Galerie 23
PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách
Článek Grafiky a hry Hry a technologie NVIDIA

PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách | Kapitola 4

Petr Štefek

Petr Štefek

36

Seznam kapitol

1. PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách 2. Milníky v historii akcelerace herní fyziky 3. Jak jde čas v oblasti fyziky v herních světech 4. Nvidia PhysX – klapka první
5. Technologická dema PhysX 6. Hry současné i budoucí s podporou PhysX 7. Je Havok FX jen chudým příbuzným?

V poslední době se živě diskutuje o fyzikálních výpočtech ve hrách. Nvidia koupila Ageiu, Intel má Havok a AMD/ATI nic. Je zřejmé, že fyzikální hrátky ve hrách budou stále častější a dočkáme se propracovaných efektů. Pojďme si shrnout vývoj a současný stav.

Reklama

Nvidia pochopila, že s dalším přídavným hardwarovým akcelerátorem díru do světa neudělá, a tak bylo už od počátku jasné, že využije výpočetní kapacity svých grafických jader pro akceleraci her, kde je podporován PhysX. Hardware tedy společnost netrápil a bylo důležité zapracovat na jediné věci, která mohla grafickým kartám GeForce otevřít zamknuté dveře k akceleraci fyziky. Tou věcí nebylo samozřejmě nic jiného než ovladače

ForceWare

.


PhysX aneb akcelerovaná fyzika ve hrách



Bylo nutné, aby PhysX mohly akcelerovat všechny poslední série grafických karet, aby si PhysX získal dostatečnou pozornost herních vývojářů. Nvidia se tedy rozhodla, že PhysX bude zpřístupněn všem majitelům sérií GeForce 8/9/GTX, což je dostatečný důvod pro zamyšlení pro v současnosti vyvíjené hry. Protože muselo být respektována možnost všech rozlišení a zvýšených nároků na použití náročných metod, jako je vyhlazování a DirectX 10, připravila Nvidia několik různých módů fungovaní PhysX.


  • Standardní – jedna grafická karta akceleruje grafiku i fyziku, což není ideální vzhledem ke slabším grafickým kartám
  • SLI mód – obě grafické karty akcelerují fyziku i grafiku
  • Multi GPU mód – jedna grafická karta akceleruje grafiku (zpravidla silnější) a druhá karta akceleruje fyziku


Výhodou tohoto rozdělení na několik možných způsobů provozování PhysX je například možnost nasazení starší grafické karty (GeForce 8800GT) na výpočty fyziky místo toho, aby šla za pár korun do bazaru a zbrusu nová GeForce GTX260 se může postarat o akceleraci grafiky. Jedinou vadou tohoto vpravdě geniálního tahu je eventuální absence druhého slotu pro grafickou kartu na základní desce.



Podobný systém má ovšem také jistou nevýhodu. Pokud si v počítači necháme například starší GeForce 8800GT pro akceleraci fyziky, tak musíme počítat s mnohem větším odběrem celého systému. To může znamenat ve spojení s výše uvedenou GeForce GTX260 stálý odběr v případě zátěže kolem 400 W, a to už znamená pro většinu uživatelů upgrade zdroje za model okolo 650-700 W. Slabší zdroje by mohly být dlouhodobě přetěžovány.




Jak si můžu PhysX vyzkoušet i já?

Pokud chcete laborovat s nově uvolněnými aplikacemi a ovladači pro PhysX ve vlastní režii, pak je pomoc velmi jednoduchá. Stáhněte si z

oficiálního webu

společnosti Nvidia ovladače ForceWare 177.83 nebo novější, kde je už obsažen ovladač PhysX v8.08.01.

Nainstalovat ovladače zvládnete velmi jednoduše a po restartu jen stačí v ovladačích najít PhysX ovládací panel, kde si zvolíte hardwarovou akceleraci a kartu, která bude fyziku pohánět. Bez software by ale podobné laborování bylo poměrně bezúčelné, a tak si můžete stáhnout speciální

Unreal Tournament 3 PhysX Mod

, který je použitelný i s demoverzí této hry.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama