Seznam kapitol
Tento týden přichází na Svět Hardware další z megatestů a tentokrát se budeme zabývat grafickými kartami pro PCI Express. Celkem se nám sešlo 31 modelů od ATi a nVidie a postupně se na ně podíváme v závislosti na ceně. Karet z low-endu máme celkem 9 a k nim jsme přidali ještě Radeon X1300Pro, který dorazil z ATi minulý týden.
Testovací sestava
U tohoto prvního dílu jsme testovací sestavu a metodiku trochu pozměnili, protože jinak by byl test naprosto bezvýznamný. Co se tedy změn v sestavě týče, tak jsme Athlon 64 FX-55 podtaktovali na 2,0GHz (z
od Eagla byste se mohli dočíst o poměrně malém vlivu cache na výkon, takže ponecháváme 1MB) a ubrali jeden 512MB modul, protože 512MB jednokanálových pamětí je dnes doufám standard i pro levnější sestavy. Kompletní sestavu máte zde:
Testovací sestava  | |
| Základní deska | MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI)  | 
| Procesor | Athlon 64 FX-55 @ 2,0GHz (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2)  | 
| Paměti | 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5)  | 
| Grafická karta | viz předchozí strany  | 
| Pevný disk | Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min)  | 
| Zdroj | Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W)  | 
| Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c  | 
| Ovladače | nVidia ForceWare 78.01 WHQL (oficiální)  | 
ATi Catalyst 5.9 s Catalyst Control Center (oficiální)  | |
ATi Catalyst 8-173-1-050921a-027043E pro Radeon X1300Pro  | |
Přestože sestava je vcelku hi-endová, úpravy ji o kategorii shodily. Hlavně použití jednokanálové paměti je velmi důležité, protože v testu jsou zahrnuty i systémy TurboCache a HyperMemory, které jsou na systémové paměti závislé. Proto by bylo jejich testování na 1GB DC naprostou zbytečností.
Použity byly ovladače ForceWare 78.01 pro grafické karty nVidia GeForce a dvě verze Catalystů pro Radeony - s oficiální verzí 5.9 byly testovány všechny Radeony X300 až X600, zatímco beta verze byla určena pro Radeon X1300Pro, který bohužel není podporován ani v posledních oficiálních 5.10. Zde jsou nastavení:
ATi Catalyst 5.9
- Catalyst A.I.: Standard
 - Mipmap Detail Level: Quality
 - Wait for Vertical Refresh: Always Off
 - Smartshader Effects: None
 
nVidia ForceWare 78.01
- Výkonnost systému: Kvalita
 - Vertikální synchronizace: Vyp.
 - Nutit mipmapy: žádná
 - Konformní uchycení textury: Zap.
 - Trilineární optimalizace: Zap.
 - Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
 - Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
 - Trojité vyrovnávaní: Vyp.
 - Negativní odklon LOD: Povolit
 
Syntetické a herní testy
Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:
Použité testy  | |
| - syntetické | 3DMark2001 SE (patch 3.3.0)  | 
3DMark03 (patch 3.6.0)  | |
3DMark05 (patch 1.2.0)  | |
AquaMark3  | |
Final Fantasy XI Official Benchmark 3  | |
| - DirectX | Half-Life 2 (mapa ixbt01)  | 
Far Cry (patch 1.32, Research)  | |
Painkiller: Battle Out of Hell (Looney)  | |
Unreal Tournament 2004 (#3355, DM-Forbidden)  | |
Splinter Cell (patch 1.2b, 1_1_1Tbilisi)  | |
Serious Sam: The Second Encounter (The Grand Cathedral)  | |
| - OpenGL | Doom 3 (patch 1.3, default demo)  | 
Wolfenstein: Enemy Territory (radar)  | |
Zde je třeba dodat několik věcí, protože low-endové karty samozřejmě nelze testovat s plnými detaily. Výsledky, které by pak vylezly, by jen srovnávaly výkon karet navzájem, ale neřekly by absolutně nic o jejich použitelnosti pro hry. U syntetických testů byly samozřejmě nastavení ponechány na původních, ale u herních benchmarků jsme ho pozměnily, a to následujícím způsobem:
- Half-Life 2 (mapa ixbt01) - testováno přes Bench'emAll, nastavení plné (HL2 není na HW příliš náročný, a tak s ním neměly ani levné karty příliš problémů).
 
	- Far Cry (mapa Research) - ve FarCryConfigurator.exe nastaveny detaily na Medium, což ovlivní prakticky stejně všechna nastavení ve hře. Konfigurační soubor byl uložen zvlášť a testoval jsem opět přes Bench'emAll.
 
	- Painkiller: Battle out of Hell (mapa Looney) - Texture Quality u všech položek Medium; Character Shadows, Weather Effects, Detail Textures zapnuté, zbylé detaily vypnuté; Dynamic Lights - Normal; Water FX, Particle Detail, Sky - Low; Filtering - Trilinear; testováno přes konzoli příkazem "timedemo looney7" (vlastní nahrané demo).
 
	
	- Unreal Tournament 2004 (mapa Primeval) - Texture Detail, Character Detail - Normal; World Detail, Physics Detail, Dynamic Mesh LOD - Low; Character Shadows - Blob; Trilinear Filtering - On, ostatní detaily Off; Fog Distance - 0,80; testováno přes Bench'emAll
 
	- Splinter Cell (mapa 1_1_1Tbilisi) - nastavení v Bench'emAll na High Quality;
 
	- Serious Sam: The Second Encounter (mapa The Grand Cathedral) - plné nastavení přes konfigurační soubor z 3DCenter.org (32-bit HQ Settings); testováno spuštěním dema, výsledky v konzoli;
 
	- Doom 3 (default demo) - Medium Quality; vše v Advanced Options - No; testováno příkazem v konzoli "timedemo demo1", výsledek vzat z druhého benchmarku (konzole se vyvolává Ctrl+Alt+~).
 
	
	- Wolfenstein: Enemy Territory (mapa Radar) - maximální nastavení, testováno příkazem "timedemo radar01" v konzoli (vlastní timedemo);
 
	Kromě toho, že byla takto zmírněna nastavení u benchmarků byly zmírněny i podmínky testování. Proto vůbec nebyl zapínán anti-aliasing ani anizotropní filtrování a dále jsem použil rozlišení 800x600, 1024x768 a 1280x1024. To beru jako typická nastavení pro low-endové grafiky, tak mě za to doufám nikdo neosočí.
Nyní se již můžeme podívat na samotné testy.