Zpět na článek

Diskuze: AMD si utahuje z MacBooku Neo, rozběhne nativně jen 5 her z 20

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

GaGy
GaGy
Level Level
18. 6. 2026 22:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já chtěl vzít neo pro djské účely ala rekordbox.

Bohužel těch 8 GB RAM je pro ten to software nedostatečných a cpu výkon není taky úplně optimální.

Nicméně rád bych v budoucnu nějaké takové zařízení s nízkou váhou.

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
18. 6. 2026 19:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

HP? No, to už bych snad raději přešel na ten Apple, kdybych se musel rozhodnout. 🤔

Reklama
eliwallace
eliwallace
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 6. 2026 03:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@vlko A co jako? V consumer segmentu naprosto zbytečné... A v další AGESA to opět povolí.

carmel
carmel
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
18. 6. 2026 11:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Amd nech ide do prdele😂

majkronyk
majkronyk
Level Level
17. 6. 2026 10:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako někdo, do má AMd rád, měl ho rád vždycky, i kdyb nebyly lepší než Intel, a dlouho si přál, aby Apple přešel z Intelu na AMD - Apple to nakonec vyřešil ještě lépe, tak musím říct, že tohle kňučení je táááák zoufalý. Přitom kdyby Intel a AMD chtěli, tak by ARM byl standardem už dávno, mohly ty laptopy mít pořádnou výdrž na baterku jako Macy. Jejich chyba.

BTW: Neo má ze všech těch jmenovaných notebooků níže nejlepší display. Mac restartuju jen, když je aktualizace, jinak používám režim spánku, protože ani nemám důvod dělat to jinak. Nevím, které hry AMD testovalo, ale předpokládám, že jen ty, které byly na MacOS dostupné nativně, takže v takovém případě se to netýká MacBooku Neo ale obecně všech Maců.Jenže když k tomu přidáte Wine, a hráči vědí, jak si to instalovat, tak potom rozjedete skoro všechno.

Takže neměli by se spíš tyhle společnosti ptát nějak jakože: Sakra jak je tohle vůbec možný?

Simik
Simik
Level Level
18. 6. 2026 07:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@majkronyk Kdyby byl standardem ARM tam, kde je dnes X86, tak by AMD a Intel měli mnohem menší podíl...

jivy
jivy
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
16. 6. 2026 20:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

MacBook Neo přece není určený na hraní. Stejně tak si lidé moc nezahrají na NTB s AMD, nebo Intelem ve stejné ceně.

gepard2
gepard2
Level Level
16. 6. 2026 21:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jivy Pokusím se o nezaujaté srovnání:

MacBook Neo 13" US 2026 Indigo, 17000 Kč
Apple A18 Pro (6c/6T - 2p+4e), 13" IPS 2k, RAM 8GB, 6c GPU, 16c NPU, SSD 256GB, WiFi 6E, hmotnost 1.23 kg, macOS
https://www.alza.cz/macbook-neo-13-us-2026-indigo-d13271339.htm
Apple A18 Pro: ST 4084, MT 12832 bodů, 8 wattů
Apple GPU: 2.3 TFLOPS
Maximální výdrž baterie: 16 h

Lenovo IdeaPad Slim 3 14ARP10 Luna Grey kovový, 17000 Kč
AMD Ryzen 7 170 (8c/16T), 14" OLED FullHD, RAM 16GB DDR5, GPU 680M, SSD 1000GB, WiFi 6, hmotnost 1.33 kg, bez OS (Win11 na Aukru cca. 50 Kč)
https://www.alza.cz/lenovo-ideapad-slim-3-14arp10-luna-grey-kovovy-bez-adapteru-d13292451.htm
AMD Ryzen 7 170: ST 3139, MT 21485 bodů, 45 wattů
AMD 680M: 3.4 TFLOPS
Maximální výdrž baterie: 18 h

Přijde mi, že za stejné peníze AMD nabízí lepší parametry a zahrajete si na něm lépe. Nutno však připustit, že pokud někomu stačí 256 GB SSD, tak na MacOS je 8 GB RAM dostatečných. Oni to mají poladěné. Je to v zásadě jen o prioritách. Pokud někdo trvá na Macu, Neo nemusí být, za ty peníze, špatná volba.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 6. 2026 07:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 No nevím, jestli je až tak nezaujaté koupit PC bez OS a ten pak pokoutně shánět jinak.

Pokud se podívám na malé NTB do 14" s OS, tak nejvíc herní tam je asi totéž Lenovo, ale s Ryzenem 150 (6C/12T), 14" IPS, 16GB RAM, 500GB SSD a Radeon 660M (6CU, 1,5 TFLOPS), 1,43 kg.

Nechtěl bych vidět tu výdrž baterie s 45W TDP procesorem. Lenovo sice tvrdí 18 hodin, ale to by ten NTB musel brát kompletně celý cca 3W, což si tedy neumím představit ani v nejmenším.

kutil05
kutil05
Level Level
17. 6. 2026 07:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Otázkou vůbec je a to bez ohledu na platformu, zda je 13-14" vůbec na hry. Herní NTB to určitě není a na občasné hraní je to asi jedno. Ale pak je tu, jak to celé vlastně začalo a proč Apple dělá výkonné grafiky, AMD na to jen reagovalo, nic víc.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
18. 6. 2026 09:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "No nevím, jestli je až tak nezaujaté koupit PC bez OS a ten pak pokoutně shánět jinak."

Mám pocit, pán Šurkala, že čím ste starší, tým ste, vlastne ani nemám presný výraz na to. Keby som napísal odpornejší, tak by to bolo prehnané, ale nič lepšie som nenašiel.

Dať takú poznámku, že zháňať WIn na Aukro je "pokoutné" je absolútne neprístojné. Akože všetci čo tam nakupujú tak ich radíte medzi podvodníkov?

"Slovo pokoutný (resp. pokoutní) označuje něco, co se děje skrytě, tajně a často neoficiálně či v rozporu se zákonem."

Aj keď si odmyslím, že WIn11Pro sa dá zohnať za 15 € (375 Kč, namiesto tých 50 Kč, čo teda tých 17 tisíc už moc nepredraží) legálne, tak takéto invektívy by ste si mohli odpustiť.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 6. 2026 10:35 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jt Srovnávejme srovnatelné. Jasně, je to cesta, je to ale cesta srovnatelná, když nějakou tu tisícovku srazíme z ceny tím, že půjdeme cestou "bazaru/přeprodejem" a použitím licence, která plně neodpovídá podmínkám Microsoftu?

Prostě mi nepřijde fér, když u jednoho řešení bereme oficiální cestu a u druhého si pomáháme, "aby to vyšlo lépe". Taky asi nebudeme na stranu Applu argumentovat tím, že si seženeme nějakého učitele (nebo studenta), na kterého se to koupí se slevou pro školství, a budeme to mít za 14,3 tisíc Kč. Ano, je to taky cesta, dá se to. Není to ale cesta srovnatelná.

Pokud připustíte to obcházení standardní cesty v prvním případě, tak to musíte připustit obcházení standardní cesty i na straně Applu. Když to seženete takovou cestou, tak budete mít za těch 17 tisíc Kč přímo přes Apple 512GB verzi a ne 256GB. Budeme argumentovat tímto nebo ne? Budeme skutečně tahat do srovnání všechny možné cesty, jak se to dá získat přiohnutím si podmínek?

gepard2
gepard2
Level Level
18. 6. 2026 23:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Já jsem to původně nechtěl rozfrcávat. Jako redaktora si vás vážím a vím, že máte vhled do mnoha oblastí. No, já Win na Aukru nakupuju běžně a nikdy s tím nebyl žádný problém. Vše je legální, v rámci druhotných licencí. A pokud už by byl problém, že ten Win oficiálně stojí já nevím 3.000 - 4.000 Kč, tak proč tam rovnou nešoupnout Ubuntu? Zdarma, legálně, na hry přes Steam naprosto bez problémů. Spousta her je na linux již portovaná a další běží poměrně spolehlivě přes Wine. A rázem srovnáváte porovnatelné s porovnatelným. Nic neohýbáte a nic pokoutně nesháníte.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 6. 2026 14:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 Legální to je, zavřít Vás za to nezavřou, ale podmínkám Microsoftu to obvykle odporuje.

Jasně, Ubuntu tam šoupnout můžete, takže to vlastně stavíme na tom, že notebook s Windows může být méně vybavený, a proto je lepší. Je to trochu jak srovnávat auta a říkat, že jedno je lepší než druhé, protože ho na rozdíl od druhého můžu mít bez navigace, tu řešit třeba Wazem a ušetřené peníze vrazit jinam. Ano, dá se to, i když v zásadě říkáme, že lépe vybavené zařízení je kvůli standardní výbavě navíc horší.

Pokud jde o Wine, tak to se už zase dostáváme do problematiky té nativnosti, ne? To by pak to AMD na Linuxu těch nativních her asi až tak moc nemělo, ne?

George eLzyx
George eLzyx
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
19. 6. 2026 15:07 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala souhlasím s tím, že v ČR nejde koupit legálně reused licenci, takže všechny ty, co se prodávají, jsou právně v šedé zóně. Zkoušel jsem to i přes velké prodejce, ale nikdo k tomu nedodá prohlášení o původu, prohlášení o odinstalaci na původním zařízení.
Takže to srovnání trošku kulhá. Ale ne zas až tak moc, pokud sáhneme po MacBook Neo s větší kapacitou SSD.

Nicméně při srovnání emulace pro windows hry i tak x86 vyhraje, protože ta A18 nemá výkon na jejich rozběhnutí. A v té levné konfiguraci vlastně ani ne kapacitu na několik her a řekněme pracovní nástroje.

gepard2
gepard2
Level Level
20. 6. 2026 11:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Já naopak trvám na tom, že mnou zveřejněné srovnání je porovnatelné. Zapomeňme na Windows i Wine úplně. Srovnávejme jen a pouze to, co nabízí Mac. Jelikož velká část her z Windows na Mac vůbec nejede, a naopak, drtivá většina z toho, co běží na Mac, běží i na Linux, je srovnání Mac a Linux opravdu správně. Ten Win11 jsem tam hodil původně proto, aby tam nějaký OS byl. Pokud ale říkáte, že toto není právně košér, tak tam dejme Linux a porovnejme tyto dva.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 6. 2026 12:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 S Linuxem je to relevantnější srovnání než s takto sháněným Windows, to nerozporuju. Sice je to pořád tak trochu srovnání nového s novým doplněným "aftermarketem", ale aspoň je to plně dle podmínek.

Pak je otázkou, kolik z těch 20 her by na tom skutečně jelo (můj rychlý průzkum ukazuje jen okolo 10 her bez omezení, dalších cca 5 s omezeními např. bez multiplayeru, dalších cca 3-5 nefunguje), a jak to pak také ovlivní jiné aplikace a komfort provozu.

Pro někoho, komu Linux nevadí, v takovém srovnání nevidím problém, a přijde mi to legitimní (ale nesmíme zapomenout, že plně z těch 20 her jede jen polovina, takže to rozhodně není 20/20 proti 5/20, ale 10/20 proti 5/20), nicméně pro běžného uživatele už mi to přijde být trochu problematické i s tím Linuxem. Je otázkou, zda mu to pak za ty ušetřené peníze stojí.

gepard2
gepard2
Level Level
23. 6. 2026 17:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Opět nezaujaté srovnání:

Seznam her:

Forza Horizon 6, Resident Evil: Requiem, Pragmata, Gothic 1 Remake, Kingdom Come: Deliverance, Kingdom Come: Deliverance II, Heroes of Might and Magic: Olden Era, Marvel Rivals, Subnautica 2, Slay the Spire 2, Tiny Glade, Clair Obscur: Expedition 33, shapez 2 - Factory, Vampire Crawlers: The Turbo Wildcard, Timberborn, Cyberpunk 2077, TearSCAPE, Half-Life 2: Update, Portal 2, Transport Tycoon Deluxe, Terraria, Fallout: New Vegas, The Elder Scrolls V: Skyrim VR, Sid Meier's Civilization III, Sid Meier's Civilization IV, Sid Meier's Civilization V, Sid Meier's Civilization VI, Sid Meier's Civilization VII, BioShock Infinite, Deus Ex: Human Revolution - Director's Cut

Těchto her je 30
Z těchto her je s MAC Neo A18 Pro kompatibilních: 16
A s AMD Ryzen 7 170 na Linuxu: 11

Pokud bychom zakoupili Window 11, zcela legálně dle Evropského práva, že je to v rozporu s podmínkami MS, si může MS trhnout levou zadní, zákony EU jsou nad licenčním ujednáním.

Připouštím, že licence z Aukra za 50 Kč není dle zákona úplně košér a pohybuje se v šedé zóně. Není to trestný čin, ale také to plně nesplňuje literu zákona.

Proto se mrkneme na licenci, která to plně splňuje, tedy taková, kde dodavatel přikládá doklad o původu licence. Taková licence běžně stojí 400 Kč, včetně faktury i původu, což není tak moc a cenový rozdíl mezi 17.000 Kč a 17.400 Kč není výrazný. Takže stojí zato ten Windows koupit a rázem jsme výkonem i kompatibilitou s tím AMD úplně někde jinde, než s MAC Neo.

Tedy, stále trvám na tom, že AMD je lepší, jak Neo a i s Windows je to relevantní porovnání srovnatelného se srovnatelným.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 6. 2026 17:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 Ano, to jsme vyřešili legálnosti, ale pořád je tu problém bazarového trhu. Srovnáváte nový produkt s produktem, kde pro snížení ceny volíte bazarovou součástku, a vydáváte to za srovnatelné. Mně pomáhání si bazarovými komponentami (protože to druhotná licence je) ve srovnání nových produktů srovnatelné nepřijde. Vám opravdu ano?

gepard2
gepard2
Level Level
23. 6. 2026 22:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Pokusím se o ještě jedno nezaujaté srovnání.

MacBook Neo 13" US 2026 Indigo, 17000 Kč
Apple A18 Pro (6c/6T - 2p+4e), 13" IPS 2k, RAM 8GB, 6c GPU, 16c NPU, SSD 256GB, WiFi 6E, hmotnost 1.23 kg, macOS
https://www.alza.cz/macbook-neo-13-us-2026-indigo-d13271339.htm
Apple A18 Pro: ST 4084, MT 12832 bodů, 8 wattů
Apple GPU: 2.3 TFLOPS

Dell Pro 14 Essential PV14255 Black, 16000 Kč
AMD Ryzen 5 220 (6c/12T), 14" IPSFullHD, RAM 16GB DDR5, GPU 740M, SSD 512GB, WiFi 6, hmotnost 1.54 kg, Windows 11 Pro
https://www.alza.cz/dell-pro-14-essential-pv14255-d13198112.htm
AMD Ryzen 5 220: ST 3647, MT 18584 bodů
AMD 740M: 1.4 TFLOPS

Lenovo IdeaPad Slim 3 14ARP10 Luna Grey kovový, 17000 Kč
AMD Ryzen 7 170 (8c/16T), 14" OLED FullHD, RAM 16GB DDR5, GPU 680M, SSD 1000GB, WiFi 6, hmotnost 1.33 kg, bez OS (Win11 cca. 400 Kč)
https://www.alza.cz/lenovo-ideapad-slim-3-14arp10-luna-grey-kovovy-bez-adapteru-d13292451.htm
AMD Ryzen 7 170: ST 3139, MT 21485 bodů, 45 wattů
AMD 680M: 3.4 TFLOPS

Acer Aspire 15 Steel Gray kovový, 18000 Kč
AMD Ryzen 7 8840HS (8c/16T), 15.6" IPS FullHF, RAM 16GB DDR5, GPU 780M, SSD 1000GB, WiFi 6E, hmotnost 1.62 kg, Windows 11 Home
https://www.alza.cz/acer-aspire-15-steel-gray-kovovy-a15-61m-r7qd-d13136617.htm
AMD Ryzen 7 8840HS: ST 3590, MT 24788 bodů
AMD 780M: 8.6 TFLOPS

Pokud jde o OS, tak bych netrval na tom, že Win11 musí být nezbytně nutně nový. Navíc, trochu znalejší uživatel se bez Windows zcela obejde, na linuxu běži většina windows aplikací přes wine a většina Steam her přes proton.

Jak jsem psal na začátku. Kdo chce MAC, Neo za ty peníze není špatný.
Pokud se někdo spokojí s Linuxem nebo s Windows z druhé ruky, získá o něco lepší parametry jak Neo, pokud koupí AMD - Lenovo (např. já).
Pokud někomu nevadí Acer (mě Acer vadí), ujede tomu Neu o praník.
Pokud někdo preferuje bezkonkurenční support, za cenu horších parametrů tu je Dell.
Je to o prioritách.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 6. 2026 08:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 Jasně, je to o prioritách. Někdo se klidně spokojí s Win z druhé ruky, což může pak investovat do výkonnějšího HW. Někdo se spokojí s Linuxem a dosáhne téhož (plus horší kompatibilitu a výkon přes emulaci). Vůbec nic proti tomu.

Jen bych srovnával srovnatelné, ne okrajové možnosti pro malou skupinu lidí, kde se to dá nakombinovat výhodněji. Já jako učitel bych si to taky mohl nakombinovat s tou 3000 Kč slevou a tvrdit, jak je Windows za 14 tisíc špatný, ale ne každý je učitel, ne každý chce kupovat bazarový Windows, ne každý se spokojí s Linuxem a z toho plynoucích omezení.

Ano, je to možnost. Tuto možnost Vám neberu, ale nebral bych ji jako standardní srovnání. Je rozdíl všeobecné srovnání a konkrétní srovnání pro jednoho daného jedince, který může mít jiné možnosti slev/požadavky.

gepard2
gepard2
Level Level
24. 6. 2026 18:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Mám za to, že srovnávám srovnatelné. Vy argumentujete tím, že windows z bazaru je druhořadý, stejně jako grafika z bazaru. Zatím co grafika z bazaru má potenciálně nižší životnost a omezenou záruku, tak windows 11 z bazaru má plnou životnost a 100% záruku. V zásadě není rozdíl v kvalitě mezi novým a bazarovým Win11. Z tohoto důvodu bych to tedy za relevantní srovnání opravdu považoval. Proč dávat za Win11 Home 3500 Kč, když ho můžu mít z bazaru, zcela legálně a po právní stránce košér, za 400 Kč?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 6. 2026 19:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 Klidně ho takto mějte (pro koncového zákazníka hledajícího nejvýhodnější možnost koupě je to naprosto validní pohled, to Vám neberu). Ale není to validní pohled ve srovnání, co ty společnosti nabízí. Je to prostě bazarovka. Záleží na kontextu, v jakém to vyhodnocujete.

Kdybych to takto srovnával třeba v recenzích a přiohýbal bych si výsledky srovnání testu, aby mi jedno řešení díky volbě bazarové položky vyšlo cenově výhodněji, tak by mě tu lidé rozcupovali.

Pokud beru nový Acer vs. nový Mac, tak tam potřebuju pro validní srovnání nový OS, ne jednou bazarový a podruhé ne. Jiná situace by ale platila, pokud bychom řešili možnosti toho, jak postavit co nejvýhodnější PC/NTB za danou cenu a neohlíželi bychom se na to, co jednotlivé firmy nabízí jako celek, ale na to, co na tom základě lze udělat.

Pro mně to srovnatelné z pohledu nových produktů srovnatelné není a myslím, že další diskuze na toto téma už nemá smysl.

gepard2
gepard2
Level Level
24. 6. 2026 21:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Jen doplním, že ten Acer je včetně Windows 11 Home, to by srovnatelné mohlo být i z vašeho pohledu. Já ale Acer fakt nemusím a nepovažuju ho za nic kvalitního, tak to s tím Acerem nechci moc srovnávat. Proto jsem srovnával s Lenovem.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
22. 6. 2026 14:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak ja tu poukazujem na hlúpe napádanie nákupu SW licencie Windows (legálne je to v poriadku, napriek tomu, čo tvrdí George eLzyx, EU sa k tomu vyjadrila jasne a znovu použiť licenciu nie je ani len v šedej zóne) a vy na obhajobu vytiahnete "obchádzanie" nákupu celého HW? To už teda kľudne môžem na to argumentovať, že ja si to dám do nákladov firmy (študentík asi takú možnosť nemá) a DPH odrátam od ceny.

Chápete vôbec absurdnosť Vašej argumentácie?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
22. 6. 2026 16:46 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jt "EU sa k tomu vyjadrila jasne a znovu použiť licenciu nie je ani len v šedej zóne"

Jste si jist, že zrovna licence za 50 Kč bude mít vše správně, aby splňovala onu legálnost v EU? Ono to s tím znovupoužitím licence není zas až tak jednoduché.

Proč to už rovnou nestáhnete Windows zdarma ze stránek Microsoftu? Aktivaci neprovedete, bude to za nulu a fungovat to bude taky (akorát s vodoznakem).

"vy na obhajobu vytiahnete "obchádzanie" nákupu celého HW?"

A proč se nám nelíbí tato možnost a ta první ano? Proč jedno snižování ceny obcházením licence v pořádku (a v podstatě nákup z druhé ruky) je a druhé snižování ceny obcházením ISIC slevy (přičemž jde o nákup z první ruky) v pořádku není?

"To už teda kľudne môžem na to argumentovať, že ja si to dám do nákladov firmy (študentík asi takú možnosť nemá) a DPH odrátam od ceny."

Nechápu, proč byste takový argument měl vytahovat. Odpočet DPH lze přece provést u obou platforem stejně, takže to žádný rozdíl mezi nimi nevytvoří.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 6. 2026 07:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ako si študent, keď kupuje Mac na ISIC urobí odpočet DPH? Vysvetlite.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 6. 2026 08:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jt Vy jste nepochopil, co jsem psal. Takže ještě jednou. Odpočet DPH je nesmyslný argument, protože jde u obou platforem udělat stejně. Buď si ho odpočtete u Windows nebo Mac stejně nebo si ho jako student u Windows nebo Mac stejně neodpočtete. Nemá smysl tu tahat způsob slevy, který funguje u obou platforem shodně, ne? Na výsledku takový argument přece nic nemění.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 6. 2026 08:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala OK. Hlavne ako ste prirovnali jej nákup.

Ale sna tej licencii trvám. Čo nie je na znovupoužití jednoduché?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 6. 2026 13:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jt Ta pravidla, kdy to je podle EU v pořádku, nejsou jednoduchá. Ne každá druhotná licence je dle EU OK. Neplatí to ani zdaleka pro všechny. To Vaše "EU sa k tomu vyjadrila jasne a znovu použiť licenciu nie je ani len v šedej zóne" není úplně pravdou, protože je tam hned několik pravidel, které je potřeba splnit, aby to dle EU bylo OK. A nemálo z nich OK není, a to i dle EU.

Každopádně ať tak či onak, je to nákup z druhé ruky. To se pak dosahuje nízká cena snáze, když kupujete již prodané zboží. Takže ne, nemyslím si, že je to srovnatelné. Je to cesta, jak dosáhnout cíle, ale není to cesta stejná. Snižovat cenu bazarovým zbožím, a pak tvrdit, jak je nebazarové zboží drahé, mi přijde trochu mimo. Nezlobte se na mě.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
24. 6. 2026 11:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ale splniť sa dajú.

A tým, že je Win11 "bazárovým" tovarom, nejako trpí? Robí presne to isté, čo aj nová licencia, tie isté aktualizácie dostávate.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 6. 2026 15:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jt Mění to podstatu srovnání. Když budeme pokračovat dostatečně daleko, tak vůči tomu MacBooku můžeme nakonec postavit třeba celé bazarové PC (např. vystavený kus v prodejně a když půjde ještě dál, tak třeba i repas, kde se v té bazarovosti chcete zastavit?).

Tak buď porovnávejme věci nové nebo věci bazarové, ale nevyzobávejme si jednu věc novou a druhou bazarovou, aby to hezky vyšlo.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
25. 6. 2026 09:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak teraz Vám to poviem jasne a naplno. Ten Macbook sa bez licencie (SW) kúpiť nedá. Win notebook áno. Ak mám možnosť skombinovať operačný systém za menej peňazí, tak prečo by som to nevyužil? Nikto tu nechcel riešiť bazarový hardware. To si len vy vymýšľate nezmysly na obhajobu. A hlavná výčitka bola na Vás, ako ste takýchto ľudí označil/zaradil.

Zaujímavé, že ste ešte nezačali argumentovať tým, že v tom Macbook Neo je okrem OS aj predinštalovaný kancelársky balík Apple iWork (ekvivalent Office), ktorý vlastne treba dokúpiť na WIn NB a teda je ešte nevýhodnejší.

Mimochodom, ste riadny pokrytec, lebo najskôr tu odsudzujete "pokoutný" nákup druhotnej licencie a potom tu uverejníte reklamu na Godeal24 - Office 2024 Pro + Windows 11 Pro za 27,25 €. Win 11 Professional Key – 12.25€.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
25. 6. 2026 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jt "Ak mám možnosť skombinovať operačný systém za menej peňazí, tak prečo by som to nevyužil?"

Jasně, klidně to využijte. Já Vám to přece nikde neberu. Jen říkám, ať srovnáváme srovnatelné podle kontextu. Když budu třeba srovnávat ceny aut a rozhodovat, která značka je dražší, tak se podívám do ceníku. Když budu auto reálně nakupovat, tak mě nezajímá oficiální ceník, ale to, jaké jsou ceny skladovek nebo jakou slevu dostanu u konkrétního prodejce. Je to o kontextu.

Váš pohled je naprosto validní z pohledu koncového zákazníka, ale není validní z pohledu srovnání cenotvorby výrobců. Já neříkám, že Váš pohled je nesprávný. Jen je potřeba ho dát do správného kontextu.

"Mimochodom, ste riadny pokrytec, lebo najskôr tu odsudzujete "pokoutný" nákup druhotnej licencie a potom tu uverejníte reklamu na Godeal24"

Já ale neovlivňuju reklamy, které se tu objevují.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
25. 6. 2026 14:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ste prakticky skoro jediný prispievajúci redaktor (percentuálne), asi plníte aj funkciu šéfredaktora a neschvaľujete príspevky?

Dajme tomu, že neovplyvňujete. Nie je Vám teda blbé prispievať na tento web, keď sa tak názorovo rozchádzate s "majiteľom"? Alebo Vám morálka nič nehovorí. Ja u vás cítim riadnu kontraverziu.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
25. 6. 2026 16:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jt Vy souhlasíte s úplně každým názorem svých nadřízených bez výjimky?

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
29. 6. 2026 12:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ja si našťastie môžem otvoriť hubu.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
29. 6. 2026 14:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jt No ale výpověď kvůli každému nesouhlasu asi nedáváte.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
30. 6. 2026 12:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ja nemám dôvod. Iba ak zamestnávateľ. A formulka, že vonku čaká ďalších 10 uchádzačov je už stará pesnička.

A vy musíte dať výpoveď, keď sa ma na to pýtate? Lebo zatiaľ čo vy nesúhlasíte, ale asi držíte hubu, tak ja s tým nemám problém. Lebo keď budete ticho, tak problémy sa riešiť nebudú.

Tak sme si aspoň vysvetlili postoje na margo "nelegálnych licencií".

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 6. 2026 19:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jt "A vy musíte dať výpoveď, keď sa ma na to pýtate?"

Proč bych měl? To Vy jste psal "Nie je Vám teda blbé prispievať na tento web, keď sa tak názorovo rozchádzate s "majiteľom"?"

jivy
jivy
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
17. 6. 2026 23:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 Jasně, ale Macbook Neo si lidé kupují na internet, mail a sociální sítě a studenti ho dostanou s výraznou slevou, zatímco k AMD je potřeba přičíst ještě cenu Win.
Aby bylo jasno, já bych si nekoupil ani jednu z těch variant a rozhodně bych si připlatil za něco výkonějšího.

gepard2
gepard2
Level Level
18. 6. 2026 23:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jivy Já bych si Win nekupoval, nemá to smysl, v dnešní době je Linux plnohodnotná alternativa na většinu běžné práce. A ty slevy až 30% bývají i na Intel/AMD procesory.

jivy
jivy
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
19. 6. 2026 02:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 Záleží na typu té práce a osvícenosti vedení. U nás má většina lidí Win11, ale kdo chce/potřebuje, má Linux, nebo i Apple. Podstatné je zabezpečení a datová kompatibilita. To má IT tým zmáknuté napříč systémy.

carmel
carmel
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
18. 6. 2026 11:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 Lenovo odrbava z vydrzou a to kovove telo je ohybne!!! To nieje high hlinik ako ma apple ,, preboha. Chytte v predajni dvoma prstamy za roh a pokyvajte ,, simuluje prekladanie notasa povedzme,,, a hlavne problem je windows ,, mac os je skvely,

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 6. 2026 09:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jivy Myslím že nejde o to si kvalitně zahrát,
ale o to že ty hry na tom iJabku vůbec neběží, což u AMD neplatí, protože tam rozbehneš úplně vše, sice třeba nízké FPS, ale aspoň se to dá spustit.

Díky bohu za Wokna a x86 HW 🙏🏼

jivy
jivy
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
19. 6. 2026 02:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Ale to přeci vůbec nerozporuji. Ovšem argument, že na Apple neběhá většina programů určených pro PC mi přijde trochu triviální.

bRUM23
bRUM23
Level Level
Operační systém: Linux
16. 6. 2026 20:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No je vidět, že na to jak je to “neschopný“ ntb tak má AMD důvod se vůči němu vymezovat :)

Graziel Morgurth
Graziel Morgurth
Level Level
16. 6. 2026 20:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bRUM23 Nejspíš ohryzek nemusí, jako já.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
16. 6. 2026 21:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Graziel Morgurth Spoustě lidí vyhovuje ten ekosystém - telefon, tablet, laptop, desktop ani ti s brýlemi neumí nabídnout takový balíček...

Pro mě důležité softy ztratily podporu co přešli na arm - část tohoto ekosystému je pro mě mimo a tak do něj nemá smysl vstupovat když ho nemůžu využít jako celek. Obzvláště když některé požadavky je třeba krvavě zaplatit...

bRUM23
bRUM23
Level Level
Operační systém: Linux
16. 6. 2026 21:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Graziel Morgurth Třeba kodéři ohryzek milujou, protože ntb s úsporným procesorem kompiluje rychleji, než kdejaký šílený desktop.

Plně chápu AMD že jim leží v žaludku hliníková placka za 15tis. která v ST výkonu posere veškerou jejich produkci vč. Epyců F které se prodávají za 100-200 tis.

congi
congi
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
17. 6. 2026 15:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bRUM23 tvl dalsi dutohlav co mu v hlave rezonuji bachorky marketingoveho oddeleni :D

bRUM23
bRUM23
Level Level
Operační systém: Linux
17. 6. 2026 16:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@congi ne jen to co jsem si sam vyzkousel.

delam na xeonech, epyc i Mfamily. tudiz porovnevam, co mam pod rukama.

a vy?

carmel
carmel
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
18. 6. 2026 11:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bRUM23 Presneeee. Apple trafil presne kde je amd nemohoucii 😂😂

bRUM23
bRUM23
Level Level
Operační systém: Linux
18. 6. 2026 13:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@carmel no podle me NTB AMD v tehle cene nenabidne lepsi balanc Vykon/vydrz/kvalita chassis.
Asi proto se musi vymezovat. Kdyby se jich to netykalo, nechaji to plavat.
Myslim, ze to je zjevne.

Reklama
Reklama
Reklama