Zpět na článek

Diskuze: Tesla Cybertruck s novým FSD v13.2.4 vrazila do sloupu, řidič nedával pozor

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 2. 2025 22:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A zase...

"......Každopádně situace, za které nehoda nastala, je pro kamerové řešení dost problematická. Noc a déšť včetně spousty odlesků na silnici dokážou takový systém hodně potrápit...."

Prostě bez těch radarů/lidaru to nepůjde., říkám to pořád 🤷🏻‍♂️🤣

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
13. 2. 2025 08:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Je možné že by lidar, nebo radar pomohl, ale taky vím o nehodě, kdy sáček letící přez dálnici aktivoval nouzové brzdění. Načež byl ten brzdící osobák sešrotován v zadu jedoucím kamionem.

Každý senzor může generovat falešný signál. Jde o to, aby systém dokázal tyto signály bezpečně identifikovat a vyloučit. To je úloha značně problematická.

Pokud byl systém přehlcen odlesky není samozřejmé že další informace navíc by mu pomohla.

drkt
drkt
Level Level
13. 2. 2025 10:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Pokud je systém přehcen, pak by měl prostě a jednoduše dát uživateli najevo, třeba staré dobré hlášky "sorry vole error" aneb je nutné, aby jste za těchto podmínek "sofort" převzal řízení....

eMKejx
eMKejx
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
13. 2. 2025 13:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou podobne sa mi stalo pred dilataciou na vozovke, na to zelezo prave svietlo slnko tak silno ze moj Pašik to vyhodnotil ako prekazku a mali sme stastie ze neslo za nami nic, isiel uplne na nulu z 50tky ale tak ze nas pasy dobreze nerozrezali...

jardadoma
jardadoma
Level Level
12. 2. 2025 16:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"to se vymstilo majitel" chybí ti tam "i"

jiri777
jiri777
Level Level
12. 2. 2025 14:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To se stane. Nicméně se dá čekat, že si Musk autonomní taxi tak jako tak prosadí, má na to Trumpa. A když náhodou někdo zemře, tak to nebude poprvé, kdy auto v autonomním režimu někoho zabilo. Případů zabití/zranění bude málo a odškodnění vyřeší problémy.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 2. 2025 17:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiri777 Co s tím má co dělat Trump? Autonomní taxi jsou v USA už roky běžnou součástí silnic ve státech, které to dovolují.

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
12. 2. 2025 08:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To je zvláštní, jak ten systém zareagoval. Jestli to z fotky vidím dobře, tak si místo objetí překážky zleva v jízdním pruhu zvolil objetí zprava po chodníku? :-o Opravdu divné. :-/

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
12. 2. 2025 11:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ludek_jelinek Přečtěte si článek,
Systém se nazařadil do levého pruhu, když pravý pruh končil.
Následovala jízda přímo po chodníku, náraz do sloupu na pravé straně vozu (tedy nesymetricky).
Asymetrie s setrvačnost způsobí rotaci celého vozu po nárazu. V tomto případě ve směru hodinových ručiček.

To pak vyvolá dojem, že vůz sjel ze silnice, ale tak tomu zřejmě nebylo, protože by vůz musel být vyrotovaný mnohem více.

https://www.youtube.com/watch?v=D3D8YNYpoKI

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
12. 2. 2025 13:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou No a co jsem napsal jiného? :-o Do levého se z nějakého důvodu nezařadil a překážku objížděl zprava, kde je chodník a kandelábr. :-/

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
12. 2. 2025 13:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou On ji neobjizdel... jel rovne a narazil

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
13. 2. 2025 13:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Jasně, v jízdním pruhu bude sloup. :-o Jízdní pruh končil zátarasem, možná stavební práce na komunikaci, a vůz z nějakého nepochopitelného důvodu nepřejel do levého pruhu. Prosím, používejte selský rozum, ne jen se řídit zvláštním překladem "... pruh končil, přičemž na jeho konci byl sloup". Nejenže je něco takového z hlediska bezpečnosti nepřípustné, ale ani v původním článku není nic o "sloupu na konci". Sloup je na chodníku a, jak to z fotografie vypadá, je to nejspíše sloupek spojený s přechodem pro chodce.

odb
odb
Level Level
12. 2. 2025 08:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pouzitie len kamier tu nevidim ako ten zasadny problem(hoci lidar by ten stlp videl). Aj clovek ma "len" kamery. Tu zlyhal primarne SW.
Co robi clovek v takychto horsich podmienkach? Jazdi pomalsie/opatrnejsie. Cakam, ze Tesla ma tie kamery a SW na takej urovni, ze vie zistit horsie podmienky. Celko mslusny fail je ze auto neodhalilo konciaci pruh a ani stlp.

cinges
cinges
Level Level
12. 2. 2025 08:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Ano, preto by sa tam mal davat radar, aby mohol predist nehodam, ktorym ani clovek nemoze predist. Aby to bolo bezpecnejsie. Ak chcel musk spravit auto, ktore je rovnako "hlupe" ako bezny vodic, tak potom gratulujem, podarilo sa mu to.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
12. 2. 2025 08:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cinges přesně tak, chtěli ušetřit za senzory. Pokud vím za použití lidaru a odrazů mohlo auto umět vidět částečně i za roh. Takto degradovali jeho schopnosti na to co umí člověk

