Článek Grafiky a hry GeForce NVIDIA AMD ATI

Přehled desktopových grafických čipů | Kapitola 24

test5 Jan Vítek

test5, Jan Vítek

50

Seznam kapitol

1. Přehled desktopových grafických čipů 2. ATI Radeon, 7000 – čip R100 3. ATI Radeon 7000, 8000, 9000 – čip R200 4. ATI Radeon 9000, X300, X500, X600 – čip R300 5. ATI Radeon X700, X800 – čip R400 6. ATI/AMD Radeon X1000 – čip R500 7. AMD Radeon HD 2000, HD 3000 – čip R600 8. AMD Radeon HD 4000 – čip R700 9. AMD Radeon HD 5000 – rodina Evergreen 10. AMD Radeon HD 6000 - rodina Northern Islands 11. AMD Radeon HD 7000 - rodina Southern Islands 12. AMD Radeon Rx 200 13. AMD Radeon Rx 300 a Fury 14. AMD Radeon RX 400 15. AMD Radeon RX 500 a RX Vega 16. AMD Radeon RX 5000 17. AMD Radeon RX 6000 18. AMD Radeon RX 7000
19. NVIDIA GeForce, 2, 4 MX – čip NV10 20. NVIDIA GeForce 3, 4 Ti – čip NV20 21. NVIDIA GeForce FX5000 – čip NV30 22. NVIDIA GeForce 6000 – čip NV40 23. NVIDIA GeForce 7000 – čip G70 24. NVIDIA GeForce 8000 – čip G80 25. NVIDIA GeForce 8800, 9000 - čip G90 26. NVIDIA GeForce GT/GTX 200 - čip G200 27. NVIDIA GeForce GT/GTS/GTX 400, GTX 500 - čip GF100 28. NVIDIA GeForce 600 Series - čipy GK100 "Kepler" 29. NVIDIA GeForce TITAN/700 Series - čipy GK110/GK104 a GM107 30. NVIDIA GeForce GTX řady 900 (Maxwell) 31. NVIDIA GeForce GTX řady 10 (Pascal) 32. NVIDIA TITAN Volta 33. NVIDIA GeForce RTX řady 20 / GTX řady 16 (Turing) 34. NVIDIA GeForce RTX řady 30 (Ampere) 35. NVIDIA GeForce RTX řady 40 (Ada Lovelace) 36. Historie aktualizací

Přinášíme komplexní přehled grafických čipů a modelů grafických karet společností ATI/AMD a NVIDIA, který průběžně doplňujeme o nové modely, abyste tak měli k dispozici i aktuální informace. Doplněno o novou GTX 1030 a TITAN Xp.

Reklama

V listopadu roku 2006 uvedla NVIDIA dlouho připravovaný grafický čip G80, který svou komplexností a výkonem doslova změnil význam grafického hi-endu tak, jak byl doposud znám v podání konkurenční X1950 XTX nebo sesterské GeForce 7900 GTX a dokonce i „dvoučipové“ GeForce 7950 GX2.

G80 byl vyráběn pokročilejším 90nm výrobním procesem a spolupracoval s GDDR3 grafickou pamětí přes rozšířenou 384bitovou paměťovou sběrnici. Obsahoval na tehdejší dobu neuvěřitelných 681 miliónů tranzistorů, což vyústilo v dosud nevídanou plochu čipu 484 mm2 a přineslo rovněž značně vysoké náklady na výrobu.

Samozřejmostí se díky tomu stalo také dvouslotové řešení chlazení a přítomen byl rovněž jeden 6-pin PCIe napájecí konektor.


Přehled desktopových grafických čipů


Grafický čip G80


Jako vůbec první grafický čip v historii přinesl podporu DirectX 10 spolu se Shader Modelem 4.0, které byly v té době společností Microsoft teprve připravovány pro nový operační systém Windows Vista a rovněž samozřejmě neexistovala hra, která by je dokázala využít. Čip tak v době svého uvedení pracoval „pouze“ s DirectX 9.0c jako všechny ostatní modely na trhu.

Poznámka: Na jiných operačních systémech než Windows Vista si z rozhodnutí společnosti Microsoft „vymoženosti“ DirectX 10 nevychutnáte.

S podporou DirectX 10 se Shader Modelem 4.0 úzce souvisí i konstrukce čipu. G80 tak jako vůbec první desktopový grafický čip uvedl do praxe tzv. unifikovanou architekturu, což velmi zjednodušeně znamená, že namísto vertex a pixel pipeline obsahoval tzv. Stream procesory (SP). Tyto procesory byly programovatelné a mohly tak podle potřeby konkrétní scény vykonávat operace jak s vertexy, tak i s pixely. Přesné určení těchto operací pro jednotlivé Stream procesory v reálném čase řídila část čipu nazvaná „Thread Execution Manager“.

Stream procesorů nesl čip G80 celkem 128 a taktovány byly na 2,5 násobek frekvence samotného čipu. Jak už jsme si řekli v kapitole věnované Radeonu R600, byly tyto procesory skalární (označené 1D) a mohly tedy vykonávat vždy jen jednu konkrétní operaci.

Z dalších technologií můžeme jmenovat mimo jiné značně vylepšené filtrování textur nebo využití až 16násobného antialiasingu CSAA (Coverage-Sampling Antialiasing) s minimálním dopadem na výkon. V této souvislosti doznala změn i Z-komprese textur a rovněž přibyla podpora pro antialiasing v SLI zapojení.

Další novinkou byla možnost využití HDR efektů společně se zapnutým vyhlazováním obrazu, což bylo do té doby využitelné pouze na konkurenčních modelech X1900.

Nové ovladače navíc přinesly podporu technologie PureVideo HD, která umožňovala přehrávání HD-DVD a Blu-ray videa za výrazné pomoci GPU.


Přehled desktopových grafických čipů


GeForce 8800 GTX


Úvodními modely postavenými na čipu G80 se staly GeForce 8800 GTX a GeForce 8800 GTS. Model GF 8800 GTX dosahoval frekvence 575 MHz a nesl celkem 768 MB GDDR3 grafických pamětí taktovaných na 900 MHz.

Naproti tomu slabší model GF 8800 GTS obsahoval pouze 96 aktivních Stream procesorů a byl taktován na 500 MHz. Nesl 640 MB GDDR3 grafických pamětí na frekvenci 800 MHz a jejich komunikace probíhala po zúžené 320bitové paměťové sběrnici. V únoru roku 2007 byla ještě uvedena verze modelu GF 8800 GTS se stejnými parametry, která ovšem nesla pouze 320 MB GDDR3 grafické paměti.

Dále pak byla koncem října 2007, současně s novou generací G92, vydána nová verze modelu GF 8800 GTS s 640 MB grafických pamětí založená stále na čipu G80, avšak se zvýšeným počtem Stream procesorů na celkových 112. Karty s touto konfigurací ale do svého sortimentu zařadili pouze někteří výrobci (EVGA, XFX, BFG...), kteří je vydali jako zvláštní edice.

V květnu 2007 byl po uvedení konkurenčního R600/Radeon 2900 XT vydán ještě model GeForce 8800 Ultra, který dosahoval frekvencí 612 MHz. Paměťová sběrnice byla opět 384bitová a 768 MB grafické paměti typu GDDR3 bylo taktováno na vysokých 1080 MHz. Nově přibyl druhý 6-pin PCIe napájecí konektor.

Byl to vlastně pouze přetaktovaný GF 8800 GTX s přemrštěnou cenou, který měl spíše prezentovat možnosti G80 a zajistit NVIDII pozici absolutního hi-endu, protože Radeon 2900 XT byl výkonově i cenově spíše soupeřem pro modely GTS 640 a GTX.

Spojení dvou modelů GF 8800 Ultra v SLI se tak stalo tehdejším nejvýkonnějším a rovněž nejdražším grafickým řešením na trhu.


Přehled desktopových grafických čipů


Dvě GeForce 8800 Ultra v SLI

- pro zvětšení klikněte -


Duben roku 2007 přinesl do mainstreamu a low-endu nové grafické čipy G84 a G86, které technologicky vycházely z hi-endového G80, oba však už byly vyráběny pomocí pokročilejšího 80nm výrobního procesu. S těmito čipy tak unifikovaná architektura a podpora DirectX 10 vstoupily i do nižších segmentů trhu.


Přehled desktopových grafických čipů


Grafický čip G84


Mainstreamový G84 byl samozřejmě oproti G80 značně „osekán“ a jeho výsledná velikost tak byla přibližně třetinová. Obsahoval 289 miliónů tranzistorů a nesl celkem 32 Stream procesorů, opět taktovaných na 2,5 násobek frekvence čipu. Spolupracoval s GDDR3 grafickou pamětí komunikující přes „pouze“ 128bitovou paměťovou sběrnici.

Čip G84 přinesl samozřejmě několik vylepšení například v podobě zefektivnění práce texturovacích jednotek nebo podpory technologie PureVideo HD (až 1080p). Zůstala zachována i podpora SLI a díky výsledným rozměrům čipu a použitému výrobnímu procesu bylo rovněž hojně využíváno pasivní řešení chlazení.

