Zpět na článek

Diskuze: Akumulátor Zeekr Golden Battery LFP otestován, nabití rozsahu 10-80 % pod 10 minut

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Uni
Uni
Level Level
4. 2. 2025 08:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejsem si jistý, zda redaktor správně chápe významy znamének.
V nadpisu říká, že za 10 minut je nabito cokoli v rozmezí 10 až 80 procent kapacity. Článek pak ale říká něco jiného.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2025 09:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uni V nadpisu říká, že z 10 na 80 % je to nabito pod 10 minut. Chápu, že to není superpřesné, on ten nadpis má omezenou délku, do které se ta informace musí vměstnat. Zkusím popřemýšlet, zda to půjde napsat i nějak jinak.

jardadoma
jardadoma
Level Level
4. 2. 2025 11:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala nabití z 10% na 80% pod 10 minut

peca_007
peca_007
Level Level
5. 2. 2025 14:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ne, ne. Aktuálně je v nadpisu "...nabití rozsahu 10-80 % pod 10 minut" (kopírováno). :)

ensidia
ensidia
Level Level
4. 2. 2025 06:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jsem velký skeptik k autům na baterky. Beru to spíš jako ekologickou schizofrenii lidí co neví jak se vyrábí a jaký je tok materiálů, těžby a celkové emise procesu.

Ale po technické stránce velmi slušná práce. A autor podle mě vynechal za mě ty 2 nejpodstatnější věci.

Zlatá baterie má také vysokou úroveň bezpečnosti, protože články se nevznítí ani nevybuchnou, když jsou vystaveny extrémnímu rozdrcení a píchnutí špendlíkem v plně nabitém stavu, řekl Zeekr.

Batoh se nevznítil ani nevybuchl ani po 240 sekundách nepřetržitého požáru při požárním testu o teplotě 700 °C, což je mnohem více než čínský národní standard 130 sekund.

To že nevyhoříte nebo neuhoříte v autě, beru jako důležitější než pár minut dobíjení na víc.

Jerry7650
Jerry7650
Level Level
4. 2. 2025 09:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia To snad už dnes uhoříte mnohem pravděpodobněji v benzínovém autě než elektromobilu... Zkuste si u auta propíchnout nádrž tak, aby pak benzín kapal na rožhavený motor a jiskřící elektroinstalaci (a že jí je v dnešních autech víc než dost)....

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2025 09:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jerry7650 Nevím tedy sice, zda se dá nádrž propíchnout tak, aby to kapalo na motor (nádrž je obvykle pod zadními sedadly), každopádně úniky v palivovém systému, kde to pak kape do motoru a elektroinstalace nejsou bohužel až tak výjimečné (každou chvíli nějaká automobilka svolává vozy kvůli požárům tohoto typu).

jiriji
jiriji
Level Level
4. 2. 2025 19:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jerry7650 Doporučuji ti udělat si malý pokus.. Kup si li-ion článek a nabij ho na 100%. Pak do něho bouchni kladivem a sleduj, co se stane. Nebo si najdi na YT, kde to udělal někdo za tebe. Pak nalej půl litru benzínu do petky a udělej to samé. Uvidíš ten rozdíl ;-) O naftě nemluvě, tu je obtížné zapálit i sirkou. Stalo se mi, že jsem zapomněl vrátit sponku na hadičku od přepadu na vstřiku. Přišel jsem na to tak, že jsem po zaparkování viděl za autem táhnoucí se proužek paliva na zemi. V žebrováni vršku motoru byly asi 2cm nafty. A co se stalo? Naprosto nic.. Ty teoretiku..

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2025 20:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jerry7650 "Kup si li​-ion článek a nabij ho na 100%. "

Existuje minimálně šest různých velkých skupin Li-Ion (no, dnes už více), které se zásadně liší složením i tím, jak se chovají např. při poškození. Takže který Li-Ion článek si má koupit? Protože on je v tom dost zásadní rozdíl.

https://www.youtube.com/watch?v=Bg_480HUheo

Podívejte, co udělá Li-Ion NCM a co udělá Li-Ion LFP. Docela rozdíl. Není Li-Ion jako Li-Ion. Ono i LFP umí udělat trochu paseku (a opět, záleží jak které LFP). On je zásadní rozdíl, jestli něco uděláte s Li-Ion LCO/NCM nebo Li-Ion LFP, a úplně něco jiného, jestli vezmete Li-Ion LTO.

hrtlik
hrtlik
Level Level
4. 2. 2025 16:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia Tak přesně ty emise a tok si můžete poměrně rychle spočítat a zjistíte, že pálení fosilních paliv je úplná tragédie. EV jsou násobněkrát čistější. Na emisní náročnost jednotlivých zdrojů se podívejte zde: https://app.electricitymaps.com/map/72h/hourly . Spalovací auto má náročnost cca 250gCO2/km (vč. nepřímých emisí) a průměrné EV má spotřebu cca 19kwh/100km. Průměr EU na kwh je 250gCO2/kwh a neustále se snižuje, u fosilních aut už to není možné.

EV: 250 x 19 / 100 = 47,5 gCO2/km
Dehet: 250 gCO2/km
Výroba EV stojí cca navíc 10000km oproti spalováku.

Tak a teď už skeptik být nemůžete.

ensidia
ensidia
Level Level
5. 2. 2025 12:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hrtlik Řeknu vám to tak, ekologie elektro auta. Jeho ekologie končí už u těžby a zpracování lithia. Takže tak.
Nebavíme se o dalších kovech.
Nebavíme se o transportu tam a zpátky po celém světě.
Nebavíme se o recyklaci a jeho energické náročnosti a ekologičnosti.
Takže když něčemu nerozumím nekomentuji. :)

Ano když si koupíte to auto a nabíjíteho z FV panelu, můžete si pohladit duši jak chráníte planetu.
Ale je to jak vykácet les, a pak tam nasadit tři stromy.

hrtlik
hrtlik
Level Level
5. 2. 2025 12:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hrtlik Neřekl jste vůbec nic krom nějaké demagogie + pletete si lokální ekologii a ekologii skleníkových plynů. Jo a ještě jsem nikde na světě neviděl ekologicky těžit fosilní paliva nebo je recyklovat :) Jednou mne pobavil jeden diskutující, když řekl, že je není třeba recyklovat, že se spálí :DDD

Když vám někdo řekne 1+1 = 2 a vy řeknete "ne, je to 3, vy tomu nerozumíte", tak už vás nic nepřesvědčí. Argumenty odmítačů vždycky skončí, když máte představit tvrdá data.

Mějte se.

puntja
puntja
Level Level
6. 2. 2025 11:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hrtlik Pracuji v energetickém průmyslu, včetně např. ropovodů. Co myslíte, jak moc je ekologická těžba zpracování ropy? Jak energeticky náročné je krakování/destilace ropy? To není žádná ekologická zátěž? Benzín fakt sám do nádrže nenaleze a jeho výroba má k ekologii sakra daleko. Kdybyste viděl, jak se těží na Sibiři, jak se tam zachází s úniky z produktovodů, vstávaly by vám vlasy hrůzou.. A spotřeba energie (páry) při zpracování je rovněž enormní. U nás se zatím naprostá většina té páry vyrábí spalováním nekvalitního hnědého uhlí.

Mr.GO!
Mr.GO!
Level Level
4. 2. 2025 03:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Moji pra rodiče pamatují jak se na vesnici směla a nesměla používat silova elektrika. V liché dny liché čísla popisné a obráceně. Infrastruktura se u nás od té doby moc nezlepšila. Ukázkou toho byli kolotočari v roce 1998, kteří připojili všecko co dovezli (asi hlavně auto drom) a najednou jsme měli ve dvou fázích podpětí....

peca_007
peca_007
Level Level
5. 2. 2025 14:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mr.GO! S čím a jak to souvisí dnes v roce 2025? A to tu infrastrukturu máme furt pozadu, leč pořád úplně někde jinde, než před 25 lety. :)
Dovedu si představit nabíječku na každé pouliční lampě.
Každopádně potřebujeme brutálně posílit úložiště či alternativní skladování energie pro odložené využití. A pochopitelně jádro, než bude dostupná fúze.

Mr.GO!
Mr.GO!
Level Level
6. 2. 2025 19:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@peca_007 Za mých 35 let co v obci žiju se na infrastrukturu ani nešáhlo. Nepočítám údržbu typu nátěr na trafo domku, a uložení části kabelů do země. Toto má na kapacitu přípojky do obce vliv 0.
Jen sdílím postřeh vlastními ocmi.

jiriji
jiriji
Level Level
4. 2. 2025 01:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nabíjecí křivky li-xx akumulátoru jsou známé a dané, stejně jako nabíjecí postup - tj. fáze CC, kdy se zastropuje nabíjecí proud a napětí na baterii se postupně zvyšuje a pak následuje fáze CV, kdy se zastropuje nabíjecí napětí a nabíjecí proud postupně klesá - to je ta dlouhá doba po nabití cca 80%. Samozřejmě na těchto výkonech do toho vstupuje například oteplení nabíječky či baterie, které nabíjecí výkon může omezit.
Popsaná baterie není v nabíjení ničím výjimečná, jen ve fázi CV je použito vyšší konečné nabíjecí napětí, což dovolí udržet déle vyšší nabíjecí výkon. Po dodání potřebné energie a odpojení nabíječky napětí na baterii samozřejmě klesne.
Takto mohou snadno postupovat všichni - ovšem cenou za to je překročení napěťového limitu baterie během nabíjení, což má negativní vliv na životnost. Tudíž otázkou je, zda ona baterie je odolnější proti překračování konečného nabíjecího napětí nebo jen na životnost kašlou a raději se předvádějí v otázce rychlosti nabíjení.

Ostatně +/- to samé vidíme při nabíjení baterií mobilních telefonů, kde čínští výrobci používají stejný "trik", neřkuli že exibujií v počtu mAh na daný objem, ovšem je toho dosaženo právě tím, že baterii nabíjejí místo 4.2V na 4.35-4.4V, což má podstatný dopad na množství uložené energie, ovšem BFU hýká nadšením, jak "silnou" má baterii oproti více konzervativnímu Samsungu či Applu.

zzw30
zzw30
Level Level
4. 2. 2025 09:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiriji některá nová chemie zvyšuje u li-ion nominál na 3.85V a nabíjecí pak na 4.3, 4.35 a tak. Proto je tam víc energie, není to jenom hloupé přebíjení, ona ta chemie to umožňuje. V hlavě to teď nazpaměť nemám, ale pár let už takové články potkávám.

zzw30
zzw30
Level Level
4. 2. 2025 09:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zzw30 jé, zrovna se mi tady pod rukama válí baterka z (dnes už starého) GoPro Hero 5 black, to už je nějaký pátek. výrobce Samsung SDI, nominál 3.85V, nabíjecí napětí 4.40V.

puntja
puntja
Level Level
7. 2. 2025 11:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zzw30 jj, např. LiHV aku mají nominál 4,35V. Vcelku běžně se už v modelařině používají.

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
3. 2. 2025 20:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To už vypadá zajímavě, stačilo nasypat pár milionů do vývoje, a už tady máme první ovoce. Zachvilku budou fakt spalovací motory minulostí. Klidně budu tankovat pomaleji, ale ze solárů na střeše 😎

odb
odb
Level Level
3. 2. 2025 20:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pan Jaroslav Crha gIT Nechapem tu tvoju "rozpoltenost" :)

Chybajuce takto rychle nabijanie nieje to, co brzdi elektro auta v rozlete. Toto trapi len urcitu cast ludi.
Dolezitejsie veci su ako dojazd a hlavne cena. Ludia radi cosi ozelu/urobia nejaky ten kompromis, ked to je vykompenzovane napriklad cenou.

Ak odratam infrastruktu, ktora mne ako bytovkarovi by vadila(ale som si vedomy, ze to sa zlepsi), tak je to prave ten dojazd a cena.
400km dojazd za kazdych okolnosti a cenu potiahnut este dole a kupujem.
Mam problem s elektronikou a ovladanim vo vecsine elektro aut ale to by som asi nejak rozdychal.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
4. 2. 2025 11:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Tu si dovolim nesuhlasit. Aby sme nedopadli ako v Utrechte. Sice budes mat pred panelakom nabijacku, ale nebudes ju moct pouzit, lebo hrozi pretazenie siete. V Ba pred panelakom nam dali nabijacky 6 ks. Nevedl som zistit kolko davaju, nikde to tam nieje, co je zle, ale co uz. Tak som spovedal chlapika, ktory to tam praskol nabijat. Povedal mi, ze ked je sam tak pohodka 10 kW, staci dalsie autoa automatika 3 kW. Ak by boli obsatede vsetky miesta tak neviem 1,5 ? mozno. Poviete si pohodka mozem nabijat celu noc, avsak ked pribudne aut, tak to tak nebude. Neinvestuju do sieti :(

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2025 12:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb "Aby sme nedopadli ako v Utrechte."

Tam byl problém s příliš velkým podílem OZE, ne přímo elektromobilitou jako takovou (ta tomu "dopomohla"). Mimochodem zrovna Utrecht asi jako první bude mít ve velkém V2G.

"Ak by boli obsatede vsetky miesta tak neviem 1,5 ?... Poviete si pohodka mozem nabijat celu noc, avsak ked pribudne aut, tak to tak nebude. Neinvestuju do sieti :​("

1,5 kW je na noční nabíjení OK. To Vám nabije za 8 hodin cca 12 kWh, tedy nějakých 70-80 km (dvojnásobek běžného denního nájezdu). Jinak řečeno, klidně by Vám stačilo v průměru 750 W na auto (více vybité by potřebovalo víc, méně vybité méně, resp. by dříve uvolnilo nabíjecí kapacitu tomu, které potřebuje více, spotřeba by byla stejná).

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
4. 2. 2025 12:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb No mne by to nestacilo len do prace to mam 44 km. Problem vidim s moznostou pripojenia. Parkovislo ma 70 miest a 6 nabijaciek. Co uz teraz je zufalost lebo som si pozeral v celej dubravke je 14 nabijacich miest. Nehovoriac o tom , ze iba 6 miest (vzdy 2 miesta musia ostat volne, ostatne su normalne parkovacie miesta, 3 rozne parkoviska maju taketo stojany) su priamo na nabijanie urcene (rozumej po nabiti ich musis uvolnit). Dubravka uz teraz ma problem s parkovanim (lebo nespustila rezidencne parkovanie co je dobre). Pocet obyvatelov cca 30 000. Tolko sa spravilo za cca 5 rokov.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2025 13:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb "No mne by to nestacilo len do prace to mam 44 km."

Stačilo. Proč by nemělo stačit? Pokud jel někdo méně než Vy, tak Vám tu kapacitu ke konci uvolní, takže Vám ta nabíjecí rychlost později vzroste.

"Problem vidim s moznostou pripojenia."

Jenže teď nepotřebujete mít pokryta všechna parkovací místa nabíječkami, když elektrická auta tvoří pár desetin procenta vozového parku. To nebude potřeba ani při 100% zastoupení. Uvědomte si, že tu se snažíte mít dnes vyřešené něco, co nastane za asi 25 let.

hrtlik
hrtlik
Level Level
4. 2. 2025 16:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb To přidejte, to bude minimálně za 50 let, zvlášt tady na fosilním východě. Kdo nebude mít sloupek u bytovky, bude mít poblíž HPC nabíječku, kde holt nenatankujete za 5 minut, ale za 20. V Norsku a Dánsku mne ve městech překvapil nízký počet AC sloupků, ale mezi bytovkami byly často HPC nabíječky, kde si lidi prostě jezdili nabít. Často je to jen v hlavě, mám EV spíš s menším dojezdem 350km a nabíjení mne nijak neomezuje. Když jsem měl spalovací auto s dojezdem cca 600km, byl to větší opruz. EV se totiž dá nabíjet, když se nepoužívá.

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2025 23:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Takže napřed odpůrci EV mleli něco o dojezdu, že auto musí najet 900km na jedno nabytí aby mohli jednou za rok do chorvatska. Když se toto ukázalo jako klišé a přišli auta, která jsou schopna dojet cca 800km na jedno nabytí tak přišel útok na dobu nabíjení, že se elektrické auto musí nabít rychleji než normální spalovák natankuje. (ačkoliv se ignoruje, že třeba člověk by si měl odpočinout na delší dobu jak deset minut)
A i když se ukazuje, že už i toto bylo vyřešeno, tak se zas vytáhne problém s nabíjecím výkonem.

Jako prostě je to nová technologie jako byl 3D tisk, který postupuje mílovými kroky dopředu a dnes už se tiskne mikroskopicky na resinových tiskárnách. Tak i tato technologie konečně postupuje mílovými kroky dopředu. Mám rád svého diesla, ale vypadá to že moje další auto bude elektrické. Jednak hlavně kvuli hluku a zvukovému projevu motoru tak kvůli tomu že si tohle auto natankuji v pohodlí domova. Protože prodávat dneska elektriku za 0,5Kč/kWh je fakt nesmysl, to radši narvu fakt do toho auta. Dokážeš tohle se spalovákem? Asi těžko, že?

Dále co se týká životnosti, tak motor pokud to není ojebená sračka dokáže vydržet dlouhou dobu a to bez převodovky, protože má krouťák dostatečný v celém rozpětí otáček. A co se týká baterií, tak se ukazuje že v laboratorních podmínkách dostávají baterie zabrat více než od lidí. Tudíž je životnost baterií je delší, než udávala labaoratoř. Odhaduje se, že u některých baterií je životnost klidně až 40let při dosažení 70% SOH. Kupte si dneska 40let staré auto, to bude veterán jak prase. Takže i jeden z těchto debilních argumentů, že výměna baterie bude dražší než celé auto padá, protože auto bude mít svou baterii až do konce životnosti. A už dnes se kšeftuje s prvními bateriami z BMW i3, které mají 70% SOH a kapacitu nějakých 94kWh do fotovoltaických elektráren, kde vám jsou od plného nabytí zajistit klidně i týdení nezavislost na síti.
A nedivil bych se až nějaký šikula z odpadu sestaví třeba 0,5MWh baterku, kterou v létě nabije a celou zimu tím bude topit pomocí tepelnýho čerpadala/klimatizace.
Jasně rodinné domy jsou pro tato řešení ideálnější než bytové domy. Ale tak nebudeme paneláky komunistům vyčítat, v době kdy se musíte zadlužit na celej život aby jste si tu komunistickou králikárnu mohli koupit do osobního vlastnictví, viď, že ne? Náhodou paneláky mají celkem dost místa kde nainstalovat FVE panely a tím nemyslím jen střechu.

odb
odb
Level Level
5. 2. 2025 11:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb BMW i3 a kapacita 94kWh?

40 rokov stare elektricke auto nebude veteran? Nebude tiez trpiet koroziou ako spalovak?
40 rokov bateria urcite nevydrzi. Ta chemia vnutri nej tolko nevydrzi a odide na starobu.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
5. 2. 2025 11:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Suhlasim , vek neoseries a neoseries aj to, ze ak ti zlyha iba jeden clanok, cela baterka je v haji. Tam vidim problem a este vasci vidim v jazdenkach s "kvalitne refurbisht" bateriami. Uz teraz zacinaju firmy ktore to "robia kvalitne", ale refurbisuju uz zlyhane clanky, nieje garancia ze za 14 dni nezlyha stary. V dedine sme mali chlapika z eUP. Zrazu je auto prec tak sa ho pytam, ze co sa stalo? On mi povedal, ze 3-ti motor uz kupovat nebude a ze sa mu to neoplati. Auto islo do srotu. Tu si riadne zanadaval nakolko musel platit, aby ho zobrali. U spalovakov casto zaplatia tebe za to, ze das auto do srotu. Ja som dostal 100 ecok za kat a neviem co este + vyradenie z evidenice zadara a nic som nemusel robit. Tak neviem ako to bude. Inak baterka mala 89 % dojazd cca 140 km mi vravel. Takze to zdochlo na tom co vravite, ze sa nekazi (motor). Auto molo podla neho okolo 150k (co je pre spalovak tiez normal a dosiahnutelne).

hrtlik
hrtlik
Level Level
5. 2. 2025 11:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Paradoxem je, že nemusíte měnit celý motor, ale pravdpěpodobně stačí vyměnit ložiska nebo silovou elektroniku. Nic jiného se tam podělat nemůže, když je to dobře udělané. Tyhle první pseudo-EV přestavěné ze spalováku a navrhované fosilními geronty a automobilkami jsou ale skutečně k smíchu a dělají medvědí službu. I u prvních Tesel se sypaly motory. Dneska vám motory vydrží 500k a víc.

Pan Jaroslav Crha gIT
Pan Jaroslav Crha gIT
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
6. 2. 2025 00:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb jj viděl jsem to ve skupine FVE na facebooku, ale teď už nevím která to byla. Česká firma vyrábí BMS, která se připojí na ty automobilové baterie a ukazovali to, že jim to funguje, borcovi na stěně visely dvě baterky z toho auta a celkově měli dohromady 94kWh. Ta BMS dokonce hlídala jednotlivé skupiny článků, takže není problém detekovat slabší skupinu článků a opravit ji výměnou článků a mít zase všechny články funkční.

Nepochopil jste myšlenku, ta baterie prostě těch 40 let vydrží. Jestli to vydrží to auto nevím. Jde o to, že prostě za tu dobu to auto bude zaostalé, přežité a dožité. Jako kontrast k tomu, že prostě nebudete muset ty baterky měnit, jak se obecně tvrdilo, že baterie bude stát víc než celý auto. Nebude, prostě si koupíte nový auto, protože to auto prostě už bude zastaralé. A navíc uvádím, že ty baterie ještě mohou v pohodě sloužit v domácí FVE, protože budou mít dostatečnou kapacitu.

Zkoušel jste někdy článek 18650 rozdělat? je tam namotaná folie a na té folii je nanesená černá hmota. Tím jak je to na sebe namotané tak ta černá hmota se nemá kam posunout, změnit polohu, odlepit se. Celý článek je suchý, neprobíhá v něm nějaká chemická reakce, přeměny jedné látky na jinou jak v olověných bateriích. Pracuje se schopností nasytit látku elektronama, uvěznit je v krystalických mřížkách. Proto není problému u LiFePo baterií pro FVE dosahovat až 15.000 cyklů což je 41 let při každodenní cyklaci baterie. A teď si vemte, že ne každý den provedete celý cyklus baterie.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
6. 2. 2025 10:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Poprosim aby ste nezavadzali ludi a doplnili si znalosti problematiky predtym nez budete trepat hluposti.
Clanok 18650 LiFePo, je tu velmi zaujimavy clanok ktory ak ste znaly problamatike ste urcite zachytil:
Link: https://www.teslamagazin.sk/li-ion-baterie-nedostatky-tomografia/
Je tu prense vysvetlene, preco bateria nemoze vydrzat 40 rokov, lebo dochadza pocas nabijania k nerovnomernemu rozlozeniu elektoritu a zastupenie Li v baterii.
Tu je odkaz na video, kde rozoberaju LiFePO baterku a je tam tekuty elektrolit
https://www.youtube.com/watch?v=r3h9gyxhegA
Krasne tam vindo ako vyteka von. Krasne to vysvetluje z coho sa bateria zklada. A vidno pocas rozoberania, ze je to mokre.
Kazda bateria ma elektrolit a valna vacsina ho ma terkuty, to, ze ste ho neobjavil je dobre moj predpoklad je, ze sa odparil pocas rozoberania, alebo bol nasaturovany v (vasej ciernej vrstve) Grafite, lebo bola bateria vybita, inak by vam to zacalo horet v ruke.
Link:
https://holobattery.com/sk/battery-electrolyte/
Bateria s pevnym elektrolitom sa oznacuju solitstate baterie, len aby sa nezabudlo.
LiFePo baterie, ktore si teraz kupite maju tekuty elektorit.
Bateria oznacovane LiFePo4 ( presne oznacenie je LiFeYPO4) ten ma tuhy elektolit. Vyrdz bateriue 40 rokov je utopia, nakolko ziadna doteraz vyrobena bateria nieje odolna voci tvorbe krystalov, ktore mozu prerazit membranu a dojde k skratu.
Tu je presne vysvatlene preco mozu LiFePO baterie zlyhat.
https://www.hopptbattery.com/why-does-the-lithium-iron-phosphate-battery-fail/
Este mala otazocka, kolko vyrobcou aut s dlhym dojazdom pouziva vo svojich vozidlach LiFePO4 baterie ?
Poznamka nakoniec: Naozan nechapem ako niekto moze vypustit vetu:
". Celý článek je suchý, neprobíhá v něm nějaká chemická reakce, přeměny jedné látky na jinou jak v olověných bateriích"
Dochadza ano dochadza, inak by ta bateria nefungovala.
tu je link ako to funguje z chemickeho hladiska:
https://sk.benweilight.com/info/principles-of-lithium-battery-chemical-reactio-62885136.html

Mr.GO!
Mr.GO!
Level Level
8. 2. 2025 09:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb To 40 let nevydrží. Po 10z letech mají ty první a druhé generace potíže s korozí na kontaktech . Myslím že to byl leaf a pak nějaká lidova honda v Japonsku.

Reklama
Reklama