Zpět na článek

Diskuze: Shořel další Ryzen 7 9800X3D, tentokrát při sledování televize

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

elulen
elulen
Level Level
14. 2. 2025 19:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Trochu mě to děsí. Zrovna včera jsem si dodělal stejnou sestavu tj. 9800x3d + AsRock Nova x870e a biosem 3.16. T as k snad neshoří….. 😳

dim0n
dim0n
Level Level
13. 2. 2025 15:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jo, kdyby se zustalo u pinu na cpu, jak to bylo do generaci am4, alespon by nikdo nemohl nadavat na zkratovane piny na desce po spatnem nebo naopak moc silnem pritlaceni cpu, cert vem, ze cpu stoji vice nez deska ;-)

jardadoma
jardadoma
Level Level
14. 2. 2025 12:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dim0n Ono to pro běžného uživatele nebylo nic moc. Zasunout ty stovky nožiček bez poškození. Tohle mělo být asi více blbuvzdorné. Možná už tam byl problém s přítlačnou silou, co musela patice vyvinout.

Chuch-in
Chuch-in
Level Level
13. 2. 2025 14:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Stačilo aby se přítlakem spojily dva piny kdy se jeden vychýlil a lehce třeba dotýkal druhého s jiným napětím či zemí a pak to jednou prostě začalo hořet. Jen teorie, je několik možností co se mohlo stát, třba špatný přítlak chladiče do špatného bodu, prohnutí PCB či patice a podobně...
Clekově si však říkám, kdy konečně přestane růst spotřeba, zarazí výkon a začnou koukat na spotřebu. Výkonu je na rozdávání, ale efektivita napájení je u Intelu tragická, AMD je docela ok, ale také to poslední dobou narostlo. Také by vývojáři začali trochu optimalizovat aplikace, protože dnes by kolikrát stačilo méně výkonu pro určité aplikace, ale to jsou knihovny, frameworky a výkonem se extrémně plýtvá.

kutil05
kutil05
Level Level
13. 2. 2025 15:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Chuch-in 9800 X3D má stejné TDP jako 7800 X3D. Tedy zvýšeným odběrem to není, socket je stejný. Tady babo raď.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 2. 2025 17:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 Že je stejná TDP, neznamená, že je stejná spotřeba (u některých procesorů to může být v podstatě nedosažitelná hodnota, jinde naopak brzy posílající to do throttlingu). Když se podíváte třeba sem na test spotřeby https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/23.html tak 9800X3D žere výrazně více než 7800X3D.

ST 14 W vs 23 W (+64%)
MT Blender 74 W vs 155 W (+109 %)
Aplikace 48 W vs 88 W (+83 %)

Není mi jasné, jak tam mohl vzniknout tak brutální rozdíl (když to má stejný počet jader), tak velké rozdíly v těch dalších oblastech nejsou, ale je vidět, že 9800X3D podle tohoto žere výrazně více než 7800X3D, ačkoli mají stejnou TDP.

kutil05
kutil05
Level Level
13. 2. 2025 21:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 Pokud ten socket zvládne i 170W (230W) a má nějakou rezervu pro spolehlivost a taktování, byla chyba asi jinde.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 2. 2025 22:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 A co to má společného s tím, co říkám já? Jasně, v tom posledním máte pravdu, ten socket zvládá větší spotřeby, ale reagoval jsem na to, že 7800X3D a 9800X3D mají stejnou spotřebu, protože mají stejnou TDP. A to pravdou není.

kutil05
kutil05
Level Level
13. 2. 2025 23:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 Pokud mají stejné TDP mají stejné i maximum odběru a jediný rozdíl by mohl být dán nižším napětím a tedy oedbýraným proudem. Ale tak velký rozdíl v napětí tam nebude. A určitě nemůže způsobit třeba o 50 % větší proud. Navíc tyto věci se pečlivě testují už u prototypů. Takže jiným typem CPU to nebude, chyba nastala jinde.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
14. 2. 2025 10:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 "Takže jiným typem CPU to nebude, chyba nastala jinde."

Znovu, já říkám jen jedno jediné. 7800X3D a 9800X3D nemají stejnou spotřebu proto, že mají stejnou TDP. Nesouhlasím s tímto prohlášením. Vůbec neřeším to, co způsobilo tento problém, a kde nastala chyba. To, že je ten socket dělaný na větší odběry a mělo by to vydržet i ještě hladovější procesory, v tom jsem Vám nikdy neodporoval. Jen říkám, že stejná TDP se automaticky nerovná stejné spotřebě v praxi.

kutil05
kutil05
Level Level
14. 2. 2025 19:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 To je přece uplně jedno, já o voze a vy o koze. Pokud to bylo v toleranci, nemohlo to vést ke shořenému kontaktu, že?

ensidia
ensidia
Level Level
13. 2. 2025 14:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zmetky jsou všude. Pokud jsou stlačeny pod 1%. Je to ok. Z toho 1% by se mělo 90% odchytit ještě ve výrobě/kontrole.
Takže 0,1% reklamací je naprostý standart a ještě docela přísný. U procáku v pohodě, u Airbagu docela blbý.
Takže nedělejme drama u pár stovek špatných kusů. To třeba 5090 co vám může podpálit dům, by mě teda děsila více. :)

detrhomer
detrhomer
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 2. 2025 13:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako chápu, že se to může stát,ale kolik ryzenů se prodává za poslední roky a kolik cpu je vadných a regulérně ověřených, že to není vina uživatele? Taky si můžu hrát s tím, že budu dělat hokus pokusy a když se to upeče,tak já nic, jsem jen koukal na tv a najednou ono to kouří :D
Myslím, že dle prodejů to je vysloveně vina uživatele, nebo opravdu vyjímečně vadný kus.
Nyní se v desktopu prodává 80% CPU AMD a 20% Intel,bavím se o desktopu čistě. Takže k těm statísícům prodaných kusů procesorů jsou tři kousky nic.
Kdyby to bylo výrobou, tak je z toho aféra, že by si to AMD za rámeček nedalo.
Takže souhlasím, že je to článek o ničem jak bylo uvedeno výše :)

kutil05
kutil05
Level Level
13. 2. 2025 15:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@detrhomer Vina může být i u dodavatele socketu pro základní desku.

bison
bison
Level Level
13. 2. 2025 13:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

CPU by nemalo v žiadnom prípade zhorieť , pozrel som si predchádzajúce a boli usmažené približne na rovnakom mieste, zlyhá každá ochrana CPU čo je nezmysel. O vadu jednoznačne ide, problém je, že to výrobca zámerne zametie pod koberec....rovnako ako Nvidia a intel....

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
13. 2. 2025 14:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison pozriel jste si čo? Ty fotky cpu ktere uživatel namontoval kladivem? A cpu nepřežilo? Divné, na to by měla být nějaká ochrana. Říká se tomu vodní příkop aby se k tomu nedostal. Když jste usoudil, že jde jednoznačně o vadu postujte tu desítky případů!!!

rizecek
rizecek
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
13. 2. 2025 13:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Krasné, jak nám dnes vše hoří 😂
Člověk, aby se bál si něco koupit.

pidalin
pidalin
Level Level
13. 2. 2025 12:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Uživatelská chyba asi jako s těma nvidia konektorama kde člověk neudělá vůbec nic špatně a teče mu 40A přes jeden kabel a nic přes ostatní, všechno jsou to prostě na rychlo přijímaný špatný standardy. AMD nemá s těmahle socketama zkušenosti a měli zůstat u normální pinů.

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
13. 2. 2025 17:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin Co kdyby uživatel použil správný typ kabelu?

Don Q
Don Q
Level Level
13. 2. 2025 11:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Závěr je jasný - CPU AMD "nekupovat", můžou "shořet". Běžte do Intelu, ten je super.
Teď vážně: ta zpráva má nulovou informační hodnotu, počítač by musel být precizně analyzován skutečnými experty. Možná by se rychle ukázalo, že nejde o chybu AMD a bylo by po "senzaci".

puntja
puntja
Level Level
13. 2. 2025 11:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Don Q Klidně může být vadný kus. Jeden. Nebo tři. Fajn, stává se.. Nelze opravdu nic usuzovat. Až z toho bude epidemie hořících CPU, bude to stát za zamyšlení.

kutil05
kutil05
Level Level
13. 2. 2025 15:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@puntja Nemusí to znamenat nic a nemusí jít o vadu CPU ale desky. Ale spíš je to nafouknutá bublina, aby bylo o čem psát.

Reklama
Reklama