K Em
K Em
Level Level
12. 2. 2025 13:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cinges Možná chtěli, ale stejně by mě zajímalo jestli někdo provádí studie na rušení jednotlivých metod, v momentě kdyby je používalo každé auto na silnici. Lidar i radar jsou "vysílače" pokud je použije jedno auto v okruhu tak je to v pohodě, pokud každé, mohou se také stát nepoužitelnými. V takovém případě je úvaha vystačit si pouze s pasivními kamerami (jako člověk) docela opodstatněná.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
12. 2. 2025 15:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cinges a víte o tom že většina komunikace se dá zašifrovat nebo od sebe odlišit? Takže je jedno kolik zdrojů je. Nebo už jste viděl jeskyni plnou nabouraných netopýrů kteří zachytili signál od kolegy?

jardadoma
jardadoma
Level Level
12. 2. 2025 16:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cinges Chudáci netopýři.
Signál od kolegy :o)

K Em
K Em
Level Level
12. 2. 2025 16:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cinges To máte pravdu, ovšem téměř nefunkčních WiFi v prostředí dalších WiFi a příslušenství na 2,4Ghz už jsem několik potkal.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
12. 2. 2025 17:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cinges to sice ano, ale problém je že auto si nestluče někdo doma na koleně. Ale wifi router si nastaví každý kdo nic neví sám a po vzoru je třeba aby vysílal co nejvíce a do širého okolí.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
12. 2. 2025 08:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jde vidět že fsd funguje velmi dobře. Chyba se stát může i při samořízení, je přeci velmi normální že auto nechtíc nabourá čelně do sloupu. 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣
klidně se to může použít jako autonomní taxík. (to se přeci stane i normálnímu řidiči, když řídí a má vypíchnuté obě oči)

drkt
drkt
Level Level
12. 2. 2025 07:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Nehody částečně autonomních vozidel zatím nejsou tak časté, aby se o nich kvůli jejich množství už nepsalo."
Takže vlastně jsou dost časté na to, aby se o nich dostatečně psalo. :0) Bo představa, že by byly tak časté, že by to všichni brali za normální a přestalo se o tom psát mně dost děsí...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 2. 2025 07:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt "že by byly tak časté, že by to všichni brali za normální a přestalo se o tom psát mně dost děsí."

No jak se to vezme. Třeba jen v USA je 6 milion nehod ročně. Pokud by autonomní auta (při stejném počtu aut v budoucnu) bourala za stejnou dobu třeba milionkrát, tak určitě by se nepsalo o každé. Bylo by to na jednu stranu děsivé množství, na druhou stranu 6krát lepší, než když to řídí člověk. Takže bylo by to dobře nebo špatně?

olda79
olda79
Level Level
12. 2. 2025 11:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala To záleží jaké nehody to budou. Pokud to bude jen podmnožina těch 6 milionů, tak je to ok. Pokud bude většina takových, že je člověk neudělá, tak je to problém.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 2. 2025 11:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "To záleží jaké nehody to budou."

Jasně, to naprosto souhlasím. Mně jde o to, jestli to bude také děsivé v případě, že to globálně bude bezpečnější, ať už množstvím nehod, dopady, menším počtem zranění, mrtvých,... Třeba v EU ročně (v drtivé většině kvůli lidské chybě) zemře na silnicích cca 20 tisíc lidí. Když plně autonomní auta zabijí 10 tisíc lidí za rok, bude to děsivé nebo na oslavu?

coolipi
coolipi
Level Level
12. 2. 2025 12:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Desive je, kdyz opevovana technologie udela fatalni chybu v ocividne situaci. Zrejme asi ne kamerovidne...
Mmch, myslim, ze dokud je ridici system jen pomocnikem, ktery zabrzdi a zabrani stazce, muze mu stacit rozeznavani objektu, napr. dle kamer ci sensoru. Jakmile to ale zacne ridit samo, tak by mel byt algoritmus chytrejsi -kdyz neuvidi a nerozpozna cistou silnici, nemeklby tam pokracovat v jizde.

Jestli tomu dobre rozumim, tak soucasny system tesly kdyz neco nevidi, tak to pro nej nej neexistuje. Zaver pro me je ten, ze auta rizena temito systemy jsou jak nerizena strela, protoze obsluha (ridic) nestihne zareagovat na chybu. Meli by v autonomnim modu mit majak, aby ostatni vedeli, ze to nikdo neridi. Navrhuji ruzovy.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
13. 2. 2025 10:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala nevím kdo snad mercedes už má nějaké světlo, dle mého by podobné světlo mělo mít i mnoho řidičů, bo výsledek je stejný. Auto je skoro neřízené i když sedí za volantem

T_xy
T_xy
Level Level
23. 2. 2025 08:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Schopnosti lidského a počítačového řidiče jsou různé. Lidský řidič může selhat v situaci, která je pro software očividná, a naopak. Otázka byla, pokud se celkový počet nehod a jejich závažnost sníží, je to děsivé?

ludek_jelinek
ludek_jelinek
Level Level
12. 2. 2025 08:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt A vy myslíte, že třeba u nás se píše o každé nehodě, kterou zavinili řidiči? :-o

Reklama
Reklama