou docela ošemetné (ale zvykl jsem si a bez ní je couvání o dost složitější,jen to chce zvyk že se při couvání dívá člověk dopředu). Právě jak mluvím o té ošemetnosti, někdy je k vzteku jak chce člověk couvat a na kameře je bordel

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
5. 12. 2024 22:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kazaxx A neprodražují to ti, kteří bourají? :-o

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
6. 12. 2024 11:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ludek_jelinek Ti v první řadě, ale je také pravda že všechny ty povinné asistenty zvyšují ceny vozů a tím i způsobené škody. Nehodovost možná i díky nim sice asi lehce klesá, ale ceny vozů stoupají a pojištění také jak se zvyšuje průměrná cena vozidla. Ty ceny samozřejmě ovlivňují i jiné faktory, ceny materiálu, práce... alias inflace, nejvíc asi emisní normy a brzy i pokuty, které postupně likvidují malá vcelku úsporná a levná auta.

coolipi
coolipi
Level Level
6. 12. 2024 21:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ludek_jelinek Ti zejmena.

Prodrazuji to i draha vozidla - kdyz je to totalka, a drahe opravy vozidel s kurvitky, ktere vyrobce instaluje, aby po marginalnim poskozeni bylo potreba opravit jeste vsechno kolem a vytrhat pulku svazku dratu.

To jsou vsechny ty multikabelove svazky, multihadicove priruby apod.

A infotainment, ktery stejne stoji za starou belu.

Mmch zrovna couvaci kameru bych za zbytecnou nepovazoval, rozhodne je uzitecnejsi nez radio ktere se neda vymenit nebo displej s kokotinami. Male deti ktere probihaji za autem pri couvani (typicky parkoviste kolem hypermarketu) nejsou velmi casto pres zadni dvere videt.

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
5. 12. 2024 08:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kdyby to vyšlo, tak by to bylo fajn, vyžití by našlo jistě nejen pro EV. A jinak pochybuji, že by tuto solární vrstvu dávali na boky vozu, kde hrozí poškození, a kde bude příspěvek vytvořené energie miminální. Pokud se budeme bavit o SUV, těch 10 m2 je tak střecha a hauptna. A ochrana nějakým bezbarvým lakem bude jistě také možná.

thegrid
thegrid
Level Level
4. 12. 2024 17:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A bude mi to fungovat i v garáži? Většina lidí s domem (kam auto i podle článku cílí) má i garáž.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
4. 12. 2024 17:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid nevím, otec si právě taky koupil elektrického medvěda. A i když je mercedes docela pokrokový, vše co vymyslel bylo za pár let i v jiných autech. Tak tomuto moc nevěřím, a ani nějakému výmyslu co právě řeší že nebudou brzdy samostatně ale budou součást elektromotoru a budou doživotní. Já mám sportovní auto a vím jak dobře to brzdí, jen jak dělám něco s kolem jsem jak kominík 😈 nevím jak dobře by jim to mohlo brzdit.

odb
odb
Level Level
4. 12. 2024 19:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Tie brzdy su realistickejsie.
Rekuperacia znizuje zataz na brzdy takze tie vydrzia dlhsie ako u saplovakov ale neviem ako by riesili situacie ked je potreba nezavislle brzdit jednotlive kolesa(ESP)

Plus by tym vedeli elegantne vyriesit poziadavky EURO7 ohladom prachovych castic z brzd.

Ten solarny lak je hudba buducnosti. Musi to byt lacne, odolne a ekologicke aby to malo nejaky vyznam. Relane cisla budu urcite niekde inde kao tie optimisticke.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
4. 12. 2024 20:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas brzdy mě napadly ta rekuperace, ale jak jsem viděl na elektroautě kola od výroby 155 tak si nejsem jistý, dle mě jdou cestou hlavně co nejmenší spotřeba energie a nějaké výkony jdou stranou, a ty kola a auto 125kW, takže žádné auto nákupní taška na kolech. Takže nevím brzdy rekuperace, a bude to brzdit? Jako myslím dost né že to zabrzdí na 300m. Neví zda něco takového v EURO7 je ale abych já plnil EURO6 tak i alterátor moc zatěžuje motor tak vše jede z baterie a alternátor se připojuje jen jak brzdím

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
4. 12. 2024 21:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas No Tesla S Dual motor zrychlí z 0 na 100 za nějakých 3,2s. To znamená, že na to potřebuje dráhu nějakých 44m.
Pokud by měla uzpůsobenou elektroniku a proud mohla ukládat do superkondenzátoru, nebo pálit v odporníku. Pak by měla být schopná na 44m i zastavit čistě rekuperací.

Porsche 911 zastaví ze 100 na nulu na nějakých 35 metrech. To je myslím dost porovnatelné.

Dnes jsou známy případy kdy Tesla s nájezdem 250 tis. km má brzdy na polovině životnosti a je docela velká otázka, kolik z toho opotřebení je způsobeno korozí.

Čili já bych těm Mercedesím krytým brzdám klidně věřil.

BTW. Je teda zajímavé, že všichni se hned začali rozčilovat, že kvůli výměně brzd se bude muset vytáhnout převodovka, ale nikdo už si nepoložil otázku, kolik motorů se dnes a denně vytahuje kvůli výměně spojky. :)

odb
odb
Level Level
5. 12. 2024 01:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Dobry postreh s tou koroziou.
Mne na mojom predoslom aute(spalovak) menili brzdy kvoli korozii a nie kvoli tomu ze boli zodrate takze nieco take by to pomohlo aj spalovakom ale stale ma trapi to ESP ako by to s nim vyriesili.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
5. 12. 2024 06:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Mám za to, že ty brzdy jsou tam dvě na napravě. na každou poloosu jedna.
Takže vektorování brzdného účinku by mělo být normálně možné.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
5. 12. 2024 08:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas mám taky zadní brzdy trochu rezavé, je to dáno elektronikou brzd. Pokud je auto nenaložené používá se vzadu jen minimum, až podle zatížení je používá více. Přední kotouče by jste neměl mít rezavé používají se stále, pokud ano viděl bych to na vadu a špatného výrobce kotoučů

odb
odb
Level Level
5. 12. 2024 09:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas To urcite nebola vada kotucov. Skor naopak, boli dobre nadimenzovane na to auto(mozno az naddimenzovane ked porovnavam ine auta).
Tie kotuce vydrzali 140 tisic km a asi 12 rokov. Tipujem, ze ak by som chodil do neautorizovaneho servisu, tak by mi ich neodporucili vymenit. Boli mi odporucane vymenit hlavne kvoli veku a kvoli vonkajsej hrane, ktora hrdzavela a kvoli standardom tej automobilky.

Teraz mam novsie/ine auto tej istej znacky a kotuce som menil pri asi 90 tisic a po 6 rokoch. Tu vydrzali menej hlavne kvoli ciastocne inemu stylu jazdenia vdaka vecsiemu vykonu auta. S tym autom som si dovolil veci, ktore s predoslym nie a tym padom pouzival viacej brzdy.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
5. 12. 2024 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Já mám třeba s korozí kotoučů také problémy (měním je obvykle kvůli korozi, ne kvůli sjetí). Ono, když auto občas nevytáhnete třeba tři týdny, tak to začne rezavět docela rychle.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
5. 12. 2024 10:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Vadou je myšleno třeba i použitý materiál, některé mají třeba horší vlastnosti, předpokládá se použití a že je destičky čistí. O naddimenzovaní mohu polemizovat mám 340mm, směle konkurují poklopům od kanálu.

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
5. 12. 2024 21:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Viděl jsem někde na Toyota skupině fotky z nějakýho hybrida, který měldoslova sežraný zadní brzdy, protože brzdil pouze rekuperací a na ty zadní brzdy si vůbec nešáhl. To je podle mě dost špatný a mercedes má systém který při jízdě trošku přibrzdí kotouče aby se brzda ohřála na provozní teplotu, tím bych ošetřil aby brzda byla neustále obroušená a připravená brzdit.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
6. 12. 2024 08:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Když se o tom zmiňujete, tuto funkci mám, tak vás trochu poopravím ve funkci. Kotouč nemusí mít správnou teplotu aby fungoval (právě vyšší teplota snižuje účine, proto třeba i vrtané), jmenuje se to "sušení" přibrzďuje si jen za deště aby na kotouči nebyla vrstva vody a nesnížila účinek brzd

coolipi
coolipi
Level Level
6. 12. 2024 21:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas A u elektroaut se brzdy pouzivaji jeste mene nez u spalovaku. Pry ID.BUZZ ma dozivotni kryte brzdy, protoze si v VW spocitali, ze s tou rekuperaci jsou tak malo pouzivane, ze jedny na zivotnost auta vystaci a vyresi se tim asi i prach z opotrebeni. Prodavam jak jsem koupil - tedy koupil si to kamos.

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
5. 12. 2024 08:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid Hm, výkřik do tmy? Jděte se podívat do novějších zástaveb s RD. Nebo ne, klidně vám to řeknu - úložné prostory v domech 0, takže všechno v garážích a automobily v tom lepším případě před garáží, v tom horším na chodníku před domem. :-/

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
5. 12. 2024 21:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ludek_jelinek no chlapi zapláčou až zjistí, že nemají sklep, kam by před starou mohli zalézt.

jarcze
jarcze
Level Level
6. 12. 2024 13:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ludek_jelinek Jde o to jak jste si to nechal postavit. Já chtěl půdu a mám půdu s dostatkem místa.

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
7. 12. 2024 16:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ludek_jelinek Já? Já si navrhl krov, abych měl půdu. ;-) Ale drtivá většina bungalovů v naší zástavbě má dřevěné vazníky, takže úložný prostor nad hlavou 0, a garáže nacpané nepotřebnými věcmi místo odstavených vozů. A v obci, kde odkud jsem, to samé. Takže jak jsem psal, ve většině garáží auta vůbec nejsou a jsou parkována venku.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 12. 2024 17:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ludek_jelinek "Ale drtivá většina bungalovů v naší zástavbě má dřevěné vazníky, takže úložný prostor nad hlavou 0"

Opravdu nemají úložný prostor? Mnoho známých teď stavělo bungalovy a úložný prostor nahoře mají snad všichni. Jinak s tím, že v garážích obvykle nestojí auta, ale spousta jiných věcí, s tím rozhodně souhlasím.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
5. 12. 2024 10:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid V Garáži?
Ten kdo má garáž se zásuvkou, tak nemusí připlácet za solární lak.
Spíš bych to viděl tak, že 1/3 obyvatel žije na sídlišti a ti jsou rádi, když vůbec někde zaparkují.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
6. 12. 2024 08:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou no s tím parkováním máte pravdu, parkoviště před sídlišti byla dimenzována na pár aut a dnes má skoro každý byt dvě. Já to vyřešil tím že si platím garáž, bo odpoledne bych hledal místo a nejspíše nenašel. A v zimně jsem loni viděl parkoviště, napadla mě hned první věc. To je jako by někdo vysypal bednu angličáku.

Reklama
Reklama