Recenze Grafiky a hry GeForce GeForce 8 (G80 a G90) NVIDIA

NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu | Kapitola 2

Petr Papež

49

Seznam kapitol

1. NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu 2. Grafické karty řady 8xxx 3. Point of View GeForce 8600GTS 4. BFG GeForce 7950GT OC 5. Gigabyte 7900GS 256MB 6. Leadtek PX8800GTS 320MB 7. Sapphire Atlantis X1950PRO 256MB 8. Sapphire Atlantis X1950XT 256MB
9. Testovací sestava a metodika, použité ovladače 10. 3DMark05 a 3DMark06, X3:Reunion 11. FarCry, Quake IV 12. F.E.A.R:EP, TC's R6: Vegas, Battlefield 2142 13. NfS: Carbon, TES4: Oblivion, Company of Heroes 14. Přetaktování, spotřeba, poměr cena/výkon 15. Závěr

Máme se na co těšit? Prognózy výkonu se střídaly jako počasí. Od výkonu převyšujího ATI Radeon X1950PRO a nízkou cenu, po úplný propák zachraňující pouze podpora DirectX 10. Jak je to ve skutečnosti? Schopnosti nové karty prověří nejen GeForce řady 7, GeForce 7900GS a 7950GT, ale i karta stejné architektury GeForce 8800GTS. Z konkurenčího tábora ATI zavítaly karty Radeon X1950PRO a X1950XT. DirectX 10 "compatible" mainstream jde do boje!

Reklama

Prošli jsme si novinky těchto grafických karet, pojďme se porozhlédnout po samotné kartě, případných změnách v architektuře čipu a paměťových čipech.

NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu

Řada GeForce 8600 je nástupcem velmi oblíbené řady GeForce 7600, jenž se vyrábějí pro stolní počítače ve dvou oficiálních sériích. 7600GT, jejímž nástupcem je dle materiálů NVIDIE GeForce 8600GTS, a 7600GS (plus grafická karta mezi 7600GT a 7600GS pokřtěná jako 7600GST).

NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu

17.4. vyšly první dva typy této řady a uvidíme, zda se rodina dále rozroste. Přivítejte prosím 8600GTS a 8600GT a jejich dnešní rivaly! (poradíme, zabruste očima hned doprava):

NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu
NVIDIA GeForce 7900GSNVIDIA GeForce 7950GTATI Radeon X1950PROATI Radeon X1950XTNVIDIA GeForce 8800GTSNVIDIA GeForce 8600GTSNVIDIA GeForce 8600GT
GPU

G71

G71

RV570

R580+

G80

G84

G84

Výrobní proces jádra

90nm (TSMC)

90nm (TSMC)

80nm (TSMC)

90nm (TSMC)

90nm (TSMC)

80nm (TSMC)

80nm (TSMC)

Počet tranzistorů

278 milionů

278 milionů

329 milionů

384 milionů

681 milionů

289 milionů

289 milionů

Frekvence jádra

450MHz

550MHz

580MHz

625MHz

500MHz

675MHz

540MHz

Frekvence shaderů

450MHz

550MHz

580MHz

625MHz

1200MHz

1450MHz

1190MHz

Pixel shadery

20

24

36

48

96 stream procesorů 

32 stream procesorů 

32 stream procesorů 

Vertex shadery

7

8

8

8

96 stream procesorů 

32 stream procesorů 

32 stream procesorů 

TMU jednotky

16

16

12

16

24

?

?

ROP jednotky

16

16

12

16

20

8

8

Velikost a typ paměti 

256MB GDDR3

256MB GDDR3

256MB GDDR3

256MB GDDR3

320MB GDDR3

256MB GDDR3

256MB GDDR3

Efektivní frekvence pamětí

1320MHz

1400MHz

1400MHz

1800MHz

1600MHz

2000MHz

1400MHz

Šiřka paměťové sběrnice

256 bitů

256 bitů

256 bitů

256 bitů

320 bitů

128bitů

128bitů

Přečtení specifikací pro Vás možná byla studená sprcha. Třetina stream procesorů oproti 8800GTS? Pouze 128bitová sběrnice? Na stranu druhou vypadají skvěle 2GHz paměti či pouze 289 milionů tranzistorů. Pojďme si grafické karty prohlédnout.

Grafické jádro G84

Grafické jádro G84 je upravenou verzí staršího G80 použitého v grafických kartách NVIDIA 8800GTS/GTX. Nejviditelnější změnou je absence heatspreaderu. Od tohoto způsobu chlazení NVIDIA u mainstreamového čipu upustila. Podíváme-li se na kartu samotnou, zjistíme další chybějící část - čip NVIO. Jeho funkce byly rozšířeny a integrovány přímo do GPU. Podle slov vývojářů bylo u G80 lepší vyrobit a navrhnout externí čip z důvodů velikosti čipu a návrhu návrhu plošného spoje, nikoliv tak už u G84. U G84 tedy najdeme integrovaný VP2 (akcelerace videa pomocí GPU).

Pojďme se podívat hlouběji do srdce karet GeForce 8500/8600. Zde se udály nemalé architektonické změny. Byl zvýšen výkon texturovacích jednotek. V řadě NVIDIA GeForce 8800 každá texturovací jednotka dokáže počítat se čtyřmi texturovacími adresami a provést osm filtrovacích operací za takt. Nyní dokáží texturovací procesory počítat s osmi adresami textur a provést osm filtrovacích operací za takt.

Dále byl zvýšen výkon "stencil culling", což je technika používající se na stínování např. ve hře Doom 3 či Quake IV. Nemalý výkon přidají zvýšené frekvence. Velkou roli zde hraje "nový" 80nm výrobní proces.

NVIDIA GeForce 8600GTS

NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu
NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu
NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu


Referenční model NVIDIA GeForce 8600GTS (zdroj foto: NVIDIA)

Počet stream procesorů (32 na 1,45GHz) je opravdu nízký. Jejich počet se snaží NVIDIA vynahradit frekvencí jádra (675MHz) a změnami v architektuře.

NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu

Paměťi pracují s efektivní frekvencí 2000MHz. To vše vypadá zajímavě, pokud by nebyla paměťová sběrnice pouze 128bitová. Ta pravděpodobně spolu s nízkým počtem stream procesorů srazí výkon dolů.

Maximální

spotřeba

GeForce 8600GTS udávaná NVIDIÍ je 71W (sběrnice PCI Express je schopná dodat maximálně 75W). Z tohoto důvodu je na kartě přítomen 6-ti pinový napájecí konektor. Podle našeho názoru je tento krok správným směrem, alespoň půjdou karty pořádně přetaktovat a nebude přibývat extrémních voltmodů.

NVIDIA GeForce 8600GT

NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu
NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu
NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu


Referenční model NVIDIA GeForce 8600GT (zdroj foto: NVIDIA)

GeForce 8600GT využívá shodné grafické jádro jako GeForce 8600GTS, pouze frekvence je snížena na 540MHz (stream procesory pracují na 1,19GHz). Narozdíl od svého výkonnějšího bratříčka

nepotřebuje

GeForce 8600GT

přídavné napájení

. Maximální udávaná

spotřeba

se pohybuje pouze na 43W. NVIDIA GeForce 8600GT by pravděpodobně měla být nástupcem GeForce 7600GS, ačkoliv nikde ve firemních materiálech tato informace uvedena není.

NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu


Spočítáte počet pinů GeForce 8600GT? (zdroj foto: NVIDIA)

Další "ránu" dostala GeForce 8600GT zpomalením pamětí. U této grafické karty se používají 1,4ns moduly s pracovní frekvencí 1400MHz.

NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu


Porovnání modelů NVIDIA GeForce 8600GTS a NVIDIA GeForce 8600GT (zdroj : NVIDIA)

NVIDIA GeForce 8500GT

NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu
NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu
NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu
NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu

NVIDIA GeForce 8500GT je klasickým zástupcem lowendu. Malý ventilátor chladí jádro na 450MHz. Dalo by se říci, že jádro bylo useknuto napůl oproti řadě GeForce 8600. GeForce 8500 má 16 stream procesorů (900MHz) a 4 ROP's. Také operace/jednotky spojené s texturováním byly sníženy na polovic. Paměti pracují pouze na frekvenci 800MHz. Jejich velikost je 256MB a trochu překvapivě i 512MB (tuto možnost dle NVIDIE řada GeForce 8600 postrádá). Šířka sběrnice naštěstí zůstala zachována na 128 bitech. V rámci šetření se karta musí spokojit s pouze jedním DVI-I výstupem.

Kartě zůstala zachována možnost akcelerovat video a to včetně plné akcelerace kodeku H.264. Bližší specifikace této grafické karty nemáme.

NVIDIA GeForce 8400GS

NVIDIA GeForce 8300GS

Grafické karty, která nás již příliš zajímat nemusejí. Jejich primárním trhem jsou OEM výrobci počítačů. Ačkoliv jádro (450MHz) i paměti (800MHz) pracují na stejné frekvenci jako GeForce 8500GT, přístup k pamětem je pouze 64bitový.

Karty odlišuje podpora akcelerace videa pomocí VP2 (tedy plná akcelerace H.264). Tu NVIDIA GeForce 8300GS postrádá.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama