Zpět na článek

Diskuze: Volkswagen zkouší placené SW upgrady, 150kW verzi lze nejen předplatným posílit na 170 kW

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Budman
Budman
Level Level
20. 8. 2025 22:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pokud mám možnost si to zaplatit jako trvalý upgrade vázaný na vůz (tj přenositelný na nového majitele při prodeji), tak je to naprosto férový přístup a ve výsledku pro zákazníka vážně i výhodnější.
Zrovna v automotive ta unifikace dílů dělá neskutečně mnoho a ti rozumbradové, co to tu rozporují si neuvědomí, že kdyby se to neřešilo podobným ořezáváním funkcionalit HW, který v autě ve skutečnosti mají, tak by je všechny varianty vyšly výrazně dráže...
Prasárna to je ale v okamžiku, kdy jsou ty upgrady vázané na majitele nebo je možno je získat jen jako dočasný upgrade (to zkoušelo tuším BMW)

x3m
x3m
Level Level
21. 8. 2025 10:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman Takze ty rad platis znovu za to, za co si uz raz zaplatil? Je to sprosta vychcanost VW a dufam, ze ludia na to neskocia.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 8. 2025 11:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@x3m "Takze ty rad platis znovu za to, za co si uz raz zaplatil?"

Vždyť to tady bylo napsáno už milionkrát. Nezaplatil. Viz příklad níže s Focusem, kde je to krásně vidět. 77kW verzi doplnili o SW ořezanou verzi s 63 kW a cena KLESLA. Tato unifikace ceny snižuje, ne naopak. Vždyť to je dobře známý fakt.

Budman
Budman
Level Level
21. 8. 2025 21:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@x3m Hele, tak ještě jednou, polopatě pro jednodušší a zabedněnce jako jsi ty:

Máme modelový příklad volby výkonu motoru 150kW a 170kW, jejichž cena pro zákazníka je X a X+10%

-pokud se bude jednat o rozdílný HW pro různý výkon, tak to X bude např 100 (takže výsledné ceny pro zákazníka budou 100 a 110)
- pokud se bude jednat o HW stejné jednotky, kde rozdíl ve výkonu bude jen v SW, tak to X bude rázem třeba jen 90, protože automobilka ušetří na unifikaci vývoje, logistiky, montáže i servisu, zároveň všechny díly budou mít vyšší objemy, takže opět úspora - výsledné ceny pro zákazníka budou tudíž 90 a 99, takže i pro něj je to výhodnější

Prostě pro automobilku je volovina separátně vyvíjet speciální jednotku kvůli tak malému rozdílu výkonu a pro zákazníka je volovina za to platit, takže pro oboje je to WIN-WIN - kdo chce silnější, tak si jí koupí, komu stačí slabší, tak si jí díky tomu koupí mnohem levněji

Zkus použít mozek a třeba to pochopíš...

drkt
drkt
Level Level
21. 8. 2025 23:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@x3m Hele, tak ještě jednou, polopatě pro jednodušší a "zabedněnce" jako jsi ty:

Máme modelový příklad volby výkonu motoru 170kW, jejichž cena pro zákazníka je X.

-zákazník žádný nižší výkon nepotřebuje a pokud ano, tak za nižší cenu ​(ale on dostane uměle nastavený nižší výkon za normální cenu a ten normální za který si už fyzicky zaplatil a stroj je jeho, jen za příplatek​)
- pokud se bude jednat o HW stejné jednotky, kde rozdíl ve výkonu bude jen v SW (a reálně to nebude ani jiný sw), automobilka nic neušetří protože ona nic jako 150kw s naprosto stejnými ostatními parametry jako je hmotnost, baterka a dimenzování ostatních dílů vyvíjet reálně nechce a jednalo by se o zcela jíný vůz se spoustou jiných parametrů. Ona nenavrhuje dva modely, furt je to ten samý. (stejné komponenty stejná baterka atd).
Prostě automobilka uměle vytvoří deficit s malým rozdílem výkonu pro zákazníka jen aby ho donutila zaplatit další peníze navíc, takže pro zákazníka tam žádný win WIN není ​- žádnou slevu nedostane, tvzení že to automobilka slevnila je čistá spekulace a logicky ani ničím jiným nedoložená a ani nikde takto není prezentované) a logicky ani nikdo nechce ve svém autě slabší výkon v naprosto stejném autě dimenzovaným na vyšší výkon, kdy zbytečně buď nevyužije potenciál HW který zaplatil, nebo musí nesmyslně cálovat navíc.

Zkus použít mozek a třeba to pochopíš...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 8. 2025 23:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@x3m “ Ona nenavrhuje dva modely, furt je to ten samý.”

No a právě o tom to je. Když místo vývoje dvou HW modelů vyvine jeden a ten rozdíl udělá pomocí SW a nikoli HW, je to ve výsledku levnější, tohle je přeci dobře známý fakt. No, jak vidím, tak asi ne tak dobře známý.

“ žádnou slevu nedostane, tvzení že to automobilka slevnila je čistá spekulace a logicky ani ničím jiným nedoložená”

Níže uvedená situace s Focusem jasně ukazuje, že nemáte pravdu. Nabídka byla rozšířena o SW ořezaný model, který dostal nižší cenu než ten původní. Tedy zákazník volbou SW ořezaného modelu naprosto doložitelně ušetřil.

“ logicky ani nikdo nechce ve svém autě slabší výkon v naprosto stejném autě dimenzovaným na vyšší výkon, kdy zbytečně buď nevyužije potenciál HW který zaplatil”

Jenže on ho nezaplatil a tyto SW ořezané modely se vesele prodávají desítky let. Faktem je, že SW odlišené modely jsou ve výsledku pro automobilku i zákazníka levnější, protože se sdílí vývoj, výroba, logistika, všechno. Jak bylo řečeno výše, sdílení vývoje, výroby, logistiky se snižují náklady pro oba modely. Silnější model je levnější, protože sdílí vývoj, výrobu i logistiku se slabší verzí. Tzn. 170kW verze je levnější, protože může tyto věci sdílet se 150kW verzí. A 150kW verze je díky tomu rovněž levnější, protože ten prd, který by se materiálově ušetřil na výrobě 150kW motoru, přebije to, co se ušetřilo na sdílení vývoje, výroba a logistiky se 170kW verzí.

drkt
drkt
Level Level
22. 8. 2025 19:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@x3m "Když místo vývoje dvou HW modelů vyvine jeden"
Ne žádné dva modelz se nevyvíjely. To je vámi vymyělený nesmysl. Doložte že chtěli vyvíjet dva modely.

"Níže uvedená situace s Focusem jasně ukazuje"
Níže uvedená situace s focusem jen dokayuje že dokayujete něco pomocí ycele nesouvisející varianty.

"Jenže on ho nezaplatil"
Zaplatil, dostal stejné auto.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
22. 8. 2025 19:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@x3m "Ne žádné dva modelz se nevyvíjely. To je vámi vymyělený nesmysl. Doložte že chtěli vyvíjet dva modely."

Ale my tu přece řešíme koncept toho placení za SW zamčenou funkci, ne konkrétní auto (ty výkonové hodnoty z ID3 tu máme jen pro ilustraci, na otázce nic nezmění to, zda to bude 80 a 100, zda to existuje nebo ne - řešíme SW lock obecně). Až vyřešíme koncept SW locku, pak řešme konkrétní auto. A poněvadž s Vámi se nedá řešit problém komplexně, tak se musí krok po kroku. I když jak vidím, ani to nejde, protože nejste schopen odpověděn na jednoduchou otázku.

Takže, řešme konečně už ten koncept SW locku u aut. Naprosto jedno jakého.

Jak se liší praktický dopad na zákazníka, zda si koupí 170kW auto za 30K nebo 150+20=170kW auto za 29+1=30K?

drk22
drk22
Level Level
22. 8. 2025 20:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@x3m Takže nedoložíte, jak tzpické vymyslet si vlastní téma a pak demagogicky dokazovat nesmysly...
"Ale my tu přece řešíme koncept toho placení za SW zamčenou funkci"
Žýdnou funkci tam neodemykáte. Odstraníte jen umělé omezení výkonu motoru, ale můžete si obhajovat darebáky donekonečna dál, už beze mně.

Derryk
Derryk
Level Level
19. 8. 2025 11:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"nabídka trochu zjednodušená, nabízí se 150kW verze, a kdo chce, může si nechat vyrobit 170kW "
Zákazník si si koupí a zaplatí vůz se 170kW, ale omezený na 150kW. A může si ten rozdíl výkonu zaplatit znova.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 12:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Derryk A proč by ho platil znova? Kde na to pořád chodíte? SW ořezávání je naprosto běžná věc a je to levnější (a to i pro zákazníka), než to dělat fyzicky.

Derryk
Derryk
Level Level
19. 8. 2025 12:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Protože zaplatí za 170kW vůz. Veškeré součástky, motory, kabely, podvozek jsou dimenzovány na 170kW a to zákazník platí. Pokud by si kupoval 150kW vůz, veškeré součástky, motory, kabely a díly by byly dimenzovány na 150kW a tedy levnější.
Zákazník zaplatí za 170kW vůz a dostane 150kW. Výrobce se snaží vynutit znovu zaplaceno to co již zákazník zaplati - výrobu 170kW vozu i s adekvátní marží pro výrobce.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 13:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Protože zaplatí za 170kW vůz."

Nemusí být pravdou. Cenu určuje zejména třída. Uveďme si to na příkladu, který jsem uváděl níže. Výrobce vyrábí vůz 1,8/90kW za 600 tisíc a 2,0/110kW za 680 tisíc. Nyní se rozhodne tu 90kW verzi udělat podladěním 110kW motoru. Takže najednou bude 90kW auto prodávat za 680 tisíc, protože to má ten dvoulitr, který lze odemknout? No pak by ale musel zdražit 110kW verzi. Obě auta by se stala nekonkurenceschopnými. Uškodil by zákazníkovi i sobě. Kupujete 90kW auto, platíte 90kW auto. Že vzniklo podladěním 110kW motoru a ne specifickým 90kW motorem, na tom nic nemění. Spíše to bude pro zákazníka ještě levnější.

"Veškeré součástky, motory, kabely, podvozek jsou dimenzovány na 170kW a to zákazník platí. "

Máte pocit, že u 150kW a 170kW verze budou ty součástky nějak diametrálně odlišné? U sportovní GTX asi ano, ale tady...? Proč by to dělal? Znovu, cena se snižuje jednotností, unifikovaností, sériovostí. Neušetříte tím, že do levnější verze dáte teoreticky "levnější" součástku, ale že tam dáte součástku stejnou.

Vždyť toto je přece dobře známý fakt. I když v autě třeba nemáte mlhovky, je třeba levnější natáhnout kabeláž od zaslepeného tlačítka až po plastovou krytku, kde ta mlhovka není, než při výrobě řešit, které auto ty mlhovky mít bude a které ne.

Podívejte se, jak se ten trh posledních 30 let vyvíjí. Z milionů motorů se vše sdílí napříč výrobci (proč asi?), místo tří motorů se udělá jeden naladěný na tři různé výkony (proč asi?). Místo 10 motorů 5 výrobců máte jeden motor pro všechny. Brutální úspory na vývoj (vyvíjíte jeden motor místo 10), brutální úspory na výrobu (vše sypete z jedné linky), materiálově to vyjde podobně (ušetřit může tak akorát na těch nejméně nákladných mechanických věcech). A vidíte to i na cenách. Vzhledem k platům jsou auta levná, jako nikdy předtím.

Třeba základní Focus v roce 2005 stál 415 tisíc, při průměrném platu 18.300 Kč jste na něj dělal 23 měsíců. Dnes stojí 514 tisíc a při průměrném platu 46.600 Kč ho máte za 11 měsíců. Základní Octavia 1.4/55kW stála 425 tisíc (také 23 měsíců), dnes je od 610 tisíc (13 měsíců).

Jestli je pravda to, co říkáte, jak je možné, že na auta vyděláme poloviční dobu než před 20 lety? Jak je možné, že základní Octavie není za mega? Automobilky dělají vše proto, aby měly výrobu co nejlevnější. Jsou v tom naprostými mistry, jde asi o ten nejlepší průmysl co do optimalizace nákladů a jejich snižování. Proč by dělaly něco, co je dražší?

potooczech
potooczech
Level Level
19. 8. 2025 18:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Pokud lze čistě SW cestou udělat z 150kW motoru 170kW motor, pak to znamená, že zákazník si koupil vozidlo, které fyzicky má 170kW motor, tedy zaplatil si vozidlo s 170kW motorem a automobilka po něm chce další poplatek navíc, aby ten motor ve svém autě mohl využívat. Z tohoto pohledu by mělo být naprosto legální, pokud by si takovou SW úpravu zajistit sám mimo prodejce vozidla.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 18:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "pak to znamená, že zákazník si koupil vozidlo, které fyzicky má 170kW motor"

Zákazník neplatí to, co je fyzicky přítomno, ale to, co může využívat. Zákazník si koupil 150kW. Nenajdete na trhu snad produkt, který by běžel na 100 % svých fyzických možností.

"automobilka po něm chce další poplatek navíc, aby ten motor ve svém autě mohl využívat"

Zákazník dostal slevu, že se spokojil s menší porcí kW. Viz reálný příklad s tím, jak to fungovalo např. u Focusů. Ford časem rozšířil nabídku o slabší SW ořezanou verzi a ta byla levnější. Kdyby Ford umožňoval poplatek za odemčení, tak by za ten výkon nakonec zaplatil naprosto stejně. Nešlo by o poplatek navíc, ale o doplatek na původní hodnotu.

"Z tohoto pohledu by mělo být naprosto legální, pokud by si takovou SW úpravu zajistit sám mimo prodejce vozidla."

Jestli se s prodejcem dohodl na tom, že to za slevu nebude využívat, tak mi to moc legální nepřijde. Opět, viz ten Focus. Vždy si mohl koupit 77kW verzi za 16,7 tisíc EUR. Ford mu později nabídl možnost mít SW ořezanou 63kW variantu za 16 tisíc. Měl svobodnou volbu a mohl ušetřit 700 EUR výměnou za SW omezený slabší motor. Podstupovat to nemusel, byla to jeho svobodná volba, nikdo ho nijak neokrádal, nenatáhl. Přijde mi naprosto fér, že pokud se rozhodne později, že by raději těch 77 kW a ne 63 kW, že ten rozdíl doplatí, a to naprosto logicky prodejci (potažmo výrobci). Komu jinému?

Derryk
Derryk
Level Level
19. 8. 2025 23:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala To že se podobná praktika dělala i dříve a děje se běžně neznamená, že je v pořádku.
"Podívejte se, jak se ten trh posledních 30 let vyvíjí. Z milionů motorů se vše sdílí napříč výrobci ­(proč asi?­), místo tří motorů se udělá jeden naladěný na tři různé výkony ­(proč asi?­). "
V tomto uvedeném případě se liší další parametry vozu do kterého se jinak nastavený motor instaluje. I když ve výsledku za TOTOŽNÝ motor jen jinak nastavený zaplatí stejnou cenu. Ze nejslaběji nastavený zaplatí výrobní náklady té nejvýkoněji nastavené varianty(včetně přiměřeného zisku).
V diskutovaném případě se, ale jedná o naprosto totožný vůz jehož výkon byl uměle ponížen, ale prodáván za cenu neznehodneceného. A je umožněno za příplatek odstranění umělého "zkriplení".
Problém je ve způsobu jakým to výrobce udělal. Pokud by vydal dvě verze 150kW a 170kW, do té výkonější by dal o 2W silnější reproduktory a přidal písmenko do označení a asi by to prošlo bez významnějšího rozruchu.
Prostě 170kWh by mohl být prodáván za cenu za kterou je prodávána 150kWh verze bez toho, aby výrobce prodělával, protože na té 150kW verzi určitě naprodělává. Zvolený způsob zvýšení výkonu pak působí jako nenažranost s neúctou k zákazníkovi, kterému záměrně produkt poníží.

"Vždyť toto je přece dobře známý fakt. I když v autě třeba nemáte mlhovky, je třeba levnější natáhnout kabeláž od zaslepeného tlačítka až po plastovou krytku, kde ta mlhovka není, než při výrobě řešit, které auto ty mlhovky mít bude a které ne."
Nevím jestli to platí i probíraného vozu. Byl jsem u vývoje Mercedes AMG. Kabelové svazky (v autě je jen jeden masivní) se projektují přímo podle výbavy vozu. Např. u výbavy bez ohřevu pozadí dráty pro ohřev sedačky vůbec nejsou. Pokud by byla varianta bez mlhovek, dráty a konektory k mlhovkém a jejich ovládání by tam vůbec nebyly.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 8. 2025 08:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Ze nejslaběji nastavený zaplatí výrobní náklady té nejvýkoněji nastavené varianty​(včetně přiměřeného zisku​). "

A jsou ty výrobní náklady vyšší nebo nižší? Uvědomte si, že pokud vyrábíte dvě varianty 2,0 (90 a 110 kW), tak výrobní náklady budou spíše nižší, než kdybyste vyráběl separátně 1,8/90kW a 2,0/110kW. 1,8/90kW bude výrobně spíše dražší než 2,0/90kW, protože materiálově ušetříte docela prd (materiálově totiž ušetříte na něj nejlevnějších součástkách), ale prodražíte tomu celý logistický řetězec. A nezapomínejte na vývoj. Ten tam musíte promítnout také. Takže 1,8 musí mít v ceně promítnut vývoj 1,8, 2,0 musí mít v ceně promítnut vývoj 2,0, kdežto dvěma variantami 2,0 si každý motor musí do ceny promítnout jen půlku vývoje 2,0. Je to LEVNĚJŠÍ. Ne dražší.

Jen namátkou. Toyota uvádí, že sdílením šetří 20 % nákladů na vývoj. Renault sdílením dílů mezi Mitsubishi a Nissan snížil cenu takových dílů o 20-30 % a o 30-40 % náklady na vývoj. Takže jestli automobilky ušetří řekněme 30 % na tom, že se nevyvíjí 2,0 u Renaultu a 2,0 u Mitsubishi, tak se totéž stane u jedné automobilky, kdy si nebude vyvíjet 2,0 a 1,8, ale jen jednu 2,0.

"V diskutovaném případě se, ale jedná o naprosto totožný vůz jehož výkon byl uměle ponížen, ale prodáván za cenu neznehodneceného."

Opravdu? A jak to víte, že je prodáván za cenu neznehodnoceného? Viz tady někde v diskuzi níže situace u Focusu. 77kW verze byla za 16,7 tisíc EUR, později přišla zkriplená verze se 63 kW. Cena 16 tisíc EUR ve stejné výbavě. Kde tam vidíte, že znehodnocený vůz byl prodáván za cenu neznehodnoceného?

"A je umožněno za příplatek odstranění umělého ​"zkriplení​". "

To umělé zkriplení obvykle znamená nižší cenu u nákupu. Viz Focus. A dalo by se najít spoustu jiných modelů, kde zavedení slabší SW omezené verze znamenalo nižší cenu.

"Zvolený způsob zvýšení výkonu pak působí jako nenažranost s neúctou k zákazníkovi, kterému záměrně produkt poníží."

Možná tak působí, ale není. Naopak je to cesta, jak cenu produktu snížit. Podívejte se proboha na to, jak šly nahoru Vaše náklady a příjmy za posledních 20 let, a jak se téměř nezměnila cena aut. Ty automobilky jsou doslova mistry v tom, jak dokázaly touto standardizací a optimalizacemi zlevnit Vám ta auta. Ne zdražit.

"Byl jsem u vývoje Mercedes AMG. Kabelové svazky ​(v autě je jen jeden masivní​) se projektují přímo podle výbavy vozu. "

Možná proto je tak drahý? Nevím, jestli zrovna Mercedes AMG je příklad auta, kde se projevuje standardizace za účelem dosažení co nejnižší ceny. Nemáte tam něco jiného, velkosériovějšího? Třeba v mém bývalém autě by dodatečná montáž mlhovek znamenala koupi té mlhovky, žárovky a spínače (vše bylo připraveno, tzn. kabel s konektorem až za plast v nárazníku, kde bude mlhovka, pozice v pojistkové skříni - je přece blbost vyrábět několik druhů pojistkových skříní podle toho, jakou má konkrétní vůz výbavu). U vozů bez klimatizace logicky chyběly drahé díly klimatizace, ale rovněž elektricky a díly ventilačního systému byly vozy bez AC připraveny na osazení díly AC (i v ne-AC verzi byly držáky na AC díly nebo shodné díly se záslepkami tam, kde to pro ne-AC nemělo smysl - nedělaly se tedy dvě verze, byla jedna...)

Podobně tak jsou u některých aut řešeny vyhřívané sedačky, kabely mají k sedačkám vyvedené i modely bez něj, liší se akorát sedačky a ovládání, stejně tak třeba elektrické ovládání v zadních dveřích (chybí motorky a spínače, ale kabely tam jsou) nebo parkovací čidla (opět kabeláž k nárazníku, chybí čidla). Tempomaty podobně, stačí dodat spínač a aktivovat v ECU. Nebudete přece programovat 15 druhů ECU pro 15 kombinací výbavy jednoho motoru. Aktivujete to, co si zákazník zaplatí.

jardadoma
jardadoma
Level Level
19. 8. 2025 11:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nic nového pod Sluncem. Tohle už řešil Neználek na Měsíci. Našel si nejlevnější hotel, ale vše bylo za příplatek. Světlo, voda, televize, ručník, postel, prostě uplně všechno. Tehdy to asi autor myslel jako výsměch prohnilému kapitalismu, ne jako návod :o)

Derryk
Derryk
Level Level
19. 8. 2025 12:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma Díky za Neználka. :) Ale trochu nesedí. V tomto případě by Neználek zaplatil cenu za vybavený pokoj, ale za možnost použití ručníku, mýdla atd. by byl za příplatek. Pokud se dobře pamatuji, tak mýdlo, ručník, postel, matrace atd. na pokoji nebyly (pokoj byl prázdný) a byly poskytnuty až po zaplacení poplatku. Ale u auta již cena 170kW vozu byla zaplacena.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 13:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Derryk "Ale u auta již cena 170kW vozu byla zaplacena."

Nebyla.

Pokud máte dva vozy (třeba 1,8/90kW a 2,0/110kW) a ten slabší pak uděláte ořezáním silnějšího (tedy 2,0/90kW místo 1,8/90kW), není to důvod, aby nově získal cenu silnějšího jen kvůli tomu, že má taky 2,0. To by se ten silnější musel zdražit. Což se neděje. Logicky přece ten 2,0/90kW musí být levnější než 2,0/110kW. Ořezávání silnějšího však děláte proto, aby to bylo levnější. Je to totiž levnější (na vývoj i výrobu), než dělat specifické řešení pro každý případ.

jardadoma
jardadoma
Level Level
19. 8. 2025 14:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Derryk Není to tak. Všechno na pokoji bylo, ale šlo to použít až po zaplacení. Voda zacala téct, televize zacala hrát, postel sla sklopit a pouzit a tak dal. I když mozna bylo neco mimo. Je to uz par desitek let, co jsem to cetl.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
19. 8. 2025 10:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pronájem schvaluji řešení u sw., služeb, tvůrčího obsahu.
Platí te za rozvoj funkcionalit, podporu... platíte si, aby tvůrce rozvýjel svůj produkt a přinášel vám v budoucnu nějakou hodnotu z rozvoje, nových myšlenek.

Na druhou stranu u HW ktery zaplatím a odvezu domů je to čistý bizár. Tam k žádnému vývoji v čase, která by ospravedlňovala poplatek prostě nedochází.
Ještě tak třeba u operativních leasingů si to dokážu představit, ale u nákupu?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 10:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou "Na druhou stranu u HW ktery zaplatím a odvezu domů je to čistý bizár."

Nemyslím si. Pokud při nákupu dostanete za omezení slevu, tak nevidím nic špatného na tom mít možnost později své rozhodnutí o slevě změnit.

Modelový příklad. Benzínové auto, v nabídce 90kW a 110kW motor. Pro výrobce je jednodušší vyvinout třeba jeden 110kW dvoulitr a 90kW verzi vyrobit ořezáním špičky pomocí SW, než vyvíjet a vyrábět 1,8/90kW a 2,0/110kW. Ušetří se na vývoji a dost pravděpodobně i na výrobě (vyrábět obě 2,0 verze na jedné lince bude možná i levnější než mít separátní linku na kapánek materiálově úspornější, ale logisticky komplikovanější 1,8). Takže místo 600 (1,8) a 680 tisíc (2,0) to může být o něco levnější, třeba 590 (2,0/90) a 670 tisíc (2,0/110). Ušetří majitel 90kW i 110kW auta. A když se zákazník s 90kW motorem rozhodne, že mu těch 90 kW nestačí a chtěl by větší výkonovou špičku, tak jednoduše doplatí těch 80 tisíc a je hotovo. Nemusí měnit motor nebo celé auto. Šetří to peníze na vývoj, výrobu, servis (drží se součástky pro jeden motor, ne dva) a šetří to i čas (a to jsou další peníze).

A pokud jde o předplatné, tak třeba máte ono 90kW auto, které Vám stačí, a díky čemuž jste ušetřil 80 tisíc Kč, ale třeba jedete s plným autem na dovolenou, nebo chcete jet s těžkým přívěsem, tak si na měsíc aktivujete vyšší výkon třeba za 1500 Kč a je vyřešeno.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
19. 8. 2025 11:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Na tom se my dva nikdy neschodneme… je to prostě jiný úhel pohledu.
Vy říkáte “dostat slevu”

Já říkám, že zákazník tak jako tak musel všechno (vývoj, výrobu, materiál) zaplatit už v základní verzi. A omezování zákazníka byť za “slevu” je nemorální.

To je stejné jako byste koupil skleničku s cejchováním na 0,3l a 0,5l a smluvně jste se zavázal, že vudete moci plnit pouze do 0,3.
Ano je to blbost, protože je to nevymahatelné a nezkontrolovatelné.
Rozdíl je v tom že tady jednoduchým sw zásahem ty zákazníky prostě ždímat můžu.

Nezbývá než hlasovat peněženkou.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 11:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Já říkám, že zákazník tak jako tak musel všechno ​(vývoj, výrobu, materiál​) zaplatit už v základní verzi."

Vysvětlete mi tedy, o co bude 1,8/90kW levnější než 2,0/90kW.

1, Vývoj je dražší (vyvíjíte totiž dva motory, ne jeden).
2, Materiál je mírně levnější u 1,8 (počet součástek je totiž stejný, materiálově jsou rozdíly u těch nejméně drahých součástek - ušetříte možná pár korun na bloku motoru, ale zbytek je materiálově stejně)
3, Výroba je opět dražší. Místo výroby jednoho motoru musíte mít celý logistický kolotoč pro 2 motory (což výrobu prodražuje).

2,0/90kW bude celkově levnější než 1,8/90kW. Vyhraje výrobce i zákazník. Zákazník právě zaplatí MÉNĚ, ne více.

"A omezování zákazníka byť za “slevu” je nemorální. "

A co je na tom nemorálního? Pokud si koupí 90kW auto a zaplatí cenu za 90kW auto, tak mu může být docela jedno, zda to má uděláno pomocí neseřezané 1,8 nebo ořezané 2,0. Dostal to, co si zaplatil. Navíc má možnost fyzicky jednoduššího upgradu. Já nevím, kde pořád chodíte na tu blbost, že by 1,8/90kW byla levnější než 2,0/90kW.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
19. 8. 2025 13:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Mluvíte z hladu... historicky bylo více motorizací jenom kvůli tomu, aby mohli zákazníkovi nabídnout levnější (dostupnější) nejen z pohledu výrobních nákladů, ale také provozních (spotřeba, pojištění, daň, náhradní díly). Teda nižší třídy byly zákazníky vyžadovány.

Jinak na té vaší reakci je příliš vidět že jste AIťák... ona totiž u spalovacích aut volba motoru (výkonu) souvisela často i s konfigurací brzd, převodovky, chlazení, ale i typem podvozku. Protože fyzika.

Dneska u BEV zatím není přebujelá regulace, díly jsou unifikované, ale lidé jsou tak zblblí, že jsou ochotni platit za to, že jim někto změní 4 kontrolní bajty v paměti řídící jednotky.
Co ochotni...?! oni to vyžadují a ještě to obhajují :)

Chápu že po tom touží dinosauří korporát, jako je VW, ale že za to touží platit zákazníci?! Za nic?

kiwik
kiwik
Level Level
19. 8. 2025 14:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Jsem přesvědčený, že se pletete, protože Vaše tvrzení prostě nedává smysl. Výrobce přesně ví, jakou potřebuje marži na jednom voze, aby naplnil sny vlastníků akcií. Vše se splní prodejem 2,0/90kW a prodej 2,0/110kW jen představy vylepšuje. Takže za vše zákazník již zaplatil, ano i když souhlasil jen s 90kW jen žije v blahé nevědomosti ... lusknutím za naprosto stejnou výrobní cenu má 110kW. Dost pochybuji o tom, že souhlasem s 90kW mi dávají "slevu", je to právě naopak. Za cenu 90 umějí bez potíží 110 a nestojí je to navíc ani haléř - naopak stojí je to mnohem více, protože píšou mnohem více informací na propagační materiály a také se musí obhajovat proč to tak dělají. Kdyby za cenu 90 prodávali jen a pouze 110kW tak by vše měli jednodušší, zákazník by bylo naprosto spokojený, ale nevydělali by o pár kaček více z toho rozdílu "navíc" ... ne fakt nejde o "slevu". Ano ve své prodejní strategii s tímto mohou počítat a zákazník to může i akceptovat, ale v pořádku to určitě není.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 14:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "historicky bylo více motorizací jenom kvůli tomu, aby mohli zákazníkovi nabídnout levnější ​(dostupnější​) nejen z pohledu výrobních nákladů, ale také provozních ​(spotřeba, pojištění, daň, náhradní díly​)."

Tak zrovna náhradní díly jsou výhodou toho unifikovaného řešení, přece. To je přesně nevýhoda předchozího stavu.

"Jinak na té vaší reakci je příliš vidět že jste AIťák... ona totiž u spalovacích aut volba motoru ​(výkonu​) souvisela často i s konfigurací brzd, převodovky, chlazení, ale i typem podvozku. Protože fyzika. "

A říkám, že ne? Jak jsem psal výše, nějaké mechanické rozdíly budete mít třeba u na sport zaměřené GTX, ale ne u blízkých konfigurací. Asi nebudete odemykat 125kW ID.3 na 240kW verzi, to je nesmysl. Na tom se naprosto shodneme. Ale 150 a 170 kW? I kdyby to nebylo řešeno softwarem, dost bych se divil, kdyby tam měly výraznější mechanické změny. A proč? Protože unifikace je levnější. Je levnější dát na obě varianty stejné brzdy a slabší model předimenzovat, než na jeden dávat větší a na druhé menší. Nejde jen o cenu dílu, ale i to vše okolo. A na to pořád zapomínáte.

--------------------------

Nechce se mi to psát znovu, tak se podívejme, co píše ChatGPT, přidám komentáře.

"Dnes se unifikace hardwaru a omezení přes software v automobilkách používá z několika hlavních důvodů:

1. Snížení nákladů na výrobu a vývoj

Výroba více variant stejné součástky (např. motorů, řídicích jednotek, displejů) je drahá. Automobilky raději vyrobí jednotný hardware (např. jeden typ motoru nebo infotainmentu), a rozdíly mezi verzemi vyřeší jen softwarově.

To šetří na:

vývojových nákladech (méně různých projektů),
logistice a skladování (méně typů dílů),
výrobních linkách (stejné postupy pro více modelů).

// No neříkal jsem snad, že je to LEVNĚJŠÍ právě z výše zmíněných důvodů a že výroba specifických variant je drahá?

2. Flexibilita modelové nabídky

Jeden motor může mít různé výkonové varianty (např. 110 kW, 130 kW, 150 kW), přičemž mechanicky je totožný – liší se jen softwarem v řídicí jednotce.

Infotainment může být u jednoho modelu s navigací či bez navigace, ale displej i hardware jsou stejné – funkce se jen odemkne za příplatek. To umožňuje automobilce rychle reagovat na poptávku a nabízet více verzí bez velkého počtu unikátních dílů.

// Opět zjednodušení počtu dílů - tedy snáze dostupnější a LEVNĚJŠÍ náhradní díly. Když budete mít milion stejných dílů, budou levnější než půl milionu takových a půl milionů onakých.

3. Regulační a daňové důvody

V některých zemích se liší daně nebo homologace podle výkonu motoru, emisí nebo výbavy. Automobilka tedy nabídne omezený výkon softwarově (nižší emise / jiná daňová kategorie) i když motor je fyzicky stejný.

// Tohle se děje přece běžně, bylo to tak i u spalováků. A ořezané modely byly obvykle LEVNĚJŠÍ než ty výchozí, nepřebíraly cenu ořezávaného modelu, který by pak v plné verzi zdražil (nepočítáme-li obecné zdražování).

4. Budoucí servis a kompatibilita

Unifikace znamená méně dílů v oběhu → jednodušší a levnější servis. Aktualizace softwaru lze nasadit napříč více modely, což zjednodušuje údržbu a bezpečnost.

// Opět totéž. Zjednodušení servisu a kompatibility. Sám vidíte, že to vede k jednoduššímu a LEVNĚJŠÍMU servisu.

Automobilky to dělají proto, že unifikace snižuje náklady a zvyšuje zisky, zatímco softwarové omezení jim dává možnost diferencovat modely, splnit regulace a dodatečně vydělávat."

Pokud máte nižší náklady, můžete mít vyšší zisky, ale současně můžete úspory promítnout na zákazníka. Což se také děje, protože dnešní základní Octavie nestojí milion, ale 600 tisíc. Vy totiž pořád mylně předpokládáte, že ořezaný model má cenu toho výchozího, ze kterého byl ořezán. Tak to ale obvykle není.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 14:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak trochu přemýšlejme. Mějme dvě situace. Jako výchozí vezměme to, že výrobce bude mít 2,0/90kW a 2,0/110kW. A Vy říkáte, že 1,8/90kW a 2,0/110kW je pro zákazníka výhodnější. Tak se na to podívejme.
-----
1,8/90kW
- vývoj DRAŽŠÍ - Nemůže se totiž o vývojové náklady dělit s 2,0/110kW (nebo jen částečně)
- materiály LEVNĚJŠÍ - Bohužel počet součástek bude velmi podobný, ne-li stejný. Většina se navíc zmenšením objemu nijak nezmenší a nezlevní. Levnější bude tak blok motoru, kde bude kapánek méně hliníku. U pístů záleží na tom, nakolik se budou lišit ve vrtání a zdvihu.
- výroba DRAŽŠÍ - Musí se řešit logistika a linka pro druhý motor, druhou sadu dílů, což vše prodražuje
- servis DRAŽŠÍ - Jsou dvě sady dílů místo jedné, náklady se rozprostřou na menší počet dílů - vyšší cena, horší dostupnost. Mohou mít např. skladem díl na 2,0 a ne 1,8. U jednotného motoru je to jedno.

-----
2,0/110kW
- vývoj DRAŽŠÍ - Nemůže se totiž o vývojové náklady dělit s 1,8/90kW (nebo jen částečně)
- materiály STEJNÉ - Tady se nic nemění
- výroba DRAŽŠÍ - Musí se řešit logistika a linka pro druhý motor, druhou sadu dílů, což vše prodražuje
- servis DRAŽŠÍ - Jsou dvě sady dílů místo jedné, náklady se rozprostřou na menší počet dílů - vyšší cena, horší dostupnost. Mohou mít např. skladem díl na 1,8 a ne 2,0. U jednotného motoru je to jedno.

K čemu jsme dospěli? 90kW verze má 3 položky, kde je dražší a 1, kde může dojít k nějaké úspoře. 110kW verze má 3 položky ze 4 dražší. V čem vidíte výhodu pro zákazníka, nechápu ani v nejmenším.

"Kdyby za cenu 90 prodávali jen a pouze 110kW tak by vše měli jednodušší"

Kdyby byla jen a pouze 1,8/90kW, tak by stála jako 90kW verze. Kdyby byla jen a pouze 2,0/110kW verze, tak by stála jako 110kW verze. Proč by měli 110kW verzi prodávat za cenu 90kW varianty nehledě na to, zda má 2,0 nebo 1,8?

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
19. 8. 2025 16:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Prosímvás nezaplevelujte diskuzi pomocí AI nebo to začneme taky dělat. Není problém pomocí dobře mířeného promptu obrátit u AI pohled na problém o 180stupňů.

Ta pohádka se má tak, že bylo nebylo stovky automobilek a každá se snažila rozmanitými způsoby zaujmout.
Z postupem času jak rostla cena lidské práce a klesala cena surovin začal trend unifikace který má několik významných milníků (Ford T počínaje… outsourcing, koncernování, jednotné platformy, Tesla…)
Dneska máme pár koncernů produkující zhruba to samé v několika odstínech.

Ve světě kde chce být každý originál, osobnost a svůj. Si vozíme zadek v nudných autech ze stejných dílů.

Kde chybí rozmanitost je těžké chtít připlatky.
Tak soudruzi vymysleli umělou segmentaci elektronickou.

Vyvezli kompletne know-how do ciny za par roku peknych divident a nez by se poucili a zacali resit inovace lokalne, tak vyvazi veskery inzenyring do indie, turecka, pakistanu, brazilie.

No soudruzi, kdyz uz neumite vymyslet zadnou smysluplnou inovaci, a chcete jen penize za nic. Tak to si klidne zkrachujte!

A to pisu jako jejich dlouholety zakaznik, provozovatel a dodavatel inzenyringu.
Jen nevim cim se jeste budu zivit.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 16:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala AI dává docela dobrý námět k diskuzi (nemusí mít pravdu, ale minimálně dá myšlenky na to, ze kterých úhlů se na to dívat).

"Dneska máme pár koncernů produkující zhruba to samé v několika odstínech. "

A proč? Jednoduše proto, aby Fabie nestála tři čtvrtě milionu. Vy to pořád nechápete?

Zkusil jsem najít nějaké příklady. Jeden není sice dostatečně reprezentativní, ale něco málo přece jen může ukázat. Ford Focus 2013. Mám tu ceník z roku 2011 a 2012.

Tak a nyní se podívejme na to ořezávání. Trend 1.6/77kW z 16.580 EUR na 16.710 EUR. Ceny všech benzínových motorizací, tedy i těch neořezávaných, šly nahoru o 130-240 EUR. Takže jsme vlastně beze změny. Přišla ale SW ořezaná 1.6/63kW a byla za 15.990 EUR. Teda sleva za ořezání 720 EUR. Nějak tam nevidím, že by stejný HW stál stejně jako ten původní a ten původní navýšil cenu.

Pokud by majitel 63kW verze, který prokazatelně UŠETŘIL volbou ořezané SW verze (viz ceny výše), zjistil, že šetřil na nepravém místě a je to pro něj slabé, tak by možná uvítal to, kdyby měl svobodnou možnost změnit svou špatnou volbu, a těch 720 EUR, které předtím ušetřil, zaplatil. Dostal by těch 77 kW za stejnou částku, za kterou to mohl mít na začátku. Prokazatelně by tak neplatil nic dvakrát.

"Kde chybí rozmanitost je těžké chtít připlatky. Tak soudruzi vymysleli umělou segmentaci elektronickou. "

Rozmanitost je drahá sranda. Bohužel stojí peníze. Protože kde se snižují náklady? V unifikaci. To je přece docela známá ekonomická pravda.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
19. 8. 2025 20:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Nebojte chápu to velmi dobře, je to můj denní chleba. Škrábat gramy železa, získávat hvězdičky, plnit homologace, škrábat eurocenty.

Nic to nemění na tom, že chtít peníze za nic je dle mého soudu nemorální.

U spalováků to nelze podle ceníku porovnat protože tam nemůžete vědět co je všechno jinak. Minimálně vyšší výkonové řady mají vyšší emise a za ty se jak známo platí.

Vy musíte být skvělý zákazník… řeknou vám “Dobrý den” v autosalonu a hned jim cpete litr do dlaně. Co na tom furt nechápete?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 20:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Nic to nemění na tom, že chtít peníze za nic je dle mého soudu nemorální. "

Pořád jste mi nevysvětlil, kde je to NIC. Naprosto jasně jste dostal slevu 720 EUR za to, že budete mít nižší výkon. To je NĚCO. Jestli je to dáno nižší kubaturou nebo SW ořezáním na tom přece nic nemění. Platíte nižší výkon, dostal jste nižší výkon. Důkaz máte třeba v tom Focusu. Ten jasně ukazuje, že minimálně v jeho případě nemáte pravdu. Dostal jste možnost mít SW seřezané auto levněji. Nebo to popíráte?

"Minimálně vyšší výkonové řady mají vyšší emise a za ty se jak známo platí. "

A představte si, že 63kW a 77kW verze mají naprosto stejné tabulkové spotřeby, a tedy i emise.

-------------------------

Tvrdíte, že seříznutá verze má cenu té původní a za vyšší hodnotu se připlácí. Proč tedy cena se zavedením SW seříznuté 63kW verze klesla? To přeci odporuje tomu, co říkáte. A emisemi to není.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
19. 8. 2025 21:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Je li tomu s těmi emisemi (a nerozšířenou vnitřní konfigurací ) tak opravdu, pak je ten svět ještě prohnilejší než jsem čekal, alespoň za to nenutili lidi platit předplatným.

A vy se proberte… žádná sleva není. Buď vás odrbou na výkonu, nebo na ceně :D

Mimochodem víte že jsou státy USA kde proti této praktice vyvíjí legislativu?

LegiScan – S1282 (2024): Jde o senátní návrh (Senate Bill 1282), předložený 9. ledna 2024, který přímo zakazuje výrobcům nebo prodejcům pozastavovat přístup k funkcím, jež jsou ve vozidle nainstalovány a které nevyžadují trvalé náklady třetí strany. Za porušení hrozí nejen pokuta (10 000 USD první přestupek, 20 000 USD další), ale i další sankce dle Consumer Fraud Act, včetně trestních náhrad a nákladů právní obrany

Ballard Spahr (právní analýza): Zde najdeš právní pohled – národní legislativní návrh (Assembly Bill 4519, předložený 22. září 2022), který má doplnit Consumer Fraud Act a zakázat předplatné pro funkce, jež jsou ve vozidle už nainstalované a které fungují bez „ongoing expense“ (trvalých nákladů) pro výrobce nebo prodejce. Pokuta by mohla být až 10 000 USD za první přestupek a 20 000 USD za každý další

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 21:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "A vy se proberte… žádná sleva není. Buď vás odrbou na výkonu, nebo na ceně :D "

Takže jednoduchá otázka. Ford prodával 77kW verzi za 16.580 EUR, později cena mírně vzrostla na 16.710 EUR. Současně s tím ale Ford později zavedl i SW ořezanou 63kW verzi za 15.990 EUR. Je 63kW verze levnější než původní 77kW verze?

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
19. 8. 2025 21:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Pokud to nacenění není podloženo reálnou změnou v konfiguraci, např kavlitnějšími brzdovými deskami, jinou konfigurací tlumičů
Pak je to dle mého názoru stejná kurvárna jako VW, BMW. Je třeba proti tomuto bojovat nohama a peněženkou.

Vy jim ale klidně solte co hrdlo ráčí!

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 22:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Řekněme, že je tam rozdíl jen a pouze v SW motoru. Odpovězte na otázku. Je 63kW verze levnější než původní 77kW verze?

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
20. 8. 2025 07:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Vy jste beznadějný případ.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 8. 2025 08:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Máte naprosto jednoduchou otázku, proč na ni nechcete odpovědět? Nelíbila by se Vám odpověď? Stačí ANO/NE

Řekněme, že je tam rozdíl jen a pouze v SW motoru. Odpovězte na otázku. Je 63kW verze levnější než původní 77kW verze?

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
20. 8. 2025 12:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala “Ano” To je snad zjevné ne?!
A co to dokazuje?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 8. 2025 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala No právě, že to zjevné je.

Dokazuje to to, že softwarovým ořezáním zkriplená verze nedostala cenu nezkriplené, jak jste naznačoval, tzn. jste DOSTAL SLEVU za softwarové ořezání. Takže když konečně máme první odpověď, pojďme k další otázce. V čem je tedy problém, že jste dostal nižší výkon za méně peněz? Určitě by méně výkonu nemělo stát stejně, nedejbože více.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
20. 8. 2025 15:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak a teď odpovězte vy mě vlemi krátce ANO/NE

Je to skutečně přidaná hodnota, za kterou má zákazník platit?
Nebo je to jen uměle vytvořená ceníková záležitost?
Příjde vám to morální?
Přijde vám to symatické?
Jako zákazník toto chování oceňujete?
Mají se tak chovat i další výrobci všeho možného?

drkt
drkt
Level Level
20. 8. 2025 16:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Odpovězte na otázku. Je 63kW verze levnější než původní 77kW verze? " Není, stojí naprosto stejně protože se v případě toho elektroauta nijak neliší.. U spalováků při jinak stejném provedení je.

drkt
drkt
Level Level
20. 8. 2025 16:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Srovnáváte zcele nasouvisející věci. Celou dobu se bavíme o tom, že je tam ten stejný motor ne slabší. A faktem je že auta s menším objemem, při stejné seriovosti a stejných podmínkách vývoje a výroby prostě logicky stojí míň.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 8. 2025 17:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Napíšu jasnou odpověď, jak chcete, a pak vysvětlení.

"Je to skutečně přidaná hodnota, za kterou má zákazník platit? "

ANO

Vyšší výkon by měl stát více, nižší výkon méně. Pokud je cena ořezané verze nižší (což např. u toho Focusu byla) a můžete zvrátit své rozhodnutí, tak je to jen výhodou pro zákazníka. Vy přece neplatíte nic navíc, jen máte navíc možnost doplatit na původní hodnotu.

"Nebo je to jen uměle vytvořená ceníková záležitost? "

NE

Více výkonových variant není nic umělého, to tu bylo odjakživa. Jen se to už neřeší jinou kubaturou, turbem, přímým vstřikem, ostřejší vačkou, více ventily, variabilním zdvihem nebo časováním, ale softwarem. Změnila se forma vytváření ceníkových variant, ale to je tak všechno. Uživatel má možnost ušetřit volbou slabší varianty a navíc jako bonus má možnost své rozhodnutí zvrátit. A to jak trvale, tak dočasně.

"Příjde vám to morální? "

ANO

Co by na tom mělo být nemorálního? Pokud je cena ořezané verze nižší (což např. u toho Focusu byla) a můžete zvrátit své rozhodnutí, tak je to jen výhodou pro zákazníka. A to jak trvale, tak dočasně.

"Přijde vám to symatické? "

ANO

Mám možnost volby a přizpůsobit si to svým potřebám. Pokud nepotřebuju tak vysoký výkon, je fajn, že nemusím platit za to, co nepotřebuju. Navíc mám bonus, že si můžu lehce dočasně připlatit, když ho např. dočasně potřebovat budu. Musí tam být ale splněna ta podmínka, že ten uživatel dostal tu slevu za deaktivaci.

"Jako zákazník toto chování oceňujete? "

ANO

Pokud je to správně nastaveno, pro zákazníka to má spíše výhody než nevýhody.

"Mají se tak chovat i další výrobci všeho možného?"

ANO

Proč by ne? Je fajn mít možnost si vyskládat produkt podle svých potřeb (vždyť je to jako konfigurátor notebooku, jen se to řídí softwarem, v podstatě takto si kupujete i HW v počítači, který je také SW omezován a nepřijde Vám to tak divné).

A teď tedy odpovězte na otázku: "V čem je tedy problém, že jste dostal nižší výkon za méně peněz? Určitě by méně výkonu nemělo stát stejně, nedejbože více."

drkt
drkt
Level Level
20. 8. 2025 17:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Napíšu jasnou odpověď, jak chcete, a pak vysvětlení.

"Je to skutečně přidaná hodnota, za kterou má zákazník platit? ​"

NE

Je to zcela to samé.

"Nebo je to jen uměle vytvořená ceníková záležitost? ​"

ANO

Jednoznačně umělé omezení vlastností.

"Příjde vám to morální? ​"

NE
Placení za nic není morální.

"Přijde vám to symatické? ​"

NE
Nemmám rád, na rozdíl od jiných, podvodníky ani zoloděje..

"Jako zákazník toto chování oceňujete? ​"

NE

Viz předchozí bod.

"Mají se tak chovat i další výrobci všeho možného?​"

NE

Viz předchozí bod.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 8. 2025 17:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Je to zcela to samé. "

Máme 170 kW verzi třeba za 30 tisíc EUR. Ceník bude rozšířený o 150kW verzi, která se softwarově ořeže a bude za 29 tisíc EUR. Majitel 150kW verze má možnost za 1000 EUR si aktivovat 170kW výkon. Zaplatí tedy 30 tisíc za 170kW.

A teď mi vysvětlete, jak se koupě 170kW verze za 30 tisíc liší od koupě 150kW verze později upravené na 170kW za 29+1=těch samých 30 tisíc EUR. V čem byl zákazník podveden?

drkt
drkt
Level Level
20. 8. 2025 17:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ne nemáme, máne dve stejné 170kw verze jednu s umělým omezením. Takže ano zákazník je podveden.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
19. 8. 2025 08:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

toto bych řekl že není až tak blbá volba, už to měl dávno, já to mám v autě pomocí fec. Navigace a další sw v infotainmentu je aktivován pomocí fec, když jste to nechtěl nemáte to (je to sw, i když si mnozí myslí že to je prkotina, musel ho někdo vytvořit). Jiný příklad a mi nevyhovující jsou třeba ty akumulátory, nebo vyhřívání sedaček bo v autě něco vozím ale nezaplatil jsem tak to nemohu používat

pietrolbc
pietrolbc
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 10:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Přesně, pokud je ten motor stejný tak to problém není. Ale u té baterie je to zhovadilost jelikož to díky mrtvé váze snižuje užitnou hodnotu vozu ( menší dojezd než kdyby tam dali fyzicky menší baterii ).

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
19. 8. 2025 10:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pietrolbc bmw to mělo u toho vyhřívání sedaček, naprosto nesmysl, neplatíš tak nebudeš mít prdel v teple

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 10:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pietrolbc U té baterie je to sice trochu zvláštní kvůli té hmotnosti (a vysoké ceně za články), na druhou stranu to má i výhody.

1, Je dost dobře možné, že většina zákazníků se rozhodne to nakonec navýšit, takže každému ušetříte námahu s výměnou akumulátoru. A co s tím původním? Nový člověk musí doplatit (rozdíl cen nových), ale ten původní už je použitý, tzn. vzhledem ke kapacitě ztratil část hodnoty. Tzn. někdo to musí zaplatit, zákazník?

Modelový příklad. 60kWh bude za 300 tisíc, 70kWh za 380 tisíc. Uživatel se rozhodne pro upgrade. Teoreticky 80 tisíc. Jenže jeho vykoupený 60kWh akumulátor už nemá cenu 300 tisíc, ale třeba 230 tisíc. Takže Vám tu už lítá 150 tisíc.

2, Díky nevyužité kapacitě to pomaleji cykluje a nenabíjí se to blízko ke 100 %, což více degraduje baterku. Takže vyšší životnost. Nejenže se to nepohybuje v pásmu, které ty baterky nemají moc rády, ale také jeden cyklus je ve skutečnosti třeba jen 0,8-0,9 cyklu.

Je to sice zvláštní, ale zhovadilost? Má to nevýhody, ale i výhody.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
19. 8. 2025 11:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pietrolbc "1, Je dost dobře možné, že většina zákazníků se rozhodne to nakonec navýšit, takže každému ušetříte námahu s výměnou akumulátoru. A co s tím původním? Nový člověk musí doplatit ​(rozdíl cen nových​), ale ten původní už je použitý, tzn. vzhledem ke kapacitě ztratil část hodnoty. Tzn. někdo to musí zaplatit, zákazník? "
tady nevím jakou zrovna námahu mu ušetříte, nemyslím si že akumulátor v autě si bude měnit sám. Myslíte šílenou námahu dojet do servisu?
"2, Díky nevyužité kapacitě to pomaleji cykluje a nenabíjí se to blízko ke 100 %, což více degraduje baterku. Takže vyšší životnost. Nejenže se to nepohybuje v pásmu, které ty baterky nemají moc rády, ale také jeden cyklus je ve skutečnosti třeba jen 0,8​-0,9 cyklu."
chci přeci vozit mrtvou váhu, zvlášť když elektroauta jsou některá tak lehká 🤣🤣🤣🤣 Asi by mi kapacita kterou nepoužívám nevadila o akupacku k fotovoltaice, ale po autu se chce aby se hýbalo.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 8. 2025 11:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pietrolbc "nemyslím si že akumulátor v autě si bude měnit sám. Myslíte šílenou námahu dojet do servisu? "

Zákazník musí dojet do servisu, to ho stojí čas a peníze. Servis musí vyměnit něco, co by měnit nemusel (takže delší čekačky pro ostatní - třeba i pro Vás, můžete mít problém s delší čekačkou, protože je servis zaneprázdněný výměnou aku, kterou by nemusel řešit). Ta nová baterie se také musí vyrobit, ač by nemusela (+ celá logistika kolem toho). Někdo také musí zajistit to, co udělat s tou starou a provést to (+celá logistika kolem toho). Do systému vnášíte na různých místech další procesy, které by tam být nemusely a zvětšujete větvení možností, co, kde, kam s bateriemi. Co ztráta hodnoty vyměněného akumulátoru? Místo doplatku za vyšší kapacitu musíte zaplatit nejen tu vyšší kapacitu, ale i amortizaci toho původního a také Vás to stojí nějaký čas, což to dále prodražuje.

"chci přeci vozit mrtvou váhu, zvlášť když elektroauta jsou některá tak lehká"

Nechcete. Ono to má své nevýhody, např. tu hmotnost a s tím související problémy. Ale současně se netvařme, že tu není žádná výhoda.

trhan
trhan
Level Level
19. 8. 2025 08:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

až se toho chytne intel, to bude radosti... za poplatek vám odemkne další jádra. Kdo bude další, nvidia?

Reklama
Reklama