Seznam kapitol
Posledních 12 grafických karet z našeho výběru, konkrétně 8 karet a 4 SLI konfigurace, jsou objektem testování tohoto dílu. Výsledky jsou v některých hrách opravdu drtivé, protože kombinace dvou GeForce 7800GTX je velmi mocná. Do srovnání jsme zahrnuli i nový Radeon X1800XL s jádrem R520 od ATi!
Testovací sestava
Stejně jako u mainstreamu jsme testovali na plnohodnotné sestavě. Ta zahrnuje procesor Athlon 64 FX-55 na 2,6GHz, 1GB pamětí DDR400 připojených dvoukanálově a základní desku MSI s možností zapojení do SLI. Vzhledem k dostupnosti Opteronů pro s939 již nepřijde taková sestava na nehorázné peníze a výsledky by mohly být srovnatelné s reálným použitím. Zde je kompletní sestava:
Testovací sestava  | |
| Základní deska | MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI) | 
| Procesor | Athlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2) | 
| Paměti | 2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (na 400MHz, CL2.5) | 
| Grafická karta | viz předchozí strany | 
| Pevný disk | Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min) | 
| Zdroj | Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W) | 
| Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c | 
| Ovladače | nVidia ForceWare 78.01 WHQL (oficiální) | 
| ATi Catalyst 5.9 s Catalyst Control Center (oficiální) | |
| ATi Catalyst 8-173-1-050921a-027043E pro Radeon X1800XL | |
Čipset nForce4 SLI je v tuto chvíli hlavní testovací platforma pro grafické karty, ale rozdíl oproti klasické nForce4 není ve výkonu žádný (rozdíly jsou jen v uspořádání linek PCIe). Samozřejmostí pro takovouto sestavu je výkonný zdroj, který ovšem odhalí svůj pravý potenciál až při testování SLI konfigurací.
Testovali jsme na poslední oficiálních ovladačích nVidia ForceWare 78.01 a v tuto chvíli již předposledních Catalystech 5.9. Pro Radeon X1800XL musely být použity beta ovladače od ATi, protože ani v nových driverech verze 5.10 není tato karta podporována. Zde jsou jednotlivá nastavení ovladačů:
ATi Catalyst 5.9
- Catalyst A.I.: Standard*
 - Mipmap Detail Level: Quality
 - Wait for Vertical Refresh: Always Off
 - Smartshader Effects: None
 
* zásadní problém u Catalystů byl v tom, že v některých hrách nedovolily použít FSAA u 1024x768 při standardním nastavení. Proto bylo nutné u těchto her vypnout A.I. - jedná se o Far Cry a Painkiller: BOOH (a některé další, které ovšem v testu hi-endu nebudou).
nVidia ForceWare 78.01
- Výkonnost systému: Kvalita
 - Vertikální synchronizace: Vyp.
 - Nutit mipmapy: žádná
 - Konformní uchycení textury: Zap.
 - Trilineární optimalizace: Zap.
 - Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
 - Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
 - Antialiasing s gamma korekcí: Zap.
 - Antialiasing s průhledností: Vyp.
 - Trojité vyrovnávaní: Vyp.
 - Negativní odklon LOD: Povolit
 
Syntetické a herní testy
Zde je seznam testů, které byly použity k recenzi:
Použité testy  | |
| - syntetické | 3DMark03 (patch 3.6.0) | 
| 3DMark05 (patch 1.2.0) | |
| AquaMark3 | |
| Final Fantasy XI Official Benchmark 3 | |
| - DirectX | Half-Life 2 (mapa ixbt01 a ixbt02) | 
| Far Cry (patch 1.32, default a Research) | |
| Battlefield 2 (Gulf of Oman) | |
| Painkiller: Battle Out of Hell (Looney) | |
| Counter-Strike Source (Stress Test) | |
| Tomb Raider: Angel of Darkness (patch v49, paris5_4) | |
| Splinter Cell (patch 1.2b, 1_1_1Tbilisi) | |
| - OpenGL | Doom 3 (patch 1.3, demo1 a trhaze) | 
| Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay (panoptical02) | |
| Pacific Fighters (Kamikaze02) | |
Oproti včerejšku jsem opět výběr o něco omezil, a to z důvodu limitace her procesorem a tedy celkové zbytečnosti těchto testů. Ve většině her jsem testoval jen v jedné mapě, ale klíčové testy Doom 3, Far Cry a Half-Life 2 jsou provedeny na dvou různých mapách. V těchto případech se výsledky poměrně liší.
Testováno bylo ve třech rozlišeních - 1024x768, 1280x960/1280x1024 a 1600x1200, a to vždy v nastavení bez FSAA a AF a se zapnutým 4xFSAA a 8xAF (kromě Splinter Cellu, kde to nedovoluje engine hry). Nastavení FSAA bylo vynuceno pokud možno přímo ve hře, v případech, kdy to možné nebylo, pak přes ovladače. Naopak anizotropní filtrování bylo zapínáno téměř vždy v ovladačích.
Velmi účinným pomocníkem je utilita
Bench'emAll
(www.benchemall.com), která dovoluje dávkové spouštění benchmarků a export výsledků do textového souboru. Sice obsahuje jen omezené možnosti nastavení detailů, ale protože vždy testuji na maximální možné, nebylo to na škodu. V Bench'emAll jsem testoval hry:
- Half-Life 2 (dema ixbt01 a ixbt02 z www.ixbt-labs.com)
 - Far Cry (default demo + vlastní z mapy Research)
 - Tomb Raider: Angel of Darkness (integrované demo paris5_4)
 - Splinter Cell (integrované demo 1_1_1Tbilisi)
 - Doom 3 (default demo + demo trhaze z techreport.com)
 - Chronicles of Riddick (integrované demo panoptical02)
 
Další užitečnou utilitou pro hry, kde není možné měřit fps přímo, je tzv.
FRAPS
(www.fraps.com). Pomocí klávesové zkratky (defaultně F11) lze zapnout a vypnout měření daného úseku ve hře a změřit průměrnou rychlost. Ve FRAPS jsem testoval letecký simulátor
Pacific Fighters
(první 2 minuty replay Kamikaze02)
Zbylé hry mi nezbylo než otestovat ručně. Jedinou výjimku tvoří
Battlefield 2
, který jsem testoval pomocí utility ze serveru Guru3D (www.guru3d.com) a s pomocí skvělého dema z mapy Gulf of Oman od Dušana Šimonoviče (díky!). Zde jen upozorním na několik zákeřností. Za prvé, FSAA je nutno u nVidie vynutit v ovladačích, zatímco u ATi v ovladačích vypnout a zapnout přímo v nastavení hry. Další věc je, že měření začíná okamžitě po načtení úrovně, a tak je třeba okamžitě klinout na tlačítko "Join Game", aby byl výsledek objektivní. Pak teprve budou vaše čísla "kompatibilní" s mými.
Ještě pro doplnění, zbylé hry jsem testoval následujícím způsobem:
- Painkiller: Battle Out of Hell (konzoli vyvolat pomocí ~, příkaz "timedemo _název dema_")
 - Counter-Strike: Source (stačí kliknout na Video Stress Test a čekat)
 
Pokud byste měli k metodice ještě nějaké dotazy, bez obav se zeptejte v komentářích pod článkem. Snažím se udělat vše maximálně transparentní.
nHancer
Protože bylo testováno i SLI, musím zde zmínit nastavení dvou speciálních profilů v nHanceru (www.nhancer.com). Ten umí měnit profily daných her v ovladačích ForceWare, což se v našem případě hodí pro nastavení režimu SLI. Upravena byla nastavení ve dvou hrách - u Pacific Fighters přepnut režim z AFR na SFR kvůli chybám v obraze a u Serious Sama SE totéž, ale kvůli zvýšení výkonu. Jinak byla nastavení ponechána.