Zpět na článek

Diskuze: Indie vyvíjí sodíkové akumulátory Na-Ion, 80 % se nabije za pouhých 6 minut

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

jiri777
jiri777
Level Level
31. 5. 2025 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na1.0V0.25Al0.25Nb1.5(PO4)3
- Nb neboli Niob je docela vzácný prvek a dražší než kobalt.
- V neboli Vanad taky není zrovna levný

Indové něco zkouší v laboratoři a mezitím číňani už mnoho let vyrábějí. Indie má problém v tom, že podle encyklopedie je průměrné IQ v Indii 81, podle vědců je IQ z 85% dědičné.

coolipi
coolipi
Level Level
6. 6. 2025 08:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiri777 Problem Indie nebude, ze by nenasla z miliardy lidi dost schopnych a inteligentnich pro vyvoj - na tom jsme v celkovych cislech hure nez oni. Spis v tom, ze maji vse na haku, nemaji tah na branku na urovni synchronizace vyvoje, vyroby, odbytu. Ale neni to jen jejich problem. Co treba Cesko? Nejaka strategie, jak propojit nas vyzkum az po prodej, aby stat mel prijmy z domaciho prodeje? Nic moc nevidim, sice spousta planych reci, ale to nejdulezitejsi - financovat ty casti tohoto retezce, aby to ve vysledku fungovalo - se statu nechce. Je to hodne diky zhovadile ideologii volneho trhu, kterou bez premysleni prevzali mistni ekonomove (od velkokapitalistu, kteri to protlacuji pres uzitecne idioty do chudych statu, aby je mohli vice zdimat) a porad to tu tlaci, i kdyz je po aspon hodine reserse jasne, ze to jen bori toto provazani mezi zajmy statu, lidmi a businessem. Neni to zadna strategie, jen heslo asi takove jake nas ucili opakovat komunisti.

Strategie (kterou maji nepochybne cinane) obsahuje prave to premysleni a provazani investicnich kroku jednotlivych hracu v prodejnim retezci, aby na konci vypadl prodany vyrobek a zisk, ktery zaplati vse v retezci.

U baterii treba:

Vyvoj slozeni baterii > prototypy > testovani > tezeni nerostu > pretaveni nerostu > transport > zpracovani do pozadovaneho formatu > transport > vyroba baterie > transport | prodej

Jen zjednoduseny priklad. Nekdy jsou transportni retezce pres pul zemekoule.

Externality - smrad ze siry na namornich cestach, lokalni znecisteni kolem lomu a tovaren, narusene ekosystemy odpady pri tezbe.

Tohle vsechno se musi resit a zadny jednotlivy hrac v retezci to bez zasahu statu nevyresi. Ani kdyby bylo prumerne IQ naroda 150.

langal
langal
Level Level
21. 5. 2025 13:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

v práci mi dali elektroauto Kia EV6. když jedu služebku a dodržuji předepsané rychlosti (obec 50, mimo 90) tak pohodlně ujedu 350 km až 400 km na 100 % baterku. pokud jedu dálnici, tak je znát, že to bere víc a jsem na nějakých 280 - 300 km na baterku. (to je zkušenost)

když jedu z českých budějovic do liberce a zpět, nedám to bez oběda. přes oběd dobiju a dojedu zpět v pohodě (cca 30 až 50 % baterky). ve firmě to hodím na AC dobíjení a ráno mám zase 100 % připravených do akce.

co se týče dobíjení přes oběd ideálně mám rád dobíječky od 75 kw do 200 kw. větší dobíječku auto neocení, prostě tolik není možné hltat a 50 kw mi přijde, že mě zdržuje. dobíjení ve výše uvedeném intervalu je uživatelsky v pohodě.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
27. 5. 2025 09:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@langal Len bohužiaľ to je váš špecifický prípad použitia. A môže sa ľahko zmeniť v zime, keď vám klesne dojazd o 30-50 km.

langal
langal
Level Level
28. 5. 2025 06:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jt děkuji za reakci. jezdím na služebky i v zimě, nejenom, když je hezké počasí. u Kia EV 6 pohoda, ale když jsem měl v zimě přiřazený ID Buzz Pro, to bylo blbý. při - 8°C měl dojezd tak 2/3, než při optimálním počasí.

podle mě, když bude mít prvouživatel štěstí na optimalizované EV, bude s tím mít dobrou zkušenost. já byl do nástupu do práce EV pesimista a každodenní pracovní používání EV mě změnilo názor.

Don Q
Don Q
Level Level
20. 5. 2025 13:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zvláštní chalaniska, ti odpůrci elektromobility. Nejvíc pobaví klaun, který ani neví, že je klaun.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
20. 5. 2025 09:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

pane Šurkala ještě mi tam chybí že auto nabiju během nákupu, na tuto informaci už jsem skoro alergický, bo to je u každého článku k aku autům. Ano je to velmi logické před obchodem je 200* aut a dvě nabíječky a vždy je jedna rezervovaná jen pro mě. A nebo spíše budu odjíždět s vybitým autem?

thegrid
thegrid
Level Level
20. 5. 2025 10:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Když to zavádění bude postupné (dobrovolné) a ne nařízené v jeden rok Bruselem, tak zrovna rozšíření u obchodů nevidím problém. Tam je to úplně ideální. Jsou tam ostrůvky s hlínou často se tam schová kabeláž a sloupky. Hledal bych problémy tam kde jsou a ne nejsou.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
20. 5. 2025 11:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid a o tom pojednává můj druhý koment, bo mám elektrotechnickou vyhlášku tak si umím vybavit veškeré věci které tomu brání. Být elektromagor tak vidím jen samé plusy a nic tomu nebrání, jenže žijeme v reálném světě který má mnoho překážek. V idealizovaném světě v tom není problém. Ke každému parkovacímu místu přísluší nabíječka. Každý obchod má přípojku dimenzovanou na to že ji lze přetížit o stovky procent. Popř tam bude záloha v podobě akumulátorů. I nákup rohlíků bude na minimálně půl hodiny. A nyní se probudíme a zjistíme že to byl vlhký sen.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
27. 5. 2025 10:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid Nechcem vám kaziť radosť s postupným zavádzaním, zvlášť pri obchodoch.
Len tak zo srandy modelový príklad (teda skôr dva) a verím, že všade inde to bude podobné.
Košice, obchodné centrum Aupark prakticky v centre mesta, ešte v časti, kde boli aj archeologické vykopávky pred samotnou stavbou. Podzemné parkovacie kapacity v dvoch podlažiach 1100 miest. Dám ruku do ohňa, že v čase, keď to bolo projektované a stavané nerátali s tým, že by čo len polovicu miest pokryli nabíjaním.
Sú tam podľa informácií Auparku AŽ dve nabíjacie miesta GreenWay a konektory CHAdeMO konektor - 50 KW, Typ 2 konektor - 22 KW, CCS konektor - 50 KW a v prípade DC nabíjania dvoch vozidiel naraz sa nabíjací výkon 50 kW rozdelí medzi obe vozidlá. Ak AC, tak DC má potom celý výkon pre seba.
Otázka, kde tam natiahnu potrebnú kabeláž na nabíjanie 500 vozidiel? Kde dajú Trafo, vykrývacie batérie? Myslíte, že tam naokolo budú môcť kopať? Naokolo sú dôležité cesty, električkové trate.
Druhé obchodné centrum Galéria (OC Galéria Shopping) na sídlisku Terasa s parkovacou kapacitou 750 miest (vrátane parkovacích miest v päťpodlažnom parkovacom dome). Tam už je to veľkorysejšie, lebo je tam 11 nabíjacích staníc UFC HUB 4x 350 kW+ 4x 175 kW + 3 x 63 kW. Ale ani v tomto prípade si neviem predstaviť, že by tam zaviedli nabíjanie pre ďalších 300 parkovacích miest.

Bohužiaľ, rozširovanie fakt nie je také jednoduché, ako by si niekto myslel. Bránia tomu rôzne prekážky (administratívne, technické, stavebné, rôzne vyhlášky, zákony, ...). Samozrejme, najlepšie je vybudovať novú nabíjaciu infraštruktúru pri novo stavaných obchodných centrách. ALE stavia sa v Košiciach nové OC Pri Hati s 497 parkovacími miestami, ale na stránkach projektu som nenašiel zmienku o nabíjacích staniciach.

To postupné budovanie je fakt veľmi pomalé a realita nás prebudí z elektro sna (tí čo majú EV sú teraz v pohode, ale keby dnes malí pribudnúť tisíce až desaťtisíce EV, tak je vážny problém ak by to neboli majitelia v v domoch, kde si sami môžu nabíjať).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 5. 2025 07:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid 4x 350 kW+ 4x 175 kW + 3 x 63 kW, to je nějakých 2,3 MW. Jenže takto rychlá nabíjení jsou zbytečná pro nabíjení při parkování. Prvně, není potřeba nabít celé auto, ale především mu trochu pomoci, když se na jeho nabíjení nečeká. Takže 22 kW je tak maximum, co má ještě smysl (když to bude rychlejší, bude tam skoro každé auto na nabíječce velmi rychle viset nabité). To už těch 2,3 MW rozdělíte na 100 aut. Když to necháte na 11 kW, tak na 200 aut.

Teď jsem si tu projel simulaci, 200 nabíjecích míst, každé po 22 kW. Přípojka na elektrickou síť 2500 kW (tedy dost málo na potřebných 200×22kW = 4400 kW), 4MWh záložní baterka (jeden kontejner). Auta měla baterie 50 až 120 kWh, strávila zde náhodně mezi 10 a 180 minutami se stavem nabití od 10 do 60 %.

Během 16 hodin (od 6 do 22) dodáno necelých 35 MWh (teoretické maximum u 200 aut, 22kW, 16 hodin je 70,4 MWh), nabíjecím procesem prošlo 1300 aut. V průměru přijelo auto s 35% nabitím baterie, odjíždělo se 66 %. Ve špičce od 15 do 19 došla baterie (2500 kW bylo málo), nabíjecí výkon padl nejhůř na 73 % maxima, tedy 16 kW na auto, v průměru byl 96 % maxima. Už při 2600 kW ze sítě baterie téměř nedošla (jen na cca 20 minut padl výkon na 90 % maxima, v průměru byl 99,8 %), při 2700 kW se to vybití ani nepřiblížilo.

V simulaci se zatím nepočítá s tím, že by auto mohlo na stojanu stát nabité a zabírat místo, což by požadovaný výkon snížilo. Stavy nabití by v případě obchoďáku měly být navíc vyšší, to příště změním.

Problémem je spíše to, že to bude drahé (dát ke každému místu nabíječku a infrastrukturu - jenže právě proto se také hodí ono pomalé nabíjení, je levné i pro instalaci - nesmysl tam rvát 50kW DC, když tam může být pomalejší AC).

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
28. 5. 2025 11:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid Ste skúsený, vyznáte sa, tá simulácia je tiež určite super a dá sa jej veriť, však na to sú simulácie.
Ja ale vidím iný problém. Skúste si od elektrárni (VSE) zažiadať o ďalšiu kapacitu a zväčšiť prípojku (trafo, ističe). A takých OC je viacej v meste. Nemyslím si, že elektrárne majú na rozdávanie, však má určitý výkon. A postaviť elektráreň nielen že trvá dosť dlho, ale treba na to aj rozsiahle investície. Bohužiaľ na našom Slovensku ide vďaka vláde (snáď sa orientujete kto je Fico a spol.) všetko dole vodou.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 5. 2025 12:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Tak když jste na to alergický a ono to tam není, což je to, co chcete, tak proč si stěžujete, že to tam není?

Hnizdo
Hnizdo
Level Level
20. 5. 2025 09:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

K nabití baterie 100kWh za 6 minut potřebuji nabíjecí výkon 1MW, což činí 1443 A při 3x400V PF=1.
Z čeho to nabiji?

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
20. 5. 2025 09:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hnizdo jak z čeho? Elektromaniaci mají na vše odpověď proč to jde. Nezajímají je technická omezení, bude tam vn přípojka z elektrárny a transformátor. A takto to bude u všech nákupáků, elektrárnám přeci nevadí změna odběru skokově o pár stovek megavat

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 5. 2025 12:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas "A takto to bude u všech nákupáků, elektrárnám přeci nevadí změna odběru skokově o pár stovek megavat"

Dokážete mi nějak rozumně vysvětlit, proč by se u nákupáku měla auta nabíjet dohromady stovkami MW? Vždyť to nedává smysl z žádného hlediska, a to ať už technického, tak i logického a praktického.

1, MW nabíječka je docela obří věc, nezbylo by místo na parkování velkého množství aut.
2, Proč mít auto nabité za 5 minut, když jsem v malém obchodě pár desítek minut, ve velkém komplexu i hodiny?
3, Musím mít to auto po odjezdu z nákupáku opravdu nabité na 100 %? Nestačí ho nabít pomalu třeba ze 40 na 60 %? Zboří se kvůli tomu svět a nedojedu kvůli tomu s nákupem domů?
4, Sám zmiňujete skokové změny odběru. Dá se řešit bateriemi, nicméně jak bylo řečeno výše v bodech 1-3, především to MW nabíjení u nákupáku není vůbec potřeba. Hledáte problém tam, kde není.

Nenapadá mě opravdu jeden jediný rozumný důvod, proč by nákupák měl řešit MW nabíjení pro stovky aut současně. Jasně, že Vám to nedává logický smysl, když si záměrně vymýšlíte nelogický, nesmyslný a nepraktický scénář. To, co navrhujete, je docela brutální overkill, ne?

Myslete trochu prakticky. Dívám se třeba na jeden Lidl v Ostravě. Je tu zhruba 50 aut. Člověk v takovém typu obchodu nakupuje zhruba 20 minut. Při 50kW nabíjení byste za těch 20 minut nabil cca 15 kWh, tedy dalších 100 km dojezdu. 50 aut × 50kW = 2,5 MW. O jakých stovkách MW to tu mluvíte? Připojení/odpojení auta navýší/sníží odběry o 2 % (50 kW z 2500 kW). Čím větší nákupák to bude, tím více aut tam sice bude, tím déle tam ale strávíte, a tím pomalejší nabíjení Vám stačí.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
20. 5. 2025 13:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Vždyť to říkám, elektromagoři umí říct jen argumenty proč to jde. Nezajímá je realita. No což. Dobře, vztáhnu to k tomu co už jsem napsal. Nákupák má 200* parkovacích míst, každé bude mít nabíječku reálně 22kW, kolik že to je v součtu? jste ženská? já i ve velkém obchodě bývám tak 30 minut. Píšu si nákupní seznam a popř. si zjistím předem parametry výrobku co chci koupit. Jo já zapomněl běžný argument elektromagorů, nepotřebuji mít plnou stačí trochu. Pro člověka co jezdí od plné do prázdné je představa elektromagora příprava před jízdou do prahy nepochopitelná. Ale vlastně houby příprava, mnoho dnešních elektroaut tam nedojede ani tak. Ano však to říkám před každým nákupákem bude stát několik lodních kontejnerů s akumulátory, jo a protože půjdeme cestou druhého života a pokles kapacity akumulátorů nám tady nevadí tak 16* lodních kontejnerů.
Opravdu mi to nedavá smysl, hlavně není důvod extra rychlé nabíjení, pod jakýmže článkem je tato diskuze? Na jednu stranu říkají elekteromagoři že rychlé nabíjení není nutné, je tu přeci ta příprava před cestou z ostravy do prahy, na druhou stranu vymýšlí hovadiny jako megavatové nabíječky aby se to vyrovnalo spalovákům.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 5. 2025 14:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas "Vždyť to říkám, elektromagoři umí říct jen argumenty proč to jde. "

Mně spíše přijde, že elektrohateři si záměrně vymýšlí nesmyslné realizace elektromobility a vkládají je do úst elektromaniakům, aby se do nich mohli navážet. Neznám pochopitelně všechny elektromaniaky, ale takové šílené nápady jako montovat MW nabíječky do nákupáků, jsem zatím slyšel jen od elektrohaterů, kteří se mermomocí snaží vymýšlet vlastní nesmysly, aby si je mohli sami vyvracet.

"Nákupák má 200* parkovacích míst, každé bude mít nabíječku reálně 22kW, kolik že to je v součtu? "

No stovky MW rozhodně ne :-) Dokonce ani desítky ne. 200×22kW = 4400 kW = 4,4 MW. A upřímně řečeno, pokud jdete např. do toho kina, i těch 22 kW je docela rychlý luxus.

"já i ve velkém obchodě bývám tak 30 minut. "

Vy možná ano, spousta lidí je tam mnohem déle. Třeba už jen když jdou v rámci takového komplexu do kina, tak tam jsou 2,5-3 hodiny, nezavítají-li ještě někam jinam (poměrně dlouho jsou i v restauracích a podobně).

"Ano však to říkám před každým nákupákem bude stát několik lodních kontejnerů s akumulátory"

Při tak velkém počtu pomalu nabíjecích aut jsou ty výkyvy v odběru relativně malé (ne náhlé velké změny). Teoreticky by se to hodilo pro soláry, ale např. Futurum v nich má 386 kWp, takže to při 22 kW na auto sežere už 18 současně nabíjených aut. Takže ani tady nevidím nějaký důvod pro kontejner. Důvod k těm několika kontejnerům je tedy podle Vás jaký?

"Opravdu mi to nedavá smysl, hlavně není důvod extra rychlé nabíjení, pod jakýmže článkem je tato diskuze?"

Článek nerve MW nabíječky k nákupákům :-)

"Na jednu stranu říkají elekteromagoři že rychlé nabíjení není nutné, je tu přeci ta příprava před cestou z ostravy do prahy"

Není nutné v nákupáku. Na dálnici je to o něčem jiném. Ale opravdu nepotřebujete MW nabíjení při parkování, když na nabíjení nečekáte. Takové nesmysly jsem zatím slyšel jen z úst elektrohaterů, ne elektromaniaků.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
20. 5. 2025 20:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas jj přesně tak lidi chodí do kina jen v pravé poledne ;)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 5. 2025 20:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Nějak nerozumím, na co se snažíte reagovat, k čemu se tato Vaše poznámka má vztahovat. Z něčeho, co jsem řekl, vyplývá, že lidé chodí jen v poledne do kina?

indyan
indyan
Level Level
20. 5. 2025 22:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Pokud to bude možné, tak se moje auto nabije za 4-5 minut výkonem 1MW, nikdy nebudu mít baterku na 0, takže 6 minut nabíjet nebudu. Pokud se zároveň bude nabíjet hodně vozů, tak se mi holt nabíjení prodlouží - rozloží se mezi připojené elektromobily a před dobitím mi dojde do apky zpráva, že mám přeparkovat. Známý si docela pochvaluje, že má Teslu s pomalým nabíjením, protože u Olympie zaparkuje na super fleku hned u obchodu a v klidu si nakoupí, než se na Superchargeru jeho auto dobije a musel by přeparkovat nebo platit drahé parkovné. Dobíjení má doživotně zdarma, takže jezdí jen za cenu opotřebení pneumatik :-)

hoch
hoch
Level Level
21. 5. 2025 03:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Distribucni sit VN je 22kV. Nejvetsi bezne dostupna trafa 22/0.4kV maji 3,15MVA. Ten by utahnul soucasne max 3 auta s rychlonabijenim a vetsi pumpa s 12 stojany by potrebovala 4 takova trafa a prislusne dimenzovana privodni vedeni.

U rychlonabijecek jsou nutnosti dostatecne baterky s velkou proudovou zatizitelnosti (uz kvuli proudovym spickam). A pak by mohlo byt traf o neco mene. Trebs 2/3, kdyz by nabijeni trvalo jen 2x dele, nez placeni.

Teoreticky by se dalo pomoci baterek dosahnout odlehceni privodu a napajecich tras jejich nabijenim mimo spicky provozu aut, treba v noci. Jenze to by vyzadovalo obrovskou kapacitu baterii.

Pri nabijeni 100kwh baterky za 6 minut a placeni 4 minuty natankuje u stojanu 6 aut za hodinu a sprotrebuji 0.6MWh. Pri 10 stojanech je to 6MWh a na presunuti o 10 hodin potrebuje 60MWh baterek.

Bezna baterka pro domaci fve ma 10kWh a takovych by bylo potreba 6000. Ale stejne bude nejvetsi problem dimenzovani privodnich tras a vyrobnich zdroju.

Spotreba pohonnych hmot v CR je 8.7 miliardy litru. Pri spotrebe 8,7 l/100km by se tedy najezdilo 100 mld km. Pri prumerne spotrebe 20kWh na 100 km by byla rocni spotreba 2000 miliard kWh a tedy 2 miliardy MWh.

Vydelenim poctem hodin v roce dostaneme potrebny vykon elektraren pro nahradu spalovaku elektromobily. Je to trvale bezicich 228320 MW. Vykon temelina je 2172MW a pro pokryti spotreby pohonnych hmot elektrinou by se tedy muselo postavit asi 105 temelinu. To by musel Fiala slapnout do pedalu trochu lepe nez ted s Korejcema.

https://transformatory.cz/sklad

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 5. 2025 07:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas "Jenze to by vyzadovalo obrovskou kapacitu baterii."

Vy ale přece nechcete jet vše přes baterky ani vše napřímo ze sítě. Potřebujete dorovnat výkyv. Když budete mít třeba v průměru 6 nabíjených aut, tak když se budou nabíjet 4, tak energie pro zbývající 2 půjde do baterky (odebíráte energii pro 6) a naopak, když budete nabíjet 8, stále budete odebírat 6 ze sítě a pro zbývající 2 to půjde z baterky. Řešíte tam energii pro jednotky aut v kratším časovém horizontu. Jasně, přes noc to klidně můžete nabít, aby toho odběru bylo přes den méně, ale nepotřebujete tam desítky MWh, abyste pak přes den ze sítě nic nebral.

To je zase situace dovedena do absurdna. To jste minimálně o řád výše. Vy potřebujete přes den pokrýt situaci, kdy bude opravdu v rámci špičky obsazeno třeba všech 10 stojanů, tedy vykrýt ty 4 stojany navíc po dobu jedné dvou hodin, třeba takových 20 nabití nad rámec normálu (20×100kWh = 2 MWh), ne 60 MWh, celodenní spotřebu. Jeden baterkový kontejner má 4 MWh.

"Spotreba pohonnych hmot v CR je 8.7 miliardy litru. Pri spotrebe 8,7 l​/100km by se tedy najezdilo 100 mld km. Pri prumerne spotrebe 20kWh na 100 km by byla rocni spotreba 2000 miliard kWh a tedy 2 miliardy MWh. "

Nesmysl. Máte tam obrovskou početní chybu. 100 km se do 100 mld. km vejde přesně miliardakrát. Takže tou miliardou násobíte těch 20 kWh. Tedy 20 miliard kWh, ne 2000. Tedy 20 TWh. Ani ne 1,5 Temelínu.

Nebo jinak. Průměrné auto bere 18 kWh/100km, se ztrátami počítejme nutnost vyrobit 24 kWh/100 km. Průměrně najede cca 13 tisíc km ročně, to jsme na 3120 kWh za rok, tedy 3,12 MWh ročně. Osobních aut je tu 6,53 milionu, to jsme na 20,37 TWh. Temelín udělá 16 TWh ročně, potřebujeme 1,27 Temelína. Pro ostatní dopravu ještě jednou totéž. Takže asi 2,5 Temelína pro vše od motorky po tahač.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
21. 5. 2025 17:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas nevadí, já nejedu na tužkofky tak rozumím 🤣 a i si vezmou tašku z nákupem, mléko, mražené maso to v pohodě těch pár hodin vydrží

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
21. 5. 2025 17:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas "No stovky MW rozhodně ne :​-​) Dokonce ani desítky ne. 200×22kW = 4400 kW = 4,4 MW. A upřímně řečeno, pokud jdete např. do toho kina, i těch 22 kW je docela rychlý luxus. "
dotaz, počítáte že v čr je jenom jeden nákupák?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 5. 2025 22:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Bavili jsme se snad o řešení v rámci jednoho nákupáku, ne?

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
22. 5. 2025 09:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Ne nebavili, já napsal že elektrárnám přeci "nevadí skoková změna odběru stovky MW". Tak pokud se nepletu u nás není jedna elektrárna pro jeden nákupák a ani jeden nákupák pro celou čr.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
22. 5. 2025 09:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Ano, to jste napsal. Nebylo z toho jasné, že myslíte všechny nákupáky dohromady, když jsem řešil jeden, ale ano, i tak se to dá chápat. Řešme tedy všechny nákupáky. Co to pro Vás znamená "změna odběru skokově o pár stovek megavat"? Za jaký časový horizont?

indyan
indyan
Level Level
22. 5. 2025 23:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Nesmysl, pro náhradu všech motorových vozidel - osobní, nákladní, stavební vozidla, zemědělské stroje a další typy elektromobily bychom potřebovali zhruba 2 Temelíny. Musíte si uvědomit průměrnou účinnost spalovacího motoru - s bídou okolo 30%, takže 70% natankovaného paliva jde jen do výroby tepla a žádnou užitečnou práci nedělá. Účinnost elektromotoru je přes 80%.

coolipi
coolipi
Level Level
22. 5. 2025 23:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Ohriva auto, aby posadka v zime nezmrzla. Je to docela prijemne vyuziti odpadniho tepla.

Mmch ucinnost parni turbiny 30%. V jaderkach mensi kvuli nizsi teplote a dvema okruhum. A sit take neni bezztratova.

Kazde to ma sve ztraty - ale jinde.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
23. 5. 2025 08:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas shodneme se na tom že se neshodneme? Já velmi uznávám pokrok, ale dle mého nová a lepší věc přirozeně vytlačí starou horší, protože má mnohem lepší parametry. Ale tady to nenastalo, a snaží se o to státy uměle. A mnoho automobilek předtím ohlásilo ukončení vývoje a prodeje spalováků, a nyní s tím že prodeje aut na tužkofky nejsou takové jako manageri předpokládali že budou to zase vše odvolávají a vracejí se z5 ke spalovákům a ukončí vývoj a prodej tak jak chtějí státy

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 5. 2025 18:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas A na čem se neshodneme? Já se jen ptám, o jakém časovém horizontu se tady o těch stovkách MW sem a tam bavíme? 5 minut? Půl hodiny? Špička/noc?

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
28. 5. 2025 11:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Ja by som ani nehrotil skokový výkon, za nejaký čas. Ono úplne stačí, že nároky nabíjania prekročia výkon elektrárne, prípadne viacerých. Ale však áno, asi potom nebude nikomu vadiť, že nenabíja pomaly 11 kW, ale iba 5 kW.

Pán Šurkala, uvedomujete si, že už dnes vlastne "predajcovia" klamú? Stačí si prečítať diskusie, ako ZSE DriveX vymyslelo (samozrejme zdraželo) sieť, má to byť sieť ultra rýchlych nabíjačiek a ľudia píšu, ako sú sami na stojane a ide im do 60 kW tam kde sľubujú 350 kW.

Ak sa na parkovisko OC nasekajú AC prípojky pre 500 áut, tak stačí nesprávny čas, keď tam bude viacej ľudí a výkon nabíjania pôjde viete kam. Proste od elektrárni viacej nedostanú a ani ich prípojka viacej nedá. A už vidím, ako OC investuje do kontajnerov na vykrývanie. Z toho sna sa treba prebudiť. Ak by sa to aj udialo, tak zdvihnú cenu tak, že sa radšej oplatí ísť do obchodu spalovákom.
My keď ideme na väčší nákup, tak je to asi hodina. V pesimistickom scenári mi to nabije na cestu domov a to čo som minul do OC a možno niečo navyše.

puntja
puntja
Level Level
28. 5. 2025 12:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas V energetice pracuji.. při kombinované výrobě elektřiny a tepla je účinnost cca 42 procent. Ale to není podstatné. Započtěte energetické nároky na krakování a destilaci ropy, která je "poháněná" zrovna oním teplem a elektřinou a najednou to vychází úplně jinak. Plus těžba a doprava surovin.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
29. 5. 2025 12:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas "Ak sa na parkovisko OC nasekajú AC prípojky pre 500 áut, tak stačí nesprávny čas, keď tam bude viacej ľudí a výkon nabíjania pôjde viete kam."

Kam by měl jít? Pokud máte 500 aut a 11 kW, tak maximum, které potřebujete, je 5500 kW. Otázkou je, nakolik je potřeba toto vlastně zajistit. Toto budeme potřebovat pouze v případě, že bude všech 500 míst obsazených elektromobilem, všechna auta budou mít alespoň 11kW palubní nabíječku, žádný z nich nebude čekat už plně nabitý a všichni budou chtít nabíjet. To by byl docela zázrak, kdyby se tohle vše stalo najednou. Takže je jasné, že 5500 kW je zbytečný luxus.

Zkusil jsem si tedy dát těch 500 míst, 11kW nabíjení, nabití 25-75% při příjezdu, čas 10-180 minut, vůz na nabíječce stojí do onoho času (klidně i nabitý). Všechna auta se nabíjí (tzn. 100% elektromobilita a 100 % lidí to připojilo, byť na 10 minut). Připojeno k síti s 3000 kW, záložní baterie na 5 MWh.

Začátek v 6 ráno s napůl nabitou baterkou. Kolem 11. hodiny požadavky na výkon překračují to, co síť nabízí, to se do hry vkládá baterka. Ta udrží plný nabíjecí výkon až do 15. hodiny. Pak to už ale nestačí a nabíjecí výkon padne na zhruba 2/3, okolo 7 kW na auto. V průměru bylo dosaženo cca 91% max. výkonu nabíjení.

Když to dám trochu realističtěji, tedy že se přes noc nabije baterka na 100 % a při krátkodobém parkování ne každý připojí auto (náhodně to nedělám u aut stojících méně než 30 minut), tak k nedostatku výkonu ze sítě dojde o trochu později (cca 11:30), baterie vydrží vykrývat do cca 17. hodiny. Pak to do cca 18:30 jede na 70 %, následně už zase jede plným výkonem. V průměru 96 % max. nabíjení. V průměru se autům nabilo 18 % baterie.

Já souhlasím s tím, co říkáte (energie není na rozdávání), ale musíme si zase uvědomit, že ty nároky mohou být nižší, než co se zdá být jednoduchým vynásobením dvou čísel bez uvažování dalších efektů. Na 500 aut s 11 kW stačí 3000 kW, není potřeba 5500 kW. A to se bavíme o 100% elektromobilitě, stavu za 25 let. Pokud se tam dá větší baterka, mohou jít ty nároky ještě níže.

A proč by OC neinvestovalo do kontejneru a nabíjení obecně? Vždyť je to naopak vynikající byznys model. Obchody mají peníze od lidí, OC z nájmu od těchto obchodů, takto může OC zpeněžit parkování lidí. Cena nabíjení může být předmětem konkurenčního boje.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
30. 5. 2025 13:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Nechcem sa už v tom dookola točiť. Máte pravdu, že sa to rozloží a ten najhorší scenár asi nenastane. Ale OC musí s ním rátať a teda dimenzovať prípojku od elektrárne. A takých OC máme v KE viacej. Napríklad OC Optima má 1650 parkovacích miest. A sú tu ďalšie ako OBI, Hornbach, rôzne predajne nábytkov, ...
Proste chcem tým povedať, že keď všetky vznesú požiadavku na elektrárne na prípojku pár MW, tak sa to nasčíta a nebude na to kapacita. Nakoniec budú to mať len tí, čo prví požiadajú a malým obchodom to elektrárne zamietnu, alebo výrazne znížia kapacitu. Pretože elektrárne tú kapacitu musia garantovať a v tom je zásadný problém rozširovania prípojok pri OC a rôznych obchodoch s väčšími parkoviskami.
Ak už uvažujeme také scenáre, že sa nabíjanie rozloží, malo by sa uvažovať aj s tým, že domácnosti majú oproti minulosti omnoho viacej elektrických spotrebičov, pribúdajú klimatizácie a nemám pocit, že by na nejakej vodnej elektrárni pridávali turbíny. Toto bude fakt na dlhú trať.

Tú informáciu o nízkom výkone na rýchlonabíjačke ste vôbec nekomentoval. Výsledkom bude, že aj pri tých OC budú nabíjanie ako som spomínal veľmi pomalé, čo ale pri dĺžke nákupu nemusí vadiť, ale nie každému (na sídlisku nenabije a do práce dochádza ďalej). Nakoniec si to musí každý premyslieť a možno kvôli slabej infraštruktúre sú aj slabé predaje.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
31. 5. 2025 15:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas "Ale OC musí s ním rátať a teda dimenzovať prípojku od elektrárne."

Tak ono hlavně nikde není řečeno, že OC musí mít 100 % míst nabíjecích. Jenže ona i samotná spotřeba toho OC není malá (taková OC Optima se dá odhadnout někam k 10-15 GWh ročně), nicméně je faktem, že mít všechna místa nabíjecí, roční spotřeba OC by vzrostla asi 3-5násobně, pokud dobře počítám. Přípojka by sice díky vyrovnávací baterii, která by se mohla nabíjet přes noc, tak moc násobně výkonnější být nemusela, ale dramatický rozdíl to neudělá. To by musela být šílená množství MWh, aby se to projevilo výrazněji.

"že keď všetky vznesú požiadavku na elektrárne na prípojku pár MW, tak sa to nasčíta a nebude na to kapacita"

To Vám ale nikdo nerozporuje. S elektřinou bude problém, pokud se nepostaví několik JE.

"Tú informáciu o nízkom výkone na rýchlonabíjačke ste vôbec nekomentoval. "

Komentoval. Několikrát jsem říkal, že rychlonabíječku u OC nepotřebujete. A pokud už ji tam chcete mít (např. z Vámi zmíněných důvodů), tak stačí pár parkovacích míst, ne všechna. Případné propady výkonu mohou být podobné jako u toho pomalého nabíjení, záleží na tom, jak se to nastaví. Také nemusí být žádné, pokud ten výkon budete ubírat jen u pomalého nabíjení a na to rychlé nebudete sahat. Tam asi nikoho nezabije, když se mu to ve špičce nebude nabíjet třeba 7,5 kW, ale "jen" 7,45 kW kvůli prioritě pro rychlé nabíječky.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
11. 7. 2025 07:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Ešte zareagujem, aby sme mali jasno a vy mi nepodsúvali niečo, čo som nepovedal.

"Tak ono hlavně nikde není řečeno, že OC musí mít 100 % míst nabíjecích"
To som nikde netvrdil. A ak ste reagovali na môj prvý príspevok vo vlákne "Ak sa na parkovisko OC nasekajú AC prípojky pre 500 áut", tak v kontexte počtu 1650 áut pri Optime je to cca. tretina.

Informáciu o rýchlonabíjačke ste zase zle pochopil. Nebolo to priamo k OC, ale nabíjačkam pri cestách. Čítal som zase príspevok, kde sa niekto sťažoval, že na prázdnej nabíjačke mu rýchlonabíjačka nedala výkon, ktorý deklarovala. Takže to nemá nič s rozdeľovaním výkonu, ktoré sa môže diať na parkovisku OC.
Logicky vychádza, že celá tá nabíjacia stanica asi mala obmedzenie od dodávateľa energie (nemala vykrývaciu batériu, predsa len je to dosť drahá záležitosť) a ak sa toto udeje aj pri OC, tak to nabíjanie tam pôjde ako v lete na saniach pri veľa EV.

A ešte k tomu množstvu sa vrátim. Stačilo by, ak by stojan bol na každom treťom parkovacom mieste a kábel by okrem daného miesta dosiahol aj na dve vedľajšie, čím by pokryl 3 parkovacie miesta. A nebudú tam tri káble, aby sa neúmerne neznižovalo to pomalé AC nabíjanie. Takto by sa brutálne zvýšilo pokrytie a podpora EV. Ale raz darmo, keď Kaufland pri Hati dokončuje OC a zase je tam len jedna zóna pre pár EV.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
20. 5. 2025 20:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hnizdo a nabíjecí křivka + ztráty?

indyan
indyan
Level Level
20. 5. 2025 22:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hnizdo Každý asi k nabíječce přijede nebo spíš dotlačí auto se 100kWh baterkou na 0 a bude ji 6 minut nabíjet. To je asi blbost, ne?

Reklama
Reklama