Galerie 23
PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách
Článek Grafiky a hry Hry a technologie NVIDIA

PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách | Kapitola 6

Petr Štefek

Petr Štefek

36

Seznam kapitol

1. PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách 2. Milníky v historii akcelerace herní fyziky 3. Jak jde čas v oblasti fyziky v herních světech 4. Nvidia PhysX – klapka první
5. Technologická dema PhysX 6. Hry současné i budoucí s podporou PhysX 7. Je Havok FX jen chudým příbuzným?

V poslední době se živě diskutuje o fyzikálních výpočtech ve hrách. Nvidia koupila Ageiu, Intel má Havok a AMD/ATI nic. Je zřejmé, že fyzikální hrátky ve hrách budou stále častější a dočkáme se propracovaných efektů. Pojďme si shrnout vývoj a současný stav.

Reklama

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2


PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách
PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách


Tato hra je na trhu již nějaký ten pátek, a tak náročnost na výkon dnešního hardware je spíše zanedbatelná a hru si velmi dobře zahrajete i na dnešním low-endu. GRAW 2 byl pro PhysX optimalizován už za dob prvního boomu akcelerátoru PhysX ještě pod taktovkou Ageia. Přes vzdálenější datum narození vypadá GRAW 2 při zapnutí hardwarové akcelerace fyziky o poznání reálněji. Vše se více hýbe, vše je mnohem živější než v případě vypnuté podpory akcelerace fyziky. Pokud jste nikdy Ghost Recon nehráli, tak právě nyní je vhodný čas užít si válčení s hutným bonusem.




Unreal Tournament 3 – PhysX Mod


PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách
PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách


Nvidia velmi dobře vsadila na Unreal Engine 3, který podporuje rozhraní PhysX už od samého počátku vývoje. Na tomto engine je a bude založeno s přehledem nejvíce her na platformě PC, takže se nemusíme bát o budoucnost PhysX ani v připravované pecce Gear of War 2 nebo MMORPG Mortal. V testu jsem využil mapu heatray, která je přístupná i ve volně stažitelné demoverzi této hry. PhysX ve spojení s Unreal Engine 3 je velmi důležitý signál pro celý herní průmysl, že to Nvidia myslí opravdu vážně, neboť prodaných licencí pro připravované hry se čítají již na stovky. S tímto enginem počítají i takové herní kolosy jako je EA.




Warmonger


PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách
PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách


Warmonger je hrou speciálně vytvořenou pro demonstraci možností PhysX pod taktovkou Nvidie. Hra samotná využívá Unreal Engine 3 a svou hratelností nikoho asi příliš neohromí, ale také je zadarmo v plné verzi ke stáhnutí v PhysX Pack 1 na webu Nvidie. Výkony při zapnuté akceleraci skrze grafickou kartu vidíte v grafu. Opět se dá hovořit o ohromném nárůstu FPS. Nutné je ovšem nezapomínat, že tyto aplikace jsou velmi účelově vyrobeny pro propagaci PhysX a reálné hry mohou těžit z možnosti PhysX akcelerace o poznání méně.


Pokud se podíváme na

listinu her

podporujících PhysX (zapomeňme na chvíli, že u většiny těchto her žádnou náročnou fyziku nenajdeme), tak jasně vidíme, že mnohá studia tento standard přijala a mnohá se k tomu chystají. Pokud se Nvidii povede ve spolupráci s Ubisoftem zapracovat na demonstraci v připravované hře FarCry 2 (Dunia Engine) a s Epic Games na řežbě Gears of War, tak bude mít skoro vyhráno. Možná je ještě čas pro AMD zamyslet se nad holportem s Intelem a přijmout PhysX pokud nemá nic lepšího a konkurenceschopnějšího na skladu. Dost dobře by pak bylo možné, že PhysX by mohl být standardem v akceleraci a využít by ho mohl každý akcelerátor Nvidia a ATI.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama