Recenze Grafiky a hry Radeony Radeony X1000 (R500) Sapphire ATI

Recenze Radeonu X1800XL: Vítej R520! | Kapitola 6

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

30

Seznam kapitol

1. Recenze Radeonu X1800XL: Vítej R520! 2. Grafická karta - Sapphire Radeon X1800XL 3. Sapphire Radeon X1800XL - pokračování 4. Adaptivní FSAA - kvalita a výkon 5. Nové HQ anizotropní filtrování 6. Testovací sestava a metody 7. Syntetické testy 8. Testy shaderů a fillrate, ShaderMark
9. Half-Life 2, Far Cry 10. Battlefield 2, Painkiller: BOOH 11. Counter-Strike Source, TRAOD, Splinter Cell 12. Pacific Fighters, UT2004, Serious Sam SE 13. Doom 3, Chronicles of Riddick 14. Tváří v tvář: Radeon X1800XL vs. GeForce 7800GT 15. Shrnutí a závěr

Týden po oficiálním představení nových Radeonů série X1K dorazila R520 i do redakce Světa Hardware, a to konkrétně jako model Radeon X1800XL. Tato grafická karta sice není novým králem výkonu, ale nabízí mnoho zajímavých novinek včetně rapidního zlepšení kvality obrazu a technologie Avivo. V recenzi najdete nejen podrobný rozbor výkonu, ale i screenshoty s novými optimalizacemi.

Reklama

Testovací sestava

K testu grafických karet jsme použili sestavu postavenou na desce MSI s čipsetem nForce4 SLI a na Athlonu 64 FX-55. Vzhledem k ceně Opteronu 144 (dostupnost je věc druhá) je tak možné, že se mnoho z vás může výkonem velmi přiblížit výsledkům v této recenzi.

Testovací sestava

Základní deskaMSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI)
ProcesorAthlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2)
Paměti2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5)
Grafická kartaMSI Radeon X800XL (16x1, 400/490, 256-bit, 256MB)
ABIT Radeon X850XT (16x1, 520/540, 256-bit, 256MB)
ABIT Radeon X850XT PE (16x1, 540/590, 256-bit, 256MB)
Sapphire Radeon X1800XL (16x1, 500/500, 256-bit, 256MB)
MSI GeForce 6800GT (16x1, 350/500, 256-bit, 256MB)
ASUS GeForce 7800GT (20x1, 400/500, 256-bit, 256MB)
MSI GeForce 7800GTX (24x1, 430/600, 256-bit, 256MB)
Pevný diskSeagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min)
ZdrojThermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W)
Operační systémWindows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c
OvladačenVidia ForceWare 78.01 WHQL (oficiální)
ATi Catalyst 5.9 s Catalyst Control Center (oficiální)
ATi Catalyst 8-173-1-050921a-027043E pro Radeon X1800XL

Ke srovnání jsem použil veškerý hi-end z portfolia ATi, tzn. Radeon X800XL, X850XT a X850XT PE (vše 16 pipelines) a od nVidie jsem vybral starší GeForce 6800GT a nové GeForce 7800GT a GTX. SLI konfigurace jsem schválně vynechal kvůli těm, kteří z prvního pohledu na graf posuzují kartu. Samozřejmě by byly GeForce 7800GT vždy na prvním místě, tak mi přišlo zbytečné je používat. Až bude k dispozici CrossFire, bude to něco jiného.

Jako ovladače byly použity Catalyst 5.9 pro Radeony X800 a X850, beta ovladače Catalyst pro Radeon X1800XL a poslední oficiální ForceWare 78.03 pro nVidie. Nastavení jsou následující:

ATi Catalyst 5.9

  • Catalyst A.I.: Standard*
  • Mipmap Detail Level: Quality
  • Wait for Vertical Refresh: Always Off
  • Smartshader Effects: None

* zásadní problém u Catalystů byl v tom, že v některých hrách nedovolily použít FSAA u 1024x768 při standardním nastavení. Proto bylo nutné u těchto her vypnout A.I. - jedná se o Far Cry, UT2004, Serious Sam SE, Painkiller BOOH a Need For Speed Underground 2.

nVidia ForceWare 78.01

  • Výkonnost systému: Kvalita
  • Vertikální synchronizace: Vyp.
  • Nutit mipmapy: žádná
  • Konformní uchycení textury: Zap.
  • Trilineární optimalizace: Zap.
  • Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
  • Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
  • Antialiasing s gamma korekcí: Zap.
  • Antialiasing transparentní: Vyp.
  • Trojité vyrovnávaní: Vyp.
  • Negativní odklon LOD: Povolit

Syntetické a herní testy

Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:

Použité testy

- syntetické3DMark03 (patch 3.6.0)
3DMark05 (patch 1.2.0)
AquaMark3
ShaderMark 2.1
Final Fantasy XI Official Benchmark 3
- DirectXHalf-Life 2 (mapa ixbt01)
Far Cry (patch 1.32, Research)
Battlefield 2 (Gulf of Oman)
Painkiller: Battle Out of Hell (Looney)
Counter-Strike: Source (Stress Test)
Unreal Tournament 2004 (#3355, Primeval)
Tomb Raider: Angel of Darkness (v49, Paris5_4)
Splinter Cell (patch 1.2b, 1_1_1Tbilisi)
Serious Sam: The Second Encounter (The Grand Cathedral)
- OpenGLPacific Fighters (Kamikaze02)
Doom 3 (patch 1.3, default demo)
The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay (panoptical02)

Co se týče testů jako takových, tak většina z nich probíhala přes utilitu Bench'emAll (Half-Life 2, Far Cry, Doom 3, TRAOD, Splinter Cell, The Chronicles of Riddick), a to vždy s maximálním nastavením. U ostatních her byly použity buď zabudované benchmarky (CS: Source, Painkiller: BOOH, Serious Sam SE) nebo externí utility (Battlefield 2 Benchmarking z Guru3D a FRAPS pro Pacific Fighters).

Pokud to bylo možné FSAA bylo zapínáno přímo v hrách, v ostatních případech pomohly ovladače. Naopak anizotropní filtrování jsem raději nutil přes drivery. Vždy byla vypnuta vertikální synchronizace obrazu.

V některých hrách ale docházelo k problémům. Kromě již zmíněného antialiasingu v 1024x768 u Radeonů to byl hlavně Battlefield 2. U toho je nutné nastavit FSAA pro nVidia v ovladačích, zatímco pro ATi vždy ve hře a v ovladačích naopak vypnout. Navíc benchmark se spouští hned po načtení mapy, kdy aplikace čeká na kliknutí na Join Game. Proto je pro objektivní výsledek nutné okamžitě vstoupit do hry.

Za poskytnutí map k testům děkuji Dušanu Šimonovičovi (Battlefield 2), serveru iXBT Labs (Half-Life 2) a Tech Report (UT2004).


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama