Recenze Grafiky a hry Sapphire

Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI | Kapitola 3

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

16

Seznam kapitol

1. Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI 2. GeForce 7 vs. Radeon X1K - stručné srovnání 3. SLI vs. CrossFire - dvě grafické karty v systému 4. Grafické karty ATi 5. Grafické karty nVidia 6. Testovací sestava a metodika 7. Syntetické benchmarky 8. Testy fillrate, pixel a vertex shaderů
9. Half-Life 2, Far Cry 10. Battlefield 2, Painkiller: BOOH 11. TRAOD, Splinter Cell, Counter-Strike 12. Doom 3 13. Chronicles of Riddick, Pacific Fighters 14. Srovnání výkonu, dopad FSAA, vliv SLI 15. Poměr cena/výkon a vyhodnocení

Posledních 12 grafických karet z našeho výběru, konkrétně 8 karet a 4 SLI konfigurace, jsou objektem testování tohoto dílu. Výsledky jsou v některých hrách opravdu drtivé, protože kombinace dvou GeForce 7800GTX je velmi mocná. Do srovnání jsme zahrnuli i nový Radeon X1800XL s jádrem R520 od ATi!

Reklama

Ještě by bylo vhodné se podrobněji zmínit o technologiích ATi a nVidie, které dovolují zapojení dvou grafických karet do jednoho systému. Původní návrh tohoto řešení pochází už z dob 3dfx Voodoo2 a tento návrh převzala nVidia a použila na grafických kartách GeForce 6. ATi přišlo se svým CrossFire o něco později jako s reakcí na marketingový vývoj trhu.

SLI - od GeForce 6600GT po 7800GTX

nVidia uvedla SLI pro GeForce 6 již předminulý rok. Tato zkratka znamená Scalable Link Interface (škálovatelné linkové rozhraní) a dovoluje místo jedné karty na PCI Express x16 zapojit dvě grafiky, které mají linky rozdělené po osmi. Tuto technologii podporovaly zpočátku jen čipsety nForce 4 SLI, později přibyl Intel i955X a v poslední době se objevil ještě updatovaný čipset nVidia s 16-linkovým spojem pro oba PCIe sloty.

Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI

SLI umí renderovat scénu ve spolupráci dvou grafických karet dvěma základními způsoby. Tím prvním je AFR (fixní nebo dynamický), kdy se ve vykreslování obě grafiky střídají, tím druhým pak SFR, při kterém je scéna rozdělena na dvě poloviny, z nichž se každá karta stará o jednu.

Pozn.: Zkratky znamenají Alternate Frame Rendering, resp. Split Frame Rendering

.

K této spolupráci je potřeba interní propojka, která mezi oběma kartami vytvoří přídavný datový můstek, ale v poslední době se objevily některé verze ovladačů podporující bezmůstkové SLI, kdy spolu obě grafiky komunikují jen přes PCI Express. To lze využít např. pro GeForce 6200 nebo 6600, a to s ovladači ForceWare 77.77 a vyššími.

Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI


SLI AA - převzato z www.enet.com.cn

Zajímavý je ještě SLI AA, tedy anti-aliasing, na kterém spolupracují obě karty v režimu SLI. Ten byl vypuštěn až dodatečně jako reakce na papírové vypuštění CrossFire a podporuje 8x RGMS a 16x RGMS+OGSS metody vyhlazování. V nejlepším případě je tedy na jeden pixel použito 16 vzorků.

CrossFire - podařený nováček

Naproti tomu ATi vypustilo svůj Multi-GPU systém až začátkem června letošního roku papírově, 26. září pak jako finální produkty včetně čipsetu Radeon Xpress 200 CrossFire Edition a

master

karet Radeon X800 CE a X850 CE. Odlišností oproti SLI je hned několik.

Tak za prvé, do CrossFire lze zapojit libovolnou grafickou kartu série Radeon X800 a X850, nově i X1300/1600/1800, protože o podporu této technologie se stará kompoziční engine na tzv.

master

kartě. Ta se musí koupit právě ve speciální CrossFire edici (kromě X1300) a propojení je externí pomocí digitálního kabelu.

Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI

Dále se liší způsoby spolupráce těchto karet. Jsou sice také podporovány metody AFR a SFR, ale také velmi účinný SuperTiling, který ovšem funguje bohužel jen v Direct3D. Tato metoda rozdělí obraz na dlaždice, které jsou šachovnicovým způsobem přiřazeny oběma grafickým kartám. Anti-aliasing v CrossFire se nazývá SuperAA a podporuje režimy 10x a 14x (reálně 8, resp. 12 vzorků na pixel).

CrossFire je díky ovladačům podporován ve všech aplikacích, což se o SLI zrovna říci nedá (ačkoliv se to v poslední verzi ovladačů snad vyrovnalo). Dále je možné propojit dvě různé karty dokonce různých výrobců, zatímco u SLI musí být obě grafiky stejné. Podrobnější srovnání najdete v samostatném článku.

Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI


SuperTiling v podání CrossFire

Ještě bych rád zmínil "aféru" s omezeným kompozičním enginem, který je u první generace CrossFire (X800 a X850) omezen v rozlišení 1600x1200 na obnovovací frekvenci pouhých 60Hz. To činí tento systém velmi málo použitelným, a tak ATi u nových Radeonů X1600 a X1800 použilo nový čip, který již zvládá i 2048x1536, a to při 70Hz. O novém CrossFire se dočtete také v preview Radeonu X1000, které jsem linkoval na předchozí straně.

Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI


Verze grafických karet CrossFire Edition

Na další straně se již podíváme na dnes testované grafické karty.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama