Zpět na článek

Diskuze: Amprius brzy spustí sériovou výrobu akumulátorů SiCore s hustotou 450 Wh/kg

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

tombominos
tombominos
Level Level
1. 5. 2025 07:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dycky mne pobavi, kdyz vyjedete mimo EU treba do lidnarych zemi Asie (v Cine jsem nebyl) a razem zjistite, ze elektroauta nikoho nezajimaji. Naproti tomu v "mestskych statech" typu Singapore vidite treba celkem hybridy, ale elektroauta...
Taky fotovolteky jsou docela zajimava rarita, kdyz na ne nahodou narazite. Asi proto jim jeste stale stoupa zivotni uroven, oproti nam.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 5. 2025 08:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tombominos To také záleží, kde jste, a především, jak si to, co vidíte, vykládáte. Škoda, že jste nebyl v té Číně, ta byla hodně elektrická už před 8 lety, kdy jsem tam byl, alespoň co se Šanghaje týče (to bylo neuvěřitelné, jaký mumraj tam byl a přitom... překvapivé ticho).

Každopádně je nutné počítat s tím, že vozový park má obrovskou setrvačnost. Příkladem může být i to Norsko. Deset let tam prodávali elektromobily jak šílení, mělo to snad přes 80 % na trhu s novými vozy, ale na silnicích to nedělalo ani 10 %. Takže je potřeba hodně rozlišovat mezi tím, co se prodává, a co aktuálně jezdí na cestách. Můžete mít šílený zájem o EV, 100% prodeje, ale na cestách to nemusíte vůbec vidět. Třeba i v ČR, kdybychom byli do EV úplně zbláznění a neprodávali nic jiného, tak ročně vyměníme asi 3 % aut.

Tím, že o těch věcech píšu a procházím různé zprávy, tak bych s Vámi částečně nesouhlasil (každou chvíli to jsou stovky, někdy i tisíce elektrobusů, elektrotrucků v zemích, kde bych to nečekal). Z výše uvedených důvodů setrvačnosti to na silnicích moc vidět nejde, ale mě až udivuje, že i další země (ne jen USA, EU) ve velkém nakupují třeba ty elektrické autobusy. Např. Indie, která má naprosto šílenou elektrickou infrastrukturu, má podíl osobních EV zhruba jako my. Tisíce e-vozů putují např. do Uzbekistánu, stovky do Ázerbájdžánu,... Pokud jde o běžné spotřebitele, tak tam se souhlasit dá.

tombominos
tombominos
Level Level
1. 5. 2025 09:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala S necim jako elektrobus nebo hybridbus problem nemam. Napr hybrid trolejbusu a autobusu jezdil v mem rodnem meste uz pred 15 lety, nemlluve o trolejbusech.. to jsou ale specificke scenare vyuziti a krome toho to jeste ma funci rekneme obecne sluzby. Problem je komercni/osobni vyuziti a jeho nasilne protlacovani na ukor smysluplnosti reseni a z toho vychazejicih problemu, ktere to prinasi.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 5. 2025 11:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Já na tom chci poukázat, že protlačování elektrické baterkové dopravy (autobusy, nákladní vozy, dodávky), byť ne ve všech případech i individuální, se děje celosvětově, zdaleka ne jen u nás. A to i třeba v Jižní Americe, Asii a Africe. Tyhle politické tlaky na elektromobilitu najdete téměř všude, ať už na komunální nebo celostátní úrovni. Všeobecný názor, že elektromobilitu protlačují jen političtí blázni v EU, je docela mimo.

tombominos
tombominos
Level Level
1. 5. 2025 11:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Rozdil mezi blaznovstvim a rozumnou cestou je ve zpusobu a rychlosti nasazeni.
Abych to demonstroval..
Pokud zhubnu 10kg na za mesic, vystavuji se zdravotnim rizikum. Pravdepoodbne dost serioznim. Pokud budu hubout tempem 2kg mesicne po dobu 5 mesicu, bude vysledek stejny, ale bez zdravotnich rizik.
A to je rozdil mezi necim, cemu se da treba rikat "pokrok" a blaznovstvim, v tomto pripade EU.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 5. 2025 23:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Jenže to je ono, není to zdaleka jen EU, kdo chce zhubnout 10 kg za měsíc. Kanada není v EU, Singapur není v EU (ten to chce zakázat už 2030), Izrael není v EU (taktéž 2030), Jižní Korea není v EU (2035), ani USA nejsou v EU (asi pětina států ve 2035), UK není v EU (2030), Island není v EU (2030), Norsko není v EU (letos), ani Etiopie není v EU (a ta už má ban od loňského roku, zákaz importu ICE od 2024). Tak mi tu nevykládejte pohádky o tom, jak šílíme jen tady v Evropě.

cj190133
cj190133
Level Level
30. 4. 2025 07:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Takto veľký pokrok vo vývoji batérií paradoxne odrádza od kúpy EV hneď teraz. Pretože o dva roky budú dostupné lepšie a lacnejšie EV, asi významne lepšie a lacnejšie. Výhody spaľovákov padajú jedna po druhej. A onedlho bude výroba EV lacnejšia ako výroba spaľovákov.

cztajtrlik
cztajtrlik
Level Level
30. 4. 2025 08:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cj190133 Naprosty souhlas. Letos je to 5 let, kdy jsme se o problematice bavili v jednom prumyslovem podniku s obchodnim zastupcem. Tehdy jsme se shodli na tom, ze nasilne dotacni tlaceni elektromobility je nesmysl, chybi tomu 15-20 let vyvoje v oblasti baterii a 30-40 let v oblasti infrastruktury (nove bloky elektraren / vybalancovani rozvodne site a vyvoj v oblasti superkondenzatoru, kde dojde k prulomu a dosazeni nizsich vybijecich proudu, coz umozni optimalizovat distribuci energie pro dobijeci stanice - vyvazujici stacionarni baterie soucasneho typu se tim stanou zbytecnymi).

Cisla v clanku uvedena jsou uctyhodna (300 kg baterie zajisti 1000 km dojezd, cele auto bude tak o 150 kg tezsi nez vykonny, ne-downsizingovany diesel vc. motoru).

Osobne si myslim, ze za 10-15 let se nasadi i bez-lithiova technologie s jeste lepsimi parametry nez tato. Bude to plne a hlavne snadno recyklovatelne kremikove cosi, co nebude plne jedu.

Prave z Vami uvedeneho duvodu si nyni vybiram klasicky spalovak, ktery hezky cesky udrzim v chodu dalsich 17 let (nejvic eko je auto, ktere se nevyrobi) a pak si na duchod koupim plne funkcni a levny bzucak. Mezitim samozrejme zpanikari evropska komise kvuli vypadkum prijmu ze spotrebnich dani a tak zavede nove sazby podle ucelu vyuziti elektriny (jako mame u propan-butanu), ale to uz mne osobne bude tou dobou jedno, protoze diky zivotu na vsi budu mit energeticky ostrov. Neb u solaru take nastane prulom v efektivite v zimnich mesicich, zivotnosti a cene behem dalsich ca. 10 let.

odb
odb
Level Level
30. 4. 2025 08:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik Zaujimal by ma ten prulom v efektivite v zimnych mesicich u solaru.

U solaru mas v zime 2 problemy -
1. kratky slnecny svit.
2. obdobia ked slnko nesvieti aj niekolko dni.

Tu osobne vidim vecsi prinos v lepsich/lacnejsich bateriach, ktore su pre ten ostrov dolezitejsie ako efektivnejsi solar. Prave kvoli preklenutiu casu, ked nesvieti.

K tym daniam.
Si naiviny, ked si myslis, ze stat ta nezdani, ked bude potrebovat peniaze a ty budes mat ostrov.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 4. 2025 09:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik "Bude to plne a hlavne snadno recyklovatelne kremikove cosi, co nebude plne jedu."

To je otázkou, protože křemíková je jedna část, ale ne ta druhá (a to zrovna ta, která je plná těch jedů). Nicméně i ta se vyvíjí a mění, např. kobalt dnes už v těch baterkách skoro není (v LFP vůbec, v NMC se jeho podíl dramaticky snižuje).

" Mezitim samozrejme zpanikari evropska komise kvuli vypadkum prijmu ze spotrebnich dani a tak zavede nove sazby podle ucelu vyuziti elektriny ​(jako mame u propan​-butanu​), ale to uz mne osobne bude tou dobou jedno, protoze diky zivotu na vsi budu mit energeticky ostrov. "

Myslím, že Vám to jedno nebude a energetický ostrov Vás nijak nezachrání. Nemyslím se, že se bude danit elektřina, ale ujeté kilometry. Danění elektřiny je problematické právě z toho důvodu, který zmiňujete, že její využití se může extrémně lišit, tady se k tomu navíc přidává to, že se může lišit i její původ (někdo si ji může vyrobit doma, ale po těch silnicích jezdí také, takže by je měl platit).

Auta jsou už dávno elektronicky napojena na internet, takže mohou sama nahlásit ujeté kilometry (případně totéž na STK nebo svépomocí stejně, jako se každý rok hlásí kilometry na pojišťovnu vyfocením tachometru). A zdaní se prostě dle ujetých kilometrů. Ostatně jsou už evropské země, kde to tak pro EV funguje už dnes.

jiri777
jiri777
Level Level
30. 4. 2025 13:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik Výpadek spotřební daně bude jako na Islandu. Zavede se poplatek za využívání silnic 1Kč/km a máte spotřební daň vybranou. Popřípadě se zavedou jiné daně.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
30. 4. 2025 22:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik S tim sluncem v zime pravdu mas.
Jediny potncial k moznemu “prulomu” v solarech jsou pervoskity s dostatecnou zivotnosti ktery by rozsiril vyuziti spektra slunecniho ho zareni. Nase strecha da v lete 5000w.
V zimě me pod mrakem 150-500W. S pervoskitem mozna 2x vic ale porad jen treba 6hodin dene.

Bohuzel delsi slunecni svit v zime umi slibit asi jen Babis, pokud na to bude dobrý průzkum verejneho mineni.

Ja bych na ty prulomy zas tak moc nespolehal… na prulom ve fuzi se ceka 80let. Na prulom v modrych oled 40 let…. a tak by se dalo pokracovat, ale nez se najde prulom, zbyva jen plizivy peclivy vyvoj.

tombominos
tombominos
Level Level
1. 5. 2025 07:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik To je presne popsano, kdyz se veda a vyzkum stava statni politickou propagandou a prestava byt vyzkumem. Ty technologie nebyly a stale nejsou zrale na realne nasazeni tak, aby davali realny smysl. Proto se pristoupilo k dotacnim s prerozdelovacim programum, atd.
Na druhou stranu je to dobry pro zbytek sveta, protoze jsou chytrejsi, si pockaji a vidi jak to nedelat

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 5. 2025 08:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik Tak ono to především ze soláru být ani nemůže (zejména když je to dál od rovníku), to se musí kombinovat s něčím jiným, např. větrem, pokud už to má být OZE.

Mr.GO!
Mr.GO!
Level Level
5. 5. 2025 00:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik Na Zélandu tohle uz funguje. Je to 780 dolarů na 10 000 km pro diesel a EV. Plug in hybrid je na polovině. Dolar je aktuálně okolo 14 Kč.
To je 1.1 Kč. /km
Ev a hybrid měli do myslim 9/2024 výjimku na tuto daň. Tj s blížícím se datem se vyvoj ceny ojetých ev a plug in hybridů byl velmi evidentní propad

jiri777
jiri777
Level Level
30. 4. 2025 13:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cj190133 To sice ano, nicméně už nyní při koupi elektromobilu a řešení přebytku z FVE lze ušetřit. Náklady na palivo jsou minimálně 2 Kč/km. V případě FVE a dobíjení v noci z nočního proudu se za celý rok můžete dostat k 0,3 Kč/km. Takže při nájezdu 30 tis km za rok ušetříte 50 tis Kč za rok v palivu. EV jsou dražší než spalováky, ale zase se ušetří na palivu, pokud se dobíjí doma, takže ve výsledku vyjde EV levněji.

Budman
Budman
Level Level
30. 4. 2025 22:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiri777 Nj, jenže průměrný roční najezd osobáku v Evropě není 30k ročně, ale kolem 13k, takže rázem máte úsporu méně než poloviční a nedejbože, kdyby jste občas při delších trasách použil nějaké rychlonabíjení, tam máte násobnou cenu energie a rázem vám to může rozhodit ty krásně nízké ceny a celá výhodnost jde do háje... A to se radši nebavím o tom, že v zatím ztrácejí BEV hodnotu mnohem rychleji než spalováky, to také není zanedbatelné

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
5. 5. 2025 08:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiri777 U nás (a teda aj v CZ) si väčšina ľudí v mestách doma nemôže nabíjať, o nočnom prúde môžu snívať.

kp0
kp0
Level Level
30. 4. 2025 13:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cj190133 Tak by to vypadalo, když by to řídil spotřebitel. Automobilky musí nejdříve odepsat náklady na vývoj a výrobní linky pro aktuální modely a až pak se objeví nové baterie a nové modely. Pokud by byly nové baterie kompatibilní se stávájící architekturou napálí se cenovka. Čekat budete tedy odhadem 5 let a pak se objeví nové baterie, motory ... a znovu budete čekat ...

Reklama
Reklama