Modely postavené na čipu G84 byly uvedeny současně hned dva. Výkonnějším z nich byl GeForce 8600 GTS, který pracoval na frekvenci 675 MHz a GDDR3 grafické paměti měl taktovány na 1000 MHz.


Přehled desktopových grafických čipů


GeForce 8600 GTS


Slabším z obou modelů pak byl GeForce 8600 GT, který byl taktován na 500 MHz pro čip a 700 MHz pro GDDR3 grafické paměti.

Přestože byly modely postavené na čipu G84 technologicky vyspělejší, nedokázaly konkurenční Radeony X1950, proti kterým byly namířeny, porazit. Navíc v době uvedení byla cena obou modelů značně přemrštěná, což opět nahrávalo výkonnější a levnější konkurenci.

Low-endový G86 byl již svými parametry předurčen spíše do multimediálních sestav. Skládal se z 210 miliónů tranzistorů a nesl celkem 16 Stream procesorů. Přes 128bitovou paměťovou sběrnici spolupracoval s DDR2 grafickou pamětí a naprostá většina modelů rovněž postrádala SLI konektor, i když podpora této technologie zůstala v čipu zachována.


Přehled desktopových grafických čipů


Grafický čip G86


Dále výrobci ve snaze o co nejnižší náklady vydávaly například i varianty s low-profile PCB a naopak vzhledem k multimediálnímu zaměření se na modelech často objevovaly i alternativní moderní grafické výstupy jako např. HDMI.

Na čipu G86 byl postaven model GeForce 8500 GT, který byl taktován na 450 MHz pro čip a 400 MHz pro osazenou DDR2 grafickou paměť.


Přehled desktopových grafických čipů


Leadtek GeForce 8500 GT HDMI / Low-profile PCB


Později byl ještě uveden model GeForce 8400 GS, který dosahoval stejných taktů jako GF 8500 GT, ale využíval pouze poloviční 64bitovou paměťovou sběrnici a byl určen zejména pro OEM výrobce sestav.

V prosinci roku 2007 se inovace dočkala i technologie SLI. S uvedením nového čipsetu nForce 680i, který již obsahoval tři plnohodnotné PCIe x16 sloty, bylo výhradně pro modely GF 8800 Ultra a GF 8800 GTX umožněno spojení trojice těchto karet do tzv. 3-Way SLI. Setkat se také můžete s pojmenovánímTriple-SLI.


Přehled desktopových grafických čipů


Tři GeForce 8800 Ultra v 3-way SLI zapojení - nForce 790i

- pro zvětšení klikněte -


Tento energeticky a finančně velice náročný hi-endový systém, pro který NVIDIA doporučovala minimálně 1000W napájecí zdroj, tak na trhu nahradil nepříliš oblíbený Quad-SLI minulé generace, který v podstatě zanikl již s uvedením řady GeForce 8.


Modely grafických karet G80

Model

Takt čipu / SP [MHz]

Složení čipu [SP]

Spotřeba modelu [W]

Efektivní takt pamětí [MHz]

Podpora pamětí

Šířka paměťové sběrnice [bit]

Rozhraní

DirectX / OpenGL verze

Datum uvedení

GeForce GPU: G80 [90nm, 681 mil. tranzistorů]

8800 GTS

500 / 1200

96
112

106

1600

GDDR3

320

PCIe

10.0 / 2.1

08.11.2006
29.10.2007

8800 GTX

575 / 1350

128

132

1800

GDDR3

384

PCIe

10.0 / 2.1

08.11.2006

8800 Ultra

612 / 1500

128

161

2160

GDDR3

384

PCIe

10.0 / 2.1

02.05.2007

GeForce GPU: G84 [80nm, 289 mil. tranzistorů]

8600 GT

540 / 1180

32

47

1400

GDDR3

128

PCIe

10.0 / 2.1

17.04.2007

8600 GTS

675 / 1450

32

52

2000

GDDR3

128

PCIe

10.0 / 2.1

17.04.2007

GeForce GPU: G86 [80nm, 210 mil. tranzistorů]

8400 GS

450 / 900

16

29

800

DDR2

64

PCIe

10.0 / 2.1

19.06.2007

8500 GT

450 / 900

16

30

800

DDR2

128

PCIe
PCI

10.0 / 2.1

17.04.2007


U DDR2 a GDDR3 pamětí je jejich skutečná frekvence poloviční oproti té v tabulce.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama