Seznam kapitol
Týden po oficiálním představení nových Radeonů série X1K dorazila R520 i do redakce Světa Hardware, a to konkrétně jako model Radeon X1800XL. Tato grafická karta sice není novým králem výkonu, ale nabízí mnoho zajímavých novinek včetně rapidního zlepšení kvality obrazu a technologie Avivo. V recenzi najdete nejen podrobný rozbor výkonu, ale i screenshoty s novými optimalizacemi.
Testy vlastností z 3DMarku03 a 05
	Převaha ATi v geometrickém výkon je jasná i z tohoto grafu, kde X1800XL překonává i 7800GTX.
	Naopak pixel shadery jsou doménou nVidia, a to nejen kvůli převaze počtu pipelines, ale i díky lepšímu zvládnutí základnějších shaderových operací. Ve složitých shaderech to již tak výrazné není.
	Test fillrate odpovídá rychlosti vyplňování pixelů na připravené polygony a odpovídá čistě teoretickým hodnotám uvedeným v tabulce na první straně. V tomto ohledu je 3DMark05 velmi přesný.
	V testu Ragtroll, který zatěžuje opět hlavně vertex shadery, je Radeon X1800XL na prvním místě o 1,1 fps před GeForce 7800GTX.
ShaderMark 2.1
ShaderMark je program, který testuje různě složité shadery a rychlost jejich vykonávání na hardware pro DirectX 9.0. Jejich výsledky jsem zanesl do dvou grafů, kde první odpovídá jednodušším operacím, zatímco druhý složitým.
	V této polovině překonávají GeForce 7800GT a GTX téměř vždy X1800XL, a to díky vyšší hrubé síle 20, resp. 24 pixel pipelines. Omlouvám se za nekompletní názvy shaderů, více najdete na domovské stránce ShaderMarku.
	Druhá polovina je již o něco zajímavější a R520 zde hned v několika testech poráží 7800GT. Jedná se např. o test stínové mapy s řízením toku (výhoda architektury R520) a o veškeré testy HDR. Tam jsou rozdíly poměrně velké, ale na GTX stále tato karta nemá.